دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ثواب خواندن زیارت آل یاسین
257
زمان مطالعه: 12 دقیقه
فضیلت و خواص زيارت آل ياسين : «زیارت آل یس » یکی از زیارت های مشهور حضرت صاحب الامر علیه السلام است . راوی این زیارت، ابوجعفر محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری است که همه علمای رجال و حدیث از او به بزرگی و قداست یاد کرده اند.

ثواب خواندن زیارت آل یاسین

او صاحب کتابهای متعددی بوده که ظاهرا چیزی از آنها در دست نیست و چون در اواخر دوران غیبت صغری می زیسته، مکاتباتی با حضرت مهدی علیه السلام داشته و به افتخار این توقیع نائل آمده است .

این زیارت با ۲۳ سلام آغاز شده است: سلام اول به آل یس (عترت پاک پیامبر صلی الله علیه و آله) و سلام های بعدی هر یک با القاب و عناوین خاص حضرت مهدی علیه السلام می باشد.سپس با اظهار و اقرار به اصول اعتقادی صحیح و گواه گرفتن امام بر آنها و تجدید عهد وفاداری نسبت به اولیای دین، زیارت به پایان می رسد.

این زیارت به تصریح برخی از علما، جامع و کامل و بهترین زیارت آن حضرت است و در همه اوقات می شود آن را خواند.سندهای این زیارت صحیح و معتبر بوده و در مجموعه های مهم حدیثی و دعا نقل گردیده است .جمع کثیری از شیعیان به خواندن این زیارت و دعای بعد از آن مداومت دارند و جلسات خاصی برای خواندن آن به طور دسته جمعی در شهرهای مختلف شیعه نشین برگزار می گردد .

اما چرا بر خاندان پیامبر سلام می فرستیم؟

این سلام نخست از لطافت و ادب خاصی برخوردار است: زیرا گر چه این زیارت شریفه زیارت امام زمان، علیه السلام، است و همه سلام های بعدی به آن وجود مقدس اختصاص دارد; در اولین گام، سلام است بر همه این خاندان و درود ست بر تمامی این دودمان.

گویا چنین گفته اند که: تو که زائری و می خواهی مرا زیارت کنی، تو که مایلی بر من سلام و درود داشته باشی، ادب اقتضا می کند که اول به همه خاندان من، آباء گرامی و اجداد طاهرین من سلام کنی و درود بر آنها را، حتی بر سلام خاص من مقدم داری. آنان پدران و اجداد من هستند و از هر جهت احترام و اکرامشان لازم می باشد .

ظاهراً سلام بر خاندان رسالت، علیهم السلام، به عنوان «آل یس » از دو آیه شریفه قرآن استفاده شده است; یکی نخستین آیه سوره مبارکه یس است. در روایات رسیده است کلمه «یس »، اولین آیه این سوره نام حضرت ختمی مرتبت است که به نقل یک حدیث در این جهت بسنده می کنیم.

عن سفیان بن سعید الثوری عن الصادق، علیه السلام، قال له: یا ابن رسول الله، ما معنی قول الله عز و جل «یس»؟ قال: اسم من اسماء النبی و معناه یا ایها السامع الوحی.

سفیان ثوری به حضرت صادق، علیه السلام، عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، معنای کلام پروردگار عز و جل «یس» چیست؟ فرمود: نامی است از نام های پیامبر و معنایش، ای شنونده وحی است.

احادیث بسیاری در تأیید این که مراد در این آیه سلام بر اهل بیت پیامبر خاتم، صلی الله علیه وآله، است، رسیده است که به عنوان نمونه یکی از آنها را بیان می کنیم ؛

حضرت صادق علیه السلام، از امیرالمؤمنین علیه السلام، نقل فرموده است که درباره آیه شریفه «سلام علی آل یس »، فرمود: «یس محمد و نحن آل یس؛ یس محمد است و ما خاندان و دودمان یس هستیم. »

مفسرین خاصه و عامه در تفاسیرشان از ابن عباس آورده اند که: « آل یس آل محمد، علیهم السلام اند»; و یا «ما آل محمد آل یس هستیم .»

فضیلت و خواص زیارت آل یاسین

«یاسین» نام رسول خداست، و «آل یاسین» اهل بیت او هستند که بارها ایشان را و عظمت قدرشان را معرّفی‌فرمود. و «زیارت آل یاسین»، از مشهور‌ترین زیارات است که در قالب الفاظ و عباراتی آسمانی، آخرین جانشین پیامبر خدا، «حضرت ولیّ عصر» مورد توجّه و زیارت قرار می‌گیرد.این زیارت شریف را خود ایشان – حضرت ولی‌عصر – در نامه‌ای به یکی از یاران، به نام محمّد ‌بن عبدالله حِمیَری تعلیم‌ فرمودند و پیش از آن در نامه چنین فرمودند:

«هر گاه خواستید به وسیلة ما، به سوی خداوند توجه کنید، و به ما روی‌آورید، پس همان‌ گونه که خداوند فرموده است بگویید: سلام علی آل‌یاسین …» این زیارت با بیست‌وسه سلام آغاز می‌شود که سلام نخست آن به «آل‌یاسین»، یعنی عترت پاک پیامبر است، و سلام‌های دیگر هر یک با ذکر لقب و عنوان خاصی، به محضر امام عصر می‌باشد. سپس زیارت با اظهار و اقرار به معارف اعتقادی صحیح و گواه‌ گرفتن امام عصر به آنها، و ت جدید پیمان و وفاداری نسبت به پیشوایان برگزیده دین، به پایان می‌رسد. پس از این زیارت شریف، دعایی نیز در ادامه نقل شده‌است. بر اساس مقدمه این زیارت، خواندن آن به زمان و مکان خاصّی اختصاص ندارد و در همه اوقات و در هر زمان با قصد توجه و عرض محبت و ارادت به آستان پر مهر امام عصر خوانده می‌شود.

متن زیارت آل یاسین

سَلامٌ عَلی آلِ یاسین اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعیَ اللهِ وَ ربّانیَّ آیاتِه اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا بابَ اللهِ وَ

دیّانَ دینِه اَلسَّلامُ عَلیکَ یا خَلیفةَ اللهِ وَ ناصِرَ حَقِّه اَلسَّلامُ عَلیکَ یا حُجَّةَ اللهِ وَ دلیلَ إرادَتِه

اَلسَّلامُ عَلیکَ یا تالیَ کِتابِ اللهِ وَ تَرجُمانَه اَلسَّلامُ عَلَیکَ فی آناءِ لَیلِکَ وَ أطرافِ نَهارِک اَلسَّلامُ

عَلَیکَ یا بَقیَّةَ اللهِ فی أرضِه اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا میثاقَ اللهِ الَّذی أخَذَهُ وَ وکَّدَه اَلسَّلامُ عَلیکَ یا

وَعدَ الله الَّذی ضَمِنَه اَلسَّلامُ عَلَیکَ أیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنصوبُ وَ الْعِلمُ الْمَصبوب وَ الْغَوثُ وَ الرَّحمَةُ

الواسِعَة وَعداً غَیرَ مَکذوب اَلسَّلامُ عَلیکَ حینَ تَقوم السَّلامُ عَلیکَ حینَ تَقعُد السَّلامُ عَلیکَ

حینَ تَقرءُ وَ تُبیِّن اَلسَّلامُ عَلَیکَ حینَ تُصَلّی وَ تَقنُت اَلسَّلامُ عَلَیکَ حینَ تَرکَعُ وَ تَسجُد اَلسَّلامُ

عَلَیکَ حینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّر اَلسَّلامُ عَلَیکَ حینَ تَحمَدُ وَ تَستَغفِر اَلسَّلامُ عَلَیکَ حینَ تُصبِحُ وَ

تُمسی اَلسَّلامُ عَلَیکَ فی الَّلیلِ إذا یَغشی وَ النَّهارِ إذا تَجَلّی اَلسَّلامُ عَلیکَ أیُّهَا الإمامُ المَأمون

اَلسَّلامُ عَلَیکَ إیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأمول اَلسَّلامُ عَلَیکَ بِجَوامِعِ السَّلام اُشهِدُکَ یا مَولای أنّی اَشهَدُ

أن لا إلهَ إلاّ الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَه وَ اَشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُه لا حَبیبَ إلاّ هُوَ وَ أهلُه وَ

اُشهِدُکَ یا مَولای اَنَّ علیّاً أمیرَ‌المُؤمِنینَ حُجَّتُه وَ الْحَسَن حُجَّتُه وَ الْحُسینَ حُجَّتُه وَ عَلیَّ بنَ

الْحُسینِ حُجَّتُه وَ مُحَمَّدَ بنَ عَلیٍّ حُجَّتُه وَ جَعفَر بنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُه وَ موسَی بنَ جَعفَرٍ حُجَّتُه

وَ عَلیَّ بنَ موسی حُجَّتُه وَ مُحَمَّدَ بنَ عَلیٍّ حُجَّتُه وَ اَشهَدُ اَنَّکَ حُجَّةُ الله أنتُم الأوَّلُ وَ الآخِر وَ أنَّ

رَجعَتَکُم حَقٌّ لا رَیبَ فیها یَومَ لایَنفَعُ نَفساً ایمانُها لَم‌تَکُن آمَنَت مِن قَبل اَو کَسَبَت فی ایمانِها

خَیراً وَ أنَّ الْمَوتَ حَقّ وَ أنَّ ناکِراً وَ نکیراَ حَقّ وَ اَشْهَدُ اَنَّ النَّشرَ حَقّ وَ البَعثَ حَقّ وَ اَن الصِّراطَ

حَقّ وَ المِرصادَ حَقّ وَ المیزانَ حَقّ وَ الْحََشرَ حَقّ وَ الحِسابَ حَقّ وَ الْجَنَّةَ وَ النّارَ حَقّ وَ الوَعدَ وَ

الوَعیدَ بِهِما حَقّ یا مَولایَ شَقِیَ مَن خالَفَکُم وَ سَعِدَ مَن أطاعَکُم فَاشْهَدْ عَلی ما أشهَدتُکَ

عَلَیه وَ أنَا وَلیٌّ لَکَ بَریءٌ مِن عَدُوِّک فَالحَقُّ ما رَضیتُموه وَ الباطِلُ ما أسخَطتُموه وَ الْمَعروفُ ما

أمَرتُم بِه وَ الْمُنکَرُ ما نَهَیتُم عَنه فَنَفسی مُؤمِنَةٌ بِالله وَحدَهُ لا شَریکَ لَه وَ بِرَسولِه وَ بِأمیرِالمُؤمِنینَ

وَ بِکُم یا مَولای أوَّلِکُم وَ آخِرِکُم وَ نُصرَتی مَعَدَّةٌ لَکُم وَ مَوَدَّتی خالِصَةٌ لَکُم آمینَ آمین

دعای بعد زیارت آل یاسین

اَللّهُمَّ اِنّی أسألُکَ أن تُصَلّیَ عَلی مُحَمَّدٍ نَبیِّ رَحمَتِک وَ کَلِمَةِ نورِک وَ أن تَملأ قَلبی نورَ‌الیَقین وَ

صَدری نورَ ‌الإیمان وَ فِکری نورَ ‌النّیّات وَ عَزمی نورَ ‌العِلم وَ قُوَّتی نورَ ‌العَمَل وَ لِسانی نورَ‌ الصِّدق وَ

دینی نورَ البَصائِرِ مِن عِندِک وَ بَصَری نورَ ‌الضّیا‌ء وَ سَمعی نورَ ‌الحِکمَة وَ مَوَدَّتی نورَ المُوالاةِ لِمُحَمَّدٍ

وَ آلِهِ عَلَیهِمُ السَّلام حَتّی ألقاکَ وَ قَد وَفَیتَ بِعَهدک وَ میثاقِک فَتُغشّیَنی رَحمَتَک یا وَلیُّ یا حَمید

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ حُجَّتِکَ فی أرضِک وَ خَلیفَتِکَ فی بِلادِک وَ الدّاعی إلی سَبیلِک وَ القائِمِ

بِقِسطِک وَ الثّائِرِ بِأمرِک وَلیِّ الْمُؤمِنین وَ بَوارِ الکافِرین وَ مُجَلّی الظُّلمَة وَ مُنیرِ الْحَقّ وَ النّاطِقِ

بِالحِکمَةِ وَ الصِّدق وَ کَلِمَتِکَ التّامَّة فی أرضِک اَلْمُرتَقِبِ الْخائِف وَ الوَلیِّ النّاصِح سَفینَةِ النَّجاة وَ

عَلَمِ الْهُدی وَ نورِ أبصارِ الْوَری وَ خَیرِ مَن تَقَمَّصَ وَ ارْتَدی وَ مُجَلّی الْعَمی اَلَّذی یَملَأ الأرضَ عَدلاً

وَ قِسطاً کَما مُلِئَتْ ظُلماً وَ جَورا إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی وَلیِّکَ وَ ابنِ أولیائِک اَلَّذینَ

فَرضتَ طاعَتَهُم وَ أوجَبْتَ حَقَّهُم وَ أذهَبْتَ عَنهُم الرِّجس وَ طَهَّرتُم تَطهیراً اَللّهُمَّ انْصُرهُ وَ انْتَصِر بِه

لِدینک وَ انْصُر بِهِ أولیاءَ‌کَ وَ أولیاءَه وَ شیعَتَهُ وَ أنصارَه وَ اجعَلنا مِنهُم اَللّهُمَّ أعِذْهُ مِن شَرِّ کُلِّ باغٍ وَ

طاغ وَ مِن شَرِّ جَمیعِ خَلقِک وَ احْفَظْهُ مِن بَیْنِ یَدَیهِ وَ مِن خَلْفِه وَ عَن یَمینِهِ وَ عَن شِمالِه وَ احْرُسهَ

وَ امْنَعهُ مِن أن یُوصَلَ إلَیهِ بِسوء وَ احْفَظْ فیهِ رَسولَکَ وَ آلَ رَسولِک وَ أظهِر بِهِ الْعَدل وَ أیِّدْهُ بِالنَّصر

وَ انْصُر ناصِریه وَ اخْذُل خاذِلیه وَ اقْصِمْ قاصِمیه وَ اقْصِم بِهِ جَبابِرَةَ الکُفر وَ اقتُل بِهِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ

وَ جَمیعَ الْمُلحِدین حَیثُ کانوا مِن مَشارِقِ الأرضِ وَ مَغاربِها بَرِّها وَ بَحرِها وَ امْلَأ بِهِ الأرضَ عَدلاً وَ

أظهِر بِه دینَ نَبیَّکَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ اجعَلنی اللّهُمَّ مِن أنصارِهِ وَ أعوانِه وَ أتباعِه وَ شیعَتِه وَ

أرِنی فی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ ما یَأمَلون وَ فی عَدُوِّهِم ما یَحذَرون اِلهَ الْحَقِّ آمین

یا ذَا الْجَلالِ وَ الإکرام یا أرحَمَ الرّاحِمین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (257 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits