دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن کاشت و پرورش گیاه رازک
5
زمان مطالعه: 15 دقیقه
رازک به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند و به حفظ آبجو و نگهداری فوم (کف) کمک می کند.


مشخصات گیاه شناسی رازک


رازک یک گیاه دو پایه است. دوپایه بودن به به این معناست که رازک گیاهان نر و ماده جداگانه دارند. گیاهان ماده گل هایی تولید می کنند که برای دم کردن استفاده می شود در حالی که گیاهان نر گرده افشانی می کنند. رازک ماده با اسم علمی Humulus Lupulus هومولوس لوپولوس یک گیاه مقاوم و چند ساله است که برخی خصوصیات مانند گرفتن تلخی، عطر، طعم و مزه، تثبیت کننده طعم و مزه را به آبجو می دهد.

رازک به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند و به حفظ آبجو و نگهداری فوم (کف) کمک می کند. برای کاشت رازک در خانه می توان از ریزوم (ریشه های کوچکی که از ساقه اصلی گیاه ماده جدا می شود) استفاده کنید. در ادامه مقاله نحوه پرورش و کاشت رازک با ما همراه باشید.

تاریخچه گیاه رازک

قبل از شروع آموزش در مورد نحوه پرورش و کاشت رازک بهتر است کمی از تاریخچه رازک صحبت کنیم. رازک تاریخچه بسیار جالبی دارد. از زمانی که مهاجران اروپایی آبجوهای خود را با رازک های نیو انگلند پر کردند تا به الان رازک و عصاره رازک جزو افزودنی های ثابت آبجو می باشد. در سال ۱۶۲۸، ریزوم ها از اروپا به آمریکا آورده شد و به علت طبیعت وحشی آمریکا خیلی زود رشد پیدا کردند. همانطور که مهاجران به سمت غرب حرکت می کردند ریزوم های خود را نیز می آوردند.

ویسکانسین و میشیگان دوره های کوتاهی از تولید را به خود دیدند، اما ایالت های غربی کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن خیلی زود بر بازار غالب شدند. امروزه در دره یاکیما واشنگتن و سپس اورگان و آیداهو رازک تولید می شود. با این حال ساخت آبجوی خانگی در سراسر ایالات توسعه پیدا کرده است. با برنامه ریزی دقیق شما می توانید کل مراحل تولید رازک را در طول سال انجام دهید. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نوع رازک وجود دارد و شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع رازکی را می خواهید بکارید.

رازک


مکان مناسب کاشت رازک

در نحوه پرورش و کاشت رازک، مکان کاشت گیاه بسیار مهم است. بهتر است رازک را به نحوی بکارید که کاملا نورگیر باشد و فاصله ردیف ها مناسب باشد تا سایه اندازی رو هم نداشته باشند. بعضی از گونه های رازک در مناطق آب و هوایی خاص رشد می کنند به عنوان مثال گونه Chinook به خوبی در هوای خشک و گرم رشد می کند در حالیکه گونه Golding در مناطق معتدل و مرطوب خوب رشد می کند. اطلاعات گونه ای که برای پرورش انتخاب کرده اید را به خوبی بررسی کنید.

شرایط مورد نیاز رشد رازک

از آنجا که گیاهان رازک ۲۵ تا ۵۰ سال زندگی می کنند، برنامه ریزی فضای رشد آنها بسیار مهم است. رازک ها به مقداری فضای صعودی نیاز دارند و مکان مورد نظر باید طوری باشد که در طول روز در معرض نور آفتاب باشد ( جهت جنوب ایده آل است) و خاک باید سست و سبک باشد. برای جلوگیری از سوختن گیاه سعی کنید مکانی پیدا کنید که در ساعات گرم بعد از ظهر سایه داشته باشد.

رازک ها در جهت عقربه های ساعت و به صورت صعودی رشد می کند. برای پشتیبانی از بوته ها یا ساقه ها شما باید آنها را با استفاده از ریسمان پشتیبانی کنید تا به سمت بالا حرکت کنند. بسیاری از افراد از چارچوب فلزی یا داربست برای بستن ریسمان و برای صعود گیاه استفاده می کنند. برای روش افقی، ساقه ها را ۸ تا ۱۰ فوت بچینید بعد آنها را به صورت افقی به ریسمان ببندید.

شما می توانید خیمه رازک را به عنوان سایه بان استفاده کنید و یک جای بسیار خوب برای لذت بردن و تماشای رازک هاست. به دقت باین ها یا ساقه ها را نظارت کنید. زمان کاشت گیاه از یک منطقه تا منطقه دیگر متفاوت است (به طور مثال در تبریز ماه اردیبهشت است اما در تهران ماه اسفند است)، در مورد اینکه چه زمانی برای کاشت گیاه شما مناست است تحقیق کنید. یا از کارسناسان هربال مارکت سوال کنید.

خاک مناسب برای رشد رازک

نحوه پرورش و کاشت رازک می گوید شما باید قبل از کاشت، خاک خود را آماده کنید. رازک ها در یک خاکی که دارای PH ، ۶.۰ و ۷.۵ است رشد خواهند کرد. سطح PH به طور مستقیم بر مواد مغذی موجود در گیاه تاثیر می گذارد. اگر PH درست نباشد، خاک می تواند محکم شود و باعث عدم رشد گیاه شود (شما می توانید برای بهبود زه کشی کمی خاک اضافه کنید و سعی کنید برای کاهش نمک از آبیاری عمیق استفاده کنید. سعی کنید از خاک کمی اسیدی (PH ، ۶.۷ تا ۶.۹) استفاده کنید. شما می توانید از فروشگاه باغبانی محل خود یک کیت تست PH خریداری کنید. اگر PH خاک شما کم باشد برای کاهش اسیدیته از یک نوع آهک یا خاکستر چوب استفاده کنید.

به همین ترتیب اگر PH خاک شما زیاد باشد، می توانید از سولفات آلومنیوم و گوگرد برای کاهش قلیایی استفاده کنید . هنگام استفاده از PH و برای اطمینان از مقادیر و روش های مناسب، دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.یک سوراخ عمیق ۴۰ سانتیمتری ایجاد کنید و یک کیسه کمپوست را اضافه کنید، که مواد مغذی خاک بیشتری را برای ریشه ها فراهم می کند، بعد دو تا سه ساقه عصاره میکوریز را اضافه کنید که از تولید قارچ ها جلوگیری و به جذب مواد مغذی توسط ریشه ها کمک می کند. گیاهانی که دارای ۳ تا ۶ ریزوم است را دو اینچ زیر خاک قرار دهید به طوری که شاخه ها به سمت بالا باشند.

هنگام قرار دادن ریزوم در خاک، مطمئن شوید که ریزوم ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر از هم فاصله دارند تا از به هم پیچیده شدن ریشه ها جلوگیری شود. بعد از قرار دادن ریزوم ها در زمین ۳ سانتیمتر دیگر کومپوست بالای خاک بریزید و بعد ۶ سانتیمتر مالچ بریزید، علف های هرز را بکنید و گیاهان جوان را از هر گونه یخ زدگی محافظت کنید.

رازک ها مواد مغذی را از کربن، هیدروژن و اکسیژن هوا جذب می کنند. دیگر مواد مغذی که می توانید خریداری کنید نیتروژن، فسفر و پاستیم است ( که به طور کلی N-P-K نامیده می شود). به طور معمول ۲.۵ کیلوگرم کود برای ۱۰ متر مربع کافی است. برنامه های کود ممکن است متفاوت باشند، اما به طور کلی شما باید با دیدن اولین جوانه (بعد از سه هفته)، یکبار در وسط تابستان و یک بار در مراحل اولیه گلدهی به گیاه کود دهید.

کاشت رازک

خواب،خزش، جهش فرایند رشد رازک

همانطور که قبلا در نحوه پرورش و کاشت رازک اشاره کردیم رازک ها ابتدا خوابند، سپس شروع به خزیدن می کنند و در نهایت جهش پیدا می کنند. در سال اول شما حتما گل مخروطی زیادی نخواهید داشت چون عمدتا سیستم تاج و ریشه ایجاد می شود. همانطور که در طول سال های متمادی رشد پیدا می کنند گیاه برزگ به طور متوسط شروع به تولید گل های مخروطی سبز می کند. گیاهان بالغی که بیش از ۳ سال سن دارند در اوایل بهار باید ریشه هایشان هرس شود.

اگر این کار انجام نشود ریزوم ها در سراسر باغ گسترش پیدا می کنند. شما می توانید برای رشد ساقه های سالم، ساقه های ضعیف و شکسته را هرس کنید. هنگامی که باین ها یک تا دو فوت (سی سانتیمتر) بلند شدند، ۲ یا ۳ شاخه را انتخاب کنید و جهت رشد را به آنها آموزش دهید (به سمت بالا و در جهت عقربه های ساعت).

شاید وسوسه شوید که همه باین ها را نگهداری کنید اما انتخاب چند باین به قوی تر شدن و بهترشدن عملکرد گیاه کمک می کند. بعد از اینکه ۲ یا ۳ شاخه را انتخاب کردید شروع به آموزش آنها برای بالا رفتن کنید. مراقب باشید به شاخه ها آسیب وارد نکنید چونکه بسیار شکننده هستند. همینطور مراقبت خود را ادامه دهید و سطح زمین را برای جلوگیری از رشد علف های هرز مالچ کنید. اگر مالچ نمی کنید حتما علف های هرز را از بین ببرید.

بعد از اینکه جوانه های رازک شروع به رشد کردند شما باید پایین ترین برگ ها و شاخه ها را برای کمک به گردش هوا و کاهش بیماری ها هرس کنید. بریدن برگ های پایینی باید با دقت انجام شود تا از صدمه زدن به پایه گیاه جلوگیری به عمل آید. در اواخر تابستان، برای مقاومت گیاه در برابر طوفان اجازه رشد به قسمت پایینی گیاه را بدهید تا گیاه قدرت خود را برای سال بعد حفظ کند.

آبیاری رازک

رازک ها مخصوصا در سال اول نیاز به آب زیادی دارند اما گیاهان پیرتر نیاز به آب کمتری دارند. در مناطقی که آبیاری لازم است هرگز از سیستم آبیاری بارانی استفاده نکنید چونکه یک محیط خیس را ایجاد می کند که مستعد بیماریست. یک سیستم آبیاری قطره ای روشی کارآمدتر برای آب دادن است. در نظر داسته باشید که سیستم آبیاری قطره ای ارزانتر است. در ادامه مقاله نحوه پرورش و کاشت رازک همراه هربال مارکت باشید.

برداشت رازک

شما در فرایند نحوه پرورش و کاشت رازک برنامه ریزی کردید، هرس کردید، مراقبت های لازم را انجام دادید و الان وقت آن رسیده است که گلهای مخروطی را برداشت کنید. اشتباه رایجی که وجود دارد این است که گلهای مخروطی شکل زود چیده می شوند. بسته به موقعیت شما برداشت محصول می تواند از اواسط مرداد تا اوسط شهریور و در برخی مناطق در مهر ماه باشد. چند روش برای برداشت مخروط وجود دارد که لازم است آنها را بررسی کنید.

1. گاهی اوقات مخروط را کمی فشار دهید و زمانی که احساس کردید خشک هستند آماده برداشت هستند.
2. یک مخروط را انتخاب کنید و آن را در دست خود قرار دهید و بو کنید، اگر بوی تند مابین بوی چمن و پیاز را داد زمان برداشت محصول است.
3. رازک را به دور گوش خود بچرخانید اگر صدای کریکت ایجاد شد این بدان معناست که محصول آماده برداشت است.
4. اگر لوپولین نارنجی شده و بوی بدی بدهد شما محصول خود را از دست داده اید. اگر محصول آماده برداشت باشد لوپولین زرد و چسپنده خواهد بود.

در برداشت لازم است تا شما ساقه را از پایه هرس کنید و برای جداسازی گل از ساقه آن را به محل کارخانه انتقال دهید. اما برای باین ها یا ساقه های سال اول، سعی کنید مخروط هایی را انتخاب کنید که نیاز به هرس باین ها نداشته باشند. باین ها مواد غذایی ضروری را برای ریشه ها (در زمستان) فراهم می کند. برای سال های بعد باین را هرس کنید و مراقب باشید لوپولین ها آسیب نبینند. شما باید از هر بوته بالغ انتظار نیم تا ۱ کیلوگرم رازک خشک داشته باشید.

رازک خشک

خشک کردن رازک

شما می توانید رازک های تازه را دم کنید و یا اینکه فرآیند خشک کردن را شروع کنید. در زمان خشک کردن رازک ها ۳ عامل وجود دارد که باید بدان توجه داشته باشید. در ادامه با نحوه پرورش و کاشت رازک همراه ما باشید.
1. زمان
2. حرارت
3. رطوبت

برای جلوگیری از اکسیداسیون و ایزومریسیون، خشک کردن نباید بیش از ۳ روز طول بکشد و شما می توانید خشک کردن را با قرار دادن رازک ها در فر انجام دهید و هر ۲۰ دقیقه یکبار آنها را بررسی کنید. گرمای مورد استفاده برای فر نباید از ۶۰ درجه سانتیگراد بیشتر باشد. شما همچنین می توانید از صفحه خشک کردن برای خشک کردن رازک ها استفاده کنید. پارچه ها را بالای آنها قرار دهید و در تاریکی نگهداری کنید شما می توانید از فن برای تسریع روند خشک شدن استفاده کنید.

برای جلوگیری از ریختن رازک های خشک شده، رازک ها باید ۸ تا ۱۰ درصد وزنشان رطوبت داشته باشند. یک روش سریع برای آنکه بدانید رازک ها خشک شده اند یا نه این است که ساقه مرکزی مخروط به اندازه کافی شکننده باشد. بعد ار اینکه رازک ها خشک شدند آنها را در یک کیسه خالی از هوا بسته بندی کنید و در فریزر نگهداری کنید. در مورد روش های خشک کردن رازک نکات بسیار مهمی وجود دارد که در مقاله نحوه پرورش و کاشت رازک به تعدادی از آنها اشاره شده است.

محاسبه تلخی رازک

خارج از مزرعه و نحوه پرورش و کاشت رازک در طول فصل هدف این است که رازکی تولید کنیم که درصد آلفا اسید بالایی داشته باشد. استاندارد قدیمی برای تخمین درصد اسید- آلفا این است که یک حدس تجربی داشته باشید. رازک هایی که شما در خانه پرورش می دهید از رازک هایی که در مغازه ها خریداری می کنید تازه تر است و می تواند ۵۰ درصد اسید-آلفا بیشتری نسیت به رازک تجاری داشته باشد.

یکی از روش هایی که شما می توانید استفاده کنید روشی است که پاتریک د لوزانسکی در مقاله In the Back Yard (در حیاط پشتی) خود که در سال ۱۹۹۷ منتشر کرده بود بیان کرده است و آن مقایسه آمار محتوای آلفای مشخص با آلفای رازک نامشخص شماست. شما میزان قند مورد نیاز برای غلبه بر تلخی را مقایسه می کنید و نتیجه می گیرید که این نسبت با نسبت آلفاها برابر است. برای مثال اگر پنج قاشق چای خوری شکر برای رفع تلخی رازک های خانگی و سه قاشق چای خوری شکر برای رفع تلخی رازک های تجاری لازم باشد پس رازک های خانگی پنج سوم قوی تر هستند و محتوای اسید-آلفا ما پنج سوم رازک تجاری است.

بنابرای آلفای سه درصد رازک تجاری می تواند سه یا پنج درصد آلفای پنج سوم رازک خانگی باشد. شما همچنین می توانید عضو AHA شوید و از تجزیه و تحلیل آلفا توسط اعضای AHA برای تجزیه و تحلیل رازک های خود استفاده کنید. تاکید ما در نحوه پرورش و کاشت رازک غیر مستقیم به بهبود کیفیت رازک شما منجر میشود.

گل رازک

بیماری ها و آفات رایج در رازک

مطمئنا تمامی محصولات کشاورزی دارای آفات و بیماری های متعددی هستند که بایستی با آنها مبارزه کرد. اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نگیرد باعث نابودی مزرعه و محصول خواهد شد. برخی از اقدامات پیشگیرانه بوده و برخی دیگر مبارزه های فیزیکی و شیمیایی هستند. برای آشنایی بیشتر از آفات و بیماری های رازک در ادامه با مقاله نحوه پرورش و کاشت رازک همراه ما باشید.

سفیدک کرکی: اولین بار در سال ۱۹۰۵ در ژاپن یافت شد و بعد در آمریکا و اروپا ظاهر شد. سفیدک کرکی به علت وجود قارچی به نام Pseudoperonospora humuli ایجاد می شود. این قارچ در بهار ظاهر خواهد شد و شاخه ها را آلوده می کند. شاخه های آلوده رنگشان تغییر می کند و قادر به رشد کردن و بالا رفتن نیستند. گل هایی که غالبا در هنگام آب و هوای مرطوب شکوفا می شوند آلوده می شوند و مخروط های جوان قهوه ای رنگ می شوند.

ریشه ها و تاج ها ممکن است کاملا بسوزند و از بین بروند. برای درمان و مبارزه، بافت های آلوده را هرس کنید و از قارچ کش های مبتنی بر گوگرد استفاده کنید.

سفیدک سطحی: به علت وجود قارچ Podosphaera macularis ایجاد می شود و یک مشکل رایج در جنوب غربی اقیانوس آرام است. در ابتدا نقطه های سفید رنگ در برگ، جوانه، ساقه و مخروط ایجاد می شود. مخروط های آلوده زمانی که بافتشان می میرد رنگ شان به قرمز مایل به قهوه ای تغییر پیدا می کند. در شرایط ابری و مرطوب قارچ می تواند چرخه عمر خود را در ۵ روز کامل کند. برای مبارزه و درمان از بین بردن بافت های آلوده و استفاده از قارچ کش های مبتنی بر گوگرد می باشد.

پژمردگی فوزاریومی: به علت وجود دو قارچ مرتبط ایجاد می شود و در شمال غربی اقیانوس آرام شایع است. پژمردگی و زرد شدن برگ ها به علت پلاسیدگی آوند ها ظاهر می شود. درمان آلودگی فوزاریومی برداشتن بافت های آلوده و استفاده از قارچ کش های مبتنی بر گوگرد می باشد.

کوتولگی رازک ویرویید: این بیماری مانع رشد گیاهان می شود و می تواند عملکرد اسید-آلفا را به میزان ۶۰ تا ۸۰ درصد در هکتار کاهش دهد. نشانه های عفونت ممکن است برای سه تا ۵ فصل رشد ظاهر نشود که خطر گسترش را افزایش می دهد و گیاهان بیشتری را آلوده می کند. این بیماری به عنوان یک تهدید جدید رو به رشد است.

شته رازک (Phorodon Humuli): شته بیشترین آسیب را در گیاه ایجاد می کند و از مخروط ها تغذیه می کنند و باعث قهوه ای شدن آن می شوند. شته ها مقدار زیادی ماده چسپنده شیرین را ترشح می کنند که باعث ایجاد قارچ ها در برگ ها و مخروط ها می شود و باعث کاهش بهره وری می شود. همچنین ممکن است ویروس های گیاهی را انتقال دهد. برای درمان از صابون یا سموم حشره کش استفاده کنید.

کنه تارعنکبوتی (Tetranychus Urticae): کنه تار عنکبوتی، آب موجود در سلول های گیاهان را می خورد که در آلودگی های جزئی باعث قهوه ای شدن برگ ها و در نوع شدید باعث سفید شدن برگ ها می شود. کنه تار عنکبوتی در شرایط گرم و خشک و با وجود علف های هرز بسیار خطرناک می شوند. برای مبارزه با کنه تار عنکبوتی از صابون های یا سموم حشره کش استفاده کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

داروهای گیاهی مناسب برای کم کردن اشتها

درمان عفونت ریه در منزل با گیاهان دارویی

داروهای گیاهی مناسب میگرن درد

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits