دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقدار مورد نیاز فیبر در کودکان چه میزان است ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اطمینان از اینکه کودکان ما مقدار کافی فیبر به صورت روزانه دریافت میکنند و این به صورت یک عادت برای آنها در آمده است ، در حقیقت ضمانتی برای سلامتی آنها در حال حاضر و آینده آنها است.

مصرف فیبر مورد نیاز در کودکان

میزان مورد نیاز فیبر روزانه برای کودکان 2 تا 5 سال، 25 گرم است.به طور متوسط کودکان و نوجوانات تنها حدود 15 گرم فیبر در روز دریافت می‌کنند و باید به خوردن مقدار زیادی از میوه و سبزیجات و غذاهای نشاسته دار و سبوس دار تشویق شوند.

بر اساس شواهد موجود خوردن مقدار زیادی فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی همراه است. انتخاب غذاهای پرفیبر همچنین باعثیم شود که احساس سیری کنیم و پر خوری نکنیم، فیبر به هضم بهتر غذا کمک می‌کند ضمن این که جلوگیری کننده از یبوست است.

مقدار مورد نیاز فیبر در کودکان

مصرف فیبر در کودکان

فیبر چیست ؟

به گروهی از کربوهیدراها گفته می شود که قابل هضم در انسان نیست

مواد غذایی گیاهی که غنی از فیبر هستند مانند میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل، لوبیا و حبوبات، آجیل و دانه ها نیز حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی قوی هستند که بدن برای سلامتی مطلوب به آن نیاز دارد.

اگرچه فیبر را نمی توان هضم کرد،اما در حال حرکت به داخل دستگاه گوارش به عنوان مواد مغذی هضم می شود، و از آن چیزهای عالی است که به سلامت ما تاثیر می گذارد.

اما آنچه مهم است این است که بدانیم اگر چه فیبرها بسیار مفید هستند اما گروهی از فیبرها ممکن است برای دستگاه گوارش عده ای از افراد مشکل ساز شود.

انواع فیبرهای مختلف

دو نوع مختلف فیبر وجود دارد:

  1. محلول
  2. نامحلول در آب

تمام گیاهان دارای مقادیر مختلف هر دو هستند.

فواید مصرف فیبر برای کودکان

هر دو نوع فیبر برای سلامتی گوارشی ضروری است. به محض این که غذای غنی از فیبر را بخورید، این فیبر بدن شما را برای حفظ حرکات روده منظم تشویق می کند. بدون حرکات منظم روده، ممکن است شما دچار یبوست گردید.

در بیشتر موارد ما می خواهیم باکتری های خوب در روده بزرگ رشد کنند،

هنگامی که شما به طور منظم فیبر کافی مصرف نمی کنید، احتمال دارد یبوست مکرر را تجربه کنید

فیبر نامحلول مخصوصا در پیشگیری از یبوست، هموروئید- مفید است. به همین دلیل است که پزشکان اغلب به شما توصیه می کنند که مصرف فیبر خود را افزایش دهید اگر از یبوست یا بی نظمی در مدفوع رنج می برید. باید از فیبر مناسب استفاده نمایید.

مصرف فیبر در کودکان

فواید فیبر برای کودکان

منابع فیبر برای کودکان

فیبر غذایی در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شود.

برخی از بهترین منابع فیبر عبارتند از:

  • نان و غلات کامل دانه
  • سیب زمینی
  • سیب
  • پرتقال ها
  • موز
  • انواع توت ها
  • آلو
  • گلابی ها
  • نخود سبز
  • حبوبات (لوبیا خشک شده، نخود فرنگی، عدس و غیره)
  • بادام ها
  • غذای پرچرب دارای 5 گرم فیبر در هر وعده است.

جدول میزان مصرف فیبر در کودکان و نوجوانان

کودکان چه میزان فیبر در روز دریافت کنند ؟
کودکان 1 تا 3 سال19 گرم فیبر روزانه
کودکان 4 تا 8 سال25 گرم فیبر روزانه
دختران 9 تا 13 سال26 گرم فیبر روزانه
دختران 14 تا 18 سال26 گرم فیبر روزانه
پسران 9 تا 13 سال31 گرم فیبر روزانه
پسران 14 تا 18 سال38 گرم فیبر روزانه

فیبر درمان یبوست کودکان

یبوست معمولا خود به‌خود بهبود پیدا می‌کند اما برای اطمینان از اینکه خدای نکرده وضع بدتر نشود بهتر است با دادن غذاهای پرفیبر و آب زیاد به کودک شروع کنید. فیبر حجیم است و باعث نگه داشتن آب در مدفوع و نرم شدن آن می‌شود.

دادن میوه‌هایی مانند آلو بخارا، انجیر، انگور، سیب با پوست، گلابی، هلو و زرد آلو، هندوانه، سبزیهای خام، زیتون و روغن آن، غلات کامل (سبوس دار)، ذرت بوداده و کم کردن شیر و لبنیات از غذای کودک می‌تواند یبوست را درمان کند.

فیبر برای کودکان چقدر مهم است ؟

شکل قابل حل فیبر در آب حل می شود و به کودک کمک می کند تا به مدت بیشتری احساس سیری کند. به عبارت دیگر، فیبر غیر قابل حل در آب حل نمی شود و در عوض به حرکت روده کمک می کند. فیبر درمان طبیعی برای یبوست محسوب می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits