دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و تکثیر گیاه کالانکوآ
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کالانکوآ یکی از زیباترین گیاهان بهاری است و به دلیل گل‌های رنگارنگ و متنوع طرفداران زیادی داشته و از محبوبیت بالایی برخوردار است.


معرفی گیاه کالانکوآ


کالانکوآ اسم علمی این گیاه Kalanchoe blossfeldiana و از خانواده Crassulaceae می باشد. این جنس دارای ۲۰۰ گونه مختلف بوده و برگ های گوشتی وگل های زیبای آنها مورد توجه است.گونه مورد نظر بومی ماداگاسکار بوده و ارتفاع و گسترش آن به حدود ۳۰ سانتی متر می*رسد.برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل هستند که لبه آنها به طرف بالا برگشته است.

گل های کالانکوآ قرمز کم رنگ و لوله ای شکل بوده و به صورت خوشه ظاهر می شوند .فصل پیرایش گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار است.

کالانکوآ یکی از زیباترین گیاهان بهاری است و به دلیل گل‌های رنگارنگ و متنوع طرفداران زیادی داشته و از محبوبیت بالایی برخوردار است. گل‌های کالانکوا در رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، گل‌بهی، زرد و سرخابی وجود دارد و در شرایط مناسب محیط معمولا 6 تا 8 ماه گل دارد. همچنین شما می‌توانید به راحتی گل خود را نگهداری نموده و برای سال بعد مجددا از زیبایی آن لذت ببرید.


مشخصات ظاهری و گیاه شناسی گل کالانکوآ


گیاه کالانکوآ دارای گونه‌های متعددی است و تاکنون 200 گونه از آن شناسایی شده است. گونه‌ای که بیشتر در ایران پرورش می‌یابد دارای برگ‌های گوشتی و آبدار، به رنگ سبز روشن و تخم مرغی شکل است که لبه آن‌ها به طرف بالا برگشته است و به خانواده کاکتوس‌ها شباهت زیادی دارد. گل‌های کالانکوا غالبا قرمز کم رنگ و لوله‌ای شکل بوده و به صورت خوشه از اواسط زمستان تا اواسط بهار ظاهر می‌شوند.

کالانکوآ به سرما و گرما مقاومت خوبی دارد و میتواند سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان رو تا حدودی تحمل کند. اما شما اگر در شهرهایی سکونت دارید که تابستان بسیار داغ و یا زمستان بسیار سردی دارد، براش مادر و پدر خوبی باشید و اونو جایی قرار بدید که در تابستان محیط سایه آفتاب و در زمستان محیط نسبتا گرمی رو داشته باشد. یکی از تغییراتی که دراین گیاه براثر تابش آفتاب تابستان و یا سرمای زمستان ایجاد می شود، تغییر رنگ برگهای اون از رنگ سبز به قرمز و نارنجی هست که البته تغییر زیبایی هست.

گل

شرایط نگهداری گل کالانکوآ

خاک: خاک مناسب برای کاشت کالانکوآ، خاک سبک، با زهکشی بالا است و بهتر است با پرلیت مخلوط شود. همچنین خاک مناسب برای قلمه زدن کلانکوا ترکیبی از یک قسمت پیت، یک قسمت خاکبرگ یا کمپوست و دو قسمت ماسه نرم است.

آبیاری: کالانکوآ نیاز به آبیاری منظم دارد و لازم است در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود. در فصل تابستان هفته‌ای دو بار آبیاری و در زمستان هفته‌ای یکبار آبیاری مناسب است. توجه داشته باشید گیاه به آبیاری زیاد حساس است و باعث له‌شدن و پوسیدگی ریشه می‌شود.

نور: گیاه به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و چون جزو گل‌های روز کوتاه است، توصیه می‌شود در فصل تابستان که طول روز طولانی است حتما گیاه را چند ساعت زودتر در محیط تاریک قرار دهید. همچنین لازم به ذکر است نور مستقیم آفتاب در فصل بهار و تابستان برگ‌های گیاه را می‌سوزاند، اما آفتاب زمستان به ویژه از پشت پنجره کاملا برای گیاه مناسب است.

دما: بهترین دما برای این گل زیبا، در شب 18 درجه سانتیگراد و در طول روز حدود 29 درجه سانتیگراد است. با این وجود کالانکوا جزو گیاهان مقاوم است و نوسانات دما محیط را تحمل می‌کند.

تعویض گلدان: با توجه به رشد گیاه لازم است گلدان هر دو تا سه سال یکبار تعویض شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه فصل بهار است.

کوددهی: کود مورد نیاز گیاه را می‌توان از کود مایع رقیق شده و یا کود شیمیایی موجود در بازار به میزان 3 گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور استفاده نمود.

گل بهاری

روش های تکثیر کالانکوآ

تکثیر کالانکوآ از طریق کاشت بذر

برای تکثیر کالانکوآ راه های مختلفی مثل کاشت بذر، قلمه گیری و تکثیر برگ وجود داره. برای تکثیر به روش بذر باید قبل از کاشت بذر، خاک بستر گیاه رو به خوبی مرطوب کنید و بعد از اون اقدام به کاشت بذر کنید. بین 9 ال 10 ماه وقت لازمه تا بذر شما تبدیل به گیاه بالغ و گلدار بشه به شرطی که شرایط رو رعایت کنید. خاک مناسب برای کاشت بذر شما خاک سبک هست: متشکل شده از پیت ماس و شن که شما باید بعد از رشد گیاه، در دوماهگی اونو به خاک مخصوص کالانکوآ منتقل کنید. برای رشد بهتر بذر ها روی گلدان رو با پلاستیک شفاف بپوشونید تا رطوبت خاک حفظ بشه و شرایط شبه گلخانه ای رو داشته باشه.

تکثیر کالانکوآ به روش برگ

در روش بعد که تکثیر به روش برگ هست باید برگهای بزرگتر از قسمت پایین گیاه رو جدا کنید و تا نصفه در خاک قرار بدید. خاک مناسب برای تکثیر به این روش هم باید ترکیب پیت ماس رو برای ریشه زایی داشته باشه. برای تکثیر نیازی به گلدان خاص و گران نیست. شما هم میتونید مثل من از گلدان های کوچک کاکتوس که قبلا اونها رو به گلدان جدید منتقل کردید استفاده کنید.

تکثیر کالانکوآ از قلمه

در روش آخر به روش قلمه شما میتونید از گیاه قلمه بگیرید و در خاکی که توضیح دادم بکارید و به اون فرصت بدید تا ریشه دار شود.

چند نکته در رابطه با کالانکوآ


کالانکوآ آسان نگهداری می‌شود و علاوه بر آن مزیت دیگری هم دارد! گل‌های کالانکوآ می‌توانند مدت زمان زیادی روی گیاه باقی بمانند. بسیاری از افراد بعد از گل دهی و خشک شدن گل‌ها گیاه را دور می‌اندازند. کالانکوآ گیاهی چند ساله است پس بعد از خشک شدن گل‌های گیاه به راحتی آنها را جدا کنید و مراقبت‌های معمول گیاه را از سر بگیرید. باغبانان حرفه‌ای، با تنظیم طول روز، کالانکوا را مجبور به گلدهی در تمام طول سال می‌کنند!

separator line

بیشتر بخوانید:

با روش کاشت گل نرگس آشنا شوید

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits