دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لزوم استفاده از روانشناس و مشاوره خانواده در امر ازدواج
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مشاوره پیش از ازدواج زمانی که زوجین به مسائل مربوط به ارتباطات و ناهماهنگی های ارزشی به مشکل برخورد می کنند، روانشناس آنها را در سازماندهی این مسائل کمک می کند.

لزوم استفاده از روانشناس و مشاوره خانواده و خدمات مشاوره ازدواج از دید روانشناسی چیست؟

روانشناسی خانواده چیست ؟

از دید روانشناسی سیستم خانواده از مهم ترین سیستم های هر جامعه ای می باشد و به همین دلیل حفظ و تداوم خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است.

روان شناسان در حوزه ی مشاوره و خانواده درمانی خانواده را مرکز رشد و تکامل اعضای آن و التیام و بهبود مشکلات و آسیب ها مطرح کرده اند. این موارد در فروپاشی و و یا شکوفایی روابط میان اعضای خانواده نقش دارد. روانشناسی خانواده چشم انداز های وسیعی درمورد تاثیرات چندگانه بر روابط ، چگونگی شکل گیری و پایداری روابط در طول زمان و تغییرات واقعی و معنی دار در روابط زوجین و اعضای خانواده را ارائه می دهد.

هدف از مشاوره خانواده و خانواده درمانی در سلامت روانی

متخصص روانشناس خانواده در مرکز مشاوره روانشناسی تلاش می کند تا مسائل و مشکلات افراد را در محیط خانواده مورد بررسی قرار دهد. و دکتر روانشناس با استفاده از خانواده درمانی تلاش می کند تا خانواده ویژگی هایی مانند محبت ، علاقه ، مهربانی ، ارزش قائل شدن برای یکدیگر سرزندگی ،اصالت و... را در روابط خود رواج دهند مشاور خانواده منبع اختلافات و مناقشه را شناسایی می کند و مهارت های لازم جهت بهبود را آموزش می دهد.

  • از تاثیرات روانشناس خانواده در روابط خانوادگی عبارت اند از:
  • مدیریت خانواده بعد از یک بحران
  • ایجاد صداقت و همدلی صحیح بین اعضای خانواده
  • ایجاد یک محیط حمایتی
  • کاهش منابع تنش و استرس در خانواده و مدیریت خشم
  • توانایی برای حل اختلافات خانواده و بررسی تفکرات و احساسات و درک بهتر و سالم تر
  • کاوش نقش های خانوادگی ، قوانین و الگو های رفتاری و نقاط قوت و ضعف آنها
  • بخشش و ایجاد اعتماد بین افراد خانواده و...

لزوم استفاده از روانشناس و مشاوره خانواده در امر ازدواج

زوج درمانی و اهداف آن

خانواده سیستمی است که رفتار هر فرد به سایر افراد خانواده تاثیر می گذارد و تاثیر می پذیرد به عبارتی تغییر در رفتار یک فرد باعث تغییر در رفتار سایر افراد خانواده می شود. این الگوهای ارتباطی پیوسته بین زوجین در حال تکرارند. بنابراین زوج درمانگر می تواند الگوهای رفتاری مخرب را تشخیص داده و عادت های مهرورزی و پیوند دهنده را جایگزین آن کند از مواردی که باعث بهبود روابط بین زوجین می شود میتوان به :

  • احترام گذاشتن
  • حمایت کردن
  • تشویق کردن
  • گوش کردن
  • اعتماد کردن
  • پذیرفتن فرد همانگونه که هست
  • گفت و گو و رفتار منطقی در هنگام بروز اختلافات اشاره کرد.
  • به عبارتی مشاوره در زمینه زوج درمانی به زوجین کمک میکند تا تغییراتی نسبت به دیدگاه افراد در روابطشان ایجاد شود تا تعاملات خود را بهبود ببخشند.

آیا مشاوره پیش از ازدواج می تواند سودمند باشد ؟

هدف از مشاوره قبل از ازدواج ایجاد استانداردهای واقع بینانه و بهبود ارتباطات بین دو نفر برای حل مسائل جاری یا احتمالی است. مشاوره پیش از ازدواج کمک می کند تا یک رویکرد مثبت در روابط ایجاد شود. تمرکز روانشناس ازدواج برای شناخت ارزشها و تاریخچه ای از شریک زندگی افراد می باشد و زوجین با استفاده از مشاوره به درک عمیقتری از یکدیگر می رسند که طول عمر ارتباطات را افزایش می دهد. تشویق افراد برای بهره مندی از مشاوره قبل از ازدواج در کلینیک مشاوره قبل از ازدواج و مرکز مشاوره ازدواج توسط بهترین دکتر مشاور خانواده و مشاوره پیش از ازدواج در مراحل اولیه می تواند خطر طلاق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اولویت کار جلسات مشاوره پیش از ازدواج این است که زوج ها برای ایجاد یک رابطه درست هدایت می شوند و به بررسی دوران کودکی، عادت ها و رفتار فعلی زوجین و نحوه ی عملکرد و احساسات آن ها می پردازد.

لزوم استفاده از روانشناس و مشاوره خانواده در امر ازدواج

چه زمانی از مشاوره قبل از ازدواج استفاده می شود؟

مشاوره پیش از ازدواج زمانی که زوجین به مسائل مربوط به ارتباطات و ناهماهنگی های ارزشی به مشکل برخورد می کنند، روانشناس آنها را در سازماندهی این مسائل کمک می کند.

مشاوره قبل از ازدواج، احترام، پذیرش، دردسرهای خانوادگی، سلامت جنسی و یکپارچگی نسبت به نیازهای یکدیگر راشرح داده و همچنین سوالات مهم قبل از ازدواج جهت شناخت بیشتر افراد از یکدیگر را مطرح خواهد کرد و این روند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این سوالات آنها به زودی نقاط قوت و ضعف را شناسایی خواهند کرد. یک روانشناس بدون طرفداری به افراد کمک می کند تا هر دو فرد در مورد بخش هایی از رابطه که نگران هستند یا در حال حاضر ناراضی هستند، حمایت شوند.

روانشناس خانواده از یک سری تست های معتبر برای شناسایی زوجین اسنفاده خواهد کرد. . این تست های روانشناسی ابعاد و تیپ های شخصیتی و روانشناختی زن و شوهر را نشان خواهد داد و همچنین بسیاری از فاکتور های مهم مثل انگیزه، همدلی ، مهارت های اجتماعی ، خود آگاهی ، خود تنظیمی ، نیاز ها و میزان همسان بودن افراد را نشان می دهد.همه ی این موارد جهت کمک کردن به درک و مدیریت اختلافات در آینده موثر خواهدبود . مشاور ازدواج با استفاده از ابزار های گفته شده، با آگاهی نسبت به عادت های بد زوجین و میزان آسیب پذیری آنها می تواند به آن ها در حل مسائل بدون استفاده از مکانیزم های دفاع یا گرایش های خودخواهانه کمک کند. با یادگیری در مورد ابزارهای ارتباطی و اعتماد زوجین رشد می کنند و در تصمیم خود برای نهایی شدن ازدواج احساس اعتماد به نفس می کنند. روانشناس آنها را به چگونگی انجام و تغییر الگوهای مخرب آنها که بر روی روابط آنها تاثیر می گذارد ، راهنمایی خواهد کرد.

وجود یک جامعه ی سالم از نظر بهداشت روانی مهم است. رضایت مندی زناشویی در واقع نگرش مثبت و لذت بخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف به روابط زناشویی خود دارند مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده در مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی انتخاب نو که با مدیریت آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت و خانم دکتر نسرین باقری می باشد و با استفاده از خدمات کلینیک مشاوره انتخاب نو می توانید به پایه و اساس ازدواج خود فکر کنید و شما به طرز چشمگیری شانس خود را برای ازدواج طولانی تر و شادتر افزایش می دهید. مرکز مشاوره انتخاب نو در تهران متشکل از یکپارچگی و احترام متقابل است. در طول جلسات افراد محیطی امن دارند که در آن می توانند نظرات خود را با بهترین روانشناسان کلینیک در میان بگذارند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits