دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص چای نعناع چیست؟
27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خاصیت شگفت انگیز چای نعناع : نعناع گیاهی سرشار از خاصیت وحاوی آنتی اکسیدان ها است و نوشیدن چای نعناع مجموعه ای از خواص و مزایای سلامتی را برای شما به همراه دارد. در این مقاله از دلگرم با خواص چای نعناع و طرز تهیه دمنوش نعناع آشنا می شوید.

خواص چای نعناع / چای نعناع و هزار خاصیت باور نکردنی

چای نعناع از نوشیدنی های پر طرفدار است که خواص زیادی برای سلامتی دارد.این چای قابلیت جای گزین شدن برای کافئین را دارد و نوشیدن روزانه یک فنجان از آن میتواند آرامش بخش شما بوده و استرس را از شما دور کند.

برای آشنایی با طرز تهیه چای نعناع اینجا کلیک کنید: طرز تهیه چای نعناع تازه در خانه

فواید چای نعناع

خواص چای نعناع برای دستگاه گوارش

چای و روغن نعناع مدت زمان زیادی است که برای سلامت دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرند.مصرف این چای باعث کاهش درد ناشی از گرفتگی،سوء هاضمه و نفخ می شود.به علاوه خوردن آن موجب از بین رفتن یبوست،اسهال و سندرم روده تحریک پذیر خواهد شد.

خواص نعناع برای رفع تهوع

از چای و یا دمنوش نعناع برای رفع تهوع و استفراغ خود می توانید استفاده کنید.در سفر با کشتی یا هواپیما ممکن است دچار حالت تهوع شوید در این هنگام از چای نعناع استفاده کرده و تهوع خود را از بین ببرید.این چای دارای خاصیت ضد اسپاسم می باشد.

خواص چای نعناع برای پوست

مطالعات انجام شده بر چای نعناع نشان دهنده آن است که این چای به کنترل جوش و آکنه و ریشه کردن آن ها کمک زیادی می کند.این نوشیدنی شاید در برابر سایر محصولاتی که جوش را از بین میبرد ضعیف عمل کند اما تاثیرات بلند مدت آن انکار ناپذیر است.برخورد اشعه های مضر نور خورشید با پوست صورت باعث آسیب رسیدن به آن می شود و به دنبال آن پوستی ضعیف و چرب خواهید داشت.

مصرف روزانه چای نعناع به شما در داشتن پوستی جوان و شاداب تر کمک خواهد کرد.در چای نعناع نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سبب پاکسازی منافذ پوست خواهد شد.همچنین این آنتی اکسیدان ها از پیری پوست و ایجاد چین و چروک بر روی صورت نیز جلوگیری می کنند.این چای توانایی پیشگیری از عفونت های پوستی و حتی سرطان را نیز دارد.

طرز تهیه چای ماسالا / چای ماسالا را باید چگونه درست کرد؟

خواص چای نعناع برای رفع تب

یکی از اجزای اصلی چای منتول می باشدومنتول باعث خنک نگه داشته شدن بدن و کاهش درجه حرارت آن در داخل و خارج می شود.همین امر باعث افزایش تعریق و به دنبال آن کاهش تب و التهاب و سایر بیماری های مشابه خواهد شد

خواص چای نعناع برای کاهش وزن

بسیاری از تحقیقات انجام شده نشان مس دهد که چای نعناع عنصری مؤثر برای کاهش وزن است.این چای قادر است مصرف مایع در بدن ما را نیز بیشتر کند.اما آگاه باشید که مصرف این چای به تنهایی فایده ای نداشته و حتما باید در کنار رژیم غذایی و ورزش باشد.

خواص چای نعناع برای اختلالات تنفسی

این چای اثرات ضد عفونی کننده ای دارد که سبب کاهش خلط،بهبود سرفه ها،بهبود عفونت های گلو و پاکسازی سینوس ها می شود.به علاوه دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد اسپاسمیک نیز می باشد و قادر است تا انواع بیماری های تنفسی شما را درمان کند

چای نعناع و مو های زائد

از مهمترین خواص چای نعناع استفاده از آن برای رفع پر مویی است.خانم ها از این چای برای درمان موهای زائد خود می توانند استفاده کنند.این دمنوش باعث کنترل رشد موهای زائد در بدن می شود.چای نعناع باعث کاهش هورمون تستسترون آزاد شده و هورمون زنانه را افزایش می دهد.استفاده روزی 2 فنجان چای نعناع سبب کاهش هورمون های مردانه که مسبب رویش مو های زائد هستند می شود.توصیه می شود چای نعناع را جایگزین لیزر و داروهای شیمیایی کنید.

دمنوش نعنا

خواص چای نعناع برای قاعدگی

آیا می دانستید که چای نعناع می تواند برای خانم هایی که مبتلا به گرفتگی قاعدگی هستند، هم بسیار مفید باشد؟ یکی از خواص چای نعناع این است که این چای یک مایع خنک کننده موثر برای کاهش نفخ، دردهای شدید، گرفتگی قاعدگی و خستگی بوده و کسانی که در زمان قاعدگی دچار دل دردهای شدید هستند می توانند با نوشیدن چای نعناع، درد خود را تسکین دهند.

درد و گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی معمولا ناشی از انقباضات و اسپاسم عضلات رحم می باشد. بنابراین چای نعناع با خواص ضد اسپاسم خود کمک می کند تا شدت انقباضات عضلات دیواره های رحم کاهش پیدا کرده و درد کاهش یابد.به غیر از کاهش ناراحتی ناشی از گرفتگی عضلات شما، چای نعنا در این دوره برای کاهش استرس و خستگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نوشیدن یک فنجان چای نعنا ۲-۳ بار در روز قبل و در طول روزهای قاعدگی، سبب بهبود کلی در حالت خلقی و گرفتگی و درد می شود.

آیا خواص اعجاب انگیز چای ماسالا را میدانید ؟

خواص چای نعناع برای لاغری

چای نعناع جادو نمی کند اما می تواند در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها، بسیار موثر و کارآمد باشد. از دست دادن وزن، در نتیجه سوختن کالری بیشتری است که شما با ورزش و جایگزینی غذاهای با کالری بالا با گزینه های کم کالری ، به آن دست پیدا می کنید.

اما در این میان باید گفت که نعناع هم در کمک به لاغری موثر است زیرا باعث هضم سریع غذا می شود. بنابراین نعنا برای کسانی که در دراز مدت سعی در کاهش وزن دارند، مفید است.خواص چای نعناع در درمان و بهبود دستگاه گوارش موثر است. چای نعناع باعث تسکین و هضم شده و حرکات روده سالم را با آرام کردن ارگان های دستگاه گوارش، تسریع می بخشد.

نعناع، با آرام کردن ماهیچه های دستگاه گوارش و افزایش جریان صفرا، هضم چربی ها را آسان تر و سریع تر کرده و با جلوگیری یا کاهش نفخ، گاز و سوء هاضمه، مرتبط است.همچنین ممکن است به کاهش سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. شاید این موارد به طور مستقیم سبب کاهش وزن نشود، با این حال، باعث می شود تا سرعت هضم بیشتر و در نتیجه همراه با ورزش، سوخت و ساز کالری بالا رفته و کاهش وزن تسریع شود.

چگونه چای نعنا درست کنیم

دستورالعمل چای نعنا بسیار ساده است. برای اینکه از نوشیدن چای نعنا و مزایای آن لذت ببرید روش زیر را به کار ببرید.در ابتدا دست های خود را شسته و سپس برگ های نعناع تازه را بشویید و چند تکه کنید. شما می توانید به این چای از گیاهان دیگر نیز به دلخواه خود اضافه کنید.سپس برگ های خورد شده نعنا را در قوری بگذارید و کمی آب ریخته و بگذارید تا جوش بیاید. اجازه دهید به مدت حدود ۳-۷ دقیقه با حرارت متوسط دم بکشد. بسته به غلظت چای نعناع، شما می توانید میزان نعناع را کمتر و یا بیشتر کنید. پس از آن چای نعناع شما آماده است.

چای و دمنوش نعنا

مضرات چای نعناع

  • اگر مشکلات گوارشی دارید که مربوط به بیماری ریفلاکس معده است، نوشیدن چای نعناع می تواند این وضعیت را بدتر کند. هرگز سعی نکنید درمان خودسرانه ای داشته و بدون مشورت با پزشک، خود را درمان کنید.
  • اگر سنگ های صفراوی داشته و یا در حال حاضر از آن رنج می برید، چای نعناع می تواند آن را تشدید کند.
  • مصرف چای نعناع برای کودکان و نوزادان مناسب نیست ، زیرا در واقع می تواند باعث ایجاد اسپاسم در آن ها شود. مقادیر زیادی چای نعناع در دوران بارداری نیز می تواند گاه باعث سقط جنین شود.
  • برخی از داروهای تجویزی می توانند با چای نعناع تداخل داشته و باعث می شود که داروها موثر و کارآمد نباشند.
  • همان طور که FDA تولید چای گیاهی را کنترل نمی کند، احتمال آلودگی به ویژه در مورد آفت کش ها وجود دارد.
  • همیشه مطمئن شوید که چای و نعنا را از یک منبع معتبر خریداری کنید. چای نعناع مانند هر گیاه دیگری باید به طور متعادل مصرف شده و بهتر است که از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (27 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits