دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لیمو شیرین و لیمو ترش چه خواصی دارند ؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
لیمو شیرین و لیمو ترش چه خواصی دارند ؟

لیمو شیرین و لیمو ترش چه خواصی دارند ؟، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

خواص لیمو ترش و شیرین

لیمو شیرین و لیمو ترش چه خواصی دارند ؟


ویتامین موجود در لیمو شیرین ماده ای پیشگیری کننده در سرطان است و برای مبتلایان به ناراحتی معده مفید است؛ معمولا توصیه پزشکان به افراد مبتلا به زخم و ورم معده و یا سایر بیماری ‌های گوارشی، قطع مصرف هر گونه میوه و سبزیجات خام است. زیرا به علت افت کارایی معده،

این افراد توانایی هضم فیبر موجود در این مواد را ندارند و متعاقب مصرف میوه و سبزی خام، دچار درد معده ی شدید می ‌شوند. اما بررسی ‌های مکرر نشان می دهد مصرف لیمو شیرین نه تنها برای افراد مبتلا به معده درد مُضر نیست بلکه به ترمیم هر چه سریع‌ تر معده نیز کمک می‌ کند و مصرف روزانه یک عدد لیمو شیرین در مبتلایان به ناراحتی معده ضروری است.

خواص لیمو شیرین:

- غنی از عناصر قلیایی است.

- لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک و ویتامین C می‌باشد.

- مقدار زیادی فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و کلسیم دارد.

- حالت تازه کنندگی داشته و در صورتی که در چای ریخته شود، طعم مطبوعی پیدا می‌کند.

- عامل ضدعفونی کننده بدن است و به طور طبیعی از تخمیر در معده جلوگیری می‌کند.

- مصرف لیموشیرین در آنفلوانزا و افرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده‌اند، توصیه

می‌شود. چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان داده‌است.

- لیمو باعث حفظ کلسیم بدن می‌شود.

خواص لیمو ترش و شیرین

- مصرف لیمو در زمان زکام و گلودرد بسیار موثر است.

- در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک کننده یاد می‌کنند که برای رفع التهاب

و عطش بیماران تب‌دار توصیه می‌شود.

ـ حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آور

و همین طور ملین دارد.

- مرکبات و از جمله لیموشیرین، سرگیجه را بر طرف می‌کند.

خواص لیمو ترش و شیرین

لیموترش و سرگیجه

لیمو ترش سرگیجه را رفع می ‌کند و اگر با کمی عسل مصرف شود، موجب آرامش می‌ شود و دلشوره را بر طرف می ‌کند.

مرتضی صفوی متخصص تغذیه می گوید: لیموترش سرشار از ویتامین C و پتاسیم است و از بیماری اسکوربوت جلوگیری می ‌کند.

قندها، پلی ساکارید، اسید‌های عالی، چربی، کاراتنوئید‌ها، ویتامین ‌های A، B1، B2، B3، مواد معدنی، فلاونوئید‌ها، لیمونوئید‌ها و اسانس از ترکیبات موجود در آب لیمو است.

مهم ‌ترین اسید‌های عالی لیمو ترش اسید‌سیتریک است که 10 درصد آب لیمو را تشکیل می ‌دهد و همچنین 2 درصد سیترات کلسیم و پتاسیم در آب لیمو وجود دارد.

لیمو ترش:

* از خون ریزی جلوگیری می ‌کند،

* موجب افزایش مقاومت بدن می ‌شود،

* از عفونت‌ ها جلوگیری می ‌کند،

* برای قرقره کردن گلو مناسب است،

* آنتی ‌اکسیدانی قوی دارد.

نقش ویتامین C در بدن خنثی کردن نیتروزامین ‌ها است و پکتین موجود در لیمو ترش موجب کاهش کلسترول بد خون می ‌شود که برای بیماران قلبی و عروقی و کم کردن عوارض بیماری بسیار مفید است.

یمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامینC، فلاوونوئید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با عفونت‌ها مقابله می‌کند. اگرچه با خاصیت لیمو آشنا هستید باز هم در این مطلب به گوشه‌ای از خواص این خوراکی بسیار مفید اشاره می‌کنیم.

1) آکنه: لیمو حاوی اسیدسیتریک است که برای درمان آکنه بسیار موثر است. ویتامین C موجود در میوه‌های استوایی برای طراوت پوست لازم است همان طور که می‌دانید خوردن ناشتا یک لیوان آب ولرم با لیمو برای پوست مفید است.

1- با استفاده از انگشت یا پنبه کمی آب‌لیموی تازه روی آکنه بمالید و بگذارید شب کامل روی پوست بماند. صبح روز بعد با آب صورت خود را بشویید. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و شاید احساس سوزش کنید اما لیمو برای درمان آکنه بسیار مفید و کاربردی است.

2- یک سهم آب‌لیموی تازه را با یک سهم آب گلاب و یا عسل رقیق‌شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بگذارید و سپس با آب بشویید. این عمل را 2 بار، یک بار به هنگام صبح و یک بار عصر تکرار کنید. اگرچه این درمان‌ها طبیعی هستند اما در صورت حاد بودن آکنه و یا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنید.

2) اضطراب را از بین می‌برد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد لیمو تأثیر آرام‌بخش دارد و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب، تنش و دستپاچگی را از بین می‌برد. استنشاق روغن لیمو، هوشیاری و قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد. برای افزایش توانایی کارمندان در محیط کار از خوشبوکننده با بوی لیمو استفاده می‌شود. اگر حالت عصبی و نگرانی دارید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بچکانید و بو کنید.

3) آفت دهان؛ خاصیت ثابت‌شده ضدباکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می‌کند. کافی است روزی 3 بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پیدا می‌کند.

4) تب؛ تب و لرز می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد اما لیمو همیشه یک درمان مفید است. هر 2ساعت یک لیوان آب جوش با کمی عسل و آب یک لیموی ترش و تازه بخورید تا تب و لرز شما از بین برود.

5) میخچه و پینه بستن پوست؛ پماد لیمو را یک شب کامل روی میخچه و پوست پینه‌بسته بمالید. یا این که برشی به ضخامت حدود 5 میلی‌متر را روی میخچه قرار دهید و با باند ببندید.

6) اگزما؛ اگر از عفونت پوستی مانند اگزما رنج می‌برید، لیمو می‌تواند تسکین دهنده باشد. 8 قطره روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل رقیق‌شده مخلوط کنید. سپس پارچه تمیز را به آن محلول آغشته کنید و روزی 2 تا 3 بار به مدت 15 دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید. این روش نه تنها عفونت را کاهش می‌دهد بلکه خارش را نیز از بین می‌برد. عسل نیز مانند لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد و روند بهبود را تقویت می‌کند.

7) خستگی مفرط؛ افرادی که مسافت‌های طولانی پیاده‌روی می‌کنند، با احساس خستگی می‌توانند با ایجاد سوراخی روی لیمو با استفاده از نی آب آن را بمکند تا علاوه بر احساس تازگی، از خواص دارویی لیمو استفاده کنند. کاوشگران برای محافظت از عفونت‌های منطقه استوایی نیز از لیمو استفاده می‌کنند.

خواص لیمو ترش و شیرین

مقدار کمی آب‌لیمو نسبت به مقدار زیاد آب، تشنگی را به طور موثر رفع می‌کند. مسافران با تجربه تصریح می‌کنند، افزودن کمی آب‌لیمو به آب آشامیدنی معمولی در شهرهای مختلف، باعث ضدعفونی و مانع بیماری بر اثر حساسیت به آب‌های آلوده می‌شود. از آن جایی که روغن لیمو فعالیت مغز را تحریک می‌کند، هر زمانی که بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کردید و یا این که به سختی می‌توانید تمرکز کنید، 4 قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و هر چند ساعت یک لیوان آب‌لیمو بخورید.

8) بوی نامطبوع دهان؛ لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه‌ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می‌کند.برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند مفید باشد.

9) فشار بالای خون؛ پیاز و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشارخون بالا مقابله می‌کند. 3 حبه سیر را له کنید، یک پیاز را ریز خرد و با 4 لیوان شیر کم چرب یا شیر سویا به جوش بیاورید و سپس زیر آن را خاموش کنید. پس از 5 دقیقه مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و در یخچال قرار دهید. آب 3 لیمو را به آن اضافه کنید و در طی روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، خوب است بدانید که پکتین در لیمو همراه با ماده مغذی دیگری، در کاهش چربی خون موثر است.

10) گزیدگی؛ روی محل گزیدگی، 2 قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای‌خوری عسل بمالید، برای دور نگه داشتن حشرات، 20 قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و در هوا بپاشید. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نیز دور نگه می‌دارد.

قرار دادن پنبه آغشته به روغن لیمو در اتاق‌خواب نیز حشرات را دور نگه می‌دارد. اگر در هوای آزاد قرار دارید، 10 قطره روغن لیمو را به کمی روغن آفتاب‌گردان اضافه کنید و به پوست خود بمالید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits