دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان نطنز 
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نطنز در استان اصفهان قرار دارد و مثل نگینی سرسبز میان کویر می‌درخشد این شهر در گذشته به دلیل داشتن طبیعت باطراوت به باغ‌شهر معروف بوده است.


جاهای دیدنی نطنز


نطنز در استان اصفهان قرار دارد و مثل نگینی سرسبز میان کویر می‌درخشد. شهر نطنز در گذشته به دلیل داشتن طبیعت باطراوت به باغ‌شهر معروف بوده است. نطنز تاریخی چند هزار ساله دارد. بیش از یکصد اثر تاریخی و طبیعی این شهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نطنز در میان بیابان های وسیع قرار گرفته است، سرسبزی خیره کننده در میان بیابان جزو اولین دیدنی های نطنز است. شهری با پیشینه ای قدیمی دراستان اصفهان که هر سال میزبان گردشگران زیادی قرار می گیرد. نطنز در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر اصفهان قرار دارد. آثار تاریخی و بی نظیر موجود و مناظر طبیعی و بکر نطنز توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، این شهرستان دارای ۱۸۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه های گردشگری می باشد که از میان آنها ۱۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

افوشه

مجموعه تاریخی افوشته نطنز

تاریخ ساخت این مجموعه از دیدنی های نطنز به قرن نهم هجری قمری باز می گردد و سازده آن سید واقف است. او در مجموعه وقفی گنبد سبز، مسجد جامع افوشته، خانقاه، حمام افوشته، شربت خانه و سورگاه و وقفنامه خود را دارد. جالب است مختصری با زندگی او آشنا شوید. روال زندگی مردم معمولا این گونه است که در پیری به فکر مرگ خود می افتند ولی سید واقف در جوانی، یعنی در سن ۴۲ سالگی آرامگاهی برای خود بنا می کند، سه سال پس ازساخت آرامگاه، مسجد افوشته را می سازد. چند سال پس از آن و هنگامی که او تازه به دوران پیری رسیده بود و بیشتر خواست های معنوی و نیات خداپسندانه خود را برآورده کرده بود به فکر احداث خانه ای برای سکونت خود می افتد.

او در ۶۳ سالگی ساکن خانه اش شد اما تنها ۸ سال بعد آن خانه را هم وقف کرد. امروزه آرامگاه سید حسن الحسینی مشهور به سید واقف دارای برجی مرتفع و ۸ ضلعی با گنبد دوپوش و فیروزه رنگ و زیبا است که بر روی تپه ‌ای مشرف بر محله افوشته قرار گرفته است. نسب سید واقف با یازده واسطه به امام سجاد(ع) می رسد و سید حسن حسینى یا تاج الدین حسن به‌ طور آشکار به تبلیغ مذهب تشیع پرداخت و براى این کار نه تنها از وجود سخنرانان بهره گرفت، بلکه تبلیغ تشیع را با صرف هزینه زیاد، با پذیرایى از مردم توام ساخت.

روستای هنجن نطنز

روستای هنجن در شهر نطنز و میان کوه‌ها و رودهای زیادی قرار دارد. روستای هنجن به‌خاطر داشتن آب‌وهوای کوهستانی مورد علاقه بسیاری از گردشگران در روزهای گرم سال است. طبیعت بکر با چشم‌اندازهای خیره‌کننده رودخانه‌ها و کوه‌های اطراف از جاذبه‌های طبیعی این روستا است. همین طور کاخ عباس‌آباد که در دوران صفویه ساخته شده از آثار تاریخی روستای هنجن است. پل و قلعه تاریخی هنجن از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند.

قلعه رود

روستای ابیانه نطنز

روستای ابیانه در دامنه کوه کرکس و نزدیک به شهر نطنز قرار دارد. خانه‌های این روستا به‌ شکل پلکانی‌اند به‌طوری‌که بام خانه‌ها حیاط خانه‌های بالایی است. همین ویژگی روستای ابیانه را به یکی از مکا‌‌ن‌های معروف شهر نطنز تبدیل کرده است. روستای ابیانه متعلق به دوران صفویه است و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

روستای فمی نطنز

روستای فمی در کناره کویر مرکزی ایران ودر شمال شرق شهرستان نطنز و امام زاده آقا علی عباس و بادرود واقع شده است در فرهنگ جغرافیایی ایران روستای فمی با حدود ۲۷۰ نفر سکنه ثبت شده است فم در زبان فارسی به معنای دهان است مسعود سعد سلمان شاعر ایرانی در شعری می گوید پسته و فندق زمهر وکین تو آگه شده اند این فم ز تو شاد بست فم اما در اعتقاد مردم روستا فم به معنی فهم و کمال بکار گرفته می شود که این مردم سخت کوش کویری به آن شهره بوده اند.

قدیمیترین بنای بجا مانده دراین روستا قلعه این روستا است که مربوط به حدود سیصد سال پیش است و به سه قلعه مجزا وسعت پیدا کرده است قلعه بزرگ،قلعه صفر علی و قلعه نو که تا چهل سال پیش خانواده هایی در آن ساکن بوده اند و پس از آن قلعه رو به تخریب بوده وسقف اتاقها ریزش پیدا کرده است چنانچه از شواهد و قراین بر می آید در دوره قاجاریه متین السلطنه حاکم این منطقه بوده است ودر امارتی جداگانه از قلعه سکونت داشته است که به بالا خانه معروف بوده و مردم عادی در داخل قلعه بوده اند مردم این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول می باشند و محصولات این روستا لبنیات ،سیفی جات،جو وگندم می باشد از طولانی ترین رشته قنات که از کوه کرکس سرچشمه می گیرد برخوردار است.

حمام

حمام نوقه بادرود نطنز


قدمت این حمام به دوره صفوی برمی گردد و با روش معماری زیبا و منحصر به فرد در ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است. لفظ نوقه در گویش بادرودی (که ریشه در پارسی پهلوی –اشکانی دارد) به معنای نو می باشد که این گرمابه چون در نزدیکی گرمابه کهنه قرار داشته از آن بعنوان حمام نوقه یاد می کنند. اوایل دوران قاجار توسط مرحوم ملاعلی اکبر که درحکم کدخدای آبادی محسوب می شده از زیر خاک شناسایی و با کمک مردم بازسازی وسال ها از آن استفاده شده است. بعدها در سال ۱۳۴۵ این حمام تقریبأ بی استفاده می ماند. در سال ۱۳۵۱ خورشیدی این حمام به قیمت ۵۰۰۰ تومان به مرحوم ولی اله مخلصی اجاره داده می شود و تا سال ۱۳۵۶ ازآن استفاده می شد. متاسفانه در سال ۵۷ قسمت بزرگی از آن تخریب شده و تبدیل به کوچه می شود تا این که در سال ۱۳۷۸ به همت آقای ذبیح اله صولتیان مسئول مجموعه فرهنگی بادرود وبا مساعدت آقای اکبر حائری شهردار وقت بادرود و با راهنمایی پیران وپیشکسوتان محل مجددا آن را از زیر خاک در می آورند.

کاروانسرای میر ابوالمعالی (قلعه کوهاب) نطنز

این مورد از دیدنی های نطنز در زمان شاه عباس اول توسط میر ابوالمعالی برزرودی نطنزی، یکی از امرای نزدیک به دربار ساخته شد. او مجلس نویس شاه بود و در سر کاروانسرا سردری با کتیبه سنگی قرار دارد که با خط ثلث روی آن تاریخ ۱۰۲۹ هجری قمری نوشته شده است متاسفانه نیمی از آن تخریب شده است. در وسط کاروانسرا آثار استخر بزرگی به چشم می خورد که احتمالا در دوران اوج رونق آن آب مورد نیاز مهمانان را تامین می ساخته است.

این کاروانسرا دارای مکان ‌هایی برای بارها و چهارپایان نیز بوده و میله ‌های سنگی مخصوصی برای بستن چهارپایان در آن وجود داشته است. همچنین سنگ عصارخانه بزرگی در داخل کاروانسرا وجود دارد که نشان از وجود عصارخانه در این محل به منظور تهیه روغن برای تامین روشنایی کاروانیان درشب دارد. محل قرار گیری آن در کنار جاده آسفالت نطنز به کاشان در نزدیکی مکانی معروف به باغ حرم، در فاصله تقریبی ۲۰۰ متر از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ ای نطنز است.

کاروانسرا

قلعه طرق رود نطنز

قلعه تاریخی طرق رود با قدمت ۲۰۰۰سال و با مساحت سی هزار مترمربع ، چهارصد اتاق، دهلیز و راهرو در سه طبقه بر بالای صخره ای مشرف به شهر بنا گردیده است و یکی از دیدنی های نطنز محسوب می شود. این قلعه مربوط به دوره اشکانیان است و جز آثار ملی به ثبت رسیده کشوراست. وجود چاه سنگی در وسط قلعه، پنج برج نگهبانی و همجواری قلعه با بند طرق رود از یکسو و تشابه معماری این قلعه با ارگ بم از سوی دیگر بر زیبایی و شکوه این قلعه تاریخی افزوده و این قلعه رابه عنوان یک اثر شاخص تاریخی در استان اصفهان به همگان معرفی نموده است.

کمپ متین آباد نطنز

کمپ متین آباد را می توان اولین کمپ طبیعی در ایران دانست که با توجه به گردشگری منطقه و اکوسیستم آن احداث شده است. این مورد از جاذبه های نطنز در ۲۵ کیلومتری جنوب نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. تماشای طبیعت فوق العاده و منحصر به فرد کویر از دلایل اصلی سفر به منطقه است. البته در این منطقه می توانید به تماشای برخی از موجودات بومی مانند شنی، گربه شنی، گرگ، بزمجه بیابانی، جرد، خرگوش و پرندگانی نظیر زاغ بور (اندمیک ایران)، هوبره، تیهو و چکاوک بپردازید.

بر روی تراس کمپ تلسکوپی برای رصد ستارگان درشب های صاف کویر قرار داده شده که هر شب بعد از ساعت ۲۲ استفاده از آن امکان پذیر خواهد بود. از دیگر فعالیت هایی که در این منطقه انجام می شوند شتر سواری، دوچرخه سواری و موتور سواری در تپه‌ های شنی بیابان است. در این مکان سعی شده تا از انرژی های تجدید پذیر استفاده شود برای مثال در این کمپ از انرژی خورشیدی و انرژی حرارتی بادی استفاده می ‌شود.

نطنز

آتشکده نطنز

آتشکده ساسانی مربوط به دوره ساسانیان است و در نطنز، خیابان مالک اشتر، کوی مسجد جامع، محله قصبه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۱۱ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آتشکده نطنز از آتشکده های چهاتاقی است که قدمت آن را به دوران ساسانیان نسبت میدهند . این بنا در کوچه پشت مسجد جامع نطنز در باغی موسوم به باغ امام جمعه قرار دارد . در حال حاضر توسط خانه های خالی از سکنه اطراف احاطه شده و چون مسئولین مربوطه در آن را برای هر کسی باز نمی کنند ، راه رسیدن به آن دشوار و از داخل باغها است . البته از روی بام خانه ها میتوان فقط به قسمت بالایی آن نزدیک شد . از بالای بام مسجد جامع و همچنین از کنار مسجد به راحتی میتوان بقایای گنبد فرو ریخته آن را دید .

روستای خفر نطنز

روستای ” خفر ” در هفت کیلومتری شمال شرقی نطنز به فاصله ای کوتاه از جاده آسفالته مرکز شهر به بادرود و در کنار رودخانه ای خشک در دامنه تپه ای قرار گرفته است . روستای خفر در طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۸ دقیقه و۳۳ درجه و ۳۲ دقیقه عرض جغرافیایی قرار گرفته است . ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۴۱۰ متر می باشد .

جمعیت روستا در سرشمار سال ۱۳۷۵، ۱۵۴ نفر در ۶۴ خانوار گزارش شده است و در آخرین سرشماری محلی ( اردیبهشت ۱۳۸۶) ، جمعیت آن ۸۶ نفر گزارش شده است که از این جمعیت ۴۹ نفر زن و ۳۷ نفر مرد هستند . جمعیت اندکی هم در فصول خاصی به صورت موقت در روستا هستند که نمی توان آن ها را جزء جمعیت متمرکز روستا محسوب کرد . روستا در دو محله بالا و پایین در حال حاضر از جمعیت اندکی برخوردار است و جمعیت ساکن در مکان های گوناگون متفرق شده اند

گنبد

دهکده گردشگری و تفریحی رایان نطنز

دهکده گردشگری و تفریحی رایان در دامنه کوه‌های کرکس، در ۳۰ کیلومتری نطنز قرار گرفته است. این دهکده تفریحی یکی از مناطق نمونه گردشگری است که با چشم‌اندازهای زیبایی که از روستای تاریخی «کشه» و «طرق رود» دارد، محبوبیت خاصی میان گردشگران پیدا کرده است.

گنبد باز نطنز

گنبد باز یک بنای گنبدی و هشت ضلعی از خشت و گل در محدوده شکارگاه عباس‌آباد است که در حاشیه جاده قدیم کاشان به نطنز، بر فراز رشته کوه‌های کرکس قرار گرفته است. این بنای تاریخی در گذشته محلی برای تفریح و شکار پادشاهان صفوی بوده و قدمت آن به دوران شاه عباس بزرگ باز می‌گردد. برای دیدن گنبد باز باید کمی کوهنوردی کنید، چون این بنا در بالای کوه قرار گرفته است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی و تفریحی فشم

مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان صحنه کرمانشاه

معرفی شهر درگز و مناطق دیدنی آن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits