دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه‌های گردشگری و دیدنی استان مازندران
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مازندران از لحاظ گردشگری و ایرانگردی رتبه یک را در ایران به خود اختصاص داده است


معرفی مناطق دیدنی مازندران


مازندران یکی از استان‌های خرم خطه‌ی شمالی کشور است که سرسبزیش چنان چشم نواز است که روح را جلا بخشیده و باعث طراوت وجود می‌شود.این استان که در بخش طبیعت‌گردی، یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود، هرساله پذیرای نزدیک به دوازده میلیون گردشگر داخلی و ده‌ها هزار توریست خارجی است.


مازندران یکی از پر جمعیت ترین مناطق و غنی ترین استان از لحاظ منابع زیرزمینی می باشد.استان مازندران از لحاظ گردشگری و ایرانگردی رتبه یک را در ایران به خود اختصاص داده است و هر ساله در همه فصل ها مسافران زیادی را پذیرا می باشد.برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی مازندران در ادامه با مجله دلگرم همراه باشید.

جغرافیای مازندران


استان مازندران با استان های سمنان، تهران، قزوین، گیلان و گلستان همسایه می باشد، استان مازندران دارای 22 شهرستان می باشد که مرکز استان آن شهرستان ساری است و جمعیت بیشتری را نسبت شهرهای دیگر در خود جای داده است.مازندران از نظر توریستی و جاذبه های گردشگری بهترین جایگاه در کشور دارد و مردم این استان قدیمی ترین مردم در جهان از نظر یکجا نشینی هستند.


مازندران استانی است که از سه محور کندوان، هراز و سوادکوه به باقی نقاط کشور متصل می باشد و سه فرودگاه ساری، نوشهر و رامسر ارتباط هوایی با نقاط دیگر دارد.

شمال


بهترین جاذبه های توریستی مازندران


شهر رامسر در مازندران

شهر رامسر در بخش انتهای غربی استان مازندران در دامنه های سرسبز جنگل البرز و سواحل دریای خزر واقع شده است، شهر رامسر از قدیم تاکنون یکی از جاذبه های مهم توریستی ایران می باشد که طرفداران بسیاری از تمامی نقاط کشور به خود اختصاص داده است.

روستای لاویج مازندران

در مسیر کمربندی آمل به نور بعد از عبور از چمستان یکی از فرعی های کنار خیابان شما را به سمت روستای لاویج هدایت می کند، این روستا از توابع شهر نور می باشد و دارای جاذبه های غنی بسیاری می باشد از آب گرم لاویج گرفته تا آبشار حرام و خانه نیما یوشیج.ابتدای ورودی این روستا با یک پارک جنگلی شروع می شود که در آن همه نوع امکانات رفاهی برای مسافران مهیا است و بعد از گذشت چند کیلومتری به جاده جنگلی و پر پیچ و خمی می رسیم که به سمت بالای کوه می رود، با رسیدن به نوک کوه در مقابل خود روستای لاویج و دشتی سرسبز و رویایی را می بینید که محیطی مناسب برای آغاز استراحت و گشت و گذار در سفرتان می باشد.

روستای کندلوس مازندران

روستای کندلوس سکونتگاهی با قدمت 4000 سال است که ارزش تاریخی بسیاری دارد و نخستین موزه روستایی جهان را در خود جای داده است، آب و هوای متعادل، پاکی و بکر بودن طبیعت و جاذبه های گردشگری و امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران این امتیاز را فراهم کرده تا سفری رویایی و پر از تجربه های خوب را پشت سر بگذارید.در دامنه های البرز مرکزی و کمی آن طرف تر از شهر مرزن آباد روستای کندلوس واقع شده است که شامل محل های درزی کلا، ملاکلا، جیرسری، جورسری، بنیم سری و سری دله می باشد.

دریا

ییلاق فیلبند مازندران

فیلبند یکی از جاهای دیدنی و ییلاقی مازندران می باشد که در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا قرار گرفته است به سرزمین ابرها و بام شرقی مازندران معروف است که بهترین مکان برای فرار از گرمای هوا در تابستان ها و لذت بردن از طبیعت زیبا در فصل بهار می باشد.

جنگل دالخانی مازندران

جنگل دالخانی یا همان دالان بهشت که در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر می باشد، آب و هوای مناسب و گشت و گذار در جنگل بسیاری از دوست داران طبیعت را به سوی این طبیعت زیبا و بکر جذب می کند.

جواهرده مازندران

منطقه ایی زیبا که در میان کوه ها محاصره شده است و منظره ایی زیبا و بی نظیری را در اختیار دوست داران طبیعت می گذارد، این منطقه تاریخی با جنگل های سرسبزش که در نیمی از سال پوشیده از برف است و در فصل تابستان هوایی مطبوع دارد بهترین گزینه برای سفر و اوقات فراغت می باشد.

آبشار شاهاندشت مازندران

آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران است و به عنوان یک آثار ملی به ثبت رسیده است، این آبشار در روستای شاهاندشت و 96 کیلومتری جاده هراز و 65 کیلومتری شهر آمل واقع شده است.

آبشار

برج لاجیم مازندران

برج لاجیم در روستای لاجیم و منطقه سوادکوه واقع شده است، نمای بیرونی این برج با یک گنبد مخروطی ساده و با تزئینات ظریف پوشیده شده است که با ورود به داخل از شکل مخروطی به مدور تغییر شکل داده است.

تالاب گز مازندران

تالاب گز در جنوب غربی خلیج میانکاله واقع شده است، وسعت این تالاب بیش از 50 هکتار می باشد و درختان گز و پوشش گیاهی مردابی آن جزء تالاب های کم نظیر در جهان است که به عنوان آثار ملی ثبت شده است.

شهرک نمک آبرود مازندران

نمک آبرود شهرک گردشگری و تفریحی است که یک خط تله کابین دارد که به مدت 12 دقیقه گردشگران را از نواحی جلگه ایی به ارتفاع 970 متری از سطح دریا می برد، در این مسیر مناظر زیبا چشم هر بیننده ایی را خیره می کند.

دریاچه فراخین مازندران

دریاچه فراخین یکی از دیدنی های مازندران است که در نزدیکی روستای ویسر واقع شده است، این دریاچه به دلیل شرایط آب و هوایی و کوهستان های همراه با جنگل انبوهش محل مناسبی برای کشف گونه های گیاهی و جانوری متنوع می باشد.

باداب سورت

باداب سورت مازندران

درست در شمال شرق استان زیبای مازندران و در نزدیکی شهر ساری، پله‌هایی از جنس نور و به نام «باداب سورت» قرار دارد. این جا، جایی شبیه به سرزمین رویاهاست. می‌توانید بچشید آبی را که مزه اش گاهی شور و گاهی شیرین است رنگش گاه سفید و گاه اخرایی و حتی گاهی سیاه است.

دریاچه چورت مازندران

اگر به دنبال پیدا کردن منظره‌ای بکر با هوایی بسیار معتدل هستید، «دریاچه‌ی چورت» یکی از بهترین گزینه‌های شما در استان مازندران می‌تواند باشد. این دریاچه که به خواهرخوانده‌ی دریای خزر معروف است در ۳۵۰ کیلومتری تهران و در جنگل‌های بکر روستای چورتدر بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع شده است.

دریاچه سد لار مازندران

در ۱۳ کیلومتری پلور، یکی از بزرگ‌ترین و خیره کننده‌ترین سد‌های ایران به نام «لار» قرار دارد. چشمه‌های زیاد این منطقه و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی که به مددش هم می‌توان فلامینگو و کبک دید و هم پلنگ و بزکوهی از لار،منطقه‌ای همه چیز تمامی ساخته است.

همچنین قسمتی از پارک ملی لار در شهرستان آمل استان مازندران و قسمت دیگر آن در بخش لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار دارد.

جنگل


جنگل‌های دوهزار مازندران

یکی از زیباترین و فوق العاده‌ترین مناطق گردشگری و توریستی که در شهرستان تنکابن مازندران به چشم می‌آید، «جنگل‌های دوهزار» است. برای دیدن و حس کردن هر چه بیشتر این جنگل کافیست به منطقه‌ی چالدره این جنگل پابگذارید تا دیگر نتوانید از این جنگل دل بکنید.

آبشار آب پری مازندران

در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی نور مازندران و در نزدیکی منطقه‌ی رویان،آبشاری خارق‌العاده و اسرار آمیز به نام «آبشار آب‌پری» یا آب رویان قرار دارد.

هرچند آبشار آب پری که نامش برگرفته از افسانه‌هاست، شباهت چندانی به آبشار ندارد، همچنین از دیگر دلایل پر بازدید بودن این آبشار، نزدیکی آن به زادگاه شاعر معروف، نیما یوشیج است.

پل وَرسک مازندران

یکی از قدیمی‌ترین پل‌های راه‌آهن که نامش در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده، «پل وَرسک» است. دلیل نام‌گیری این پل به وَرسک نزدیکی آن به یکی از روستاهای زیبای شهرستان سوادکوه می‌باشد؛ همچنین کارشناسان، پل وَرسک را از شاهکارهای مهندسی معرفی می‌کنند و آن را در گروه مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن در شمال کشور می‌دانند.

دشت دریاسر مازندران

«دشت دریاسر» یا همان دشت اردیبهشت ایران، از آن دست دشت‌های خیره کننده و رویایی محسوب می‌شود که در فصل بهار میزبان گل‌های بابونه زرد رنگ است و هر بیننده‌ای را با عطر و رنگ خود به وجد می‌آورد.

این دشت علاوه بر زیبایی‌های خود، برای این قسمت از طبیعت مازندران حکم یک مرز را دارد که پوشش سبز و جنگلی را از پوشش برفی و یخچالی کوه الموت جدا کرده و به عنوان یک نقطه ی اتصال میان این دو عمل می کند.

ورسک

باغ چشمه عمارت مازندران

باغ چشمه عمارت، که یکی از باشکوه ترین باغ های صفویه در اشرف البلاد بوده به دستور شاه عباس، در سال های 1021-1027 ه.ق ساخته شده و از اهمیت تاریخی ویژه ای برخوردار است.

در طبقه همکف این ساختمان آجری چشمه ای از دل زمین فوران میزند و برای همین به آن "کاخ چشمه" و یا آنگونه که در روزگار صفوی نامیده می شد "چشمه عمارت" گفته اند. البته روشن نیست که آیا معماران صفوی آب چشمه را از راه دور، و از فراز کوه به درون ساختمان هدایت کرده اند یا اینکه چشمه به گونه طبیعی در آنجا وجود داشته است.

آتشکده کوسان مازندران

کوسان بر وزن سوزان نام شخصی بوده نائی و نینواز که در زمان یکی از سلاطین قدیم میزیسته است. البته تاریخ اساطیر نام "گوسان" را برای آوازه خوانان عصر باستان برگزیده که به احتمال بسیار در لحجه ی محلی به کوسان ملفوظ و مشهور شده است.

این آتشکده که مربوط به سده‌های اولیه ادوار تاریخی پس از اسلام است، در جنوب غربی روستای آسیابسر شهرستان بهشهر بر بالای کوهی نه چندان مرتفع قرار گرفته است. آتشکده ‌ی کوسان بهشهر از بیشمار آتشکده‌هایی ست که از روزگار شهریاری شاهان ساسانی پا بر جای مانده‌ است.


عمارت باغشاه مازندران

عمارت باغشاه که اکنون شهرداری بهشهراست، در دوران پهلوی اول و بر شالوده ی معماری بناهای دوران قاجار بنا شده است. باتوجه به روایت های تاریخی، محل ذیل با نام هایی چون عمارت دیوان خانه، چهلستون یا باغشاه صفوی نام بردار بوده. در این باغ حوضی بزرگ و جویهای باریک و آبشارهایی دیده می شود که در قسمت جلو و پشت ساختمان قرار گرفته اند .در بخش شمالی و جنوبی بنا چندین حوض و فواره در فاصله های معین، باریتمی مشخص در مسیر نهر قرار گرفته اند.

عمارت چهلستون در زمان نادرشاه و به دستور وی تخریب و به جای آن مجددا ًعمارتی جدید ساخته شد. این بنا در ادوار بعد یعنی عصر قاجاریه، دچار دگرگونیهایی شد اما دیری نپایید که مجدد در عصر رضاخان از بنیان تخریب و دوباره ساخته شد.

تله کابین

گورستان سفید چاه مازندران

گورستان تاریخی روستای سفید چاه نخستین قبرستان مسلمانان در ایران؛ قبرستانی ست عجیب با قدمتی 1200 ساله که نقش‌هایی برسنگ‌ قبر هایش حک شده بسیار دیدنی، عجیب و قابل توجه.

قبر "ملک بادله" حاکم شمال نیز در این گورستان قرار دارد. این گورستان با پانزده الی بیست هزار تخته سنگ محرابی شکل، بزرگترین گورستان روستایی مازندران محسوب می شود. دور نمای گورستان در بدو ورود لشکری عظیم را می ماند که گویا به پا ایستاده، تاریخ را نظاره گرست. سنگ مزارها همه در صفوفی منظم، و در سکوت پر رمز و رازشان حرفهایی بسیار برای گفتن دارند. هرچند که سکوت سنگی شان سرشار از ناگفته هاست.

کاخ چایخوران مازندران

این کاخ همانطور که از نامش پیداست به منظور استراحت گاه موقت و کوتاه مدت شاهان پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته است؛ کاخی با تراسی زیبا و نرده چینی خاص که نشان از نفوذ معماری اروپایی در آن زمان را دارد.

وسعت این کاخ حدود 4 هزار متر مربع بوده وبنا دارای دو وروردی اصلی در ضلع غربی و شرقی است. فضاهای داخلی ساختمان مشتمل بر دو بخش اصلی و خدماتی می باشند که با راهروی میانی به هم مرتبطند .

بقعه جمشید کیا سلطان در مازندران

این بنا که در داخل علمده قرار دارد دارای بدنه و گنبدی هشت ضلعی است و در نمای بیرونی و بر ترک ضلع شمالی آن، کتیبه ای از آجر برجسته با خطی زیبا به چشم می خورد.

در محوطه این بنا گورستانی است که بدون اغراق شاید یکی از باصفاترین گورستان های کشور باشد؛ گورهایی پوشیده از گل و چمن در جوار جنگل که آرامشی عجیب و به حق، برازنده این مکان زیبا و معنوی را داراست.

قلعه پولاد مازندران

بلده شهری است از سده های دور که اکنون پس از پشت سر گذاشتن دوران با ابهت خود، همچنان با صلابت و پابرجا ایستاده است. شاخصه این شهر اما، قلعه عظیمی است که با اینکه رو به ویرانی نهاده، همچون سلحشوری استوار از شهر محافظت می کند.


تاریخ ساخت قلعه بسیار قدیمی است و تا اوایل دوره صفویه دایر و مسکون بوده است. تا قبل از صفویه قدرت های محلی با ریاست ملک کیومرث با دوسپتاتیو اولاد او شاهان بنی کاووس بر قلعه حکومت می کردند و قلعه پولاد جزو مقرهای حکومتی آنان بود . پس از انقراض آنان به دست صفویه، منطقه رستم داد (نور و کجور امروزی) روی ترقی ندید و قلاع آن همچون قلعه پولاد رو به ویرانی نهاد.

قلعه پولاد دارای دروازه ای بود که درست در بالای خانه های مسکونی واقع شده بود و آثار آن امروزه تا حدودی بر جای مانده است. بر اساس روایات، تخته پل قلعه از این دروازه تا نزدیک امامزاده اسماعیل که در قصبه است وجود داشت که روزها آن را می انداختند و اول غروب با زنجیرهایی که داشت به طرف دروازه می کشیدند و جمع می کردند.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تفریحی بندر گناوه

سفر به قائمشهر و بازید از مناطق دیدنی آن

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits