دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با ارزش غذایی و خواص روغن مایع (آفتابگردان) آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن مایع یا روغن آفتابگردان یکی از انواع روغن هایی است که بسیاری از ما از این روغن در پخت و پز استفاده می کنیم. این نوع روغن ارزش غذایی و خواصی نیز دارد که در ادامه مطلب ذکر خواهیم کرد. با ما باشید.

همه چیز درمورد روغن آفتابگردان ( روغن مایع معمولی)

کالری روغن آفتابگردان و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. همه ما می‌ دانیم که روغن آفتاب‌گردان معمولا برای پخت‌‌ و پز استفاده می‌شود؛ اما این روغن باارزش کاربردهای دیگری هم دارد که احتمالا در مورد آن‌ها چیزی نمی‌دانید.

روغن آفتابگردان که خواص زیادی دارد و یکی از سالم‌‌ترین روغن‌های خوراکی محسوب می‌ شود، علاوه بر پخت‌وپز و سرخ‌ کردن کاربردهای دیگری جهت تقویت سلامت انسان دارد و می‌ تواند به حفظ سلامت پوست و موی و جلوگیری از بیماری‌ های مرتبط با آن ها نیز کمک کند.

کالری و ارزش غذایی روغن آفتابگردان

هر 100 گرم روغن آفتابگردان حاوی 884 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری884
کربوهیدرات0.00 گرم
پروتئین0.00 گرم
چربی100.00 گرم
آب0.00 گرم
فیبر0.00 گرم
قند0.00 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

روغن آفتابگردان/کالری روغن آفتابگردان/ارزش غذایی روغن آفتابگردان/خواص روغن آفتابگردان/مزایای روغن آفتابگردان/فواید روغن آفتابگردان/مصارف روغن آفتابگردان/کالری یک قاشق روغن آفتابگردان/روغن مایع/کالری زوغن مایع/ارزش غذایی روغن مایع/خواص روغن مایع/روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن

روغن آفتابگردان/کالری روغن آفتابگردان/ارزش غذایی روغن آفتابگردان/خواص روغن آفتابگردان/مزایای روغن آفتابگردان/فواید روغن آفتابگردان/مصارف روغن آفتابگردان/کالری یک قاشق روغن آفتابگردان/روغن مایع/کالری زوغن مایع/ارزش غذایی روغن مایع/خواص روغن مایع/روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن

خواص روغن آفتابگردان

1. فواید قلبی‌ عروقی روغن آفتابگردان

از جمله خواص روغن آفتابگردان این است که سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع پایینی دارد. همچنین، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی خاص مانند کولین و اسیدفنولیک است که برای قلب مفیدند.

به علاوه، این روغن حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از اسید های چرب غیر اشباع تشکیل شده که این مورد به همراه وجود انواع مختلف ویتامین های مفید و ضروری بدن، خاصیت و اهمیت این روغن را برای شما دو چندان می کند.

2. خواص روغن آفتابگردان برای جلوگیری از آسم و سرطان روده بزرگ

روغن آفتابگردان، ویتامین E بیشتری نسبت به دیگر روغن‌ های پخت و پز دارد. بنابراین، گنجاندن این روغن در رژیم غذایی‌، در مقابل آسم و سرطان روده بزرگ از شما محافظت‌ می‌ کند. در نتیجه این روغن را می توان یکی از درمان های این بیماری دانست !

3. خواص روغن آفتابگردان برای کاهش کلسترول

چربی‌ های اشباع موجود در دیگر روغن‌ها، به دلیل بالا بودن درصد چربی های اشباع، به‌ آسانی در طول متابولیسم شکسته نمی‌ شوند. در نتیجه، این چربی‌ها، از طریق خون به دیگر قسمت‌های بدن رفته و ته‌ نشین می‌ شوند و در نتیجه، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را افزایش‌ می دهند.

این، باعث مشکلات قلبی مانند آمبولی، تصلب شرایین، دردهای مفصلی و نقص‌های مادرزادی می‌شود.

روغن آفتابگردان، سرشار از چربی‌های تک‌ غیر اشباع و چند غیر اشباع است که انرژی را تامین‌کرده و نسبت HDL/LDL (کلسترول خوب) بدن را در سطح ایده‌آلی نگه‌ می‌ دارد. زیرا، به عصب و دیواره‌ های سلولی می‌ چسبد و از ورود چربی و کلسترول به درون سلول جلوگیری‌ می‌کند.

بیشتر بخوانید: کلسترول چیست ؟ برای کاهش کلسترول چه باید کرد ؟

4. خواص روغن آفتابگردان: بدن را ترمیم‌ می‌ کند

روغن آفتابگردان، حاوی پروتئین نیز هست که برای ساخت و ترمیم بافت‌ها و تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها حیاتی است. بدن ما به مقادیر بالای پروتئین نیاز دارد. چون بدن، پروتئین را ذخیره‌ نمی‌ کند، پروتئین باید مصرف‌ شود و روغن آفتابگردان این نیاز را برطرف‌ می‌کند.

5. خواص روغن آفتابگردان برای درمان پای ورزشکار

تحقیقات نشان می‌دهند که یکی از خواص روغن آفتابگردان برای درمان پای ورزشکار (Tinea pedis) نیز می‌باشد. پای ورزشکار عفونتی قارچی است که بین انگشتان پا شروع می‌شود؛ و کاربرد موضعی روغن آفتابگردان کمک می‌کند تا سریع تر این عفونت درمان شود.

6. خواص روغن آفتابگردان برای بهبود سیستم ایمنی

روغن آفتابگردان غنی از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند. ویتامین E به طور مستقیم با جلوگیری از بیماری‌های قلبی و تقویت سیستم ایمنی بدن شما مرتبط است.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن

7. خواص روغن آفتابگردان برای مراقبت از پوست

روغن آفتابگردان که غنی از ویتامین E است به طور خاص به بهبود سلامت پوست و بازسازی سلول‌های پوستی مرتبط می شود. این بدان معنی است که پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید و همچنین تخریب طبیعی پوست با بالا رفتن سن که هنگام وجود رادیکال‌های آزاد در بدن، رخ می‌دهد، محافظت می شود.

آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند، و مانع تخریب یا آسیب رساندن به سلول‌های سالم پوستی می شود. شما با مصرف روغن آفتابگردان می‌توانید میزان کاهش جای زخم ها، بهبودی سریع تر زخم و درخشش طبیعی پوست خود را مشاهده کنید.

این دلیل عمده‌ ای است که نشان می دهد چرا روغن آفتابگردان معمولا در لوازم آرایشی استفاده می‌ شود.

8. خواص روغن آفتابگردان برای کاهش التهاب

آسم میلیون‌ها نفر از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و این بیماری تنفسی می‌تواند از خفیف تا تهدید کننده زندگی متفاوت باشد. روغن آفتابگردان به دلیل ویژگی‌های ضد التهابی خود، که مدیون وجود ویتامین، و همچنین اسید‌های چرب مفید می‌باشد، با میزان و شدت پایین حملات آسم رابطه مثبت دارد.

9. خواص روغن آفتابگردان برای پیشگیری از عفونت

روغن آفتابگردان برای نوزادان بسیار توصیه می‌شود، زیرا می‌تواند آن‌ها را از عفونت‌ ها محافظت کند، به ویژه هنگامی که زودرس متولد می شوند و به شدت به عفونت حساس هستند. همین ویژگی برای بزرگسالانی که از این روغن استفاده می‌کنند، نیز مفید است، هرچند اثرات آن‌ها خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسند.

10. خواص روغن آفتابگردان برای محافظت از بدن

روغن آفتابگردان تاثیر قابل توجهی بر سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی بدن برای مقاومت در برابر حملات ناشی از عفونت نیز دارد. روغن آفتابگردان با تقویت موانع غشایی پوست از پوست محافظت می‌کند، بنابراین ورود باکتری‌ ها و ویروس‌ها بدن را دشوارتر می‌سازد.

روغن آفتابگردان/کالری روغن آفتابگردان/ارزش غذایی روغن آفتابگردان/خواص روغن آفتابگردان/مزایای روغن آفتابگردان/فواید روغن آفتابگردان/مصارف روغن آفتابگردان/کالری یک قاشق روغن آفتابگردان/روغن مایع/کالری زوغن مایع/ارزش غذایی روغن مایع/خواص روغن مایع/روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن

بیشتر بخوانید:

۱۱ خاصیت حیرت انگیز روغن آفتابگردان برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits