دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت فوق العاده آلبالو
11
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آلبالو میوه‌ای که برای بیماران قلبی و روماتیسمی فوق‌العاده مفید است و زیبایی و طراوت خانم‌ها را تضمین می‌کند.

خواص و فواید آلبالو برای سلامتی

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خواص آلبالو آشنا شوید.

آشنایی با خواص و مضرات آلبالو

فواید فوق العاده آلبالو

آلبالو میوه‌ای که برای بیماران قلبی و روماتیسمی فوق‌العاده مفید است و زیبایی و طراوت خانم‌ها را تضمین می‌کند.کشت آلبالو در کشورهایی که تولیدکننده آلبالو هستند روز به روز رو به توسعه است. ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهای تولیدکننده آلبالو هستند و بیش از ۲۰۰ هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند، بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان است که محصول سالانه آن به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد.

درخت آلبالو اصلا در ایران بوده است و از ایران به کشورهای دیگر رفته و کشت شده است. منطقه‌ای که در قدیم درختان آلبالوی فراوان داشته در منطقه وسیعی از آناتولی ترکیه تا دریای خزر بوده است.
در حال حاضر در مناطق مختلف ایران درخت آلبالو و میوه آن وجود دارد و بعضی سال‌ها محصول فراوانی دارد که از آن به عنوان میوه استفاده می‌شود یا آن را خشک می‌کنند و یا از آن شربت و مربا و یا آلبالوپلو و یا خورش آلبالو درست می‌کنند.ارزش غذایی آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط ۷۰ کالری دارد. آلبالو دارای ویتامین آ، ب و ث است.املاح معدنی آلبالو عبارت است از آهن، کلسیم، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز و کوبالت.

قند آلبالو از نوع لولوز است و برای اشخاصی که دیابت دارند جذب آن آسان است.
آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد. از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هضم می‌آورد و کار روده‌ها را مختل می‌کند.آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است. گاهی میوه‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند به آن آب می‌زنند این کار زود آلبالو را خراب می‌کند و آماده می‌سازد که زودتر فاسد شود.

خواص آلبالو

خواص آلبالو برای کاهش وزن

یکی از خواص آلبالو کمک به کاهش وزن است. آلبالو منبع خوب پکتین است که یک فیبر محلول در آب محسوب می شود و در روده ها نوعی ماده ی ژله ای شکل و چسبنده ایجاد می کند. این ماده به ترکیبات آسیب رسان چسبیده و اجازه نمی دهد که جذب بدن شوند. در واقع مولکول های چرب در این ماده چسبناک زندانی شده و نمی توانند وارد جریان خون شوند. زمانی که پکتین در معده حل می شود حجیم شده و جای زیادی اشغال می کند. در نتیجه این دو تأثیر روند کاهش وزن سرعت می گیرد. این فیبر همچنین قند را به خود جذب کرده و احساس سیری ایجاد می کند. یادتان باشد که مصرف میوه های سرشار از پکتین باعث کاهش وزن و بهبود سلامت قلب می شود.


آلبالو یک ضد التهاب طبیعی

تأثیر دیورتیک آلبالو برای افرادی که از آرتریت و نقرس رنج می برند مؤثر است. محققان به این نتیجه رسیده اند که این میوه های خوش رنگ و خوشمزه حاوی میزان زیادی آنتوسیانین است و این آنتی اکسیدان خواص ضدالتهابی بسیار قوی ای دارد. نتایج پژوهشی که در دانشگاه ایالت میشیگان انجام شده نشان می دهد که آلبالو در کاهش التهاب های بافت های بدن که ایجاد سردرد می کنند ۱۰ برابر مؤثرتر از قرص آسپرین است.

بنابراین اگر ورزشکار هستید حتماً آلبالوی بیشتری میل کنید زیرا آلبالو در کاهش درد مفاصل پس از تمرین موثر است. اسید گالیک، اسید پی کوماریک، کامفرول و کورستین دیگر ترکیبات در آلبالوها می باشند. تحقیقات نشان داده است که آن ها ممکن است پس از انجام ورزش ها درد مفاصل و ماهیچه ها را کاهش دهند. آلبالو را در مقادیر متعادل مصرف کنید زیرا حاوی فروکتوز می باشد که ممکن است مقادیر زیاد آن برای بدن مضر باشد.

از دیگر خواص آلبالو برای زنان می توان به تسکین درد و تورم ناشی از بیماری آرتروز اشاره کرد. زنانی که آرتروز دارد دوبار در روز برای سه هفته آب آلبالو بنوشند که سبب کاهش قابل توجه تورم می شود. محققان بیان کرده اند که آلبالو بیشترین محتوی ضد تورمی را نسبت به دیگر غذاها دارد.یکی از مهمترین خاص درمانی آلبالو پیشگیری از بیماری نقرس است. خوردن آلبالو سطح اسید اوریک موجود در خون را کاهش می دهد که در پیش گیری از نقرس مفید می باشد. در حقیقت آب آلبالو داروی طبیعی عالی برای درد نقرس می باشد.

خواص آلبالو برای کبد و کلیه ها

آلبالو برای تنظیم عملکرد کبد و معده مؤثر است. این میوه حاوی سوربیتول است که به آن اندکی خاصیت ملینی می دهد. میزان بالای پتاسیم این میوه به دفع اوره و سموم خون کمک زیادی می کند. در نتیجه مصرف آن تأثیر مثبتی روی کلیه دارد و به بهبود عملکرد آن ها کمک زیادی می کند. این میوه سنگ های کلیه و مثانه را از بین می برد. مصرف منظم این میوه برای بهبود نارسایی کبد و ورم معده مؤثر است. این میوه باعث تقویت بدن نیز می شود. نوشیدن دم کرده دم آلبالو باعث خنک شدن بدن و برطرف کردن احتباس آب می شود.

خواص آلبالو در کاهش فشار خون

آب آلبالو سرشار از اسیدهای فنولیک بوده و از این رو تاثیر چشمگیری در کاهش فشار خون دارد. میزان قابل توجه کاهش فشار خون در افرادی که آلبالو مصرف می کنند، قابل مقایسه با تاثیر داروهای شیمیایی فشار خون است. این موضوع نشان دهنده اهمیت این میوه در روند درمانی فشار خون بوده و افراد مبتلا به این بیماری باید این میوه و فرآورده های آن را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.
پژوهشی که در دانشگاه «نورث آمبریا» انگلستان انجام شد نشان داد افرادی که ۶۰ میلی لیتر عصاره آلبالوی مخلوط شده با کمی آب بنوشند، شاهد کاهش ۷ درصدی فشار خون در مدت ۳ ساعت خواهند بود. این میزان کاهش فشار خون برای کاهش خطر سکته تا ۳۸ درصد یا بیماری قلبی تا ۲۳ درصد کافی است.

آلبالو و سرطان

مصرف آلبالو در چهارچوب رژیم غذایی سالم و متنوع می تواند به بدن در جهت مقابله با سرطان کمک زیادی بکند. علاوه بر ویتامین C و آنتوسیانینی که در آلبالو وجود دارد، این میوه سرشار از مواد شیمیایی مبارزه کننده با بیماری‌هاست. این ترکیبات شیمیایی قدرتمند در برگیرنده الکل پریلیل، لیمونن و الاژیک اسید است. تنها گیلاس و آلبالو هر سه ماده شیمیایی ذکر شده را دارند. این مواد شیمیایی از بدن در برابر سرطان سینه، ریه، کبد، پوست و روده بزرگ محافظت می‌کند.

در حقیقت یافته‌های موجود نشان می‌دهد که آنتوسیانین موجود در گیلاس و آلبالو می‌تواند از رشد و توسعه تومورها جلوگیری نماید. محققان دریافته اند موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی آلبالو و گیلاس استفاده می‌کنند به طور قابل توجهی آدنوم کمتر و کوچکتری نسبت به موش‌های دیگر دارند. آنتوسیانین موجود در آلبالو همچنین می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی خاص در روده بزرگ را کاهش دهد. این نتایج پیشنهاد می کند که آنتوسیانین موجود در این میوه قادر است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

آرامش اعصاب با آلبالو

آلبالو تأثیر زیادی در آرامش سیستم عصبی دارد و همچنین به افزایش تمرکز کمک می کند. این ویژگی به رنگ آلبالو مربوط می شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده است نشان می دهد افرادی که عطر آلبالو را استشمام کرده اند به میزان ۱۵ درصد خلاق تر بوده اند. به عقیده متخصصان، آلبالو باعث تحریک منطقه ای از مغز می شود که مسئول تمرکز است و بنابراین توانمندی فرد در انجام کارها را بالا می برد.

خواص آلبالو در تنظیم چرخه خواب و مقابله با بی خوابی

نتایج یک پژوهش آمریکایی از اهمیت ملاتونین موجود در آلبالو خبر می دهد. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. مصرف منظم آلبالو باعث مقابله با بی خوابی و تنظیم ساعات خواب می شود. محققان بر این عقیده هستند که مصرف آلبالو می تواند روشی طبیعی برای نجات مردم از مشکلات بی خوابی باشد.

آلبالو و بهبود فرآیند گوارش

میزان بالای فیبر موجود در گوشت آلبالو برای هضم غذا مفید است. وجود سوربیتول در قندهای این میوه تأثیر ملینی اندکی دارد. بنابراین افرادی که دچار یبوست هستند نیز می توانند از آن مصرف کنند. این میوه باعث تقویت دستگاه گوارش و تمیزی روده ها می شود. البته مصرف آلبالو برای افرادی که از ورم معده و ورم روده رنج می برند توصیه نمی شود چون به خوبی نمی توانند آن را هضم کنند.

خواص آلبالو برای پوست

آخرین مورد از خواص آلبالو، مربوط به پوست است. آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در آلبالو باعث تشکیل اسیدآمینه های ضروری برای بهبود عملکرد بدن می شود. آنتوسیانین همچنین قادر است سلول های پوست را از پیری زودهنگام و اثرات منفی اشعه های ماورای بنفش حفظ کند. این میوه برای بهبود وضعیت پوست و رفع خستگی آن مؤثر است.

خواص آلبالو

چه کسانی باید آلبالو بخورند؟

کسانی که بیماری کلیه دارند، اشخاصی که رماتیسم دارند اگر آلبالو بخورند از بروز نقرس در آنها جلوگیری خواهد شد.کسانی که بیماری قلبی دارند چون آلبالو ادرارآور است پتاسیم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را خارج می‌کند و در نتیجه به قلب کمک می‌کند. خانم‌هایی که می‌خواهند دارای رنگ درخشانی شوند و زیبایی چهره آنها مورد توجه قرار گیرد برای صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.

مصارف دیگر آلبالو

جوشانده دم آلبالو بی‌اندازه ادرارآور است و کسانی که به حبس‌البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند باید آن را مصرف کنند. برای تهیه این جوشانده باید ۳۰ گرم دم آلبالو را که خشک کرده‌اید در یک لیتر آب ۱۰ دقیقه بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید. در طب جدید هم جوشانده دم آلبالو در مواردی که بخواهند خروج ادرار را زیادتر کنند، مصرف می‌شود.مغز هسته آلبالو را می‌کوبند و از آن روغن مایعی می‌‌گیرند که قرن‌هاست با موفقیت رماتیسم را شفا می‌بخشد.

مصرف آلبالو از بروز نقرس و روماتیسم پیشگیری می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف آلبالو از بروز نقرس، روماتیسم و بیماری‌های کلیه پیشگیری می‌کند.مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کالری آلبالو بسیار پایین است و هر یکصد گرم آلبالو حدود ۷۰ کیلو کالری انرژی دارد.وی گفت: آلبالو سرشار از ویتامین‌های A، B، C و دارای املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، فسفر، گوگرد، سدیم، منیزیم، کبالت و منگنز است.

این متخصص تغذیه افزود: قند موجود در آلبالو «لوولوز» نام دارد که برای افراد مبتلا به دیابت جذب آن آسان است. از مصرف آلبالوی نرسیده باید پرهیز کرد به دلیل اینکه موجب بروز بیماری‌های روده‌ای می‌شود.وی اضافه کرد: مصرف آلبالو برای کسانی که دچار بیماری‌هایی مانند ورم روده و ورم معده هستند، مضر است به دلیل اینکه نمی‌توانند به خوبی آن را هضم کنند.صفوی بیان کرد: آلبالو برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه بسیار مفید است، از بروز نقرس و روماتیسم پیشگیری می‌کند، ادرار‌آور است و از رسوب نمک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و به کار منظم قلب نیز کمک می‌کند.

خواص آلبالو

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits