دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه تفاوتی میان کاتالوگ و بروشور وجود دارد ؟

کاتالوگ و بروشور با یکدیگر چه فرقی دارند؟

چه تفاوتی میان کاتالوگ و بروشور وجود دارد ؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
برخی افراد موضوعیت و ماهیت کاتالوگ و بروشور را یکی می دانند اما به این گونه نمی باشد و دارای استراتژی جدایی از هم هستند.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

غالبا در اطراف خودمان وقتی حرف از طراحی و چاپ کاتالوگ می شود، بروشور هم مطرح می شود و خیلی از افراد کاتالوگ و بروشور را مثل هم می دانند، درحالیکه کاتالوگ با یک استراتژی و بروشور هم با استراتژی دیگری در گروه ابزارهای تبلیغاتی قرار می گیرد.

کاتالوگ در معنای ساده تر، یکسری اطلاعات کامل و جزئی در رابطه با سازمان و یا شرکت موردنظر را در نظر می گیرد، درحالیکه بروشور ریزترین و جزئی ترین اطلاعات را برای مشتری انتخاب می کند.

حال ما در این مطلب می خواهیم تفاوت بین این دو ابزار تبلیغاتی و همچنین مزایای استفاده از کاتالوگ و بروشور را در قالب مطالبی مفید و مختصر برایتان ارائه دهیم تا با آگاهی بیشتری آنها را برای تبلیغات خود انتخاب نمایید. با ما همراه باشید.

بروشور و کاتالوگ نماینده سازمان و شرکت شما هستند . آنها دقیقاً باید همان کاری را بکنند که اگر شما در آن لحظه آنجا بودید ، شما آنرا انجام می دادید .

وظیفه اصلی آنها معرفی درست و موثر اهداف ، دیدگاه ها و ارزش های سازمان شماست . از بروشور و کاتالوگ به عنوان تبلیغات و رسانه ماندگار یاد می کنند. بروشور یا کاتالوگ نوعی رسانه تجاری چاپی است که حاوی شرح مشخصات ، کاربرد کلی کالاها و برخی اطلاعات مفید دیگر که مورد نیاز مصرف کنندگان و مشتریان شما قرار می گیرد.

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.

کاتالوگ ها برای محصولات عمده یک شرکت تولیدی و یا برای ارائه خدمات یک شرکت خدماتی طراحی می گردند و دارای جزئیاتی هستند که برای مصرف کننده نهایی اهمیتی ندارد اما برای واسطه یا فروشنده یا مغازه داری که این کالا یا خدمات می خواهد انتخاب کنند و را به مصرف کننده عرضه می کند، مهم است .

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی همانند دفترچه می باشد که در رابطه با محصولات یک شرکت به صورت کامل و جامع اطلاعات می دهد. اگر به یک شرکت تجاری رفته باشید

به صراحت می توانید معنای کاتالوگ را دریابید، غالبا این شرکت ها برای معرفی خود و کارهایی که انجام می دهند یک کاتالوگ تخصصی طراحی و چاپ می کنند، این کاتالوگ تمامی کارهای آنان را به همراه عکس به شما نشان می دهد و شما می توانید شرکت موردنظر را به دقت بسنجید و بشناسید.

یا یک مثال دیگر:فرض کنید به یک فروشگاه لوازم خانگی رفته اید و می خواهید در میان محصولات موردنظر یک محصول ممتاز برای منزل خود خریداری کنید، منتها با وجود تعداد متنوعی از محصولات، مردد مانده اید که کدامیک از آنها می تواند برای شما مناسب باشد

در این زمان، کاتالوگ فروشگاه می تواند بهترین گزینه کمکی برای تصمیم گیری شما باشد، این کاتالوگ تمامی محصولات فروشگاه را با ذکر تمامی ویژگی ها در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. در واقع کاتالوگ یک مجموعه کامل می باشد که در رابطه با یک شرکت اطلاعات مفیدی را منتقل می کند.

بروشور چیست؟

بروشور نیز مانند کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی است، منتها با این تفاوت که برای انتقال اطلاعات جزئی به کار می رود.به عنوان مثال برای فروشگاه و محصولات آن نمی توان از بروشور استفاده کرد، درحالیکه برای یک محصول آرایشی که توسط یک مشتری استفاده می شود می توان یک بروشور تبلیغاتی طراحی نمود.

بروشور جزئی ترین اطلاعات را به مشتری منتقل می کند و آن اطلاعاتی را هم درنظر می گیرد که مشتری برای مصرف آن محصول نیاز دارد.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

یکی از مهمترین تفاوت های بین کاتالوگ و بروشور، طراحی و چاپ آنها در سایزهای مختلف است، در واقع بروشور می تواند در هر سایزی چاپ شود درحالیکه برای کاتالوگ سایز خاصی درنظر گرفته نمی شود و عموما در سایز A4 و A5 طراحی می شود.

بروشورها از لحاظ قیمت، بسیار ارزانتر از کاتالوگ ها هستند، از این رو می توانید با خیالی راحت، بروشورها را در تیراژ بالا چاپ کنید. بروشورها از لحاظ قیمت، بسیار ارزانتر از کاتالوگ ها هستند، از این رو می توانید با خیالی راحت، بروشورها را در تیراژ بالا چاپ کنید.کاتالوگ دربردارنده اطلاعات کلی است و بروشور از اطلاعات جزئی تشکیل شده است.

طراحی کاتالوگ و بروشور

نکاتی که برای طراحی کاتالوگ و بروشور بایستی درنظر بگیرید اینست که این دو ابزار قرار است تا مدتها در نزد شما و مشتریانتان قرار بگیرد، از این رو بهتر است طراحی آنها را به فرد متخصصی بسپارید تا تمامی نکات را در طراحی کاتالوگ و بروشور رعایت کند.

هرقدر که این ابزارها از طرح خاصی برخوردار باشند و نوشته ها به خوبی در آن درج شوند، بازخورد بهتری برای شما خواهند داشت. از این رو فونت و سایز نوشته، انتخاب زمینه مناسب، رنگبندی منحصر به فرد و استفاده از متون با کیفیت و مختصر می تواند معیارهای یک طراحی خاص باشد.

چاپ فوری کاتالوگ و بروشور

بعد از طراحی کاتالوگ و بروشور، نوبت به چاپ می رسد. جنس کاغذی که برای چاپ کاتالوگ و بروشور درنظر گرفته می شود با هم فرق می کند، منتها چاپخانه نقش مهمی در کیفیت چاپی این دو ابزار تبلیغاتی خواهد داشت.

اگر می خواهید کاتالوگ خود را به صورت فوری چاپ کنید و در سریعترین زمان ممکن آن را دریافت نمایید، می توانید کارهایتان را به چاپخانه نقش هنر بسپارید. این چاپخانه چاپ کاتالوگ فوری شما را با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب انجام می دهد.

توجه:لازم به ذکر است که هر یک از این روش های چاپی با استفاده از مدرن ترین و بهترین دستگاه های موجود در بازار توسط چاپخانه نقش هنر صورت می پذیرد. پیشنهاد می گردد قبل از انتخاب نوع چاپ خود، با مشاوران چاپخانه نقش هنر تماس حاصل فرمایید تا بتوانید بهترین نوع چاپ کاتالوگ را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید.

در میان روش های تبلیغاتی مختلف، چاپ کاتالوگ به عنوان یکی از موفق ترین و بهترین روش های تبلیغاتی به شمار می رود که بسیاری از صاحبان مشاغل جهت معرفی حیطه ی فعالیت خود از آن استفاده می کنند.

در همین راستا چاپخانه نقش هنر تاکنون موفق به چاپ و طراحی هزاران کاتالوگ برای کسب و کارهای مختلف شده است. جهت اطلاعات بیشتر و یا نیاز شما به خدماتی همچون چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ، درخواست عکاسی صنعتی و یا نیاز به مشاوره های قبل از طراحی، می توانید با کارشناسان چاپخانه نقش هنر تماس حاصل فرمایید.


دیگر تفاوت های اساسی میان بروشور و کاتالوگ

کاتالوگ ها برای واسطه ها و توزیع کننده ها طراحی و چاپ می گردند، اما بروشور برای مصرف کننده جز طراحی و چاپ میگردد. اصولاً وقتی طراحی بروشور را آغاز میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که اساسا این برگ، قرار است به دست آخرین نفری که میخواهد این محصول را مصرف نماید، برسد.

طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینه تر از طراحی و چاپ کاتالوگ میباشد. اساسا در کاغذهایی با گرم پایین منتشر میگردد و در تیراژ بالا چاپ میشوند.

بروشور ها حاوی نکات و اطلاعاتی است که به درد مصرف کننده حین مصرف یا انتخاب کالا خواهد خورد. بروشورها در اندازه و سایز های مختلف چاپ میشوند و هیچ اندازه استانداردی برای آن وجود ندارد. آنها میتوانند لت دار یا منگنه ای باشند. لت دار آن میتواند سه لت یا دولت و یا …باشد.

نکته مهمی که باید در طراحی بروشور ها در نظر بگیرید این است که تا جاییکه میتوانید از عکس با کیفیت عالی در طراحی بروشور خود استفاده نمایید، هرچه نسبت متن به عکس کمتر باشد، بروشور شما طراحی بهتر و جلب توجه بیشتری خواهد داشت.

مخاطبان معمولاً در وهله اول با دیدن عکس های جذاب و رنگ های چشم نواز اقدام به برداشتن بروشور و ورق زدن آن میکنند. ویزیتور یک بروشور دوست ندارد که بروشوری که مشاهده میکند مانند یک کتاب داستان پر باشد از نوشته طولانی و بدون طرح .

نکات مهم طراحی گرافیک کاتالوگ و بروشور:

  1. بیشتر افراد ابتدا به تصاویر، سپس به رئوس مطالب و در آخر به جزییات توجه می کنند. این قانون را در طراحی گرافیک خود در نظر داشته باشید و مطالب مهمتر و اطلاعات فروش را با کمک تصاویر و رئوس مطالب برجسته و جلو دید قرار دهید.
  2. «کمترین بیشترین است» مهم ترین قانون طراحی است که باعث می شود توجه مشتری بیش از ۷ ثانیه به بروشور جلب شودهمیشه وقتی متن موجود در کاتالوگ یا بروشور کم باشد خواننده انگیزه بیشتری برای خواندن پیدا می کند تصاویر و عکس ها برای یک طراحی گرافیک موثر بسیار مهم هستند.
  3. آن ها خواننده را مجذوب محتوای کاتالوگ یا بروشور می کنند و کمک می کنند خواننده درک بهتری از کار شما پیدا کند.
  4. برای داشتن یک ارتباط موثر و مفید باید تصاویر را با دقت انتخاب و آن هایی را که فلسفه و تصویر کار و کمپانی شما را به خوبی بیان و پیشرفت شما را تضمین می کنند به کاتالوگ یا بروشور خود اضافه کنید. این امر شما را در رسیدن به اهدافی که به خاطر آن ها تبلیغ می کنید یاری می کند.
  5. می توان گفت عکس محصولات مهمترین آیتم جلب کننده و محرک است که می توان در طراحی بروشور بکار برد. در معرض نمایش قرار دادن محصولات و سرویس هایی که شما ارائه می کنید در بالا بردن میزان فروش و بازاریابی محصول بسیار مهم است.
  6. نقش تصویر ذهنی مخاطب را در طراحی گرافیک کاتلوگ و بروشور جدی بگیرید انواع کاتالوگ یا بروشور بنا بر سایز و شکل صفحات، بروشور یا کاتالوگ ها انواع مختلفی دارند.

متداول ترین آنها عبارتند از:

دو لت

دو لت بهترین روش برای تبلیغ کار و فعالیت تجاری شماست، چون خواندن مطالب آن آسان تر و زمانی که صرف خواندن آن ها می شود کمتر است.بروشور یا کاتالوگ های دولت به دلیل اینکه قابلیت خواندن و حمل بهتر و آسان تری دارند در رقابت های تجاری نقش حیاتی تری ایفا می کنند.

سه لت

طراحی سه لت یکی از متداول ترین شکل های طراحی گرافیک بروشور یا کاتالوگ است که هیچ گاه نمی توان اهمیت آن را انکار کرد. مهم ترین ویژگی این نوع این است که فضای زیادی برای ارائه اطلاعات در آن وجود دارد. این نوع اغلب به عنوان آگهی های تبلیغاتی موثر مورد استفاده قرار می گیرد.

بروشور یا کات

الوگ هایGate-fold یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذار در بازاریابی است که اگر به شیوه مناسب مورد استفاده قرار گیرد نتایج چشم گیر و قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. اگر چه هزینه چاپ این نوع بیشتر از چاپ انواع معمولی است، اما در نوع خود منحصر به فرد و مدرن است.

بروشور یا کاتالوگ های Z-fold اغلب به عنوان بروشورهای سه لت مورد استفاده قرار می گیرند، چون مانند نوع سه لت دارای سه تا یا لایه هستند. این نوع شامل ۶ پنل هستند که یکی از آن ها پنل رویی و یکی پنل پشتی به شمار می آید. این گونه بروشور یا کاتالوگ اغلب برای ارائه اطلاعات محصول و جزییات کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل اینکه قیمت این نوع با قیمت سه لت برابر است استفاده از آنها رایج تر می باشد. کاتالوگ ها معمولا چند لت یا سیمی و یا منگنه ای چاپ میگردند اما نوع سیمی آن پرهزینه و بسیار نادر است

همچنین بخوانید:

زیباترین بروشور فروش اتومبیل جهان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits