دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی شهر درگز و مناطق دیدنی آن
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درگز یا دره گز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است.


جاذبه های گردشگری درگز


درگز یا دره گز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. درگز که تا تهران ۱۱۵۰ و تا مشهد ۲۵۵ کیلومتر فاصله دارد از شمال به مرز ایران و ترکمنستان از مشرق و جنوب شرقی به مشهد از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان محدود و مختصات آن ۳۷ درجه و ۳۶ دقیقه عرض شمالی و ۵۹ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی است.


از اماکن دیدنی این شهر می‌توان به آب گرم الله ‌اکبر و پارک ملی تندوره اشاره کرد. شهر درگز، شهری با سابقه درخشان تاریخی، شهری که قبلاً به نام ابیورد معروف بوده و در تاریخ فکر و تمدن اسلامی به تعدادی از اندیشمندان و بزرگان برخورد می کنیم که عنوان ابیوردی را با خود داشته اند . شهری که خاوران نام داشته و از مناطق باستانی پارتهای قدیم در خراسان بوده، در ۳ کیلومتری همین شهر آثار و بقایایی موجود است که به پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد، یعنی سابقه شهرنشینی و مدنی درشهر درگز به حدو د هفت هزار سال پیش می رسد، یعنی درگز وارث یک تمدن هفت هزار ساله می‌باشد.

مردم این شهرستان به زبانهای ترکی ، کردی ، ترکمنی و فارسی صحبت می کنند. شهرستان درگز از طوایف مختلفی چون کرد وترک وفارس وترکمن وعرب تشکیل شده است که هر یک از این اقوام به شاخه های مختلفی نیز تقسیم می شوند. درگز، به علت مجاورت با مرز ایران و جمهوری ترکمنستان از اهمیت سیاسی و نظامی خاصی برخوردار است بیشتر آثار تاریخی این شهر به دوره افشاریه تعلق دارند، ازجمله قلعه مستحکم کلات نادری که در نزدیکی نوار مرزی قرار دارد. درگز هم اکنون شهری متوسط و آباد است ودر شمال استان خراسان واقع شده است. مسجد نادری از مکانهای دیدنی این شهر است

جاهای دیدنی درکز

بندیان درگز


یک آتشکده زیبای ساسانی به همراه برج خاموشی در منطقه بندیان در گز مشاهده شده است ودر سالهای اخیر حفاری در آنجا صورت گرفته است. برج خاموشی محل تدفین زرتشتیان ، به شکل استوانه با ارتفاع سه متر و قطرحدودی ۲۰ مترمی باشد. در آتشکده گچکاریهای نفیس زیبایی از دوره ساسانیان بر جا مانده که موضوعات آن عبارتند از پیروزی بهرام پنجم بر پادشاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور آناهیتا ، معرفی افراد به شاه ، صحنه ضیافت تاج بخشی به شاه. درون آتشکده آتشدانی زیبا یافت شده و پنج کتیبه به خط پهلوی در محراب آن قرار داشته است. حفاریهای این منطقه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد. گچ بریها مربوط به سال ۴۲۵میلادی زمان سلطنت بهرام پنجم است که در تاریخ طبری نیز از آن یاد شده است.

بقعه علامه شهرستانی درگز


در بخش نوخندان یعنی حدود ۱۷ کیلومتری شمال غربی شهر درگز وبه فاصله یک کیلو متری غرب ابادی حضرت سلطان بقعه علامه شهرستانی صاحب کتاب الملل والنحل وجود دارد .


از مزارات معتبر شهرستان درگز بقعه ای منسوب به مدفن علامه شهرستانی واقع در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درگز و ۴ کیلومتری روستای حضرت سلطان است . شخصیت مدفون در این بنا ابوالفتح محمد بن ابوالقاسم عبدالکریم بن ابوبکر احمد شهرستانی از علمای شافعی اشعری بوده که به سال ۴۷۹ هجری در ناحیه ای به نام شهرستان متولد و در سال ۵۴۸ هجری دارفانی را وداع گفته است . وی در علوم کلام و اصول ، تفسیر و حدیث و فلسفه و ادب از نامداران عصر خود به شمار می رفت و رسائل و کتب بسیاری از خود برجای نهاده است . آرامگاه علامه شهرستانی مشتمل بر یک ایوان ، تالار انتهای ایوان، گنبدخانه یا بنای مرکزی چهارطاقی است . که گنبدی کم خیز بر فراز آن قرار گرفته است ، اسلوب و ویژگیهای معماری این آرامگاه القاء کننده بناهای عصر ایلخانی است.


قدمگاه درگز


در قسمت شمال غربی شهر درگز مقابل تپه باستانی صاحبجان بقعه ووآرامگاه سید ابراهیم فرزند سیدمحمد که از سادات وصالحان قرارگرفته . در بازدیدی که از محل انجام شده تنها سنگ قبری سیمانی ملاحظه گردیده که برروی آن نوشته شده بود «آرامگاه سید ابراهیم ولد سید محمد» وهمچنین تصویر یک شانه برروی سنگ حک گردیده بود .بنا به اعتقادات اهالی منطقه اتاقی گنبدی شکل به مساحت تقریبی ۸×۶متر مربع وبر کنار جاده درگز به ارتیان قرارگرفته که امروز متصل به شهر درگز گردیده است.

درگز

بقعه حضرت سلطان درگز


این بقعه خشت و گلی در مسیر ۱۰ کیلومتری جنوب جاده قوچان –درگز در شمال روستای حضرت سلطان قرار گرفته است. برخی این بنا را به سلطان سنجر سلجوقی و برخی به سلطان تکش سلجوقی منسوب می نمایند . اما به اعتقاد اهالی منطقه بنای مزبور مقبره سلطان سنجر سلجوقی است . اما با توجه به ظاهر و سب معماری می توان این مقبره را به دوران سلجوقیان منسوب نمود. بقعه حضرت سلطان دارای طرح و نقشه ای مربع شکل به طول و عرض ۷۰/۷ متر است. ورودی این بنا از جانب جنوب غربی و متشکل از در چوبی کوچک است. پس از آن اتاقی مربع شکل قرار گرفته که نمای آن گچ کاری شده و در میانه ی اتاق سکویی گچی تعبیه گردیده که ضریحی بر آن استقرار یافته است. این سکو در حکم قبر و دارای نقوش اسلیمی و اشعاری به رنگ قرمز می باشد. بر فراز بنا نیز گنبدی بر روی چهار فیلپوش قرار گرفته و چهار زاویه آن با آجر به صورت کنگره ای آراسته شده است. بقعه حضرت سلطان دارای تزئینات خشتی و مقرنس های زیبایی است که به این مکان شکوه و زیبائی خاصی داده است.

مقبره صید علیخان درگزی


این بنا مقبره شاعر و سیاستمدار بزرگ دوران مشروطه صید علیخان درگزی بوده است که نامدارانی همچون ملک الشعرای بهار از مکتب او کسب فیض کرده اند . وی همچنین اولین بانی تشکل فرهنگی و اصلاح طلبی خراسان آن زمان که به مشهور به اصحاب سراچه بوده است.مقبره وی ، امروزه در میان قبرستانی متروکه در حاشیه خیابان رضوان درگز قرار گرفته است . این بنای آجری با طرح و نقشه ای مربع شکل که ورودی آن در ضلع شمالی بنا واقع شده دارای ایوان های طرفین ورودی ، دو ایوانچه کوچک دو طبقه می باشد که پس از این فضا ، اتاقی چهار گوش با سقفی گنبدی قرار دارد احتمالاً این آرامگاه دارای طبقه فوقانی بوده که به تدریج تخریب و از بین رفته است.

قبرستان گبرها ی درگز


قبرستان گبرها به فاصله یک صد متری شمال روستای پالکانلو از توابع دهستان درونگر و بخش نوخندان و در ۲۰ کیلومتری شمال غربی درگز واقع شده است. بنا بر متون و منابع کهن پیشینه ی این محوطه به قرون ۶ تا ۹ هجری و دوران ایلخانی باز می گردد . در این متون از زرتشتیان و مغ ها تحت نام گبرها یاد شده است . این گروه از زرتشتیان در زمان ایلخانان به درگز مهاجرت کرده و دروستاهای جلفا ، خیر آباد مرکزی و پالکانلو مسکن گزیده اند و احتمالاً به همین سبب مکان مزبور به قبرستان گبرها معروف گردیده است . این قبرستان بر روی تپه ای قرار گرفته و محوطه ای را در حدود ۳۲۰×۲۶۷ متر در بر می گیرد.ارتفاع این تپه از سطح زمین های اطراف به طور تقریبی ده متر می باشد ک قبور در نقاط مختلف آن دیده می شود.

پلکان نادری

پلکان نادری درگز


در فاصله ۸۸ کیلومتری جاده قدیم قوچان به درگز در ۴ کیلومتری شرق روستان کپکان در دامنه جنوبی کوه الله اکبر عارضه سنگی به چشم می خورد که در بین اهالی موسوم به هزار پله نادری است. دامنه جنوبی الله اکبر دره ایی باریکی از کماس جدا می شود. در این دره روستاهایی قرار دارد . راه از میان این دره می گذرد . از دو راهی امام قلی تا ابتدای گردنه و پلکان نادری، روستاهای اینچه ساوبلاغ ، اینچه کیکانلو، آق مزار ، خارانلو ، گپی و کپکان و تأسیسات پایگاه نظامی بر سر راه قرار دارد. در جنوب کپکان دره ای حاصلخیز قرار دارد که با امتداد به سمت جنوب و قوچان راه مالرو قوچان به درگز را پس از بریدن کوههای هزار مسجد ، در کپکان بر گردنه الله اکبر متصل می کند و هم اکنون روستاهای کلاته گلستان ، دربند قشلاق و دربند ییلاق در میان این دره قرار دارد. دامنه شمالی کوه الله اکبر به دشت درگز ممنتهی می شود.

پلکان نادری عارضه ایی سنگی است که از ارتفاع ۵۰۰ متری کوههای الله اکبر آغاز شده و به طول تقریبی یک کیلومتر پس از چند پیج و تاب در امتداد جاده به فاصله ۸۰۰ متر ی خط الرأس کوه پایان می یابد.

دره فرسایشی قرسو درگز


دره فرسایشی قره سو در استان خراسان رضوی واقع است. در نزدیکى روستاى قره سو در منطقه کلات خراسان رضوى، دره پلکانى زیبایى جاى دارد که از پلکان هاى آن آبشارهاى کوچکى به پایین سرازیر هستند. این دره از فرسایش آبى در سازندهاى سرچشمه – تیرگان و شوریجه (کرتاسه پیشین) پدید آمده است. مسیر حرکت در این دره بسیار تنگ و باریک و نیمه تاریک است. نردبان هاى فلزى براى یارى گردشگران در بخش هاى گوناگون این دره به کار رفته اند. در بخش هاى پایانى دره، که فضا بازتر مى شود، جلوه هاى چشمگیرى از فرسایش ناهمگن در سازندهاى نرم فرسا، سخت فرساى آهک و مارن دیده مى شود. تیغه هاى آهکى با شیب بسیار تند (کوچه هاى طبیعى) از پدیده هاى دیدنى این منطقه هستند.

برای دسترسی به قره سو قبل از تونل ورودی کلات باید توقف کنید و حدود یک کیلومتر در جاده درگز برانید تا در سمت چپ جاده، جاده ای ۴ کیلومتری به سمت قره سو نمایان شود . بعد از طی مساحت ۴ کیلومتری به روستای قره سو می رسید و با حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی در امتداد رودخانه به اول مسیر آبشارها می رسید. ارتفاع متوسط این منطقه از سطح دریا حدود ۱۱۹۰ متر است. آبشارهای مذکور پس از نمایش رقص زیبایی خود در آبشارهای هشتگانه، به مصرف باغات و آب شرب اهالی در پایین دست می‌رسد.

روستای قازان بیک درگز


روستای زیبای قازان بیک ، روستایی است از توابع بخش لطف‌آباد و در شهرستان درگز استان خراسان رضوی ایران. جمعیت این روستا در دهستان زنگلانلو قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۱۲۲خانوار) ۴۶۸نفر بوده است. برگزاری مسابقات بومی محلی در روستای قازان بیک شهرستان درگز مسابقات والیبال،فوتبال و طنابکشی بانوان روستایی قازان بیک درگز برگزارشد. درگز یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. نام پیشین این شهر محمدآباد بود. به استشهاد مستندات تاریخی، درگز قبل از ورود اسلام به ایران مرکز حکومت اشکانیان بوده‌است و پیش از آن هخامنشیان نیز بر آن سیطره داشته‌اند. در حدود سال ۲۴۳ قبل از میلاد وقتی که دارا پادشاه ایران در جنگ با اسکندر در اربل شکست خورد ، اسکندر به تعقیب او پرداخت و وی به ناحیه پارت یا خراسان کنونی پناهنده شد و در منطقه فعلی درگز به قتل رسید. تیرداد پادشاه اشکانی وقتی به حکومت رسید در محل کشته شدن دارا با یادبود وی شهری به نام دارا بنا نهاد که بعدها درگز نامیده شد.

دشت

سایر تفرجگاهها و ییلاقات درگز


دره چرلاق در ۳۴ کیلومتری جنوب غربی شهر درگز، دره درونگر و دربادام در مسیر رودخانه درونگر ، آبگرم معدنی در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر درگز ، زیارتگاه علی بلاغ در دامنه کوههای الله اکبر که به اعتقاد مردم محل عبور و مزار سپاهیان حضرت علی (ع) بوده است ، مقبره علاء الدین تکش در روستای حضرت سلطان ، تخت شاه و قره جنگل در شمال شهر درگز، چهل دختر در کنار شهر دستجرد قدیم دره زیبای رودخانه زنگلانلو.


سوغات و صنایع دستی درگز


از میان صنایع دستی رایج در شهرستان درگز می توان به گلیم بافی ، نمدمالی ، چارق دوزی ، دوخت البسه ابریشمین اشاره کرد . اما مهمترین سوغات شهرستان درگز نوعی شیرینی است که به آن آبنیات هل دار یا شکر پنیر هل دار معروف است. گردو نیز میوه ای درختی است که در ناحیه درگز به وفور به بار می نشیند و برخی از آن بعنوان سوغات درگز یاد کرده اند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits