دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع جفت در بارداری : معرفی انواع موقعیت جفت در بارداری
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انواع جفت در بارداری : جفت عضوی از بدن زنان باردار است که فقط در زمان بارداری و در طرف دیواره داخلی رحم (آندومتر) تشکیل می شود و بعد از زایمان هم از رحم خارج می گردد. برای بیشتر دانستن درباره انواع جفت دربارداری با دلگرم همراه باشید.

انواع جفت در بارداری

انواع جفت در بارداری : همانطور که می دانید جفت، عضوی متصل به دیواره رحم مادران حامله است که باعث رشد جنین داخل رحم این افراد می شود.

همچنین، انتقال مواد مغذی به جنین داخل رحم زنان باردار با این عضو صورت می گیرد. البته، تنظیم حرارت، دفع مواد زاید از بدن جنین و تبادل اکسیژن با جریان خون مادر باردار نیز با وجود جفت امکان پذیر است.

علاوه بر اعمال ذکر شده، مبارزه با عفونت های داخلی نیز بر عهده جفت بوده و این عضو کمک می کند تا تولید هورمون های لازم برای داشتن یک دوره بارداری سالم در اندازه متعادلی صورت گیرد.

یادتان باشد که جفت، خود را در دیواره رحم زن حامله نهفته کرده و در موقعیت طرفین و یا بالای رحم این افراد قرار می گیرد. البته، لازم است به خاطر داشته باشید که موقعیت قرارگیری جفت در داخل رحم هر زن حامله ای، متفاوت از سایر زنان باردار است.

از نظر محل قرار گیری چند نوع جفت داریم ؟

بعد از لقاح هر جایی که جنین اولیه لانه گزینی کند به آنجا محل جفت گفته می شود و جفت در آنجا ریشه کرده و رشد میکند. بسته به اینکه جفت در کدام قسمت رحم جای گیری وریشه کند، نام های متفاوتی دارد از جمله:

1. جفت خلفی (Posterior):

این جفت در دیواره پشتی رحم لانه گزینی کرده است

جفت خلفی چیست / همه چیز درباره جفت خلفی

2. جفت قدامی (Anterior):

این جفت در دیواره جلویی رحم لانه گزینی کرده است. برای برخی خانم های باردار این سوال پیش می آید که آیا جفت قدامی غیر طبیعی است باید این را به شما بگوییم که: خیر !

جفت قدامی هم مانند جفت های دیگر یکی از انواع طبیعی جفت (از نظر محل) می باشد. اما در این نوع جفت، خانم های باردار ممکن است حرکات جنین خود را کمی دیر تر و کمتر حس کنند.

وعلت آن، وجود یک جفت بین ضربه های جنین با پوست شکم شما می باشد. این جفت مانند یک ضربه گیر عمل کرده و شدت ضربه وارده به پوست شکم مادر را کاهش می دهدو در نتیجه خانم باردار کمتر حرکات جنین را حس میکند .

اما خانم باردار باید بداند در این نوع جفت انجام سزارین برای جراح کمی مشکل است مخصوصا اگر جفت پایین هم باشد و نیاز است پزشک با تبحر بالا این کار را انجام دهد.

چون جفت دقیقا جایی است که در سزارین شکم مادر باید برش بخورد. و مساله مهم دیگر در جفت قدامی، این است که اگر خانم باردار، قبلا سابقه ی یک زایمان سزارین داشته باشد و در بارداری دوم جفت قدامی داشته باشد.

ممکن است این جفت قدامی، داخل جای بخیه زایمان قبلی ریشه کند وکه این مورد باعث چسبندگی و خونریزی شدید بعد زایمان می شود. معمولا در این افراد پزشک سونوگرافی داپلر جهت بررسی میزان رسوخ جفت به داخل دیواره رحم و بخیه قبلی انجام می دهد .

3. جفت فوندال (Fondal):

این جفت در بالاترین قسمت رحم لانه گزینی کرده است.

4. جفت جانبی (Lateral):

محل لانه گزینی این جفت در قسمت چپ یا راست رحم می باشد.

5. جفت پایین (Low lying):

این نوع جفت در قسمت تحتانی رحم لانه گزینی کرده است. در این مورد بسته به اینکه فاصله ی جفت پایین، از دهانه رحم چقدر باشد، چهار نوع جفت پایین داریم.

انواع جفت پایین:

  1. اولین نوع، جفت پایین: محل قرار گیری این نوع جفت در قسمت تحتانی رحم است و فاصله معقولی با دهانه رحم دارد.
  2. دومین نوع، جفت مارژینال: این نوع جفت به حدی پایین است که لب به لب با دهانه رحم شده است. فاصله ای با دهانه رحم ندارد.
  3. سومین نوع، جفت پارشیال: این نوع جفت که به آن سرراهی نسبی هم می گویند جفت به حدی پایین است که قسمتی از دهانه رحم البته نه همه ی آن را پوشانده است.
  4. چهارمین نوع، جفت پرویا: این نوع جفت که به آن سرراهی کامل هم می گویند حدی پایین است که به طور کامل روی دهانه رحم را پوشانده است.

همچنین جفت ممکن است ادغامی از انواع بالا باشد برای مثال جفتی که هم در دیواره ی خلفی است و هم نسبتا بالا است را " پوستریو فوندال" می نامند.

از نظر ظاهر چند نوع جفت داریم ؟

جفت های جنین از نظر ظاهر نیز در دسته بندی مختلفی قرار دارند که بعضی از آنها می توانند ورژن طبیعی و برخی از آنها غیر طبیعی و پرخطر باشند. از نظر ظاهری 8 نوع جفت داریم که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. جفت متعدد و یا جفت 2 لوب –جفت چند لوبی همراه با یک جنین: در این مدل جفت به چند لوب تقسیم می‌شود که این تقسیم ناکامل ونا مساوی است وبه این صورت است که در هنگام تشکیل جفت عروق قبل از یکی شدن وتشکیل بندناف از یک لوب به لوب دیگر گسترش پیدا میکنند که این حالت را جفت دولوبی یادوقسمتی می نامند. اگر دو یا سه لوب به صورت مجزا و یا کاملا از هم جدا باشند وعروق به صورت جدا از هم باقی بمانند این حالت را جفت دوتایی یاسه تایی می نامند.
  2. جفت فرعی و یا لوب اضافی: در هنگام تشکیل جفت یک یا چند لوب و با فاصله از جفت اصلی در پرده ها تشکیل می شوند. لوب فرعی گاهی اوقات بعد از زایمان در رحم مادر جا می ماند وممکن است باعث خونریزی شدید شود. معمولا این نوع اختلال دربارداری دو قلویی بیشتر است.
  3. جفت غشایی و یا مامبرانوس: در این نوع جفت به صورت یک غشای نازک که تمام محیط کوریون را می پوشاند. این نوع جفت خیلی به ندرت اتفاق می افتد و اغلب با سونوگرافی قابل تشخیص است. احتمال چسبندگی جفت به رحم و خونریزی حین و پس از زایمان، در این نوع جفت بالاست .
  4. جفت حلقوی: این نوع جفت شکل حلقوی دارد و گاهی حلقه ای کامل از بافت جفت دیده می‌شود. و همچنین به علت از بین رفتن قسمتی از جفت در بخشی از حلقه، شکل نعل اسبی نیز می گویند. در این نوع جفت احتمال بیشتر خونریزی قبل از زایمان و بعد از زایمان و محدودیت رشد جنین همراه است.
  5. جفت منفذدار: در این نوع جفت یک حفره واقعی در جفت وجود دارد و جفت کاملا شبیه حلقه است. وممکن است هنگام زایمان پزشک این حدس را بزند که بخش حذف شده جفت در رحم باقی مانده است.
  6. جفت اکستراکوریال: در این نوع جفت صفحه جنینی از صفحه مادری کوچکتر است و چند میلیمتر از دور جفت، بدون پوشش است، زیرا پرده جنینی آن را نپوشانده است. این نوع جفت دارای دو حالت است: 1 .خندقی، که در سطح جنینی یک فرورفتگی مرکزی وجود دارد وحلقه ای ضخیم به رنگ سفید مایل به خاکستری آن را می پوشاند، در این نوع جفت خطر خونریزی قبل از زایمان وخطر زایمان زودرس، مرگ ومیر پری ناتال وناهنجاری های جنینی بسیلر دیده شده است. 2.جفت حاشیه بندی شده در این مورد حلقه فاقد فرورفتگی مرکزی و چینهای پرده ها می باشد
  7. جفت راکتی شکل: در این نوع جفت بندناف به جای اینکه به قسمتهای مرکزی جفت متصل باشد، به حاشیه آن متصل شده است.
  8. جفت ولامنتوس یا بادبزنی: در این نوع جفت عروق خونی جفت به جایی اینکه درون جفت باشد در بیرون ان تشکیل شده است و بنابراین احتمال خونریزی و پارگی عروق جفت در حین زایمان افزایش می‌یابد. برآورد شده است از هر یک میلیون حاملگی یک مورد دارای جفت ولامنتوس می‌باشند.


بیشتر بخوانید :

جفت سر راهی چیست ؟ راههای تشخیص و عوارض جفت سرراهی کدامند ؟

علائم و درمان باقی ماندن جفت بعد از سقط یا سزارین



    این مطلب چقدر مفید بود ؟
    5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits