دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان هوازی
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گیاهان هوازی نوعی گیاه جالب هستند که نیاز به خاک و گلدان ندارند. بسیاری از گیاهان هوازی برگ‌های زیبای تسمه مانند، بلند و باریک و مثلثی شکل دارند


معرفی گیاهان هوازی


گیاهان هوازی نوعی گیاه جالب هستند که نیاز به خاک و گلدان ندارند. بسیاری از گیاهان هوازی برگ‌های زیبای تسمه مانند، بلند و باریک و مثلثی شکل دارند و گل های جذاب قیفی و لوله‌ای شکل تولید می‌کنند. این گیاهان به خصوص برای افرادی که از پرورش گیاهان وحشت دارند مناسب هستند چرا که نگهداری بسیار آسانی دارند!

بیشتر از ۶۵۰ نوع گیاه هوازی وجود دارد که می‌توانند بدون خاک رشد کنند و پرورش یابند. چرا نگهداری از گیاهان هوازی انقدر آسان است؟ آنها تمام مواد مغذی و آبی که نیاز دارند را از طریق برگ های تخصص یافته‌شان دریافت می‌کنند و از ریشه‌هایشان تنها برای چسبیدن به سنگ، تنه درخت، بوته ها و زمین استفاده می‌کنند. این گیاهان بومی مرکز و جنوب آمریکا و مکزیک، عاشق هوای گرم هستند و علی رغم بی‌توجهی شما هم به رشد خود ادامه می‌دهند.

گل

پرورش گیاهان هوازی

آبیاری:

برای آبیاری گیاهان هوازی دو راه متفاوت وجود دارد ، یکی اینکه آن را هر 2-3 روز یک بار با اسپری آب غبار پاشی کنید و دیگری این که آن را هفته ای یکبار به مدت یک ربع داخل آب قرار دهید و بعد از خارج کردن آن از آب باید توجه کنید که اب ها کاملا خارج شوند تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.همچنین توجه داشته باشید که این کار باید در زمستان که رطوبت دیرتر خشک میشود کمتر باشد.

نور:

این گیاه عاشق نور افتاب است ولی نور مستقیم زیاد باعث سوختگی برگ هایش میشود.اگر گیاه شما به طور طبیعی بر روی درختان رشد می‌کند، آن را مرطوب نگه دارید و در مکانی سایه دار قرار دهید ولی اگر گیاه هوازی‌تان از انواعی هستند که در طبیعت بر روی زمین رشد می‌کند مثل تیلاندسیا سایانیا یا تیلاندسیا لیندینایا، این نوع را در درون خانه در آفتاب غیر مستقیم و در بیرون از خانه در مکانی سایه دار قرار دهید.


دما:

این گیاهان هوای گرم را دوست دارند و بومی مناطق گرمسیرند پس دمای مناسب برای آنها بین 15-30 درجه است و هیچ وقت نباید بگذارید در هوای سرد قرار بگیرند چون به سرعت باعث نابودی آن ها میشود.

کود دهی:

در بهار و تابستان به گیاهان هوازی‌تان کود بدهید. از یک کود نیتروژن دار یا کود مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید و با استفاده از آن محلولی با یک چهارم غلظت نوشته شده روی بسته کود درست کنید و روی گیاهان هوازی‌تان اسپری کنید. به طور کلی این گیاهان ددیر رشد کرده و به کود زیادی نیاز ندارند پس محلول کود رقیقی برای آنها درست کنید و بدانید با کود دادن زیاد بیشتر رشد نخواهند کرد و این کار تنها باعث آسیب به انها میشود.

گیاه

مراقبت از گیاهان هوازی

اگر برگ‌های گیاه دچار سوختگی شد، آن‌ها را جدا کنید و چند روز تا خشک شدن محل قطع شده، از اسپری کردن آب خودداری کنید.

تکثیر گیاهان هوازی

برای تکثیر گیاهان هوازی از پاجوش می توان استفاده کرد.این پا جوش ها مرور زمان و رشد گیاه به وجود می آید. این گیاهان در کل طول رشد و زنده بودنشان فقط و فقط یکبار گل می دهند و در طول دوره گلدهی گیاهان کوچک و بچه گیاه هوازی را تولید می کنند. این گیاهان جدید و کوچک را به همان شکل متصل به گیاه مادری نگه کنید تا زمانی که به اندازه نصف تا یک سوم مادر خود رسیده باشند. حالا به آن مرحله رسیده است که بتوانید آنها را برش داده و در مکانی جداگانه نگهداری کنید.

مشکلات گیاهان هوازی

گیاه من برگ هاش قهوه ای شده و نوک اونها خشک می شود: آبیاری گیاه شما به اندازه کافی نبوده حال باید فاصله دو آبیاری را کمتر کنید و اسپری کردن را هم به برنامه آبیاری خود اضافه کنید. البته میتوانید گیاه خود را به مکانی مرطوب تر هم منتقل کنید.

انتهای گیاه به رنگ سیاه یا قهوه ای شده و برگ ها می ریزد: احتمالا آبیاری بیش از حد انجام شده و گیاه در حال پوسیدگی می باشد.

گیاه هوازی

نکات مهم برای نگهداری گیاه هوازی

  • گردش هوای همیشگی. این مورد مهمترین فاکتور برای داشتن گیاهان هوازی شاداب و سالم است.
  • گیاهان هوازی به رطوبت احتیاج دارند. از اواخر بهار تا نیمه پاییز هر روز گیاهان هوازی را غبار پاشی کنید. در فصل زمستان ۱ یا ۲ بار در هفته رطوبت دهی را انجام دهید.
  • در بهار و تابستان ماهی ۱ بار به گیاهان هوازی‌تان کود بدهید. از یک کود نیتروژن دار استفاده کنید و با استفاده از آن محلولی با یک چهارم غلظت نوشته شده روی بسته کود درست کنید و روی گیاهان هوازی‌تان اسپری کنید. در کل این گیاهان به کود دهی زیادی نیاز ندارند پس محلول کودی رقیقی برای آنها درست کنید.
  • این گیاهان هوای گرم را دوست دارند. بیشتر گیاهان هوازی نباید در آفتاب کامل و شدید قرار گیرند. اگر گیاه هوازی که از آن نگهداری می‌کنید به طور طبیعی بر روی درختان رشد می‌کند، آن را مرطوب نگه دارید و در مکانی سایه دار قرار دهید. اگر گیاه هوازی‌تان از انواعی هستند که در طبیعت بر روی زمین رشد می‌کند مثل تیلاندسیا سایانیا یا تیلاندسیا لیندینایا، این نوع را در درون خانه در آفتاب غیر مستقیم و در بیرون از خانه در مکانی سایه دار قرار دهید.
  • هیچ وقت اجازه ندهید گیاهان هوازی تان در هوای سرد قرار بگیرند در غیر این صورت به سرعت از بین می‌روند آنها را همیشه در هوای گرم نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید می‌توانید در تمام طول سال آنها را در بیرون از خانه هم پرورش دهید البته به شرطی که در زمستان‌ها از خیس شدن آنها جلوگیری کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش گل میخک

روش کاشت و پرورش گل رعنا

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits