دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آيا استفراغ نوزاد پاك است؟

آیا استفراغ نوزاد نجس است؟

آيا استفراغ نوزاد پاك است؟
35
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حکم استفراغ نوزاد از نظر مراجع اسلامی: آیا استفراغ نوزاد شیرخواره نجس است؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

حکم استفراغ نوزاد بر روی بدن و لباس چیست؟

گاهی افراد احتمال میدهند که ممکن است بعضی چیزها مثل استفراغ خصوصا استفراغ نوزاد نجس باشد و در رساله مراجع تقلید هم در مورد حکم استفراغ چیزی نمی یابند. برای پیدا کردن حکم استفراغ باید توجه داشته باشیم که ما یک قائده کلی داریم که با دانستن آن می توان نجس بودن یا نبودن همه اشیاء از جمله استفراغ را متوجه شد. قائده این است که همه چیز پاک است مگر اینکه جزو یازده مورد نجاسات باشد.

حکم استفراغ نوزاد از نظر مراجع اسلامی

در این باره دو دیدگاه بین علما وجود دارد. یک دیدگاه قائل به عدم نجاست استفراغ است مانند امام شوکانی و غیره . جمهور معتقدند که استفراغ نجس است که بایستی شسته شود اما باید توجه داشت که استفراغ از جمله نجاساتی است که دوری نمودن از آن برای مادرانی که نوزاد دارند مقداری دشوار است لذا همانگونه که قبلا گفته شده است می توانند از رخصت اندک بودن نجاست استفاده کنند.

نجاسات عبارتند از:

1. بول(ادرار)

2. غائط(مدفوع)

3. منی

4.مردار

5. خون

6. سگ

7. خوک

8. کافر

9.شراب

10. فقاع( آبجو)

11.عرق شتر نجاست خوار

البته مورد یازدهم اختلافی است که در ادامه مطلب فتوای مراجع آورده شده است. و هر کدام از این موارد تبصره ها و نکاتی دارد که باید به بخش نجاسات توضیح المسائل رجوع کرد. ولی جز این موارد نجاست وجود ندارد و همه چیز پاک است.پس استفراغ چون جزو این یازده مورد نیست پاک است. ولی استفراغ اگر داخل دهان آمد فرو بردن آن جائز نیست چون جزو خبائث است و انسان از خوردن آن تنفر دارد و خوردن خبائث( هرچیزی که انسان از خوردن آن تنفر دارد ) حرام است.

نکته: این مطلب ( استفراغ نجس است؟ ) اختلافی نیست و فرقی بین فتوای آیت الله خمینی، خامنه ای ، مکارم ، سیستانی و بقیه مراجع تقلید نیست.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (35 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لعیاشیری | ۳ هفته پیش
استفراغ کودک شیر خوار که هنوز به غذا نیافتاده باید پاک باشد
0
0

hits