دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت بی نظیر فلفل
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خاصیت بی نظیر فلفل:فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است.

فواید شگفت انگیز خوردن فلفل

با دلگرم همراه باشید تا با خواص فلفل بیشتر آشنا شوید.

خواص فلفل

خواص فلفل

در مورد فلفل

فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است. درد دندان را تسکین می هد.

برای حلق مضر است. از این نظر باید با عناب خورده شود مقدار خوراک از گوشت غلاف آن تا ۷ گرم است و تخم ان خیلی گرمتر از گوشت ان است. اگر ماهی را با آن بپزند ضررهای ماهی را رفع می کند...

قسم اول فلفل سبز تند یا فلفل قرمز که قرمز شده ان را « فلفل فرنگی » نیز می گویند .

در کتب طب سنتی با نام « فلفل احمر » ، « فلفل هندی » نامبرده شده است . به فرانسوی Piment و Piment rouge و به انگلیسی : Cayenne pepper و Bird chilli گفته می شود .

گیاهی است از خانواده Solanaceae که نام علمی آن Capsicum frutescens L . و مترادفهای ان Capsicum minimum Roxb و C. fastigiatum است . و گونه های دیگری نیز دارد که از نظر خواص کم و بیش شبیه به این گونه هستند.

اگر ظرفیتش را دارید، فلفل تند بخورید!


فلفل تند و فلفل شیرین یا فلفل دلمه ای، محتوی فیبر و آب هستند. هر دو حاوی ویتامین C و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات کاروتنوئیدی هستند؛ این ترکیبات کاروتنوئیدی مواد محلول در چربی هستند که باعث ایجاد رنگ های مختلف از قرمز و نارنجی تیره تا سبز و بنفش و سیاه، می شود.

البته طعم تند برخی فلفل ها به دلیل مواد قلیایی است که در آنها وجود دارد و طعمی تند و کمی تلخ را ایجاد می کند. البته فلفل تند، ویتامین C زیادی دارد و حتی می توان گفت غنی ترین منبع ویتامین C است اما از آنجا که در غذاهای ایرانی کمتر استفاده می شود، منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین C افراد محسوب نمی شود.

در کل همه فلفل ها می توانند به بالا رفتن متابولیسم بدن کمک کنند اما فلفل تند می تواند انرژی غذا را تا حد زیادی بالا برده، باعث گرمازایی در بدن شده و در نهایت منجر به کالری سوزی و کاهش وزن شود. با اینکه استفاده بیش از حد از فلفل تند عوارضی ندارد و افراد هندی یا ساکنان آسیای دور با وجود مصرف غذاهای بسیار تند که برای ما ایرانی ها غیرقابل تحمل است، دچار مشکل نمی شوند اما از آنجا که در فرهنگ غذایی ما، خوردن غذاهای تند چندان متداول نیست، سیستم گوارشی بسیاری از افراد به غذاهای اینچنینی عادت ندارد و ممکن است بعضی افراد با خوردن این غذاها دچار سوزش معده، بالا رفتن فشار خون یا افزایش تپش قلب شوند.

همچنین خوردن فلفل های تند به همه افراد، به خصوص افرادی که دچار مشکلات گوارشی بوده، به ویژه افراد مبتلا به هموروئید، به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون باعث وخیم تر شدن حال شان می شود.

خواص فلفل

● ترکیبات شیمیایی فلفل


۱) فلفل سبز تند که در حالت سبزی چیده شده باشد : گوشت غلاف تازه آن که تخم ان خارج شده باشد ( به طور خام ) دارای ۲۳۵ میلی گرم و یتامین C در هر ۱۰۰ گرم است .


۲) فلفل سبز تند که در حالت کاملا رسیده و قرمز باشد. گوشت غلاف تازه آن با تخم یابی تخم ( خام ) دارای ۳۶۹ میلی گرم ویتامین C در هر صد گرم است .


فلفل دلمه ای شیرین خام تازه چیده شده دارای ۱۲۸ میلی گرم و یتامین C در هر صد گرم است.

خواص فلفل

ده خاصیت فلفل

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگ‌های متنوعی چون سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید و برای خوش طعم کردن غذا از آن استفاده می‌شود. دانه فلفل پس از خشک و ساییده شدن در رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید عرضه می‌شود.

فلفل سیاه، بومی هندوستان بوده و دارای ساقه‌های خوابیده است که میوه‌های کروی و سیاه رنگی تولید می‌کند که پودر میوه آن به صورت چاشنی استفاده می‌شود. اما فلفل سبز بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است و مکزیک و پرو اولین کشورهایی بودند که کاشت این گیاه را رواج دادند.

کریستف کلمب آن را به جنوب اروپا آورد و از آنجا نیز به خاورمیانه، آفریقا و آسیا گسترش پیدا کرد. حدود نیمی از تولید فلفل در آسیا انجام می‌شود.

  • درون فلفل

تندی فلفل به علت وجود ماده‌ای به نام کاپساسین است. هر چه میزان این ترکیب در بافت میوه بیشتر باشد میزان تندی نیز بالاتر خواهد بود. گرما و شرایط تنش خشکی در زمان رشد میوه باعث افزایش تندی میوه می‌شود. بسیاری از خواص فلفل به همین ماده مربوط می‌شود.

10 خاصیت فلفل

1- کاپساسین ماده‌ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه می‌شود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کاپساسین موجود در آن درواقع سبب کاهش درجه حرارت بدن می‌شود که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می‌شود.

2- فلفل موجب افزایش اشتها می‌شود.

3- کاپساسین موجود در فلفل، باعث کاهش بروز زخم معده می‌شود. کاپساسین موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیله دیواره معده می‌شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون باقی می‌ماند.

4- کاپساسین سبب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود، این موضوع موجب کاهش احتمال گرفتگی رگ‌ها می‌شود، این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، این دو خاصیت موجب می‌شود که مصرف فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‌ها) کمک کند.

5- فلفل خاصیت ضد سرطانی نیز دارد. کاپساسین موجود در فلفل، به عنوان یک ترکیب ضد‌سرطانی عمل کرده و مانع از فعالیت ترکیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند.

6- میزان بالای ویتامین ث موجود در فلفل دلمه‌ای باعث می‌شود، این نوع فلفل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید باشد. بد نیست بدانید یک فلفل دلمه‌ای متوسط، بیش از 3‌برابر نیاز روزانه بدن ویتامین ث دارد.

7- فلفل یک مسکن قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می‌شود، اما سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می‌دهد. این امر کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن است.

8- فلفل موجب تحریک سیستم ایمنی می‌شود، به همین دلیل می‌تواند از ایجاد عفونت جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده کسانی که به طور مرتب فلفل می‌خورند، کمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند.

9- خاصیت ضد باکتری فلفل موجب پیشگیری و درمان اسهال عفونی می‌شود.

10- فلفل مانند یک داروی ضد احتقان، سبب رقیق شدن خلط و خارج شدن آن از ریه‌ها می‌شود.

خواص فلفل

زیاد فلفل تند نخورید!


از نظر خواص تغذیه ای تفاوت چندانی بین فلفل تند و شیرین وجود ندارد و فقط فلفل ها با رنگ های مختلف، ترکیبات کاروتنوئیدی متفاوتی دارند و از لحاظ ارزش غذایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همه انواع فلفل ها حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E هستند که قوی ترین آنتی اکسیدان است و برای سلامت افراد بسیار مفید و موثر.

اما از لحاظ تغذیه تفاوت چندانی بین فلفل تند و فلفل شیرین وجود ندارد. تفاوت عمده آنها به ترکیبات فلاوونوئیدی و ترکیبات آنتی اکسیدانی برمی گردد که باعث طعم تند در برخی فلفل ها می شود. مسلما ترکیبات تند باعث ترشح بیشتر اسید معده می شود و افرادی که به غذاهای تند عادت می کنند، در دراز مدت ممکن است به مخاط دستگاه گوارشی خودشان آسیب برسانند.

چراکه وقتی افراد ذائقه خودشان را به تندی عادت می دهند، بعد از مدتی حساسیت گیرنده های حس چشایی شان نسبت به طعم تند پایین می آید و به همین دلیل مجبور می شوند مقدار تندی غذا را بیشتر کنند تا باز هم طعم تند آن را احساس کنند. طعم تند در حد تعادل، طعم مطلوبی است که حتی می تواند قدرت پذیرش غذا را افزایش دهد. اما همان طور که گفته شد مصرف بیش از حد فلفل می تواند باعث آسیب به بافت یا مخاط دستگاه گوارش شود.

در نهایت فراموش نکنید که تغذیه علم تنوع است و استفاده از هر دو نوع فلفل، تند و شیرین، در حد تعادل بسیار خوب است و طعم تند به شرطی که بیش از حد نباشد، می تواند باعث ایجاد تنوع و تغییر ذائقه شود.

خواص فلفل

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

میلاد | ۷ سال پیش
من تقریبا 1 ساله خیلی فلفل میخورم و الان هیچ غذایی رو بدون فلفل سیاه و ترشی فلفل نمیخورم. خدا رو شکر در عین حال هم اینقدر مفیده.
0
0
میترا | ۷ سال پیش
باتشکر ازمطالب جالبتان در رابطه بافلفل ما استفاده بردیم وآشنا شدیم باخواص فلفل ممنون از دلگرم
0
0
مرضی | ۷ سال پیش
من فلفل زیاد دوست دارم اونهم ازنوع تندش ولی چه کنم وقتی میخورم تنگی نفس میگیرم نوش جون شما که میتونید بخورید وحالشا ببرید
0
0
سعید | ۷ سال پیش
من علاقه عجیبی به فلفل دارم
ولی خانمها اکثرا از فلفل خوششان نمی آید
برعکس آقایان
سس فلفل چاشنی اکثر غذاها است
0
0
علی | ۷ سال پیش
عالی بود ممنون .من فکر میکردم فلفل به جز ضرر هیچ کار مفیدی نمیکنه.برا همین اصلا استفاده نمیکردم.
0
0
مبینا | ۷ سال پیش
باسلام وتشكر از ارائه مطالب مقيدي كه در اين سايت قرارداديد.
0
0
مریلا | ۷ سال پیش
باسلام وخسته نباشید
فلفل واقعا بهترین وخوشمزه ترین چاشنی هاست و بدون ان زندگی واقعا برام سخته؛ سر سفره من علاوه بر تند بودن غذا فلفل سبز و ترشی فلفل دست ساز خودم باید حتما کنارم باشه ؛ باتشکر از مطالب مفیدتون(دوستت دارم فلفل)
0
0

hits