دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای جاده چالوس
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های جهان و پرترددترین جاده کشور است


جاذبه های گردشگری جاده چالوس


جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های جهان است. برای رفتن به این جاده کوهستانی که مسیر کم ترددی است و جز ماشین های افراد بومی آن منطقه کمتر آدم غریبه یا توریستی را می بینید، می توانید از شرق تهران از جاده هراز به سمت اول جاده بلده حرکت کنید و 3 ساعت در راه باشید و یا می توانید جاده چالوس را انتخاب کرده و بعد از گذشتن از کرج و رسیدن به پل زنگوله وارد جاده یوش- بلده شوید که باز هم همان 3 ساعت راه است.

جاده چالوس یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین جاده‌های ایران است که کرج را به چالوس در استان مازندران متصل می‌کند. نام رسمی این جاده، ۹۵ است. این جاده به دلیل کم‌نظیر بودن چشم‌اندازهای طبیعی تبدیل به یکی از پرترددترین مسیرهای تهران به مناطق شمالی شده‌ است.


مناظر سراسر شگفت‌انگیز جاده‌ای که از میان رشته‌کوه‌های سرسبز البرز می‌گذرد باعث شده تا ترافیک سنگین مسیر منتهی به چالوس و نوشهر لذت‌بخش باشد. برخلاف جاده هراز (مسیرتهران-آمل‌)، مناظر شگفت‌انگیز جاده چالوس از همان ابتدای مسیر خودنمایی می‌کند. قله‌های بلند سلسله کوه‌های البرز همواره پوشیده از برف و شاهکار مهندسی در ساخت جاده‌ای با شیب ملایم در کنار دره‌های مملو از جنگل، چشم‌نواز است. با این‌ حال توقف در جاده، به‌ویژه در فصل زمستان می‌تواند خطرناک باشد. در برخی تعطیلات مهم، جاده یک‌طرفه می‌شود، که این موضوع می‌تواند در برنامه‌ی سفر اختلال ایجاد کند.


تا اواخر دوره‌ی قاجار، جاده‌ای میان کرج و چالوس وجود نداشت و تنها راه دسترسی به روستاهای این منطقه را یک مسیر خاکی تشکیل می‌داد. اما ارتباط دهنده شمال و جنوب رشته کوه البرز نبود. این جاده به‌طور رسمی در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۴۰ و با ساخت سد امیرکبیر (سد کرج)، به جاذبه‌‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و طی زمانی کوتاه، جاده چالوس به یکی از تفریحگاه‌‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

جاده

مکان های دیدنی جاده چالوس


آزاد کوه

چند کیلومتری که از اول جاده پیش می رویم سر و کله کوهی بلند که یک سر و گردن از کوه های اطرافش بلندتر است دیده می شود. کوهی که در چهار فصل سال قله ای پوشیده از برف دارد و به آزادکوه معروف است!! در این مسیر بعد از گذر از روستاهایی به نام الیکا، نسن و پیل به جاده فرعی نزدیک می شویم که راه دسترسی به این کوه است.


این جاده آسفالت که گویی متناهی به بهشتی گمشده می شود تا چند سال پیش خاکی بوده است و دلیل اصلی آن هم این بوده که مردمان ده کلاک پایین و کلاک بالا هیچ تمایل نداشتند که آنجا را به منطقه ای توریستی تبدیل کنند و هر کسی با دیدن جاده ای آسفالت و باصفا دلش هوای رفتن و سرزدن به آن روستا را کند. نه اینکه اهالی آن مهمان نواز نباشند نه. آنها بیشتر نگران آسیب ها و خسارت هایی هستند که ممکن است افراد غیربومی در رفت و آمدهای گاه و بی گاه به ده شان بزنند.


10 دقیقه ای طول کشید که این مسیر زیبا و پرپیچ و خم که در یک طرفش رودخانه ای جاریست را با زیرصدای آب رودخانه طی کنیم تا به کلاک بالا برسیم.


در همان بدو ورود گنبدی سبزرنگ بالای تپه مشرف به گورستان دیده می شود. طیب و طاهر نام امام زاده ایست که اهالی آن منطقه به آن معتقدند. می توانید بعد از زیارتی کوتاه و قدری استراحت در محیط امام زاده یا مسجد محل که برای توریست ها محیا شده، به سمت آزاد کوه حرکت کنید.


اگر کوهنورد حرفه ای باشید و قصد صعود داشته باشید حدود سه ساعت زمان طول می کشد تا به قله با ارتفاع 4200 متری برسید اما اگر صرفا برای طبیعت گردی به آن منطقه آماده باشید میانرود یا پایه قله مکان مناسبی برا برپا کردن چادر و گذراندن شبی سرد است.


جالب اینجاست که حتی اگر وارد کوه نشوید و در ده خانه ای پیدا کنید و بمانید شبی سرد را حتی در چله تابستان تجربه می کنید. شبی که دوست دارید زیر یک کرسی گرم و نرم به خواب روید و این درحالیست که مردم دیگر در دیگر شهرها با کولر شب را صبح می کنند.


نکته جالب دیگر این ده که البته می تواند هم مثبت و هم منفی باشد کور بودن منطقه از آنتن تلفن همراه است. در اینجا به طور کلی از موبایل و اتفاقات خوب و بد زندگی شهری و فضای مجازی دور هستید و تنها امکان مورد استفاده تلفن همراهتان شاید چراغ قوه آن باشد که در شب های تاریک آنجا به کمکتان می آید.

روستا

روستاهای مسیر جاده چالوس


مکان‌های دیگری در کنار جاده چالوس مانند مناطق ورزشی (از جمله پیست اسکی در دیزین و پیست اسکی خور) و روستاهای بسیار زیبا از جمله روستاهای خور، آسارا، گچسر و واریان هستند که به عنوان روستاهای هدف گردشگری کرج نیز معرفی شده‌اند و از دیگر جاذبه‌های گردشگری محور کرج–چالوس است که محدوده آن از بیلقان تا کندوان مسافتی به طول ۷۵ کیلومتر را در برمی‌گیرد.
چشمه «وله» در ۷۰ کیلومتری شمال شرق کرج در روستای وله، چشمه «گل کیله» در شمال کاخ شهرستانک در کوه‌های «بشم آهار» و هفت چشمه در اوایل جاده چالوس از جمله چشمه‌های درمانی جاده چالوس محسوب می‌شوند.


نخستین جاذبه‌ای که در ابتدای ورود به آسارا از سمت کرج به چشم می‌خورد، قلعه تاریخی صلصال است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. آبشار زیبا و دیدنی هفت چشمه در منطقه آدران در کیلومتر ۱۷ جاده کرج چالوس، آبشار خور، آبشار روستای کلهـا، در فاصله دو کیلومتری گچسر در روستای وله، باغ لاله‌ها، تپه شنستون، قلعه دزدبند، کـاخ شهرستانک، امامزاده سپهسالار، غار زیبای یخ مراد در روستای کهنه ده، غارهای ری زمین و سیراچال و کاخ‌ها و قلعه‌های قدیمی قرار دارند که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. بخش آسارا از نظر منابع طبیعی و تاریخی آن‌چنان غنی است که ظرفیت لازم برای ایجاد صنعت جهانگردی و گردشگری بین المللی را نیز دارد و جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاده‌های جهان در این بخش واقع است. این بخش با دارا بودن ۵۶ روستا حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.


سالانه حدود ۱۳میلیون جهانگرد و گردشگر داخلی از این جاده بازدید می‌کنند و بخش آسارا با دارا بودن ۳ قله بالای ۴ هزار متر، پیست اسکی بین‌ المللی دیزین، از مناطق مهم گردشگری ورزشی محسوب می‌شود. بخش آسارا کرج با دارا بودن ۵۶ روستا حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

جاده چالوس

آبادی یوش جاده چالوس


شب ها دیدن آسمان پرستاره کلاک را از دست ندهید، دیدن حجم زیادی ستاره در آسمان چیزی بیش زا شگفت زدگی برایم به بار آورد. اما شب را که صبح کنید می توانید صبحانه ای با پنیر و کره و سرشیر تازه محلی به همراه چای صحرایی بخورید، کمی سبزی کوهی بچینید، از چشمه های معروف ده آبی بیاشامید و عازم نقطه دیگری شوید که حتما باید بروید و ببینید.


حال از این ده تا ده یوش که محل زندگی نیما یوشیج پدر شعر نو در 110 سال پیش بوده است 25 کیلومتر و کمتر از نیم ساعت فاصله دارید. در طول مسیر از خانه های قدیمی و جدیدی که ساخته شده است و آب و هوای پاک و صافش لذت ببرید تا به یوش برسید. جایی که نیما می گوید تو را من چشم در راهم.

دیدن از خانه زیبا با آن آجرکاری و گچ بری های الهام گرفته از دوره قاجار نیما حس خوبی دارد. گوشه ای از خانه به شکل موزه ای از آثار قدیمی و حتی شخصی او درآمده و در وسط حیاط نیز مقبره او با مرمر ساده قرار دارد. بعد از خارج شدن از یوش 7 کیلومتر راه دارید تا یگانه شهر این جاده که بلده نام دارد را ببینید.


بعد از یک گشت چند ساعته و بازدید از اماکن تاریخی چون بقایای قلعه پولاد متعلق به اوایل دوره اسلامی و بقعه سلطان احمد و کتیبه چوبی اش که به تاریخ 1102 هجری قمری بر می گردد و خوردن یک ناهار دلچسب محلی در آنجا می توانید با کوله باری از خاطره راهی دیار خود شوید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان پاوه

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری فریدونکنار

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits