دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص آب لیمو ترش
5
زمان مطالعه: 22 دقیقه
خواص آب لیمو ترش:خواص فوق العاده زیاد آب لیمو ترش با دلگرم همراه باشید تا درباره ی خواص آب لیمو ترش بیشتر بدانید.

خواص فوق العاده زیاد آب لیمو ترش

با دلگرم همراه باشید تا درباره ی خواص آب لیمو ترش بیشتر بدانید.

خواص آب لیمو ترش

خواص آب لیمو ترش

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در لیمو ترش


طبع لیمو ترش سرد و خشک است.
لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ)و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد که از همه مهمتر اسید سکوربیک و اسید سیتریک است.

یک عدد لیموترش تأمین‌کننده ۸۸ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C می‌باشد.

آیا میدانید آب لیمو طبیعی در درمان 220بیماری تاثیر مستقیم دارد و اگر بصورت غیر طبیعی تهیه گردد نه تنها خواص درمانی و غذایی ندارد بلکه موجب بسیاری از بیماریها از جمله سیروز کبدی ,سرطانهای مختلف و بیماریهای کلیوی و بسیاری دیگر از بیماریها میگردد.

خواص آب لیمو ترش

  • مهمترین مورد‌ی که یک مصرف‌کننده باید به آن توجه کند رنگ طبیعی آبلیموست که طبق استاندارد اداره کل استاندارد ایران زرد یا زرد کهربائی و دیگر خصائص آن ازجمله طعم طبیعی لیمو که ترشی مایل به کمی تلخی که ناشی از اسانسهای موجود در پوست بمقدار 5/0گرم در لیتر است می‌باشد.اسانسهای روغنی موجود در پوست که موقع آب گیری وارد آبلیمو میگردد خود خواص ضد عفونی‌کننده زیاد داشته ونیز مانند حفاظی ویتامین ث موجود در آنرا حفظ میکند.

از دیگر مشخصات یک آبلیموی طبیعی بوی آن است که باید دارای بوی طبیعی لیمو ترش باشد دیگر لرد یا مواد جامد محلول در آن بوده که متاسفانه عوام فکر می‌کنند که در آبلیمو هر چه کمتر باشد بهتر است ولی از لحاظ استاندارد حداقل آن باید 8گرم در لیتر و حداکثری ندارد و بستگی به کیفیت لیمو و طبیعی بودن آبلیمو است مقداری نیز که در ته شیشه ته نشین میگردد بواسطه خاصیت سوسپانسیونی آبلیمو کاملا طبیعی است و از لحاظ استاندارد تا 5درصد مجاز است.بنابراین آبلیموهایی که فاقد این ویژگیها ست باید در طبیعی بودن آن شک کرد.

  • اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و شاید احساس سوزش کنید اما لیمو برای درمان آکنه بسیار مفید و کاربردی است. یک سهم آب لیموی تازه را با یک سهم آب گلاب و یا عسل رقیق شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بگذارید و سپس با آب بشویید. این عمل را ۲ بار، یک بار به هنگام صبح و یک بار عصر تکرار کنید.اگرچه این درمان ها طبیعی هستند اما در صورت حاد بودن آکنه و یا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنید.

اضطراب را از بین می برد؛بررسی ها نشان می دهد لیمو تاثیر آرام بخش دارد و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب، تنش و دستپاچگی را از بین می برد.

استنشاق روغن لیمو، هوشیاری و قدرت تمرکز فرد را افزایش می دهد. برای افزایش توانایی کارمندان در محیط کار از خوشبوکننده با بوی لیمو استفاده می شود. اگر حالت عصبی و نگرانی دارید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بچکانید و بو کنید.

  • آفت دهان؛خاصیت ثابت شده ضد باکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می کند. کافی است روزی ۳ بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پیدا می کند.
  • تب؛تب و لرز می تواند علل متفاوتی داشته باشد اما لیمو همیشه یک درمان مفید است. هر ۲ساعت یک لیوان آب جوش با کمی عسل و آب یک لیموی ترش و تازه بخورید تا تب و لرز شما از بین برود.
  • میخچه و پینه بستن پوست؛پماد لیمو را یک شب کامل روی میخچه و پوست پینه بسته بمالید. یا این که برشی به ضخامت حدود ۵ میلی متر را روی میخچه قرار دهید و با باند ببندید.
  • اگزما؛اگر از عفونت پوستی مانند اگزما رنج می برید، لیمو می تواند تسکین دهنده باشد. ۸ قطره روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل رقیق شده مخلوط کنید.سپس پارچه تمیز را به آن محلول آغشته کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید.

این روش نه تنها عفونت را کاهش می دهد بلکه خارش را نیز از بین می برد. عسل نیز مانند لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد و روند بهبود را تقویت می کند.

  • خستگی مفرط؛افرادی که مسافت های طولانی پیاده روی می کنند، با احساس خستگی می توانند با ایجاد سوراخی روی لیمو با استفاده از نی آب آن را بمکند تا علاوه بر احساس تازگی، از خواص دارویی لیمو استفاده کنند. کاوشگران برای محافظت از عفونت های منطقه استوایی نیز از لیمو استفاده می کنند.مقدار کمی آب لیمو نسبت به مقدار زیاد آب، تشنگی را به طور موثر رفع می کند.

مسافران با تجربه تصریح می کنند، افزودن کمی آب لیمو به آب آشامیدنی معمولی در شهرهای مختلف، باعث ضدعفونی و مانع بیماری بر اثر حساسیت به آب های آلوده می شود. از آن جایی که روغن لیمو فعالیت مغز را تحریک می کند، هر زمانی که بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کردید و یا این که به سختی می توانید تمرکز کنید، ۴ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و هر چند ساعت یک لیوان آب لیمو بخورید.

  • بوی نامطبوع دهان؛ لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می کند . برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می تواند مفید باشد.
  • فشار بالای خون؛ پیاز و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشار خون بالا مقابله می کند. ۳ حبه سیر را له کنید، یک پیاز را ریز خرد و با ۴ لیوان شیر کم چرب یا شیر سویا به جوش بیاورید و سپس زیر آن را خاموش کنید. پس از ۵ دقیقه مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و در یخچال قرار دهید.آب ۳ لیمو را به آن اضافه کنید و در طی روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می برید، خوب است بدانید که پکتین در لیمو همراه با ماده مغذی دیگری، در کاهش چربی خون موثر است.
  • گزیدگی؛ روی محل گزیدگی، ۲ قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای خوری عسل بمالید، برای دور نگه داشتن حشرات، ۲۰ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و در هوا بپاشید. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نیز دور نگه می دارد. قرار دادن پنبه آغشته به روغن لیمو در اتاق خواب نیز حشرات را دور نگه می دارد. اگر در هوای آزاد قرار دارید، ۱۰ قطره روغن لیمو را به کمی روغن آفتاب گردان اضافه کنید و به پوست خود بمالید.
  • بی خوابی؛بررسی های متعددی نشان داده ترکیبی از روغن لیمو همراه با بابونه، سنبل الطیب و رازک اضطراب را کاهش می دهد و باعث خواب منظم می شود.
  • درد؛ آب لیمو تاثیر قوی قلیایی روی بدن دارد و عامل طبیعی در برابر اسید اضافه بدن است.

این اسید اضافه موجود در بدن، نقشی مهم برای دردهای روماتیسم دارد.روزی ۳ بار یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو بخورید و در صورت شدت درد، به هر یک لیوان، آب ۲ عدد لیمو اضافه کنید.

معده؛ پس از هر وعده غذایی، یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو تازه بخورید. اسید موجود در لیمو، تولید اسید معده و فعالیت عضلات معده را تحریک می کند.

  • واریس؛ روغن لیمو خاصیت تقویت کننده رگ ها را دارد که با واریس مقابله می کند. ۶ قطره روغن لیمو را با ۵۰ میلی لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی ماساژ دهید. برای جان تازه بخشیدن به رگ ها، ۸ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن سرو و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب وان بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بنشینید.
  • توجه داشته باشید، اگر از سوزش سر دل، ناراحتی مثانه و کلیه رنج می برید و یا این که به میوه های استوایی حساسیت دارید قبل از استفاده از لیمو با پزشک مشورت کنید. برای محافظت از مینای دندان، نیم ساعت پس از خوردن لیمو مسواک بزنید. خوردن آب لیمو و یا استفاده ازروغن لیمو برای کودکان زیر ۱۰ساله توصیه نمی شود.

خواص آب لیمو ترش

آیا مصرف چای همراه آب‌لیموی تازه خوب است یا ضرر دارد؟

خواص آب لیمو ترش

در پاسخ به این سوال باید بگویم که مصرف چای همراه آب‌لیموی تازه نه ‌تنها اشکالی ندارد بلکه عادت غذایی بسیار خوبی هم محسوب می‌شود.


به طور کلی ترکیب پلی فنول‌های موجود در چای که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی هم دارند با آب‌لیموی تازه می‌تواند ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی پرمصرف را بالاتر ببرد.

البته باید حواستان باشد که آب‌لیمو باید زمانی که چای خنک شده است به آن اضافه شود تا ویتامین C موجود در آب‌لیمو در اثر گرمای بالای چای تخریب نشود و از بین نرود.

بد نیست بدانید عادت به نوشیدن چای و آب‌لیمو که یکی از بهترین عادت‌های غذایی است از گذشته‌های دور در میان ایرانیان رواج داشته و معمولاً ایرانی‌ها در فصل‌های سرد سال که لیموترش تازه به وفور در دسترس بود، علاقه بیشتری به نوشیدن چای و آب‌لیمو نشان می‌دادند.

البته باید یادآور شوم گاهی طعم گس چای با افزودن کمی آب‌لیمو شکسته می‌شود و به همین دلیل هم حس خوشایندی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

در چنین مواردی، ممکن است افراد علاقه‌مند به چای و آب‌لیمو نیاز بیشتری برای خوردن خوراکی‌های شیرینی مانند قند، شکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها با این نوشیدنی در خود حس کنند. با این حساب اگر قرار باشد ارزش تغذیه‌ای چای را با آب‌لیمو افزایش دهید و از آن طرف طعم جدید آن را با مصرف تعداد بیشتری قند یا مقدار بیشتری شکر بپسندید ما به هیچ‌وجه نوشیدن چای و آب‌لیمو به این صورت را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

در نهایت بد نیست بدانید مصرف قند فراوان، حتی با نوشیدنی‌های مفید و پرخاصیت می‌تواند هم بهداشت دهان و دندان را به خطر بیندازد و هم ابتلا به چاقی را در طول زمان به همراه داشته باشد.

متأسفانه گاهی برخی از افراد مانند کارمندان که چای بیشتری در طول روز مصرف می‌کنند، اصلاً حواسشان به اضافه دریافت کالری از طریق خوردن قند و شکر بیش از اندازه نیست و نمی‌دانند چرا وزنشان افزایش پیدا می‌کند.

در هر صورت ما آب‌لیمو را برای افزایش ارزش تغذیه‌ای به چای اضافه می‌کنیم و اگر قرار باشد به قیمت مصرف قند بیشتر، این کار را بکنیم، بهتر است که قید نوشیدن این نوع چای را بزنیم.

خواص آب لیمو ترش

مصرف لیمو ترش در بارداری

لیموترش و آبلیمو، از جمله خوردنی های توصیه شده در دوران حاملگی هستند.
توصیه می‌شود برای کاهش تهوع خانم‌های باردار هر روز صبح یک لیموی تازه را بو کنند
لیموترش به خصوص به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ث شناخته می شود که مصرف آن در دوران بارداری باعث افزایش جذب آهن در غذاها می شود.


برهمین اساس است که توصیه شده زنان باردار همراه با ماهی، مرغ، ماکارونی یا چای، مقداری لیموترش چکانده و مصرف کنند.
البته فراموش نکنید به علت خواص اسیدی آبلیمو و لیموترش، ممکن است کسانی که ناراحتی های گوارشی دارند، پس از مصرف با تشدید علائم خود روبرو شوند.

فواید لیمو ترش در کاهش وزن

کسانی که می‌خواهند خود را لاغر کنند، اگر صبح ناشتا آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدار کمی عسل بآن اضافه نمایند و آن را بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و به این ترتیب از شر چربی‌‌های اضافی راحت خواهند شد.


برای اینکه سریع‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید بهتر است قبل از خوردن صبحانه، آب با لیمو ترش بنوشید.
نوشیدن آب همراه با لیموترش نه تنها به روند کاهش وزن شما سرعت می‌بخشد، بلکه بدن شما را از سموم پاک کرده و باعث افزایش انرژی در شما می‌شود.
نوشیدن آب گرم همراه با لیمو، با رفع سستی و تنبلی از سیستم گوارش، به کاهش وزن کمک می‌کند.

برای اینکه بدانید چگونه از این دو ماده برای کاهش وزن باید استفاده کرد مراحل زیر را دنبال کنید:

• وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید یک برش لیمو ترش را درون یک لیوان آب گرم ریخته و میل کنید.

برای انجام این کار باید آب را در مایکروویو یا درون ظرفی داغ کرده سپس درون لیوان بریزید و یک برش از لیمو ترش را درون آن بریزید و بگذارید کمی خنک شود سپس مانند چای آن را بنوشید.

• هنگام صبح، ‌یک عدد لیمو ترش را خوب شسته و آن را به صورت درسته درون دستگاه غذاساز به صورت پوره درآورید و به آن را به آبی که طی روز می‌نوشید اضافه کنید.( در صورت کوچک بودن لیمو ترش، از تعداد بیشتری استفاده کنید).

پکتین موجود در پوست لیمو ترش، به خاطر سرشار بودن از فیبر، علاوه بر این که مانع از جذب سریع قند در بدن می‌شود، رفع عطش نیز میکند.

• مخلوط کردن پوره لیمو ترش یا یک برش لیمو با چای و سرکه سیب، سرعت کاهش وزن را به حداکثر می‌رساند.

سرکه سیب و لیمو ترش دو ماده‌ای هستند که کاهش وزن را سریع‌تر می‌کنند.

چای سبز و چای اوولانگ همرا با لیمو ترش از بهترین چای‌هایی هستند که به کاهش وزن کمک شایانی می‌کنند.[سرکه سیب، مسکن دردهای مفاصل][رابطه نوشیدن چای سبز و کاهش وزن]

• سعی کنید آب زیادی همراه با لیمو بنوشید چرا که هر چه بیشتر آب بنوشید، ‌سریع‌تر لاغر می‌شوید.
فواید لیمو ترش در سلامت قلب و عروق

لیموترش دارای انواع املاح مانند منیزیم، فسفر، سدیم و کلسیم است. پتاسیم موجود در لیموترش به کنترل و تنظیم ضربان قلب و همچنین متعادل کردن فشار خون کمک می‌کند.
لیموترش برای حرکات نامنظم قلب که در نتیجه بدی هضم و سموم کبد بوجود آمده است بسیار مفید می باشد.
کسانی که ضعف قلب دارند شربت لیمو بنوشند.
برای از بین بردن چربی و پی بدن هر صبح ناشتا یک چهارم استکان آب لیمو در یک لیوان آب بصورت شربت میل شود.
اسیدهای موجود در لیموترش از بین برنده اسید اوریک است و خون را رقیق می‌کند.
لیموترش باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.

خواص آب لیمو ترش

فواید لیمو ترش در سلامت کبد ، کلیه و مجری ادراری

آبلیمو سم های جمع شده در کبد را از بین می‌برد. ولی باید توجه داشت که کبد به خود لیمو بیشتر از آب آن احتیاج دارد.
کسانی که سنگ کلیه دارند ۴ عدد لیموترش را در یک لیتر آب مخلوط کرده هر ۴ ساعت یک لیوان بخورند.
برای ضدعفونی کلیه و مجاری ادرار از این شربت استفاده کنید: لیمو تازه ۳ عدد + آب + عسل را مخلوط نموده شربت درست کنید روزانه ۴ لیوان میل شود.
کسانی که خون در ادرارشان می‌بینند روزانه ۳ عدد لیموی تازه یا ۳ قاشق آب لیمو بخورند.
کسانی که به سوزاک مبتلا شده‌اند ۸ عدد لیمو در ۲ لیتر آب مخلوط کنند هر ۲ ساعت یک لیوان بخورند.

خواص آب لیمو ترش

فواید لیمو ترش در درمان سردرد

لیمو باعث تسکین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی می شود.
برای کسانی که دچار میگرن و سردرد شدید می‌شوند یک فنجان قهوه غلیظ درست کرده نصف آب لیمو ترش را داخل آن بریزند.
همچنین برای این منظور میتوان ۵ قطره اسانس لیمو را در۲۵ میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام)مخلوط کرد و آنرا با استفاده از یک دستمال کتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.
سردردی که در اثر فشار خون باشد شربت آب لیمو با کمی گلاب میل شود.

خواص آب لیمو ترش

مصرف لیمو ترش در رماتیسم و سیاتیک

بیوفلاونیدهای موجود در لیموترش خاصیت شکنندگی مویرگ‌ها را کاهش می‌دهد.
کسانی که رماتیسم دارند صبح ناشتا نصف استکان آب لیمو با آب مخلوط کرده بعد از یک حمام گرم بخورند.
کسانی که از درد سیاتیک رنج می‌برند قبل از غذا یک عدد لیمو بخورند.

خواص آب لیمو ترش

فواید لیمو ترش در سلامت دهان و دندان

شستشوی دندان‌ها با لیمو ترش صبح و شب باعث تمیز شدن دندانها و استحکام لثه می‌شود.
برای زیاد شدن بزاق دهان آبلیمو میل کنید.
مزمزه آب لیمو برفک دهان را از بین می‌برد.
برای اینکه دندانهای سفیدی داشته باشید هر هفته یکبار دندانهای خود را با آبلیموی تازه مسواک بزنید.

خواص آب لیمو ترش

فواید لیمو ترش در سلامت روان

محققان فلج اطفال جلوگیری می‌کند.
لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح مطرح بوده است.
استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است.
برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب گرم افزود و آنرا در هوای اتاق قرار دهید.
به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت.
لیمو تقویت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه ای به دست خواهد آورد.

خواص آب لیمو ترش

مصرف لیمو ترش در دیابت

رضا نظریانی عضو هیات مدیره انجمن دیابت خوزستان درباره مصرف آبلیمو در دیابت گفته است:

مصرف مکرر لیمو ترش و آب لیمو برای بیماران دیابتی مضر است.
مصرف جزئی این مواد به صورت موردی و فصلی برای این بیماران مشکلی ندارد اما لیمو ترش و آب لیمو دارای مواد قندی است که مصرف مکرر این مواد به هیچ عنوان به افراد دیابتی توصیه نمی شود.
بیماران دیابتی می توانند از سایر فراورده های لیمو همچون پودر گرده لیمو با رعایت تعادل به عنوان چاشنی غذا و از خاکشیر،چای و سایر مایعات به عنوان جایگزین شربت آبلیمو استفاده کنند.

خواص آب لیمو ترش

سایر فواید درمانی لیمو ترش

  • لیمو ترش عطش را از بین می برد.
  • محققین دانشگاه آمریکا موفق به کشف ویتامین جدیدی در لیمو شده‌اند که مانع فلج اطفال میشود.
  • کسانی که دچار سرگیجه هستند شربت آب لیمو میل کنند.
  • از لیموترش برای جلوگیری از خونریزی بینی می‌توان استفاده کرد برای این منظور پنبه را آغشته به آبلیمو کرده داخل بینی قرار دهید خونریزی قطع خواهد شد.
  • لیموترش معالج پوکی استخوان است.
  • کسانی که دچار شب کوری شده‌اند لیموترش را همراه جعفری میل کند.
  • آب لیمو برای شستشوی زخم‌ها مفید می‌باشد البته با آب مقطر رقیق کنید.
  • کسانی که در اثر بخار آمونیاک یا به خاطر حرفه و شغلی که سروکار با سود و پتاس و آهک دارند و مسموم شده‌اند از آب لیمو استفاده کنند.
  • لیموترش در رفع تصلب شرائین،واریس و خونریزی لثه بسیار مفید است.
  • اگر چنانچه زنبور شما را گزید یک استکان آب لیمو به چهار نوبت میل کنید.
  • کسی را هم که مار گزید از شربت آب لیمو زیاد استفاده کند. اگر لیموی تازه باشد بهتر است.
  • خوردن آب لیمو پس از گزیدگی عقرب بسیار سودمند است.

خواص آب لیمو ترش

مصرف لیمو ترش به همراه چای ، مفید یا مضر؟

مصرف لیمو ترش همراه با چای معمولاً به عنوان یک چاشنی استفاده می‌شود. لیمو ترش همراه با چای موجب از بین رفتن ویتامین C آن شده و احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش می‌دهد و خشکی دهان را افزاش می‌دهد.

فواید برگ درخت لیمو

کمپرسی را با برگه‌های بریده شده نازک لیمو انجام دهند سردردهای شدید عصبی را برطرف می‌کند.


پوست لیمو و سلامت قلب

فلاونوییدهای پلی‌فنول موجود در پوست لیمو باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود که در بهبود سلامت قلب مفید است. از طرفی وجود پتاسیم در پوست لیمو باعث حفظ فشارخون در سطح مناسب می‌شود. بدین ترتیب پوست لیمو از بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.


پوست لیمو و دهان و دندان

پوست لیمو همچنین برای بهداشت دهان و دندان مفید است. کمبود ویتامین C مشکلاتی نظیر خونریزی لثه، اسکوروی و التهاب لثه را به وجود می‌آورد. پوست لیمو سرشار از اسیدسیتریک می‌باشد که می‌تواند کمبود ویتامینC موجود را تامین کند و علاوه بر آن با مشکلات شناخته‌شده دهان و لثه به مبارزه بپردازد.

مصرف عصاره روغنی پوست لیموترش با کاهش چربی‌های مضر خون، بروز تصلب شرایین و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

پوست لیمو و کاهش وزن

پوست لیمو در کاهش وزن نیز موثر است. پوست لیمو دارای اجزاء ترکیب‌کننده‌ای هست که به عنوان پکتین شناخته شده است و مسئولیت کاهش وزن بدن را به عهده دارد.


پوست لیمو و سلامت پوست

پوست لیمو در جلوگیری از مشکلات پوستی نظیر چین و چروک، آکنه، رنگدانه‌ها و لکه‌های تیره نقش دارد؛ چرا که رادیکال‌های آزاد نقش بسیار مهمی در این فرایند بازی می‌کنند و پوست لیمو سرشار از آنتی‌اکسیدان است و تا حد زیادی در سم‌زدایی پوست نقش دارد.


پوست لیمو و سرطان

پوست لیمو حاوی مقدار زیادی بیوفلاونوییدهای مرکبات است که منبع بسیار قوی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن می‌باشد. مردم به ندرت آگاهی دارند که از پوست لیمو در جلوگیری و درمان سرطان استفاده می‌شود. پوست لیمو حاوی سالوسترول Q 40 و لیمونن می‌باشد که با سلول‌های سرطانی موجود در بدن مبارزه می‌کند.


دیگر خواص پوست لیمو

از دیگر مزایای مفید پوست لیمو می‌توان به پاک‌سازی کبد، تقویت مویرگ‌ها، درمان عفونت گوش، گردش خون منظم، کاهش انقباضات ماهیچه‌ای، جلوگیری از سکته و ... اشاره کرد.


بهترین روش برای خوردن پوست لیمو

اکنون اجازه دهید بهترین شیوه برای خوردن پوست لیمو را پیشنهاد کنیم. ابتدا باید لیمو را در فریزر نگهدارید تا فریز شود. سپس آن‌ها را خرد یا رنده کنید. حال می‌توانید این تکه‌ها را در سالاد استفاده کنید و یا مستقیماً با مقداری شکر مخلوط کرده و میل بفرمایید. این بهترین شیوه است تا هم از مزه و هم از خواص مفید پوست لیمو بهره‌مند شوید.


فواید عصاره‌ی روغنی پوست لیموترش

پژوهشگران می‌گویند: مصرف عصاره روغنی پوست لیموترش چربی‌های مضر خون را کاهش می‌دهد و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه‌های آزاد اسلامی تهران، علوم پزشکی بقیه الله و کردستان، تأثیر مصرف عصاره روغنی پوست لیموترش را بر میزان چربی‌های خون و گویچه‌های سفید خون شماری از موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند.

بر اساس این بررسی که مشروح آن در شماره جدید مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان منتشر شد، مصرف عصاره روغنی پوست لیموترش، میزان چربی زیانبار خون یا در اصطلاح کلسترول ال دی ال و تری گلیسیرید خون را کاهش و تعداد گویچه‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران مصرف عصاره روغنی پوست لیموترش با کاهش چربی‌های مضر خون، بروز تصلب شرایین و در نهایت بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

همچنین به گفته آنان مصرف این عصاره، با افزایش گویچه‌های سفید به ویژه لنفوسیت‌ها، دستگاه ایمنی بدن را تقویت و از بروز بیماری‌های عفونی و سرطان جلوگیری می‌کند.

خواص آب لیمو ترش

هشدارها:

  • آب لیمو با گوجه فرنگی سازگار نیست و از طرف دیگر هیچگاه ۳ نوع ترشی را با یکدیگر نخورید.
  • آب لیموی کهنه مضر است زیرا تبدیل به اسید های مضر می شود.
  • اگر آب لیمو را نیز در یخچال در صفر درجه هم قرار دهیم طبق نتایج و آزمایشات حاصله پس از ۲۴ ساعت ۵۰% از ویتامین های خود را از دست خواهد داد.
  • همچنین در بررسی های به عمل آمده ثابت شده که آب لیمو در هوای متعارف و معمولی به کلی فاقد خاصیت می باشد!
  • بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد مخلوط آب لیموترش با نوشیدنی‌های داغ و یا هنگام طبخ غذا موجب اسیدی شدن ماده غذایی می‌شود. همچنین از زمان قاچ کردن لیمو تا استفاده از آن نباید مدت زیادی بگذرد.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهند اگر چه طعم و مزه‌ی لیمو ترش همانند لیمو شیرین پس از قاچ کردن تغییر نمی‌کند، اما در سطح آن گاز‌هایی آزاد می‌شود که این گازها می‌تواند برای بدن مضر و خطرناک باشند. ویتامین‌های لیمو ترش پس از مدت زمانی از بین می‌روند، پس بهتر است آن را سریعا مصرف کنید.
  • گفتنی است، خیلی‌ها عادت دارند آب لیمو ترش را در یخچال نگه داری کنند، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند استفاده از این آب لیمو ترش بسیار خطرناک است و موجب سمی کردن غذا و از بین بردن ویتامین‌های موجود در غذا می‌شود.

خواص آب لیمو ترش

مضرات لیموترش

  • مصرف زیاد آب لیمو باعث کم هوشی می‌شود.
  • مصرف زیاد آبلیمو زیاد به خصوص آب لیمو خالص ممکن است اثرات مخرب بر روی مینای دندان بگذارد.
  • مصرف لیمو ترش برای کسانی که مبتلا به آسم و ناراحتی های ریه ، درد کمر و تشنج هستند اثر زیان بخشی بدنبال دارد.
  • زیاده روی در مصرف لیمو ترش باعث آب بزاق و بی خوابی و هم چنین ناراحتی معده و حتی ممکن است باعث عدم جذب ویتامین آ در بدن گردد.
  • مصرف مکرر لیمو ترش و آب لیمو برای بیماران دیابتی مضر است. مصرف جزئی این مواد به صورت موردی و فصلی برای این بیماران مشکلی ندارد اما لیمو ترش و آب لیمو دارای مواد قندی است که مصرف مکرر این مواد به هیچ عنوان به افراد دیابتی توصیه نمی شود. بیماران دیابتی می توانند از سایر فراورده های لیمو همچون پودر گرده لیمو با رعایت تعادل به عنوان چاشنی غذا و از خاکشیر،چای و سایر مایعات به عنوان جایگزین شربت آبلیمو استفاده کنند.

خواص آب لیمو ترش

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حمید | ۷ سال پیش
مطلب مفید و خوبی بود مچکرم
0
0
گندم | ۷ سال پیش
سپاسسس فراوان/آب لیمو ترش تا چقدر وقت فاسد نمیشود؟
0
0
سپهر | ۷ سال پیش
سلام مرسی از زحماتتون .لیمو ترش برای درمان میکروب معده هم خوبه؟
0
0

hits