دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق دیدنی و گردشگری شهر رویان
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رویان نام قدیمی علمده یکی از شهرهای استان مازندران ایران است و بین شهرهای نور و نوشهر قرار دارد.


جاذبه های گردشگری رویان


رویان نام قدیمی علمده یکی از شهرهای استان مازندران ایران است و در غرب این استان و در کنارهٔ دریای خزر واقع شده است و بین شهرهای نور و نوشهر قرار دارد.

شهر رویان از سمت شرق به شهرستان نور و از غرب به شهرستان نوشهر، از شمال در مجاورت دریای خزر از جنوب به کوههای البرز منتهی می‌گردد. فاصله با مرکز استان مازندران با شهر ساری حدوداً ۱۱۸ کیلومتر است. رویان که از نظر موقعیت ریاضی در ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه عرض شمالی و ۵۱ درجه و ۵۷ دقیقه طول شرقی واقع شده است ودر سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت ۷۲۰۰نفر جمعیت بوده است.

پارک جنگلی رویان


این پارک به مساحت 205 هکتار از انواع درختان زیبا و تنومند جنگلی تشکیل شده است و به دلیل قرارگیری در ارتفاع بالادست، زیبایی اش صد چندان گشته و همین علت آن را از دیگر پارک های منطقه شمالی متمایز نموده است. شرایط آب و هوایی همچون خنکی دما، پایین بودن رطوبت و عدم وجود حشرات موذی و داشتن امکانات رفاهی شامل 2 واحد سوئیت، سرویس بهداشتی، اجاق های ذغالی، نمازخانه، آب و برق، روشنایی معابر، نشیمن گاه و دکه های فروش اغذیه و غیره باعث شده که هر سال با استقبال فراوانی از مسافرین و گردشگران مواجه شود و نظر توریست های داخلی و خارجی را به خود جلب نماید و به علت چشم انداز زیبای ان به عنوان یکی از بهترین تفرجگاه های منطقه محسوب می شود.

روستای کپ

پارک جنگلی نور در رویان


درکیلومتر 5 نور به ایزدشهر و در شرق نور با مساحت حدود 4000 هکتار از اوایل دهه 50 شمسی مـورد بهره برداری قرار گرفته و از نظر وسعت یکی از بزرگترین پارک های خاور میانه است . انواع گونه های جنگلی مانند افرا ، ممرز ، توسکا ، انجیلی و ... در آن یافت می شود . رستوران مجهز و زیبا ، آلاچیق های متعدد چوبی پارک های بازی کودکان ، مسجد ، زمین های ورزشی از جمله امکاناتی است که آن را به یکی از تفرجگاههای مهم شمال ایران بدل کرده است . در ابتدای ورودی غربی پارک که از جاده اصلی نور ایزدشهر جدا می شود ، سردر زیبای سنگی با ویژگی های معماری و پوشش چوبی ساخته شده که دیدنی است .

پارک جنگلی کشپل رویان


در ابتدای جاده آسفالتی لاویج در محور چمستان به آمل قرار دارد ، حاشیه زیبای ساحل رودخانه لاویج رود ، وجود چشمه های پرآب با زلالی ویژه ، امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان این پارک را به تفریحگاه مردم منطقه و مسافران غیر بومی تبدیل کرده است .


آبشار پری او در رویان


برای رسیدن به آبشار پری او باید فاصله 10 کیلومتری از شهر رویان به سمت جاده بلده و گردنه سیاه سنگ را پیمود ، این مسیر به نام گلندرورد و سوردار معروف است . جریان آب در شیب سنگی 60 درجه کوه منظره زیبایی را ایجاد کرده و دانه های سنگی در پایین جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی در سینه کش آن منظره رویایی را پدید آورده است .

آبشار

آبشار حرام او در رویان


آبشار حرام او در موقعیت جغرافیایی N322226 E515249 در استان مازندران واقع است. حرم او (Haram Ow) نام آبشاری است در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی رویان - بلده در استان مازندران است.

این آبشار در کنار جاده قرار گرفته و ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارد. به نظر می آید ارتفاع آن به واسطه ساخت جاده که همراه با تراشیدن سنگهای کوه که در اطراف آبشار ایجاد شده افزایش یافته است. نام محلی این آبشار حرم او است و در مسیر جاده رویان -کپ در نزدیکی دوراهی دونکوه (مسیر جاده سیاه سنگ) قرار دارد و بسیار دیدنی و دل‌انگیز است.

اگرچه میزان آبی که از آن فرو میریزد ناچیز آست، اما گلسنگهای زیبایی که روی سنگهای آن روئیده، زیبایی خاصی ایجاد کرده است. بیشتر اوقات میتوان بومیان نور و روستاهای اطراف را در حال پر کردن قمقمه های آب در اطراف این منطقه مشاهده کرد.ساکنین این مناطق معتقدند این آب دارای خواص درمانی است. او (Ow) در گویش طبری همان آب است. حرام از حرم و به معنای مقدس آمده است.

شهر بلده در رویان


شهر بلده مرکز بخش ییلاقی و کوهستانی بلده در فاصله 70 کیلومتری شهر رویان از مسیر جاده پری او و ییلاقات کپ و کالج و گردنه سیاه سنگ واقع شده است . مسیر دیگر دسترسی به آن به صورت آسفالته در کیلومتر 45 جاده هراز و محور ارتباطی آمل به تهران در محلی به نام هردورود بوسیله یک پل به طرف غرب از جاده هراز جدا می شود و پس از طی یک مسافت 55 کیلومتری به شهر بلده می رسد. جاده در تمام طول مسیر از آبادی های خوش آب و هوا عبور می کند و در ادامه پس از عبور از بلده و با مسافت 55 کیلومتر در محل پل زنگوله به جاده کندوان وصل می شود . این شهر از لحاظ آب وهوا، مناظر طبیعی ، چشمه ها و آبشار در فصل تابستان پذیرای گردشگران زیادی است .

روستا

جنگل گلندرود رویان


پس از عبور از چالوس و نوشهر کنار شهر رویان (علمده سابق) یک جادۀ فرعی میره به سمت جنگل، حدود ۱۰ کیلومتر که در این جاده جلو برید می رسید به یک آبشار زیبا به نام “آب پری” و اگر جاده را ادامه بدهید بعد از ۸ کیلومتر می رسید به منطقۀ “گلندرود” که به خاطر معادن زغالسنگ اش از قدیم معروف بوده. نرسیده به آبشار یک پارک جنگلی درست کردند که امکانات تقریبا” خوبی داره و مملو از مسافره، جنگل اینجا اکثرا” از درخت افرا تشکیل شده و هوای مطبوعی هم داره ، در کنار آبشار چند دکه درست کرده اند که به مسافران خدمات میدهند. از کنار آبشار به سمت دره یک راه باریکی وجود داره که به کنار رودخانه میره و دیدنش خالی از لطف نیست.

آبشار کپ رویان


آبشار کپ در استان مازندران واقع است. آبشار کپ در مسیر ارتباطی شهرستان رویان به بلده در ۴۵ کیلومتر رویان و نرسیده به روستای کپ قرار گرفته است. آبشار به صورت خزه ای است و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۱۷۲۵ متر است. آبشار در میان بافتی جنگلی قرار دارد که در فصول بارش اکثرا بوسیله مه احاطه شده است.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری صوفیان

مناطق دیدنی و جاذبه های تاریخی زیبای بهشهر

مناطق دیدنی و تفریحی عجب شیر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits