دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص جالب میوه کامکوات (پرتقال های مینیاتوری)
12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
با خواص میوه کامکوات بیشتر آشنا شوید:حفظ سلامت سلولهای بدن، پیشگیری از سنگ کلیه، تسکین سرفه و رفع ناراحتی های ریه، کاهش خستگی و افزایش تمرکز از خواص میوه کامکوات (Kumquat) است.

با خواص میوه کامکوات بیشتر آشنا شوید

حفظ سلامت سلولهای بدن، پیشگیری از سنگ کلیه، تسکین سرفه و رفع ناراحتی های ریه، کاهش خستگی و افزایش تمرکز از خواص میوه کامکوات (Kumquat) است.کامکوات یا پرتقال زینتی از خانواده مرکبات و از نظر اندازه و شکل شبیه به خرما است، ولی از نظر خواص بسیار شبیه به خواص پرتقال میباشد. از این میوه برای تهیه مربا، مارمالاد و کنسرو استفاده شده، به صورت تازه خوری نیز مورد مصرف قرار میگیرد.

جالب است بدانید نهال کامکوات، به علت پاکوتاهی و زیبایی، به صورت زینتی در گلدان نیز نگهداری می شود و میوه های آن را می توان به خوبی و بدون کاهش قابل توجه وزن، به مدت طولانی روی درخت نگهداری نمود. خواص میوه کامکوات و فواید درمانی آن شامل خاصیت محرک، بادشکن، مقوی معده، ضد نفخ، ضد ورم و دافع بو است و خوردن پوست خشک این میوه برای رفع ناراحتی های ریه و تسکین سرفه بسیار مفید است. در ادامه این مطلب برخی از خواص میوه کامکوات گردآوری شده است. با دلگرم همراه باشید.

خاصیت کامکوات

فواید کامکوات برای سلامتی

کامکوات، مانند سایر مرکبات، سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، سرماخوردگی و حتی پیری زودرس حفاظت می‌کنند. پوست کامکوات حاوی مقادیر زیادی فیتوکمیکال است که در پیشگیری از بروز سرطان بسیار موثرند، البته فیتوکمیکال‌ها در پوست سایر مرکبات نیز وجود دارند اما از آنجا که خوردن پوست کامکوات از سایر مرکبات راحت‌تر است، این میوه نسبت به سایر مرکبات از مزیت برخوردار است. علاوه بر ویتامین C، ویتامین‌هایB2، A (ریبوفلاوین) و همچنین منگنز نیز در کامکوات وجود دارند. ریبوفلاوین باعث سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

بهبود زخم‌ها

ایجاد زخم در پوست به معنای پاره شدن بافت‌های پوستی به دلیل عوامل خارجی است. زخم اعم از بریدن، خراشیده شدن و سایر موارد مشابه است. کامکوات دارای خاصیتی است که می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع بخشد. مهم‌ترین دلیل آن وجود ویتامین C در این میوه است.ویتامین C در ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های سالم تأثیر زیادی دارد. کامکوات در کل دارای آثار بلندمدت است. به دلیل وجود اسیدسیتریک در این میوه، مصرف آن می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از این آثار کامکوات، بهتر است از آن هر روز استفاده شود.

ضد سرطان

کامکوات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری از جمله لوتئین، کاروتنوئید، زآگزانتین و تانین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد را داشته و از پیشرفت انواع تومور جلوگیری می‌کنند، البته بدن ما به طور طبیعی مکانیزم‌هایی برای دفاع از خود در مقابل عوامل سرطانی و بیماری‌ها دارد، اما مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها در افزایش مقاومت و قدرت بدن موثر است.

کامکوات- مواد معدنی

کامکوات منبع بسیار خوبی از مس، آهن و پتاسیم محسوب می‌شود. سیستم بدن شما به این مواد معدنی نیاز دارد تا بتواند عملکردی بهینه داشته باشد. مس و آهن برای تولید گلبول‌های قرمز در خون ضروری هستند. وظیفه گلبول‌های قرمز، انتقال اکسیژن در نقاط مختلف بدن است. پتاسیم نیز عنصری کلیدی برای حفظ تعادل در ضربان قلب و فشارخون است.
کامکوات

بهبود گلودرد

میوه و برگ‌های درخت کامکوات علاوه بر اسیدهای طبیعی، دارای قند طبیعی نیز هستند. از برگ این درخت، روغن نیز استخراج می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این میوه و برگ آن در کاهش سرفه و گلودرد تأثیر بسیار دارد.

کاهش وزن

اگر شما به دنبال راهی متفاوت برای کاهش وزن هستید، باید حتماً در فکر گنجاندن میوه کامکوات در برنامه غذایی روزانه خود باشید. کامکوات میوه‌ای است که نه کلسترول دارد، نه چربی و نه سدیم. به همین دلیل خوردن این میوه برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند بسیار ایده‌آل است، البته فراموش نکنید که برای کاهش وزن، یک برنامه غذایی مناسب باید حتماً به همراه ورزش و فعالیت بدنی باشد.

حفظ سلامت سلول‌ها

این میوه حاوی انواع مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، فیبر و ویتامین‌های A، C و E است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد بسیار موثرند. رادیکال‌های آزاد اولین عامل تخریب‌کننده سلول‌های بدن هستند. با توجه به همین نکته، مصرف روزانه کامکوات از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند و منجر به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده می‌شود.

کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه

اسیدسیتریک موجود در میوه کامکوات از ایجاد و رشد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. در تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است، ثابت شد که مصرف شربت آب لیمو در کاهش اندازه سنگ کلیه موثر است. هرچند که خواص کامکوات با لیمو تفاوت‌هایی دارد، اما از لحاظ وجود اسیدسیتریک در آن‌ها، لیمو و کامکوات با یکدیگر شباهت زیادی دارند.

برخی دیگر از خواص میوه کامکوات

افزایش سلامت کلی لثه‌ها، بهبود سلامت دندان‌ها، تقویت سیستم دفاعی بدن، جلوگیری از پیری زودرس، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، افزایش جذب آهن، افزایش سلامت ریه‌ها، کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی، افزایش مقاومت بدن در برابر انواع عفونت، کاهش التهابات بدن، کاهش کلسترول خون، کاهش چربی خون، کاهش احتمال تصلب شرائین، کاهش وزن و مشکلات ناشی از افزایش وزن، کاهش برخی اختلالات روانی و افسردگی، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش خستگی، تقویت موها، تقویت ناخن‌ها، کمک به افزایش تمرکز و کاهش درد مفاصل.

کامکوات

انواع روش های مصرف کامکوات

  • می‌توان این میوه را برش زده و به سالاد میوه یا سالاد سبزیجات اضافه کرد.
  • این میوه ظاهر بسیار اشتهاآوری دارد و می‌تواند به عنوان تزئین غذا مورد استفاده قرار گیرد.
  • مارمالاد تهیه شده از کامکوات بسیار لذیذ است زیرا علی‌رغم دیگر مرکبات که پوست بسیار تلخی دارند، پوست این میوه طعمی شیرین و مطلوب دارد.
  • کامکوات پوره شده را می‌توان در تهیه سس‌ها، عصاره میوه، مربا و ژله استفاده کرد.
  • آب این میوه در تهیه‌ی آب میوه‌های مخلوط، کیک، پای و بستنی استفاده می‌شود.
  • از آب این میوه در طعم‌دهی به گوشت قرمز و گوشت مرغ و همچنین ماهی استفاده می‌شود.

توصیه هایی در مورد مصرف میوه کامکوات

لازم به ذکر است، میوه کامکوات را نباید پیش از رسیدن کامل از درخت چید.
توصیه میشود برای ماندگاری بیشتر این میوه، آن را در آب سرد شسته شده و با دستمالی به آرامی خشک شود.
اگر میوه را با انگشتان به آرامی فشار دهید و آب آن‌را میل کنید از طعم لذیذ آن لذت خواهید برد.
برای بهره گیری بیشتر از خواص میوه کامکوات به صورت تازه خوری، توصیه میشود آن ‌را همانند خرما و زیتون، درسته و با پوست مصرف کنید.
از آب این میوه میتوان برای طعم‌دهی به گوشت قرمز، گوشت مرغ و همچنین ماهی استفاده نمود.
نگهداری میوه کامکوات، آسان بوده و ماندگاری طولانی دارد. این میوه در دمای اتاق به مدت ۳ تا ۴ روز و در داخل یخچال تا سه هفته سالم می‌ماند و نوع فریز شده آن را می‌توان تا ۶ ماه یا بیشتر نگهداری کرد.

کامکوات

ارزش غذایی میوه کامکوات

این میوه سرشار از فیبرهای رژیمی، مواد معدنی، ویتامین و مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان بوده که فواید بسیاری برای بدن دارند. یکی از خواص میوه کامکوات که آن را از سایر مرکبات متمایز نموده است، این است که کامکوات را میتوان با پوست خورد. پوست میوه کامکوات سرشار از بسیاری از روغن‌های مفید، آنتی‌اکسیدان و فیبر است. 100 گرم از این میوه دارای6/7 گرم فیبر است که 17 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه‌ بدن ما را تأمین می‌کند. به علاوه با خوردن این میوه مقدار قابل توجهی تانن، پکتین، همی‌سلولز و دیگر پلی‌ساکاریدهای غیر نشاسته‌ایوارد بدن ما می‌شود.

مضرات میوه کامکوات (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده روی در مصرف میوه کامکوات، می‌تواند باعث دفع کلسیم از بدن شده و در نتیجه به استخوان و دندان‌ها آسیب برساند.

استفاده از این میوه مانند دیگر مرکبات در زنان باردار، شیرده و کودکان و همچنین دیگر گروه‌های سنی آزاد است.

نکته:

هر چند که این میوه دارای خواص متعددی برای بدن است، اما توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند باعث دفع کلسیم از بدن شده و در نتیجه به استخوان و دندان‌ها آسیب برساند.

منبع:بیتوته،همشهری،نیک صالحی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits