دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش مرحله به مرحله حل مکعب روبیک + فیلم و عکس
199
زمان مطالعه: 12 دقیقه
مکعب روبیک یکی از سرگرم کننده و در عین حال چالش برانگیز ترین سرگرمی ها بین تمام سنین بخصوص در بزرگسالان میباشد. اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید كه اين مكعب را داريد و حسابی روی اعصابتان رفته و هنوز نتوانستید این مکعب را درست كنيد تا انتها با...

حل مکعب روبیک

مکعب روبیک یکی از بازی‌های فکری بزرگسالان است که انواع مختلفی دارد. برای شروع معمولا از مکعب ۳ در ۳ استفاده می‌کنند که البته برای کودکان و نوجوانان هم اسباب‌بازی مناسبی است.

برای حل مکعب روبیک باید یک سری مراحل را طی کنید. باید الفبای فرمول‌های مکعب روبیک را یاد گرفته باشید تا خواندن فرمول‌ها برای شما آسان باشد. توجه داشته باشید که حین مطالعه این مقاله باید مکعب روبیک‌تان را در دست داشته باشید و مراحل را یک به یک انجام بدهید. امیدواریم که از این سرگرمی لذت ببرید.


مرحله اول حل مکعب روبیک : شناسایی مکعب

باید بدانید مکعب‌های کوچک روبیک شما در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

دسته اول: مکعب‌های مرکزی

این مکعب‌ها در وسط هر بعد مکعب روبیک قرار دارند و هیچ وقت قابل حرکت نیستند و فقط هم یک رنگ دارند.

دسته دوم: مکعب‌های لبه

ما در هر وجه ۴ تا از این مکعب‌های کوچک را داریم. این‌ها با مکعب مرکزی تشکیل به علاوه می‌دهند. در واقع تنها مکعب‌هایی هستند که دو رنگ دارند.

دسته سوم: مکعب‌های گوشه

این مکعب‌ها هم سه رنگ دارند و مثل مکعب‌های لبه در هر وجه ۴ تا از آن‌ها وجود دارد.

خواندن الگوریتم حل مکعب روبیک

حتما تا اینجا که در مورد حل مکعب روبیک جستجو کردید با الگوریتم‌های حل بسیار زیادی روبرو شدید. آنچه مهم است نحوه خواندن این الگوریتم‌هاست. یک مکعب شامل ۶ وجه، ۶ لایه و ۶ رنگ است.
الگوریتم‌ها با حروف بزرگ انگلیسی نوشته می‌شوند. وقتی که شما به حرف R که مخفف نشانه Right است برمی‌خورید باید آن رنگی که در سمت راست رنگ مقابل چشمان شماست را ۹۰ درجه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و اگر با حرف Ri یا R' روبرو شدید باید همان لایه را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

آموزش حل مکعب روبیک

بقیه حروف هم به این صورت هستند که باید برای خواندن الگوریتم یادشان بگیرید:

حل مکعب روبیک

ویدیو مرحله اول حل مکعب روبیک


مرحله دوم حل مکعب روبیک : تشکیل صلیب یا + یک رنگ

این مرحله اولین قدم شما برای حل مکعب روبیک‌ تان است. شما وجه بالایی مکعبی که در دست‌تان است را بسازید. به این شکل که مثلا اگر مکعب مرکزی این وجه رنگ سفید دارد تلاش کنید تا بر روی این وجه یک به علاوه سفید پدید بیاورید. یعنی به این شکل

مراحل حل مکعب روبیک

پس دقت داشته باشید که پس از ایجاد به علاوه‌تان حتما مهره‌های لبه با مهره مرکزی ابعاد مجاور هم‌رنگ باشند. برای ساخت یک چنین به علاوه‌ای باید اول دنبال مهره‌های لبه‌ای سفید باشید. یعنی همان سفید‌هایی که دووجهی هستند (دو رنگ دارند.). بعد از اینکه هر کدام را پیدا کردید سعی کنید آن‌ها را به لایه‌ای که مهره مرکزی سفید دارد منتقل کنید. سپس با حرکت U و Ui کاری کنید که این مهره‌های لبه‌ای در جای درستی قرار بگیرند. برای انجام این مرحله نیاز چندانی به فرمول‌های آنچنانی ندارید. با چند بار تمرین مسلط می‌شوید.

ویدیو مرحله دوم حل مکعب روبیک



مرحله سوم حل مکعب روبیک : جایگذاری گوشه‌ها

پس از ایجاد به علاوه اگر مهره‌های گوشه‌ای را هم در جایشان بگذارید یک بعد کاملا یک رنگ ایجاد خواهید کرد. یعنی هدف ایجاد یک چنین مکعبی است:

آموزش حل مکعب روبیک

شما این کار را می‌توانید بدون فرمول خاص یا با فرمول انجام بدهید. ما به شما فرمول را می‌گوییم. در این مرحله می‌تواند ۴ حالت پیش بیاید (البته هر ۴ حالت با همان یک فرمول حل می‌شوند.). شما باید اول از ۴ گوشه، یک گوشه را به عنوان هدف در نظر بگیرید و مکعب را به گونه‌ای نگه دارید که گوشه هدف در لایه جلویی و در بالا، سمت راست باشد. فرض کنید هدف ما ایجاد یک وجه سفید رنگ است. اینجا گوشه سفید – سبز – قرمز مدنظرمان است. بعد از اینکه مکعب روبیک را در دستان‌تان گرفتید به یکی از حالات زیر می‌رسید:

آموزش مرحله به مرحله حل مکعب روبیک + فیلم و عکس

در این ۴ حالت می‌بینید که گوشه هدف ما گوشه سفید – آبی – قرمز است و وجه قرمز همان وجهی است که داریم به آن نگاه می‌کنیم. گوشه هدف هم در پایین جایی که باید باشد وجود دارد. کافی‌ است این فرمول را آنقدر تکرار کنید تا این گوشه هدف از پایین به بالا بیایید. گاهی ممکن است فقط با یک بار اجرا کردن این فرمول به نتیجه برسید، گاهی اوقات هم ممکن است ۳-۴ بار انجامش دهید تا نتیجه بدهد:

حل روبیک

در بعضی مواقع ممکن است برای شما این حالت پیش بیاید:

مکعب روبیک

در این شرایط شما کافی است مهره گوشه‌ای را که با حالت غلطی در جایش قرار گرفته دوباره به پایین ببرید و با استفاده از فرمول قبل بیاریدش بالا. برای پایین آوردنش هم می‌توانید همان فرمول را انجام بدهید.
اگر مکعب شما به این حالت در آمد بدانید که آن را به اشتباه حل کرده‌اید و باید مجددا شروع کنید:

آموزش حل مکعب روبیک

ویدیو مرحله سوم حل مکعب روبیک



مرحله چهارم حل مکعب روبیک : حل دو ردیف اول

حالا در این مرحله می‌خواهیم دو ردیف افقی را از بالا به پایین را درست کنیم. البته یک وجه را در مراحل قبلی حل کرده‌ایم. ما می‌خواهیم مکعب ما به این شکل در بیاید:

مراحل حل مکعب روبیک

باید بگویم برعکس چیزیی که فکر می‌کنید این مرحله بسیار آسان است. برای درست کردن مکعب در این مرحله کافی است فقط دو فرمول را حفظ کنید. اول باید مکعب را برعکس شکلی که تا الان به دست گرفته‌اید بگیرید. یعنی وجه سفید که تا الان بالا بود باید پایین و وجه زرد باید بالا باشد. (اگر وجه روبروی سفیدتان زرد بود! در مکعب‌های استاندارد باید رنگ روبروی سفید زرد باشد. حالا اگر زرد نبود لابد مکعب‌تان استاندارد نیست. منظور ما همان رنگ روبری وجه سفید است.)

حالا باید همین لایه‌ای که مهره مرکزی زرد درش قرار دارد را جستوجو کنیم و ببینیم از بین ۴ مهره لبه‌ای کدام‌شان رنگ زرد ندارند (منظور ما هر دو رنگ مهره‌های لبه‌ای است.) سپس با حرکت لایه بالا یا UP آن را بچرخانیم تا با رنگ مورد نظرش جور شود. بعد هم یکی از این دو فرمول را اجرا کنیم. به عکس‌ها توجه کنید.

هر وقت یک مهره لبه‌ای که در لایه بالاست را بخواهیم از چپ به راست بیاوریم این فرمول را انجام می‌دهیم:

حل روبیک


هر وقت هم مهره لبه‌ای که در لایه بالاست را بخواهیم از راست به چپ بیاوریم باید این فرمول را انجام بدهیم:

آموزش مرحله به مرحله حل مکعب روبیک + فیلم و عکس

گاهی ممکن است برای شما حالت زیر اتفاق بیفتد. در این حالت یک مهره لبه‌ای در جای صحیح خودش قرار دارد، اما به حالت برعکس است.
در این شرایط فقط یک مهره لبه دیگر را با همان فرمول‌ها به جای این مهره بگذارید. آن‌گاه این مهره را به لایه بالا برگردانید و به حالت صحیح سر جایش بگذارید.

حل روبیک

مرحله پنجم حل مکعب روبیک : تشکیل به علاوه یا صلیب در وجه بالایی (زرد)

حالا باید همان طور که در وجه سفید به علاوه ایجاد کردیم همین کار را با وجه زرد هم انجام دهیم. فقط اینجا کارمان باید به گونه‌ای باشد که همه آن چیزی که درست کردیم خراب نشود. در این مرحله هم می‌تواند ۴ حالت پیش بیاید.

حالت اول:

اگر این حالت را داشتیم با این فرمول آن را به حالت دوم تبدیلش می‌کنیم:

حل مکعب روبیک

حالت دوم:

این حالت معروف به حالت L است. اگر مکعب شما این شکلی بود باید همان فرمول حالت اول را اجرا کنید تا به حالت سوم برسید. (در نحوه گرفتن مکعب‌تان دقت کنید، دقیقا باید مطابق شکل آن را در دستان‌تان گرفته باشید به گونه‌ای که L. برعکس باشد.)

آموزش حل مکعب روبیک

حالت سوم:

با رسیدن به این حالت باز هم همان فرمول را انجام می‌دهید. گرفتن مکعب روبیک در دستان‌تان در این مرحله هم اهمیت زیادی دارد. باید آن را به همین صورتی که در شکل است بگیرید یعنی یک خط افقی روبروی شما باشد و وجه آبی مقابل‌تان قرار بگیرد.

ساخت مکعب روبیک

ویدیو مرحله چهارم حل مکعب روبیک



حالت چهارم:

مرحله پنجم حل مکعب روبیک

این حالت در حقیقت همان حالتی است که داریم خودمان را می‌کشیم به آن برسیم. پس با خیال راحت می‌رویم به مرحله بعد.

ویدیو مرحله پنجم حل مکعب روبیک



مرحله ششم حل مکعب روبیک : تکمیل وجه زرد

اینجا دیگر می‌خواهیم حل مکعب‌مان را کامل کنیم. برای شما اینجا پس از طی مرحله ۳ می‌تواند ۷ حالت رخ بدهد.

این ۳ حالت را ببینید:

مرحل ششم حل مکعب روبیک، تکمیل وجه آخر

اگر به یکی از این سه حالت برخوردید با اجرای این فرمول آن‌ها را به یکی از سه حالت بعدی تبدیل می‌کنید:

حل مکعب روبیک

حالا این سه حالت را ببینید. شما یا از اول یکی از این ۳ حالت را داشته‌اید یا پس از طی فرمول قبلی به یکی از آن‌ها رسیده‌اید:

آموزش حل مکعب روبیک

در این حالات شما باید دوباره همان فرمول قبلی را اجرا کنید تا به این حالت برسید:

آموزش مرحله به مرحله حل مکعب روبیک

شما ممکن است از اول به این حالت برسید یا طی مراحل قبل به آن رسیده باشید. به هر حال اگر این حالت را دیدید یک بار دیگر هم فرمول را اجرا کنید و به مرحله بعدی بروید.

ویدیو مرحله ششم حل مکعب روبیک



مرحله هفتم حل مکعب روبیک : تصحیح جای مهره‌های اشتباهی

خب اگر دیدید که بعضی مهره‌های گوشه‌ای وجه زرد در جای خودشان نیستند باید آن‌ها را در جای خودشان بگذارید. بیایید گوشه‌ها را نام‌گذاری کنیم به این شکل:

آموزش مرحله به مرحله حل مکعب روبیک + فیلم و عکس

ممکن است بعضی وقت‌ها ببینیم مهره A و B در جای خودشان هستند، ولی مهره C و D نه! باید جای C و D عوض شود تا در جای درست‌شان قرار بگیرند. در این شرایط مکعب را طوری در دست بگیرید که مهره‌هایی که در جای صحیح‌شان هستند عقب باشند و مهره‌هایی که می‌خواهند جای‌شان تصیحیح شود جلو قرار بگیرند. بعد هم این فرمول را اجرا کنید:

آمورش حل مکعب روبیک

شاید هم در مکعب شما فقط یک گوشه در جای درستش قرار دارد. در این صورت باید جای مهره A را با مهره D عوض کنید. برای این کار ابتدا از فرمول بالا استفاده کنید تا دو تا از مهره‌های گوشه‌ای در جای درست خودشان قرار بگیرند.
حالا که همه مهره‌های گوشه‌ای در جای خودشان قرار گرفتند کافی‌ست لبه‌ها را کمی جابه‌جا کنیم تا دیگر مکعب تکمیل بشود. اگر به شکلی رسیدید که نیاز داشتید این مهره‌ها را با هم جابه‌جا کنید:

آمورش حل مکعب روبیک

این فرمول را پیاده کنید:

و باید به این حالت برسید که نیاز به جابه‌جا کردن این مهر‌ه‌ها داشته باشید:

حل مکعب روبیک

در این صورت باز هم همان فرمول قبلی را انجام بدهید. حالا دیگر باید مکعب روبیک شما حل شده باشد.

ویدیو مرحله هفتم حل مکعب روبیک



بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع بازی های فکری در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (199 رای)  

۲۹ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حنن | ۴ ماه پیش
خیلی بد بود همه ی روبیکم خراب شد
7
3
ناشناس | ۷ ماه پیش
عالي بود عالي. داشتم ديوانه ميشدم كه نميتونستم درستش كنم. هيچ جا به واضحي شما درست توضيح نداده بود. سپاس
2
7
شهرزاد | ۷ ماه پیش
بسيار بسيار عالي. خيلي دنبال راه حل بودم و سايت هاي زيادي را سرچ كرده بودم. ولي هيچ كدام به زيبايي و واضحي شما توضيح نداده بودند.
توضيختون عالي عالي
3
6
بهار | ۹ ماه پیش
سلام ممنون از مطلب مفید شما
در مکعب روبیک من وقتی خورشید بالا هست مرکز سفید پایین نیست. بلکه مرکز سبز پایین هست. این مشکل قابل رفع هست؟ یا روبیک من اساسا مشکل داره؟
1
7
یه ناشناس | ۹ ماه پیش
عالی بود عالی، دس شما درد نکنه
2
3
me | ۹ ماه پیش
Ali bood merc
3
2
فاطمه اینانلو | ۲ سال پیش
ممنون از شما مراحل عالی توضیح دادید بسیار زیبا و عالی
6
10
فاطمه اینانلو | ۲ سال پیش
عالی بود
4
9
سمیرا | ۲ سال پیش
خیلی خوب بود، من آموزشهای دیگه ای هم گرفته بودم که هیچ کدوم به این خوبی و واضحی توضیح نداده بود. متشکرم از شما
3
14
پاسخ کارشناس:
تشکر از شما همراه همیشگی دلگرم ❤️
امیرحسین | ۲ سال پیش
خیلی تو سایتای مختلف دنبال حلش گشتم ولی به این خوبی که توضیح دادید نبودن و نتونستم انجام بدم . کارتون و تدریستون لایک داشت 👍👍👍👍👍👍
6
16
پاسخ کارشناس:
تشکر از همراهی و سن نظر شما همراه همیشگی دلگرم .
رضا | ۲ سال پیش
عالی دوبار درست کردم درست شد.
5
9
رضا | ۲ سال پیش
سه بار رفتم هر سه بار مرحله آخر خراب شد
8
13
زهرا | ۲ سال پیش
مرحله ششم یکم سخته کاش بیشتر توضیح میدادین
4
4
آغاز | ۲ سال پیش
آموزشتون عالی بود عالی عالی
5
8
سبحان | ۲ سال پیش
عالی توزیح دادین من یبار دیگه هم رفتم بودم کلاسش وبلد بودم کلشو یادم رفت ودر این ویدیو ها یادم امد عالی بود
5
5
moein | ۲ سال پیش
سلام و خسته نباشید
واقعا عالی بود
خیلی ممنون
5
8
hadi.m | ۳ سال پیش
سلام....من مرحله آخر رو با فرمول Ri Di R D رفتم لایه اآخرم دست شد اما دولایه قبلی خراب شد چیکار کنم
8
7
محمدیاسین | ۳ سال پیش
سلام ممنون از توضیحات عالی تون خیلی خوب بود فقط ببخشید من فرمول مرحله ششم رو هر چقدر میزنم درست نمیشه میشه راهنمایی بفرمایید
9
5
مدیسا | ۳ سال پیش
سلام خیلی خوب توضیح داده شده ولی مرحله ی آخر من سه تا مهرم جای درست بودند ولی رنگش درست نبود و درست نشد
7
3
ناشناس | ۳ سال پیش
من تا مرحله ششم رسیدم و اون چیزایی که تو کلیپ دیدم رو انجام دادم ولی درست نشد. چیکار باید کرد؟
6
5
Nina | ۳ سال پیش
توروخدا لطفا مرحله اخرشم بزارید که بتونم کاملش کنم خیلی خوب توضیح دادید لطفا مرحله اخرشم بزارید ممنون میشم
6
8
Nina | ۳ سال پیش
خیلی خوب توضیح دادید ممنون ولی لطفا مرحله اخرم بزارید
5
11
مجتبی یاراحمدی | ۳ سال پیش
برای حل مکعب روبیک، آموزش های زیادی و دنبال کردم؛ ولی به جرات میتونم بگم، بهترین و کاملترین آموزش و شما گذاشتید. ممنون از سایت و زحمات شما
3
17
محمد | ۴ سال پیش
خیلی عالی توضیح دادید ، لطفا مرحله آخر ... متشکرم
4
9
علی | ۴ سال پیش
آقا چرا مرحله آخر رو نزاشتین؟؟
هیچ جا مثل شما انقد خوب توضیح ندادن
4
6
علی | ۴ سال پیش
این همه توضیح دادین خیلی عالی بود ولی چرا ویدیو آخر رو نگذاشتید آخه!!!!!!
4
6
SAHAR | ۴ سال پیش
سلام.من اصلا مرحله ی اخر رو نفهمیدم.البته برای مراحل قبلی هم دستتون درد نکنه ولی مرگ من ویدیو مرحله ی اخر رو بزارید
3
5
امید | ۴ سال پیش
سلام بزرگوار واقعاً ممنون از توضیحات بسیار عالیتون تا حالا چنین آموزشی ندیده بودم. من حدود 14سال پیش که مکعب روبیک رو مردم زیاد نمی شناختن و آموزش چندانی هم نبود رکوردم 3 دقیقه و 25 ثانیه بود دقیقاً یادم و دیگه ادامه ندادم تا این یک هفته گذشته که برای پسر 11 ساله ام مکعب روبیک خریدم و خواستم یادش بدم چیزی یادم نمی آمد. و تصمیم گرفتم از اینترنت کمک بگیرم. من بازهم از آموزش شما بسیار سپاسگذارم. موفق و مؤید باشید.
5
6
Ateeparsa | ۴ سال پیش
اموزش عالی بود
ممنون از وقتی که گذاشتید
فقط چرا ویدیوی مرحله اخر نیست؟
من نتونستم مرحله اخر رو انجام بدم
10
3

hits