دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه می­توان تب نوزادان را پایین آورد؟

بهترین روش برای پایین آوردن سریع تب نوزادان در منزل

چگونه می­توان تب نوزادان را پایین آورد؟
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تب بالا در هر نوزادی می‌تواند والدین او را دچار اضطراب کند؛ بروز این مشکل می‌تواند خود کودک شیرخوار را نیز بی‌قرار کند. دمای بالای بدن نشانگر این است که چیزی در بدن فرزند شما نادرست است؛ این شرایط را می‌توان با کمک پزشک متخصص اطفال کنترل کرد.

تب در بدن نوزادان چیست؟

در ادامه این مقاله از دلگرم، شما را با تمام دلایل احتمالی بروز تب در کودکان، نحوه مراقبت از نوزادان مبتلا به تب و اقدامات پیشگیرانه برای کنترل تب در بدن آن‌ها آشنا می‌کنیم.
در ابتدا به یاد داشته باشید که تب، شرایطی است که مغز دمای هسته اصلی بدن نوزاد را از حد طبیعی افزایش می‌دهد. آکادمی اطفال آمریکا، تب در نوزادان را دمای بدن بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) تعریف می‌کند.

دامنه دمای طبیعی بدن کودک بین 5/97 درجه فارنهایت (36.4 درجه سانتی‌گراد) و 99.5 درجه فارنهایت (5/37 درجه سانتی‌گراد) است. با این حال، روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری دمای بدن کودکان وجود دارد که بر اساس آن‌ها، تعریف تب نیز می‌تواند متفاوت باشد.

جالب است بدانید که اندازه‌گیری درجه حرارت بدن نوزادان از زیر بغل کمترین دقت را دارد؛ در حالی که دقیق‌ترین روش برای این منظور، اندازه‌گیری درجه حرارت روده آن‌ها راست می‌باشد.
دمای بدن بین 100 درجه فارنهایت تا 100.2 درجه فارنهایت (37.7 درجه سانتی‌گراد تا 37.8 درجه سانتی‌گراد) تب در درجه پایین یا تب خفیف در نوزادان در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که پزشکان متخصص اطفال درجه حرارت بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) را تب درجه یک (شدید) در نظر می‌گیرند.

با این وجود، اگر دمای بدن کودک شما بیش از حد طبیعی بود، بهتر است او را در اسرع وقت به مطب پزشک متخصص اطفال ببرید تا دلیل تب کودک را مورد بررسی قرار دهد.

پایین آوردن تب

چه عواملی باعث بروز تب در بدن نوزادان می‌شود؟

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، تب می‌تواند نشانه بروز بیماری‌ها و شرایط مختلفی در بدن نوزادان باشد. در ادامه این مقاله، برخی از دلایل برجسته بروز تب در بدن نوزادان آورده شده است که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-بروز انواع عفونت‌های ویروسی در بدن نوزادان:

لازم است بدانید که مغز کودک با بالا بردن دمای بدن، به وجود ویروس در آن پاسخ می‌دهد. برخی از ویروس‌ها مانند ویروس مالاریا می‌توانند باعث بروز تب در بدن کودک شما شوند.

2-بروز انواع عفونت‌های باکتریایی در بدن نوزادان:

هنگامی که سیستم ایمنی نوزادی، باکتری‌های موجود در بدن را تشخیص دهد، منجر به افزایش سیگنال‌های مغزی می‌شود؛ تب نیز هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها سموم را به جریان خون بیمار وارد کنند.

3-واکسیناسیون نوزادان:

اغلب پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که می‌توان تب را از عوارض جانبی واکسیناسیون نوزادان در نظر گرفت. هر کودکی به دلیل مقابله با انواع بیماری‌ها واکسینه می‌شود؛ ممکن است بعد از واکسیناسیون، او با افزایش دمای بدن خود مواجه شود. با این حال، تب‌های ناشی از واکسیناسیون نوزادان درجه پایین و موقتی بوده و معمولاً بعد از یک روز از بین می‌روند.

4-لباس پوشاندن بیش از حد به نوزادان:

ممکن است کودکی به دلیل پوشیدن لباس‌های زیاد با گرمای بدن خود مواجه شود؛ پزشکان متخصص اطفال معتقدند که این نوزادان تب ندارند. در چنین شرایطی، در آوردن چند لایه از لباس‌های کودک، به ویژه در فصل تابستان، دمای بدن او را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

5-کم ‌آبی بدن نوزاد:

به خاطر بسپارید که مصرف کم مایعات و کم‌آبی بدن نوزادان می‌تواند باعث افزایش دمای بدن آن‌ها شود؛ نوزادان تازه متولد شده و نوزادان دو یا سه روزه که برای هیدراتاسیون بدن خود تنها به شیر مادر وابسته هستند، نیز ممکن است دچار کمبود آب بدن شده و تب خفیفی را تجربه کنند.

6-گرمازدگی و بالا رفتن حرارت بدن نوزادان:

گرمازدگی نیز می‌تواند منجر به بروز تب شدید در بدن فرزند شما شود؛ در برخی موارد، دمای بدن کودک گرمازده بیش از 105 درجه فارنهایت (40.5 درجه سانتی‌گراد) می‌شود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که بروز این مشکل نتیجه مستقیمی از قرار گرفتن نوزاد در معرض آب و هوای گرم است.

7-دندان در آوردن نوزادان:

لازم است بدانید که دندان در آوردن نوزادان باعث بروز تب خفیف در بدن آن‌ها می‌شود؛ هرگز درجه حرارت بدن کودک در این شرایط بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) نخواهد بود.

8-بروز عفونت داخل رحمی در بدن زنان باردار:

بعضی اوقات، کودک ممکن است به دلیل عفونت کیسه آمنیوتیک مادر خود، با مشکل تب متولد شود. این نوع تب می‌تواند به دلیل بیماری‌های مادر یا آسیب دیدن رحم او در 9 ماه دوران بارداری رخ دهد.

نمونه‌ای از عفونت داخل رحمی، کوریوآمیونیتیت است که در صورت بروز آن، نوزاد بلافاصله پس از تولد یا چند روز پس از تولد دچار تب می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که باکتری‌ها به مایع آمنیوتیک و جفت مادر حامله حمله کنند.

بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که بروز تب در بدن نوزادان یکی از علائم بروز برخی بیماری‌ها به شمار می‌رود؛ هر بیماری می‌تواند شاخص‌های دیگری را هم نشان دهد. پس، با مشاهده درجه حرارت بالا در بدن فرزند خود، نگران نباشید!

تب نوزاد

علائم بروز تب در بدن نوزادان کدام‌ها هستند؟

هنگامی که کودک شما تب داشته باشد، برخی علائم بیماری را نیز در بدن خود تجربه می‌کند. در ادامه این مقاله، علائم بروز تب در بدن نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

نوزاد مبتلا به تب، احساس گرمازدگی و گرگرفتگی می‌کند:

کودک مبتلا به تب احساس گرما می‌کند؛ ممکن است پوست گونه‌های او قرمز و داغ شده باشند.

عرق کردن بیش از حد نوزادان:

اگر کودکی چرخه افزایش و کاهش دمای بدن را پشت سر بگذارد، در هنگام افزایش دمای بدن خود عرق می‌کند. از آنجایی که بدن این نوزادان در حال گرم شدن ناگهانی است، کودک با عرق زیادی مواجه می‌شود.

بروز لرزهای سرد در بدن نوزادان:

از آنجایی که درجه حرارت بدن نوزاد مبتلا به تب بالاتر از محیط اطراف او می‌باشد، ممکن است کودک احساس سرمازدگی کند. لرزیدن نیز ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد بدن و نامنظم شدن ضربان قلب او رخ دهد.

نوزاد مبتلا به تب کمتر از سایر مواقع، گرسنه یا تشنه می‌شود:

جالب است بدانید که اشتهای نوزادان مبتلا به تب کم می‌شود؛ اما آن‌ها تشنه به نظر می‌رسد. نوزادان بزرگ‌تر نیز ممکن است در صورت ابتلا به تب، بیشتر از حد معمول آب بنوشند.

در صورت بروز هر یک از این علائم در بدن فرزند خود، حتماً در مورد وضعیت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

چه موقع باید در مورد تب کودکان با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید؟

شما باید کودک خود را در برخی موارد خاص، نزد پزشک متخصص اطفال ببرید که برخی از مهم‌ترین این شرایط به شرح زیر می-باشند:

کودک شما کمتر از سه ماه، سن داشته باشد:

لازم است بدانید که بروز تب در نوزادان تازه متولد شده می‌تواند شرایط خطرناکی را به وجود آورد، زیرا سیستم ایمنی این نوزادان هنوز در حال رشد است و بیشتر از سایر مواقع، در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی قرار دارد.

کودک بین سه تا شش ماه، سن دارد؛ اما بی حال است:

بروز تب در نوزادان سه تا شش ماهه معمولاً همراه با خواب‌آلودگی‌، کمبود انرژی و بی‌حالی عمومی بدن است.

کودک بالای شش ماه، سن دارد؛ اما علائم تب او بعد از یک روز کاهش نیافته است:

بعضی اوقات، کودک تب دارد و تنها علامت آن، پیشانی داغ است. اگر تب این نوزادان بیش از یک روز ادامه داشته باشد، شما باید در مورد وضعیت بدن فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که بروز برخی علائم به همراه تب، نشانگر وجود یک مشکل در بدن کودک است که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

پیشگیری از تب کردن نوزاد

پزشک متخصص اطفال پس از تجزیه و تحلیل علائم، انجام آزمایشات پزشکی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه بدنی کودک، نوع تب و علت بروز آن را تشخیص می‌دهد.

روش‌های درمان خاصی برای مبارزه با تب در بدن نوزادان وجود دارد؛ هر کدام از این داروها، پاتوژن یا بیماری را که منجر به افزایش درجه حرارت بدن کودک شده است، مورد هدف قرار می‌دهند.

بهترین راه درمان تب نوزادان

1- مایعات فراوان جهت درمان تب

از آنجا که تب باعث از دست دادن مایعات قابل توجهی از طریق پوست (و یا عرق کردن) می شود، بسیار مهم است که به مقدار زیادی مایعات (به عنوان مثال آب، سوپ، بستنی یخی و آلاسکا، آب میوه، ژلاتین طعم دار) را به فرزند خود بدهید. انجام این کار کمک می کند تا از کمبود آب(دهیدراسیون) جلوگیری شود.

2- لباس های اضافی را از تن در بیاورید

دمای بیش از حد بالای بدن می تواند به عوارض جدی مانند تشنج منجر شود. لباس کمی به کودک بپوشانید، لباس های اضافی را در بیاورید و از پوشاندن کودک با پتوهای سنگین اجتناب کنید، تا از تعریق از طریق پوست و از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید.

3- استحمام با آب ولرم

بر خلاف باور عمومی، استفاده از دوش آب سرد برای کاهش تب اثر نمی کند. واقعیت این است که دوش آب سرد می تواند باعث سرد شدن بیشتر بدن و باعث بالا رفتن بیشتر دمای بدن می شود . به طور کلی باید گفت از آب خیلی داغ یا خیلی سرد استفاده نکنید، زیرا باعث افزایش درجه حرارت داخلی بدن کودک می‌شود. استحمام با آب ولرم بهتر است.

درمان تب

4- تنظیم دمای اتاق

دمای ایده آل اتاق برای یک کودک دارای تب بین 68 تا 70 درجه سلسیوس است. اگر دمای اتاق خیلی گرم باشد، از تهویه هوا استفاده کنید و مطابق با آن دمای اتاق را تنظیم کنید.

5- استراحت

خواب و استراحت روش طبیعی برای بهبودی از بیماری است، استراحت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. اگر سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با عفونت است، احتمالا در حال حاضر کودکتان از این وضعیت خسته شده است. با استراحت کودک به مقدار کافی به او فرصتی می دهید تا سریعتر حالش بهتر شود.

6- داروهای ضد تب

داروهای ضد تب (یا داروهای آنتی پیرتیک) به کاهش تب و بهبودی کودک کمک می کنند. داروهایی را انتخاب کنید که فکر می کنید روی کودک بهتر اثر دارند.

7- ویتامینC

مصرف غذاهای حاوی ویتامین C موجب تقویت سیستم دفاعی بدن شده و به بهبودی سریعتر کمک می کند. تقویت سیستم ایمنی بدن کودک به مبارزه علیه عفونت کمک می کند و در نتیجه تب فروکش می کند.

8- ویتامین Bب کمپلکس


کودکی که تب دارد معمولا اشتهایش را از دست می دهد. استفاده از ب کمپلکس تقویتی بسیار سودمند است زیرا ویتامین B میل کودک را به غذا افزایش می دهد.

9- نیاسین

همانطور که قبلا ذکر شد بدن بیمار نیاز به مقدار زیادی خواب و استراحت دارد. نیاسین یا ویتامین B3 باعث می شود سریعتر بخوابیم و در واقع به عنوان آرام بخش طبیعی عمل می کند.

بهترین منابع ویتامین B3 غذاهایی است که غنی از پروتئین باشد مانند: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیای خشک پخته شده و نخود، شیر کم چربی یا بدون چربی و پنیر، سویا و آجیل. سایر منابع برای این ویتامین شامل سبوس گندم و حبوبات، غلات (به جز ذرت)، قارچ و سبزیجات تازه است.

10- تغذیه مناسب

برای کمک به تقویت فرزندتان، رژیم غذایی حاوی کالری بالا، پروتئین بالا و غذاهای کم چرب و مایعات فراوان فراهم کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits