دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حالت خلسه چیست ؟ در خلسه چه اتفاقاتی برای انسان می افتد ؟
15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خلسه چیست ؟ خلسه حالتی بین خواب و بیداری است. حال برای اطلاعات بیشتر از حالت خلسه و تاثیرات آن بر ذهن تا انتها با ما همراه باشید و نظرات خود را برای ما ارسال نمایید.

خلسه چیست ؟

خلسه حالت خاصی از آگاهی میباشد که بدن در این حالت در خواب عمیق (ریلکسیشن) فرو رفته ولی ذهن کاملاً آگاه و بیدار میباشد.و اتفاقات دور و بر خود را درک میکند.

بعبارت دیگر خلسه حالتی بین خواب و بیداری است که امواج ذهنی در شرایط آلفا قرار میگیرند و تلقین پذیری انسان افزایش می یابد.

انسان در حالت خلسه :

  1. آرامش قرار میگیرد.
  2. توجه از امور عادی جدا میشود.
  3. آگاهی و تمرکز بیشتر میشود.
  4. حواس پنجگانه فیزیکی تضعیف میشود.
  5. حواس برتر هویدا و تقویت میشود.
  6. ضمیر خودآگاه کنار رفته و ضمیر ناخودآگاه پدیدار میگردد.
  7. در این حال امواج فکری انسان در سطح آلفا قرار می گیرد و تلقین پذیری انسان بیشتر میشود.

ویژگیهای خلسه کدامند ؟

  1. تنفس آرام و عمیق است.
  2. ضربان قلب طبیعی است.
  3. شخص احساس آرامش و رهایی دارد.
  4. در حالی که در خلسه منفی تنفس تند و سطحی است و شخص حالت اظطراب و تنش دارد.
  5. در زندگی روزمره حالت هایی پیش می آید که مشابه خلسه می باشند باید در این شرایط و موقعیت ها به خود تلقین مثبت نمود.

حالت های مشابه خلسه

  1. مواقعی که در حال استراحت هستید
  2. زمانی که خیلی خوشحال یا خیلی ناراحت هستید.
  3. لحظاتی قبل از این که به خواب بروید
  4. بلافاصله بعد از بیدار شدن
  5. قرار گرفتن در مکانهایی که جزء اهداف شما است.
  6. در موقع بیماری، حوادث

لحظات قبل از بخواب رفتن و بلافاصله بعد از بیدار شدن یک خلسه طبیعی عالی، مثبت، عمیق و بسیار سودمند و مفید میباشد. این دو نوبت خلسه بسیار ارزشمند میباشد و میتوان از آن در جهت تغییر در عادات و رفتار و نیز تصحیح باورهای ذهنی غلط در سطح ناخودآگاه استفاده نمود.

بنابراین برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه شما باید از این دو نوبت خلسه طبیعی استفاده نمایید. خلسه فی نفسه مفید می¬باشد بدین معنی که اگر شما در حالت خلسه قرار بگیرید و تلقین هم نکنید، صرف قرار گرفتن در خلسه برای سلامتی جسم و ذهن و تقویت تمرکز مفید میباشد.

پدیده های جدید همواره به دید شک و تردید نگریسته شده و به سختی مورد پذیرش واقع می شوند به خصوص اگر که آنها در زمره مسائل ذهنی و روانی قرار بگیرند. اصوات هماهنگ کننده مغز و فرکانس های دو گوشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، خوشبختانه از آنجای که وضع ظاهری این پدیده با صوت، فرکانس و امواج مغزی سر و کار دارد مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته و هم اکنون ده ها موسسه در آمریکا و اروپا در این زمینه فعالیت می کنند. مقالات و کتب علمی متعددی در مورد آن نگارش یافته و نتایج به دست آمده توسط کاربران نیز همگی تایید کننده اثرات مثبت ان در پرورش مهارت های ذهنی می باشد

چگونگی تاثیر اصوات هماهنگ کننده مغز

الگوهای امواج مغزی

الکترو آنسفالوگراف دستگاهی است که فعالیت الکتریکی مغز را نشان می دهد . آزمایشگاه های متعددی در سراسر جهان با این وسیل مطالعات و تجربیات زیادی برای درک بهتر 4 الگوی اصلی امواج مغزی ( بتا ، آلفا ، تتا ، دلتا) انجام داده اند.

هر فرکانس دارای ویژگی مشخص می باشد و حالت مشخصی از آگاهی را ایجاد می کند.

  1. امواج بتا (14 سیکل در ثانیه و بالاتر) نشان دهنده وضعیت بیداری عادی و هنگامی که توجه فرد متوجه جهان خارج می باشد.
  2. امواج آلفا (13-8 سیکل در ثانیه) در زمان خیال پردازی و مدیتیشن سبک هنگامی که چشمها بسته هستند.
  3. امواج تتا (7- 4 سیکل در ثانیه) در هنگام خواب و مدیتیشن عمیق.
  4. امواج دلتا (3-5/0 سیکل در ثانیه) در هنگام خواب عمیق و مدیتیشن های بسیار عمیق رخ می دهند.
  5. مطالعات انجام شده نشان دهنده آن است که ارتعاشات ناشی از اصوات ریتمیک تاثیر عمیقی روی فعالیت مغز دارند.

ریتم های ملایم و ضربان دار نیز به طریق متشابهی عمل می کنند. در صورتی که فرکانس های مورد نظر با کامپیوتر تولید شوند بسیار دقیق و یکنواخت بوده و می توانند برای ایجاد حالت های مطلوب مغزی استفاده شوند.

این حالت بسیار شبیه تنظیم کردن یک رادیو روی ایستگاه مشخصی می باشد. با تکنولوزی اصوات هماهنگ کننده مغزی می توانیم آگاهی خود را روی دامنه وسیعی از وضعیت های مغزی تنظیم کنیم: هوشیاری، تمرکز، توجه، ریلکسیشن، تجسم، خلاقیت، مدیتیشن، خواب عمیق، تقویت حافظه،و...

مانند امواج صوتی مغز ارتعاشات مخصوص به خود را داشته و از آنها جهت ارتباط با قسمتهای دیگر بافت عصبی و بخش های مختلف بدن استفاده می کند.

شمن ها از اصوات ریتمیک متناوب تولید شده توسط طبل برای انتقال آگاهی و سفرهای خارج از کالبد به جهان های درون استفاده می کنند. راهبان تبتی با استفاده از مانترا های ریتمیک و یکنواخت برای ورود به وضعیت های مدیتیشن عمیق استفاده می کنند، اثرات مشابهی در شنوندگان این مانتراها مشاهده شده است.

دستگاه EEG با اندازه گیری پالس های حاصله از نرون ها که بر حسب سیکل بر ثانیه بیان می شود امواج مختلف مغزی را تشخیص می دهد همانطور که ذکر شد امواج بتا در حد فاصل 40-13 قرار داشته و با تمرکز بالا و هوشیاری توسعه یافته مرتبط می باشند، برخی از دانشمندان عقیده دارند که فرکانس بتای 40 هرتز کلید ادراک می باشد.

امواج آلفا در حدود 12-7 قرار گرفته و با ریلکسیشن عمیق مرتبط می باشد ولی نه یک مدیتیشن کامل، درآلفا ما شروع به دستیابی به ثروت عظیم خلاقیت می کنیم که درست در زیر سطح هوشیاری آگاه ما قرار گرفته است.

آلفا در حقیقت دروازه ورود به وضعیت هاب عمیق تر آگاهی می باشد، همچنین آلفا محل فرکانسی است که به عنوان فرکانس رزونانس میدان الکترومغناتیسی زمین شناخته می شود

تتا در حد فاصل 7-4 هرتز قرار داشته و ناحیه شگفت آوری است که می توانیم آن را مورد مکاشفه قرار دهیم تتا به عنوان وضعیت سایه روشن آگاهی نیز شناخته می شود. به طور معمول ما به صورت خیلی گذرا در هنگام برخاستن از خواب (دلتا عمیق) و با هنگام فرو رفتن در خواب آن را تجربه می کنیم.

در رویاهای بیداری ، تصاویر زنده لحظه ای در مقابل چشم ذهنی در وضعیت تتا رخ می دهد و در این حالت ما مستعد دریافت اطلاعات ماورای وضعیت عادی آگاهیمان هستیم. همچنین تتا دروازه ای برای یادگیری و حافظه شناخته شده است.

مدیتیشن تتا باعث افزایش خلاقیت، تقویت قدرت یادگیری، کاهش استرس و بیدار شدن قدرت اشراق و توانایی های دیگری در زمینه ادراک فراحسی می شود. امواج دلتا در حدود 4-0 هرتز قرار می گیرند، دلتا با خواب عمیق مرتبط می باشد.

علائه بر این فرکانس های خاصی در محدوده دلتا باعث ترشح هورمون رشد که در بهبود بیماری ها و ترمیم بافت ها موثر است می شوند، این امر توضیح دهنده ضرورت یک خواب آسوده و عمیق در فرآیند بهبود امراض می باشد

بیشتر بخوانید :

فواید خواب چیست؟راههای خوب خوابیدن را میدانید؟

تست خواب ( پلی سومنوگرافی ) چه زمانی انجام میشود ؟

در کدام روز، ساعت و ماه از سال تعبیر خواب صحت دارد ؟

کدام خواب (کم،زیاد) سلامت شما را به خطر می اندازد ؟

۷ ترفند طلایی برای بیدار کردن کودک از خواب

خواب هلاکت چیست ؟ چرانباید هنگام غروب خوابید ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۲ سال پیش
(برخی از دانشمندان عقیده دارند که فرکانس بتای 40 هرتز کلید ادراک می باشد.)
مسئله بی جواب برخی دانشمندان کارکرد گرا که رویه ای روتینی جزء نادیده انگاری ندارند؟
چرا فرکانس بتا کلید ادراک است یا چگونه فرکانس ۴۰ هرتز آگاهی ایجاد میکند؟
0
0
ناشناس | ۲ سال پیش
بواسطه همین امور است که میگویند مغز زمینه ساز آگاهی است و نه خود آگاهی
0
0

hits