دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه جهت قبله را پیدا کنیم؟

چگونه به راحتی جهت قبله را تشخیص دهیم؟

چگونه جهت قبله را پیدا کنیم؟
81
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جهت قبله: به عنوان یک مسلمان، برای نماز خواندن باید جهت قبله را بدانیم، از آنجا که جهت قبله خانه کعبه در مکه میباشد، تعیین جهت قبله با قطب نما چندان سخت نیست .اما همیشه که ما قطب نما همراه خود نداریم پس با این مطلب دلگرم همراه باشید.

چگونه بدون دردسر قبله را تشخیص دهیم؟

مکه در کجا قرار دارد؟

اول از همه باید بدانید که مکه نسبت به محلی که هستید در کجا قرار دارد، همیشه مکه در جنوب غربی و یا غرب وجود ندارد، به عنوان مثال در ایالات متحده در شرق است و یا در ترکیه جهت قبله به سمت جنوب میباشد.

از خورشید استفاده کنید

انسان از بدو تولد از خورشید برای تعیین جهت های جغرافیایی استفاده میکرده است، تنها کاری که باید بکنید این است که محل طلوع خورشید را شرق و محل غروب خورشید را غرب در نظر بگیرید، آنوقت با توجه به محل کعبه و دانستن جهت های جغرافیایی فکر نکنیم تعیین قبله کار سختی باشد.

ساعت آفتابی

قبل از طهر شی عمودی با طول تقریبا ۱ متر را روی سطح زمین به صورت عمودی بگذارید. حالا نوک سایه را علامت بزنید و دایره ای به شعاع طول سایه بزنید حالا با گذشت زمان سایه چوب یا شی که قرار داده اید کاهش پیدا میکند و سپس دوباره هر چه زمان میگذرد بلند تر میشود.هنگامی که سایه دوباره به اندازه اولیه رسید و با محیط دایره برخورد کرد محل برخورد را علامت بزنید. حال خطی بین دو نقطه مشخص کرده بکشید، نقطه اول نشان دهنده غرب و دومی شرق میباشد. همچنین با کشیدن خط عمودی بر خط شرق-غرب میتوانید شمال-جنوب را نیز مشخص کنید.

چگونه می توانیم قبله را پیدا کنیم

از ساعت استفاده کنید

استفاده از یک ساعت آنالوگ با عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار شما را برای پیدا کردن جهت ها راهنمایی میکند.

نیم کرده شمالی :

در این نیم کره لازم است که ساعت را به طور افقی در دست بگیرید و عقربه ساعت شمار را به سمت خورشید بگیرید، حال جهت بین ساعت ۱۲ و عقربه ساعت شمار جنوب میباشد.

نیم کره جنوبی :

در این حالت دوباره ساعت را به حالت افقی نگه دارید، اما در اینجا نشانه گر ساعت ۱۲ را به سمت خورشید بگیرید، در اینجا وسط بین عقربه ساعت شمار و ساعت ۱۲ شمال میباشد.

استفاده از قطب نما

درست است که در این حالت به شما جهت قبله داده نمیشود اما با داشتن موقعیت خودتان نسبت به مکه میتوانید به راحتی جهت قبله را مشخص کنید، با اینحال اگر باز هم سخت است (؟) میتوانید از قبله نما نیز استفاده کنید.

استفاده از تکنولوژی

با پیشرفت تکنولوژی و به لطف فناوری GPS با استفاده از برنامه های موبایل و همچنین برنامه های تحت وب به راحتی میتوان جهت قبله را تعیین کرد.

چگونه می توانیم قبله را پیدا کنیم

چگونه جهت قبله را با استفاده از گوشی خود تعیین کنیم؟

خیلی از اوقات قبله شهرها و مناطق مختلف، از روی نقل قول‌هایی که از قدیم وجود داشته است تعیین می‌شود! اما شاید بخواهید به طور علمی و دقیق جهت قبله را در خانه و شهر خود تعیین کنید.برای این کار، اولاً نیاز به دستگاهی دارید که یک قطب‌نما بر اساس نیروی مغناطیسی و یا GPS، داشته باشد. به طور مثال اکثر گوشی‌های امروزی به طور پیشفرض چنین قطب‌نمایی را دارند. (البته اگر چنین امکانی نبود، می‌توانید حتی با نقاله این کار را انجام دهید. فقط باید دقیقاً سمت شمال را بدانید) . ثانیاً نیاز دارید که بدانید مکه و به ویژه کعبه در چه درجه‌ای نسبت به شهر شما قرار گرفته است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (81 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی شعبانی | ۶ ماه پیش
سلام بر‌تمام پاکان جهان قبله سمت عربستان نیست حدود صد ساله مد کردن مگر دور چهار دیواری میشه قبله اما قبله اصل بین شرق وغرب یعنی طلوع و غروب. سمت چپ انسان مایل به مشرق در قران هم مشرقین ومغربین زیاد گفته شده به همین راحتی بدون هیچ ابزار در هیچ جای دنیا نیاز نیست
3
8

hits