دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صنعت گرشگری
24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مزایا-و-معایب-گردشگری: خیلی از کشور های جهان ، صنعت گردشگری برایشان بسیار اهمیت دارد و در این مورد بسیار با یک دیگر رقابت دارند. کشور ها به خوبی می دانند که صنعت گردشگری می تواند منبع در آمدی برای کشور و اشتغال زایی باشد.

مزایا و معایب صنعت گردشگری

مزایا و معایب صنعت گردشگری: خیلی از کشور های جهان ، صنعت گردشگری برایشان بسیار اهمیت دارد و در این مورد بسیار با یک دیگر رقابت دارند. کشور ها به خوبی می دانند که صنعت گردشگری می تواند منبع در آمدی برای کشور و اشتغال زایی باشد. در کنار این که با ورود توریست به داخل کشور ، می توانیم زیبایی های طبیعی کشورمان را به نمایش بگذاریم و فرهنگ غنی خود را به کل جهان نشر دهیم. پس در حال با وجود صنعت گردشگری قوی یک کشور می تواند به قله های موفقیت دست پیدا کند.

متاسفانه علاوه بر تمام مزایایی که صنعت گردشگری می تواند داشته باشد، اما گاهی اوقات می تواند به یک منبعی از مشکلات نیز تبدیل شود، مخصوصا اگر درست و اصولی مدیریت نشود. وجود یک جریان پایدار از بازدید کننده های خارجی و ورود حجم زیادی از مردم به داخل کشور می تواند به زیبایی های طبیعی یک کشور آسیب بزند . از طرفی دیگر با ورود گردشگران ممکن است آسیب هایی به وحدت ملی، پیوستگی ها و روابط اجتماعی نیز وارد شود.در مورد صنعت گردشگری خیلی راحت می توانیم بدون وجود شکل و نمودار، مقیاس ورود و خروج گردشگر از کشور را تخمین بزنیم. به طور مثال در سال2011، آمار کل گردشگران در کشور های مختلف در طول سال عددی برابر با 983 میلیون بود که این عدد نسبت به سال گذشته 5 در صد با افزایش روبرو بوده است.

divider

با وجود آمار بالای تعداد بازدید کنندگان ، حتما شاهد بروز مشکلات و چالش هایی در مقاصد توریستی مختلف خواهیم بود. این مشکلات می توانند شامل چالش هایی مثل محل اقامت توریست ها، امنیت کشور و خود توریست ها، ظرفیت یک کشور برای ورود توریست ها و نقل و انتقالات گردشگران و جابه جایی آن ها باشد. حال در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب اصلی که در صنعت گردشگری وجود دارد را با شما بررسی کنیم.

مناطق توریستی مثل باکینگهام در شهر لندن در بریتانیا هستند که بخش عظیمی از رونق اقتصادی خود را مدیون صنعت گردشگری می باشند. معمولا در کشور های اروپایی زیرسازی هایی برای فراهم کردن ورود تعداد بالای بازدید کنندگان در نظر گرفته می شود. اما خیلی از کشور هایی که در این مورد دور اندیشی نکرده باشند و توانایی مالی نداشته باشند، در این مورد شکست خواهند خورد.

نصف بیش تر مردم به دلایل مختلفی در نقش توریست ظاهر می شوند. یکی از اصلی ترین دلایل ، مذهب می باشد. بسیاری از مردم از مذهب و دین خود سفارش به گردش و کاوش در جهان شده اند.

مزایای صنعت گردشگری

مهم تر از همه این که صنعت توریسم برای شما پول ساز است. در واقع یک توریست با خودش پول به داخل کشور وارد می کند. شاید این یکی از مهم ترین دلایل اهمیت صنعت گردشگری باشد. دلیل این که در سال های اخیر آمار توریست در سراسر دنیا بالا رفته است ، این است که کشور ها به اهمیت توریست در اقتصاد پی برده اند و به افزایش ظرفیت توریستی کشور می پردازند. این رونق اقتصادی به قدری مهم و زیاد است که می تواند یک کشور را از نظر اقتصادی در جهان نیز نامدار و زبانزد کند.

  • صنعت گروشگری باعث اشتغال زایی در کشور خواهد شد. هتل ها، بازار ها، شرکت های هواپیمایی، تاکسی رانی ها، مغازه ها و رستوران ها ، همه و همه از مواردی هستند که با ورود توریست کارشان رونق گرفته و نیاز به نیرو های جدید تر پیدا خواهند کرد. این گونه است که توریست باعث افزایش اشتغال زایی خواهد شد. با افزایش اشتغال زایی یک کشور به استقلال اقتصادی دست پیدا خواهد کرد.

  • با وجود صنعت گردشگری می توانید نام کشور خود را در سطح جهان مطرح کنید.‌صنعت توریسم به به افراد بومی کشور این امکان را می دهد که آوازه ی کشور خود را به گوش جهانیان برسانند و فرهنگ غنی خود را به مردم در سراسر جهان نشان بدهند.

  • اگر کشوری هر ساله با ورود تعداد زیادی توریست روبرو باشد، مجبور است که ابزار و لوازم شهری راحت را فراهم کند. این امکانات شامل جاده و شبکه های ریلی در سطح شهر می باشد. اگر این امکانات برای توریست فراهم شود، در نتیجه برای مردم داخل کشور هم شرایط بهتر و راحت تر از قبل می شود.

  • از طرفی دیگر با وجود بازدید کننده های هر ساله به داخل کشور، مردم و دولت در نگه داری و حفظ آثار ملی توجه ویژه ای به خرج خواهند داد.

با وجود آمار بالای توریست و گردشگر به داخل کشور، ۰روابط بین الملل کشور توریستی افزایش پیدا خواهد کرد که همین امر باعث رونق تجارت و ارتباطات فرهنگی خواهد شد و در بلند مدت تاثیرات شگرفی در سیاست خارجه ی یک کشور خواهد گذاشت.

یکی از پر بازدید ترین مناطق توریستی در دنیا، شهر بنگ کنگ در کشور تایلند می باشد.‌تقریبا 15.8 میلیون توریست هر سال وارد این کشور می شوند. بنگ کنک شهری است که می توانید از جاذبه های طبیعی و توریستی آن لذت ببرید. از طرفی دیگر می توانید تجربه های تفریحی و سرگرمی جدیدی نیز داشته باشید.

مزایای سفر

معایب صنعت گردشگری

صنعت توریسم یا همان گردشگری باعث آسیب رساندن و خسارت های وارده ای به محیط می شود. خسارت هایی مثل آلودگی و آتش گرفتن جنگل ها انواعی از این آسیب ها می باشند. حتی اگر توریست هایی که وارد کشور می شوند، در حفظ آثار و آسیب نزدن به آن ها نهایت دقت را خرج دهند و احساس مسئولیت کنند اما باز هم آسیب هایی از جانب آن ها وارد خواهد شد. خیلی از ساختمان های قدیمی، مقبره ها، قلعه ها در صورت حجم بالای بازدید کننده و ترافیک سنگین مردم دچار آسیب دیدگی خواهند شد. مخصوصا اگر تعداد بازدید کنندگان بیش تر از حد ظرفیتشان باشد.

  • تجارت ها و بازرگانی های فرهنگی می تواند باعث آسیب به روح مقاصد توریستی بشود. سنت های توریستی که دارای فرهنگ غنی و پر باری هستند ، مجبور می شوند برای جلب رضایت توریستان اقداماتی را انجام دهند که خلاف فرهنگشان می باشد . ور در واقع گاهی اوقات مجبورند از فرهنگ خود چشم پوشی کنند.

  • در مواقعی ممکن است توریست هایی که پا به داخل کشور می گذارند، نسبت به اعتقادات ملی و فرهنگی شما بی توجه و بی تفاوت باشند، به عنوان مثال توجهی به لزوم پوشیدن لباس های سنتی ما نشان ندهند یا این که در ملاء عام نوشیدنی های غیر مجاز نوشیده و یا رفتار هایی خلاف آداب و فرهنگ ما در بین عموم نشان دهند.

  • بیش تر شغل هایی که به دلیل ورود گردشگران در کشور ایجاد می شود، معمولا شغل هایی با سطح اجتماعی پایین می باشند. شغل هایی مثل دست فروشی، خدمه هتل ، خدمتکار رستوران و شغل هایی از این قبیل. پس از شغل هایی که به دلیل وجود گردشگران به وجود می آید نباید توقع سطح اجتماعی بالایی داشت.

  • از طرفی دیگر شغل هایی که در اثر صنعت گردشگری به وجود می آیند، شغل های فصلی هستند و از لحاظ امنیت شغلی هیچ تضمینی ندارند. گاهی اوقات افرادی که مشغول به این شغل ها هستند، انقدر سرشان شلوغ است که وقت یک تفریح دو ساعته یا حتی یک استراحت کافی را ندارند. از طرفی در فصلی از سال شاید یک ساعت در روز هم کار نداشته باشند و از بیکاری کلافه شوند.

  • یکی دیگر از معایب توریست این است که گاهی اوقات پول و سرمایه ای که باید در جهت ساخت و ساز یا مسایل مهم دیگر در کشور خرج شود، به پای صنعت توریست به هدر می رود. یعنی گاهی اوقات ما خرج های مهم تر و اساسی تری در کشور داریم اما باید پول و سرمایه کشور را خرج توربست کنیم که این به کشور آسیب خواهد زد. معمولا کسانی از این موضوع صربه می خورند که در منطقه ای از کشور که توریست ندارد زندگی می کنند.

تمام جوامع و کشور ها از معایب و مزایای صنعت گردشگری آگاه بوده و آن را تجربه کرده اند و کشو هایی هستند که با پذیرفتن این معایب هنوز به رونق صنعت گردشگری کشور ادامه می دهند.

در این رابطه بیشتر بدانید:

یونان کشوری فوق العاده برای سفر

چگونه رهبر گروه خوب در سفر تفریحی باشید

ترجمه و تولید مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (24 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits