دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص مفید سیب زمینی برای سلامت پوست و لاغری

سیب دوای دردهاست ! خواص بی نظیر انواع سیب برای سلامتی

خواص مفید سیب زمینی برای سلامت پوست و لاغری
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خاصیتی که سلامتی شما را بیمه می کند _ سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است وخوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی نیاز می کند، با “خواص سیب” برای سلامتی و زیبایی پوست و مو آشنا شوید.

خواص کامل سیب _ فواید سیب

سیب به علت دارا بودن ویتامین های A-B-C برای تقویت چشم موثر است. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.

خواص درمانی سیب برای کودکان

به کودکی که از چاقی رنج میبردخود سیب و به کودک لاغر ،آب سیب بدهید .

به کودکی که اسهال داردسیب رنده شده تغییر رنگ داده بدهید .

برای رفع یبوست کودکان سیب پخته شده با پوست بدهید.

سیب دوای دردهاست ! خواص بی نظیر انواع سیب برای سلامتی

همه چیز درباره فایده شگفت‌انگیز سیب

در مورد خواص سیب یک عبارت معروف وجود دارد: «خوردن روزانه یک سیب ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند».

کمک به گوارش، جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند اختلالات معده، سنگ کیسه‌ی صفرا، یبوست، اختلالات کبد، کم‌خونی، دیابت، بیماری‌های قلبی، روماتیسم، اختلالات چشم، انواع سرطان و نقرس از فواید سیب است.

سیب در رفع ضعف و درمان دیسانتری (اسهال همراه با خون) نیز مؤثر است. همچنین از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر جلوگیری می‌کند.

کمک به سلامت دندان و پوست نیز از دیگر فواید این میوه‌ی کم‌نظیر است.

سیب میوه‌ای شناخته‌شده و محبوب در سرتاسر جهان است. درخت سیب با نام علمی «مالوس دومستیکا» شناخته می‌شود و از خانواده‌ی گل‌سرخیان است.

سیب هزاران سال است که در آسیا و اروپا مصرف می‌شود و در تمدن‌های باستانی بارها از آن نام برده شده است. با کشف آمریکا توسط اروپاییان، پای سیب به آمریکا نیز باز شد و امروزه به‌طور گسترده‌ای در آمریکای شمالی پرورش داده‌ می‌شود.

بیش از ۷۵۰۰ رقم سیب وجود دارد و عمدتا در رنگ‌های قرمز، زرد و سبز دیده می‌شوند. پوست سیب نازک و در عین حال محکم است.

گوشته‌ی آن ضخیم و آب‌دار است و با رسیدن میوه، نرم‌تر می‌شود. هسته‌ی داخلی سیب شامل دانه‌هایی است که هضم آنها بسیار سخت است.

مواد مغذی بسیاری در گوشته و پوست سیب وجود دارد.

آنتوسیانین و انواع تانن موجود در سیب باعث ایجاد رنگ این میوه می‌شوند.

سیب دوای دردهاست ! خواص بی نظیر انواع سیب برای سلامتی

روش های مختلف برای استفاده از سیب

  • می‌توان سیب را به تنهایی به‌عنوان میوه‌ای مفید یا در سالاد میوه و کاسترد مصرف کرد. آب‌سیب از نوشیدنی‌های پرمصرف در جهان است و از سیب در دسرهای بسیاری استفاده می‌شود.
  • می‌توان سیب را به صورت پخته، خردشده، له‌شده، منجمد و حتی خشک‌شده مصرف کرد. در سال ۲۰۱۰ ژنوم سیب به‌طور کامل رمزگشایی شد.

این اتفاق به درک بیشتر ما از مواد تشکیل‌ دهنده و فواید سیب کمک شایانی کرده است. حال به بخشی از ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی یکی از محبوب‌ترین و سالم‌ترین میوه‌های جهان نگاهی می‌اندازیم.

ارزش تغذیه‌ای سیب

  1. لیست بلندبالای خواص سیب به ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن برمی‌گردد. سیب سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر مغذی و ترکیبات آلی باارزش است.
  2. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین ب۶ و ریبوفلاوین از ویتامین‌های موجود در سیب هستند. پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم مواد معدنی مفیدی هستند که در سیب یافت می‌شوند.
  3. سیب سرشار از فیبر است و مصرف یک وعده سیب، ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ی ما را به فیبر تأمین می‌کند. راز خواص سیب در ترکیبات آلی تشکیل‌دهنده‌ی آن نهفته است.
  4. سیب سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپی‌کاتچین و فلوریدزین است.
  5. علاوه بر اینها، سیب ترکیبات پلی‌فنلی متنوعی را نیز در خود جای داده است.

مزایای سیب برای سلامتی

کمک به هضم غذا

  • سیب سرشار از فیبر است که باعث تسهیل هضم مواد غذایی می‌شود.
  • مصرف منظم سیب به حرکات روان روده، جلوگیری از یبوست و اختلالات معده کمک می‌کند.
  • فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست.
  • فیبر حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به حرکت روان‌تر آن کمک می‌کند.
  • سیب با افزایش ترشح شیره‌های گوارشی و معدوی باعث افزایش جذب مواد مغذی می‌شود.
  • همچنین به زدودن کلسترول اضافی از رگ‌ها و عروق خونی کمک می‌کند و به لطف این خاصیت، سلامت قلب را تضمین می‌کند و احتمال بروز تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

تقویت چشم با سیب

چون سیب داری ویتامین های A،B،C می باشد اگر روزانه ناشتا دو عدد سیب شیرین و همچنین موقع خوابیدن دو عدد سیب میل کنید اثر خوبی در بر طرف کردن ضعف بینایی دارد.

درمان و آوردن سنگ از کلیه و مثانه با سیب

جوشانده ی پوست سیب را هر روز دو بار بنوشید این جوشانده ایجاد کننده ادرار است و شما باید آن را در موردی که مبتلا به حبس ادرار همراه با تحریک کلیه ها و مثانه شده اید مصرف کنید.

طرز تهیه جوشانده پوست سیب

برای تهیه ی جوشانده ی پوست سیب باید یک قاشق سوپ خوری پوست خشک شده سیب را در یک لیوان بزرگ آب ۲۵ دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن روزی دو بار یک لیوان معمولی یعنی حدود ۲۵۰۰ گرم بنوشید.

درمان و رفع بیماری کبدی و سینه درد با سیب

ترشحات غدد بزاق و معده را مساعد و متعادل می سازد، برای معالجه ی چاقی و اضافه وزن خوب است و همچنین برای بیماری های کبدی، ناراحتی معده و مجاری ادرار و سینه درد نافع می باشد.

درمان و رفع اسهال کودکان با پوست درخت سیب

صدو بیست گرم برگ یا پوست خشک سیب را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و بعد آن را روی آتش بگذارید تا حدود یک ربع بجوشد و بعد از روی آتش بردارید و حدود یک ربع بگذارید تا دم بکشد بعد آن را صاف کنید و با عسل شیرین کنید و بعد از هر غذا یک فنجان بنوشید این داروی ساده بهترین درمان اسهال است. در عین برای تقویت قوای جنسی مناسب می باشد. نکته قابل توجه این است که مراقب باشید عسل مورد استفاده خالص و طبیعی باشد.

درمان و برطرف کردن کمبود فسفر در بدن با سیب

سیب به علت داشتن مقدار قابل توجهی فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می کند، برای امراض حصبه ای،اسهالی و اسهال خونی و ورم معده بسیار نافع است اسهال را به خوبی معالجه می کند و از طرفی مانع مناسبی برای بوجود آمدن ناراحتی های گوارشی است به این ترتیب سیستم کار معده را منظم می کند.

درمان درد چشم با سیب

سیب به علت دارا بودن ویتامین های A-B-C برای تقویت چشم موثر است.
زمان های قدیم برگ سیب را برای دفع اختلالات چشم مفید می دانستند.

همچنین اگر سیب را رنده کنند و از آن مرهمی تهیه کنند، این مرهم را اگر روی چشم که ضربه ای به آن وارد شده بگذارند، فورا درد ضربه را آرام می کند.
برای انواع درد چشم باید یک سیب قرمز شیرین را پوست بکنید و هسته آن را در بیاورید و با آب بپزید و آن را به صورت مرهم روی چشم بگذارید، اگر کمی شیر مادر را به این مرهم اضافه کنید اثر و خاصیت آن کامل می شود.

سیب و تقویت معده

امام علی (ع) می فرماید:

«خوردن سیب موجب پاکیزگی و پاک شدن معده از آلودگی ها می باشد.» همچنین حضرت امام صادق (ع) می فرماید: «سیب معده را به ترشح وامی دارد.»
رازی می گوید: «سیب برای معده و قلب مقوی است. ولی دفع آن از شکم به کندی صورت می گیرد و ایجاد نفخ می کند. بخصوص نوع خام و ترش آن و به همین خاطر کسانی که احساس سنگینی معده می کنند نباید بعد از خوردن آن آب سرد یا غذا ترش بخورند.»
سیب به علت داشتن مواد قلیایی، اسید اوریک را حل می کند و ترشحات غدد بزاق و معده را خوب را و متعادل می کند. سیب برای ورم معده نیز سودمند است.

ترشی سیب، ترشح غدد را زیاد را ترشی معدهکم می کند. سیب پوست کنده برای زخم معده مفید است و برای کسانی که درد معده دارند رنده شده یسیب نافع است.

همچنین دکتر جزایری

معتقد است مبتلایان به زخم معده که نمی توانند میوه ی خام بخورند، می توانند سیب را رنده کرده، بدون پختن میل کنند. مربای سیب نیز یرای معده و قلب سودمند است (روش تهیه ی مربای سیب آن است که سیب را به قطعات کوچک خرد می کنند و می پزند و با افزودن مقدار بیشتری شکر، آن را به صورت مربا در می آورند.)

شربت سیب هم معده را تقویت می کند (روش تهیه آن چنین است: ۵۰۰ گرم آب سیب را همراه با ۸۷۵ گرم شکر با گرمایی معتدل می پزند تا قوام شربتبدست آید.) سیب مانع سوء هضم شده، معده را منظم می نماید و آب سیب نیز از تقویت کننده های معدهمی باشد.

عرق یا آب مقطر سیب هم برای معالجه و تقویت معده مفید بوده، امراض پوستی را معالجه می نماید. (عرق سیب فاقد الکل بوده و از نوشابه های حلال و نشاط آور است. برای درست کردن آن باید سیب را با پوست خرد کرده در آب بجوشانید و عرق آن را بگیرید.

معمولا یک چهارم آب باید تقطیر شود. در موقع تقطیر باید در نظر داشته باشیئ لیتر عرق باید گرفته شود. در موقع تقطیر سیب باید آن را خوب بشویید چون ممکن است درخت آن را سم پاشی کرده و آثار سم در روی سیب باقی باشد.)

درمان اسهال خونی با سیب

از میوه کال و نارس سیب، دارویی برای درمان اسهال خونی درست میکنند. در قدیم بعضی از پزشکان اعتقاد داشتند که خوردن سیب کال ایجاد فراموشی می کند. ولی در طب جدید چنین عقیده ای وجود ندارد.

درمان گریه کودکان با سیب

سیب ترش و شیرین، سموم بدن کودکان شیرخوار را دفع می کند. اگر به آن ها سیب قندک و گلاب بدهید، احساس آرامش کرده و گریه زاری نمی کنند

درمان اسهال کودکان با سیب

فالوده سیب برای معالجه اسهال و به خصوص برای کودکان بسیار مفید است. همچنین خوردن سیب، به صورت ناشتا در زمان اسهال کودکان مؤثر است. در بعضی موارد اسهال، اگر سیب رسیده ای را رنده کنیم و به کودک بدهیم و به غیر از چای کمرنگ بدون شیرینی غذای دیگری به کودک ندهیم این روش بسیار مفید واقع می شود.

بیشتر بخوانید :

۳۷ خاصیت دارویی و درمانی سیب که نمیدانستید

لاغری و کاهش وزن سریع با رژیم سیب و دارچین

خواص و فواید آب سیب(سبز و قرمز)

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits