دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 چه چیزی باعث ایجاد انحراف چشم در نوزادان میشود؟

مهمترین علت انحراف چشم در نوزادان چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد انحراف چشم در نوزادان میشود؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آیا چشم‌های کودک شما، حتی بعد از شش ماهگی نیز چپ می‌شود؟ آیا کودک نوپای شما سر یا گردن خود را کج می‌کند تا اشیاء اطراف را بهتر ببیند؟

انحراف چشم (لوچی) در نوزادان و کودکان:علل،علائم و درمان

آیا چشم کودک شما حتی پس از شش ماهگی دارای انحراف است؟

آیا کودک نو پایتان سر خود را کج می‌کند و یا به اشیاء چپ نگاه می‌کند؟

  • اگر پاسخ شما به هر کدام از این سوال ها بله است، فرزند شما احتمالا دچار انحراف چشم یا استرابیسم نوزادان است.
  • چشم یک کودک تمایل به لوچ بودن در چند ماه اول زندگی خود را دارد، و سپس زمانی که به 4 تا 6 ماه می‌رسد راست می‌شود. اگر او پس از شش ماه همچنان دچار چپ چشمی است، ممکن است انحراف چشم یا استرابیسم داشته باشد.
  • مهم است توجه داشته باشید که کودکان در سنین بالاتر دچار انحراف چشم نمی‌شوند. تشخیص مناسب و درمان این وضعیت بسیار مهم است. نوپایان دارای انحراف چشم یا استرابیسم پس از امتحان برخی تمرینات ساده که شامل هماهنگی دست و چشم است بهتر می‌شوند.
  • بهترین راه برای اطلاع از موثرترین گزینه‌های درمان برای کودکتان این است که کودک خود را توسط یک پزشک مجرب مورد بررسی قرار دهید. درمان‌ها می‌تواند شامل استفاده از عینک، قطرات چشمی، پچ کردن (بستن) چشم و جراحی استرابیسم باشد.

انحراف چشم نوزادان چیست؟

انحراف چشم یک بیماری است که در آن چشم‌های کودک جهت‌گیری ناهماهنگ یا چرخش در یک یا هر دو چشم را نشان می‌دهد. جهت‌گیری بی‌نظم می‌تواند به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین باشد.

این وضعیت می‌تواند پیوسته باشد اما والدین ممکن است گاهی اوقات متوجه شوند. انحراف چشم معمولا در هنگام تولد وجود دارد و در دوران کودکی همچنان ادامه می‌یابد.

اولین تشخیص زمانی است که کودک یک ساله است، اگرچه در بسیاری از موارد تشخیص دیرتری وجود دارد.

دلایل انحراف چشم نوزادان

در حال حاضر، هیچ علتی برای انحراف چشم یا استرابیسم در نوزادان وجود ندارد. با این حال، محققان دریافته‌اند که این بیماری می‌تواند ژنتیکی باشد. برخی از یافته‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که انحراف چشم ممکن است برای جبران مشکلات دیگر بینایی چشم مانند آب مروارید و یا دور بینی اتفاق بیفتد.

برخی از شرایطی که خطر لوچی چشم در نوزادان را افزایش می‌دهد عبارتند از:

علائم و نشانه‌ها انحراف چشم نوزادان

  • کودک‌تان زمانی که به اشیاء نگاه می‌کند یک چشم را بسته نگه می‌دارد.
  • شما متوجه عدم تقارن در نگاه کردن چشم‌ها در عکس‌ها می‌شوید.
  • چشم کودکتان تا پس از سن 6 ماهگی لوچ است، که اغلب چشم سرگردان نامیده می‌شود.
  • کودک شما به طور دائمی در هر سنی دارای چشم‌های لوچ است.
  • نوزاد یا کودک نوپاتان همیشه به نظر می‌رسد زمانی که به اشیاء نگاه می‌کند سر خود را کج می‌کند.
  • کودکتان از تاری دید یا دوبینی شکایت می‌کند.

آیا لوچی چشم نوزاد طبیعی است؟

  • قبل از 6 ماهگی، نوزادان اغلب دارای چشمان چپ هستند. تا زمانی که چشم‌ها در حال رشد هستند این حالت طبیعی است. این مشکل متناوب است و معمولا در همه زمان‌ها وجود ندارد. زمانی که این حالت همیشگی باشد، انحراف چشم ثابت نامیده می‌شود، که باید در هر سنی از کودک‌ توسط پزشک بررسی شود زیرا طبیعی نیست.
  • پس از سن 6 ماه، همواره غیر طبیعی است که نوزاد دچار چشم چپ یا لوچی دائمی چشم باشد، بنابراین پس از 6 ماهگی، انحراف چشم در کودکان همیشه غیر طبیعی است، چه متناوب و چه دائمی باشد.

تفاوت بین انحراف چشم دائم و متناوب در کودکان

  • انحراف چشم متناوب زمانی که چشم فقط گاه به گاه لوچ می‌شود. این اغلب قبل از 6 ماهگی اتفاق می‌افتد و تنها بخشی از رشد طبیعی است. در صورتی که هنوز بعد از 6 ماه ادامه یابد، لطفا با پزشک‌ برای طرح تشخیص و درمان کامل ملاقات نمایید.
  • انحراف چشم ثابت زمانی است که چشم همیشه لوچ باشد. تمام نوزادان با انحراف چشم دائم نیاز به بررسی کامل توسط چشم پزشک برای یک برنامه تشخیص و درمان دارند.

چرا انحراف چشم در کودکان یک مشکل است؟

  • برای توسعه دید دو چشمی، هر دو چشم در طول رشد و گسترش دیدشان نیاز به مشاهده یک چیز دارند. اگر چشم‌ها به طور مستقیم متمرکز نشوند، چیزهای مختلف را مشاهده می‌کنند. راهی که مغز با این حالت پردازش می‌کند این است که یکی از تصاویر را سرکوب کند.
  • اگر این حالت برای مدت طولانی و به خصوص در 2 سال اول زندگی اتفاق بیفتد، دید دو چشمی توسعه نمی‌یابد و مغز به طور دائم تصاویر یک چشم را سرکوب می‌کند، به این معنی که دید چشم ضعیف می‌شود که نمی‌تواند اصلاح گردد. این وضعیت به نام آمبلیوپی (تنبلی چشم) نامیده می‌شود.
  • کودکان مبتلا به آمبلیوپی با درک عمق و آگاهی فضایی مشکل دارند. این مسئله بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها را دشوار خواهد ساخت، بنابراین مهم است که با تشخیص زودهنگام و درمان انحراف چشم (لوچی چشم) سعی در جلوگیری از تنبلی چشم داشته باشید.

چرا کودکان دارای استرابیسم سر خود را کج می‌کنند؟

کج کردن سر تورتیکولی نامیده می‌شود. این می‌تواند به دلیل عضلات خشک در گردن و یا به دلیل مشکلات چشمی- تورتیکولی چشمی باشد.

برخی از کودکان با انحراف چشم سر خود را به طوری کج می‌کنند که تصویر واضح‌تری با جهت‌گیری متفاوت چشم‌ها داشته باشند، آن‌ها برای اصلاح تفاوت در تصاویر چشم تلاش می‌کنند. این شرایط تورتیکولی چشم نامیده می‌شود.

انحراف چشم کاذب چیست؟

برخی از کودکان تنظیم چشم گسترده‌ای دارند و بنابراین چشم‌ها مشابه این به نظر می‌رسد که به سمت داخل نگاه می‌کند. با این حال، اگر به جایی که نور را منعکس می‌کند (مثلا با یک فلش در یک عکس) نگاه کنید بازتاب در چشم متقارن خواهد بود.

آیا لوچی چشم در کودکان دارای اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم شایع‌تر است؟

بله. مطالعات متعدد افزایش بروز انحراف چشم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، از جمله اوتیسم را نشان داده‌اند. همه کودکان مبتلا به اوتیسم باید به عنوان بخشی از درمان معمول معاینه چشم توسط متخصص چشم اطفال را داشته باشند.

درمان انحراف چشم در کودکان چه زمانی باید آغاز شود؟

درمان باید در اسرع وقت پس از تشخیص شروع شود. درمان مناسب باید قبل از 6 سالگی آغاز شود، و اگر درمان قبل از سن 2 سالگی آغاز گردد بهترین نتایج به‌دست خواهد آمد. با این حال، درمان با موفقیت در سنین بالاتر نیز آغاز شده است، اما بهترین نتایج با درمان‌هایی که زودتر آغاز شده‌اند بدست می‌آید.

گزینه‌های درمانی متفاوتی برای کودکان مبتلا به لوچی چشم وجود دارد، که ممکن است بسته به شرایط هر کودک تغییر کند.

عینک

درمان اغلب با اصلاح هر گونه عیب انکساری شروع خواهد شد، بنابراین برای اصلاح دید از عینک کنید.

پچ (بستن) چشم

کودکان مبتلا به آمبلیوپی (تنبلی چشم)، همانند انحراف چشم، معمولا روی چشم راست را می‌پوشانند. این روش چشم را مجبور می‌کند تا انرژی بیشتری برای "دیدن" صرف کند.

تصور می‌شود که این روش در درازمدت کاملا مفید بوده، و می‌تواند دید چشم ضعیف‌تر را تقویت کند و راستای مناسب را نیز بازگرداند. کودکان معمولا هر روز از این پچ برای 2-3 ساعت استفاده می‌کنند، در حالی که کسانی که انحراف چشم شدید دارند باید این پچ را به مدت 6 ساعت قرار دهند.

قطره‌های چشمی آتروپین

اگر نمی‌توانید کودک را مجبور به پوشاندن یک چشم کنید، درعوض استفاده از قطره‌های آتروپین را در نظر بگیرید. این قطره‌ها به طور موقت باعث تاری دید چشم راست می‌شود، که چشم منحرف را به کار کردن بیشتر مجبور می‌کند.

تمرینات چشم اغلب به همراه بستن چشم، شامل هماهنگی دست و چشم در فاصله نزدیک است.

جراحی ماهیچه چشم

اگر پچ چشم و قطره‌های چشمی کار نکنند و به جهت‌گیری مناسب نرسند، می‌توانید عمل جراحی عضله چشم را برای رفع این مشکل در نظر بگیرید. این عمل جراحی به شل یا سفت شدن عضلات کمک می‌کند، در نتیجه چرخش چشم را کاهش می‌دهد.

اگرچه عمل جراحی یک گزینه درمانی تهاجمی است، اما کاملا بی‌خطر و موثر است و حتی نیاز به بستری یک شبه در بیمارستان ندارد.

همچنین بخوانید:

درمان انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)

علت و درمان انحراف چشم در کودکان

علت دوبینی چشم (دی پلوپی) چیست؟ + راه درمان این عارضه

علت درد در ناحیه پشت چشم (کاسه چشم) چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits