دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳ نسخه طلایی برای تقویت مغز و افزایش سطح یادگیری با زعفران
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زعفران از سری گیاهانی است که برای تقویت سیستم مغز و افزایش سطح یادگیری و حافظه کاربرد قابل توجهی دارد و به همین خاطر در یک مقاله جداگانه به خواص زعفران برای مغز پرداخته ایم، ما را دنبال کنید.

خواص زعفران برای مغز

خواص زعفران برای مغز : زعفران سالیان سال است که جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است و سرتاسر دنیا زعفران را با نام زعفران ایرانی (iranian saffron) می شناسند.

رشته های زعفران از گلبرگ ها و یا گل زعفران بدست می آیند و جز فراورده های آن محسوب میشود.

در این مقاله قصد داریم از گل زعفران برای شما بگوییم و بدانیم که خود گل زعفران چه ویژگی ها و خواصی دارد.

خواص دارویی درمانی زعفران برای مغز

به طور کلی خواص زعفران برای مغز، بسیار زیاد و متفاوت است که در این بخش به آنها اشاره می کنیم :

  • بهبود لرزش و رعشه های بدن
  • تسکین درد های عصبی
  • درمان کم خوابی یا بی خوابی
  • بالا رفتن تمرکز
  • ضد تشنج
  • بهبودی افسردگی
  • درمان فراموشی ها و آلزایمر
  • نشاط آور
  • افزایش قدرت حافظه

تحلیل و بررسی خواص زعفران برای مغز

زعفران یک آنتی اکسیدان قوی است و به علت کروسینی که دارد باعث افزایش حافظه می شود و شما با مصرف زعفران، نه تنها حافظه و یادگیری خود را تقویت می کنید، بلکه سیستم عصبی مرکزی را هم از اختلالات اکسیداتیو دور نگه می دارد.

بر اساس بسیاری از مطالعات، زعفران در مواجهه با اختلالات یادگیری و حافظه مفید است. در مطالعه ای؛ با تجویز روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران، شاهد بهبودی وضعیت بیماران آلزایمری بودند.

همچنین باید دانست که عصاره های کروسین و اتانولی که در زعفران وجود دارد موجب تاثیرات ضد افسردگی می شود.

عصاره آبکی زعفران حتی برای کسانی که اسکیزوفرنی دارند هم بسیار مفید است و جالب است که مصرف زعفران هیچ عوارضی هم برای بدن ندارد.

خواص زعفران برای مغز به وسیله زعفران، با کاهش تجمع رسوب در مغز صورت می گیرد.

برای افزایش تاثیرات زعفران، می توانید زعفران را به همراه شیر میل کنید و یا چای زعفران بنوشید و سعی کنید حتما به شکل منظم آنها را مصرف کنید چرا که در طول زمان است که تاثیر آن مشخص می شود و نباید یک شبه انتظار معجزه داشت.

درمان هایی که با عصاره زعفران صورت می گیرد، برخی از اثرات وروتوکسیک را کاهش می دهد.

و همچنین عصاره هایی که مشابه هستند، در تولید انتقال‌ دهنده‌ های عصبی، همچون دوپامین و گلوتامات افزایش ایجاد می کنند که نتیجه تمام اینها، توان بخشی و قدرتمند تر شدن مغز انسان است.

همچنین در مطالعات انجام شده، نقش حفاظتی زعفران در ایسکمی مغزی (عدم تامین خون کافی برای مغز) بسیار بوده است و اصلا به همین دلیل است که باعث نشاط و شادابی می شود.

ابن سینا همواره معتقد بوده است که:

زعفران برای حافظه مفید و موثر است و همچنین ترکیب کندر، عسل و زعفران که به شکل خمیری در می آید، برای تقویت کردن حافظه بسیار عالی است.

او این ترکیب را برای درمان کند ذهنی تجویز می کرده است.

علاوه بر زعفران، ادویه جات دیگری هم هستند که برای فعالیت های مغز موثر است همچون؛ زردچوبه، فلفل سیاه، زنجبیل، دارچین و دانه رازیانه.

عصاره زعفران و تاثیر درمانی آن بر آلزایمر

پژوهشگران در دانشگاه علوم پزشکی تهران بعد از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که عصاره گیاه زعفران برای درمان آلزایمر موثر است و آنرا اثبات کرده اند.

دکتر شاهین آخوندزاده (که از استادان این دانشگاه است) با همکارانش طی مطالعه ای ۲۲هفته ای، ۵۴ نفر که آلزایمر خفیف تا متوسط داشتند را با زعفران و خواصش تحت تاثیر قرار دادند.

آنها افراد را به ۲دسته تقسیم کردند؛ به گروه اول عصاره زعفران را به شکل کپسول دادند و به گروه دوم هم داروی Donepezil را دادند و جالب است که نتیجه درمانی هر دو گروه یکسان دیده شد.

این استاد دانشگاه در همایش بین‌المللی «زعفران، داروی گیاهی هزاره سوم» گفته است:

نتیجه این مطالعه نشان داد که عصاره زعفران می تواند به عنوان دارویی برای آلزایمر باشد. و [همانطور که می دانید تاریخچه زعفران به ما می گوید که همیشه ایران، معدن زعفران جهان بوده است].

۸۵ درصد زعفران دنیا فقط در خراسان تولید می شود که به همین نسبت هم ۸۵ درصد تحقیقات بر روی خواص آن، در ایران صورت می گیرد.

خواص زعفران برای مغز

ترکیباتی برای تقویت مغز و حافظه با زعفران


۱) اسطوخودوس و زعفران را حتما امتحان کنید

اگر با مشکلاتی مثل استرس، سردرد های مزمن، فراموشی مواجه هستید، یکی از بهترین راه ها، مصرف دم کرده اسطوخودوس است.

ولی اگر می خواهید حافظه ای قدرتمند داشته باشید، زعفران و اسطوخودوس را با هم ترکیب کنید و این ترکیب را دم کنید و به شکل منظم مصرف کنید، مثلا هر ۸ ساعت یک فنجان میل کنید.

اسطوخودوس از قدیم الایام کارایی های بسیاری داشته و در درمان بیماری هایی چون عقب ماندگی ذهنی، فراموشی، مالیخولیا، صرع، مانیا … مورد استفاده قرار می گرفته است.

خواص زعفران برای مغز


۲) زعفران و انجیر میل کنید

یکی از عوامل مهم برای سلامت و بهبود عملکرد مغز، مواد قندی است که بسیار ضروری هستند و شما با مصرف زعفران و انجیر می توانید کمک خوبی به قدرت فکری و حافظه خود بکنید.

به غیر از خود زعفران که برای مغز بسیار عالی است، انجیر حاوی ویتامین های A ، B ، C و مواد معدنی مختلف می باشد که برای تقویت سلول های مغزی بسیار مفید هستند.

خواص زعفران برای مغز


۳) زعفران را به همراه بادام مصرف کنید

ترکیباتی که در بادام وجود دارد به شکلی است که اعصاب مرکزی را به خوبی تقویت می کند. کافی است مقداری از زعفران و بادام را با هم بجوشانید یا حتی جداگانه میل کنید و از خواص آنها بهره مند شوید.

خواص زعفران برای مغز

بیشتر بخوانید :

خواص زعفران برای پوست : طرز تهیه 9 ماسک سریع الاثر برای انواع پوست

آشنایی با خواص زعفران در دوران شیردهی

مضرات زعفران | ۱۵ علت برای مصرف نکردن زعفران

فواید زعفران برای سلامتی

سایر خواص گل زعفران

زعفران خواص زیادی دارد که همه آن را نمیتوان در این مقاله شرح داد ولی در آینده یک مقاله تخصصی خواص زعفران را منتشر میکنیم.

دمنوش گلبرگ زعفران

اگر به دنبال دمنوشی هستید که پس از نوشیدن آن حس شادابی و طراوت بالایی داشته باشید ما دمنوش گلبرگ زعفران را به شما پیشنهاد می‌دهیم که در صفحه خرید زعفران می‌توانید پس از مطالعه کامل صفحه خرید کنید.

طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران

برای تهیه این دمنوش مقداری گلبرگ خشک شده زعفران را در یک ظرف ریخته و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی شعله قرار دهید. اکنون دمنوش سبز رنگ گلبرگ زعفران آمادست و میتوانید میل کنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits