دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با حمام چهار فصل در اراک آشنا شوید
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حمام چهارفصل اراک یکی از حمام های تاریخی و باستانی در این شهر است. این سازه متعلق به دوران قاجار می باشد و با برخورداری از کاشی کاری ها و تزئینات زیبا اهمیت زیادی دارد.

معرفی حمام چهار فصل اراک

یکی از مکان های دیدنی استان مرکزی و جاذبه های تاریخی مهم شهر اراک، حمام چهارفصل می باشد. این حمام از زیبایی های زیادی برخوردار بوده و معماری شگفت انگیزی دارد. این حمام دارای کاشی کاری های زیبایی بوده و تزئینات منحصر به فردی نیز دارد. در ادامه با جاذبه های بیشتری از این حمام باستانی آشنا می شوید.
در باب این سازه اطلاعات مهمی در دست می باشد. اهمیت این سازه و برکات ان موجب شده بود تا رونق اقتصادی بالایی در این نواحی حاکم باشد. مهم ترین حاکمان آن زمان از امیر کبیر گرفته تا مستوفی الممالک به دلیل خوش رفتاری های زیادی که داشته اند، موجب مهاجرت افراد زیادی به این نواحی شده اند.

بررسی های سازه حمام چهار فصل

نمای حمام چهارفصل

این حمام باستانی از ویژگی های ارزشمندی برخوردار بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد. این سازه در واقع یک یادگار مهم از دوران قاجار می باشد. بزرگ ترین حمام تاریخی که ثبت ملی شده است. این سازه دارای اشیای باستانی ارزشمندی بوده و امروزه یک حمام موزه است. در بخش های داخلی این سازه تزئینات زیبایی را مشاهده می کنید که شامل کاشی کاری ها هستند. گنبد یکپارچه بدون ستون در این سازه نیز جلوه نمایی می کند.
این حمام تنها سازه ای است که دارای قسمت های مجزا بوده و هر بخش متعلق به اقلیت های دینی مختلفی است. بخش هایی از معماری اسلامی که در این سازه می بینید، بسیار ارزشمند هستند. این بنا گنجینه ای شگفت انگیز با ویژگی های منحصر به فرد می باشد. بنای اصلی این حمام متعلق به زمان احمد شاه بوده و در سال های اخیر نیز مرمت سازی های آن انجام شده است.

بررسی تاریخچه حمام چهار فصل اراک

 حمام چهار فصل

حمام چهار فصل اراک یکی از سازه های مهمی است که در شهر اراک قرار دارد. با توجه به مهاجرت های عظیمی که در زمان امیرکبیر به دلیل خوش رفتاری به این نواحی انجام می شد، امکاناتی برای مهاجران یهودی در نظر گرفته شد که این حمام بخشی از آن محسوب می شود. ساخت این حمام ۳۸ ماه طول کشیده و تنها حمامی است که برای اقلیت های مذهبی ساخته شد.
هر یک از بخش های این حمام که می بینید، متعلق به قشر خاصی بوده و در اختیار تجار و بازرگانان قرار داشته است. این حمام به دلیل وجود اقلیت های مذهبی مسیحی و کلیمی یک روز در میان فعالیت داشته و مراسم های مختلفی در آن برگزار می شد. امروزه این حمام با وجود وسایل آن تبدیل به یک موزه شده اند.

عکس از حمام چهار فصل اراک

حمام چهار فصل در زمان معاصر:

در سال ۱۳۷۳ مرمت هایی بر روی این سازه صورت گرفته است. در سال ۱۳۸۰ نیز مجدد بازسازی هایی بر روی این بنا انجام شد. اشیا باستانی که از دوران قبل از اسلام باقی مانده در این موزه نگهداری می شده اند. این اشیا شامل سکه های دوره تاریخی، لوازم ریسندگی، قلم زنی، ظروف مسی، نسخه خطی و … می باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits