دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاهش درد سینه مادر بعد از شیر دهی
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درد سینه پس از قطع شیردهی، چرا؟تورم سینه ها، مسدود شدن مجرای شیری و درد سینه ها به دلیل وجود شیر باقی مانده، عوارض دردناکی است که در روزهای بعد از گرفتن کودک از شیر مادر قابل مشاهده خواهد بود.

درد سینه پس از قطع شیردهی، چرا؟

تورم سینه ها، مسدود شدن مجرای شیری و درد سینه ها به دلیل وجود شیر باقی مانده، عوارض دردناکی است که در روزهای بعد از گرفتن کودک از شیر مادر قابل مشاهده خواهد بود.با دلگرم همراه باشید.

 درد سینه پس از قطع شیردهی، چرا؟

درمان درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

معمولاً بعد از قطع شیردهی ، سینه ها به دلیل پر بودن و تخلیه ناکافی شیر از آن ها، دچار تورم و درد می گردند که این درد تا وقتی که سینه خالی نشده و شیر مادر خشک نگردیده ، باقی می ماند.درد سینه ها پس از قطع شیردهی از مادری به مادر دیگر متفاوت است و همچنین به روند قطع شیردهی شما هم بستگی دارد، مثلا مادری که به طور مرتب هر چند روز یک بار یک وعده شیردهی را کم می کند بیشتر از مادری که آهسته و در طول چند هفته این کار را انجام می دهد اذیت می شود.

وقتی دوران شیردهی به فرزندتان تمام شود شاید متوجه شوید که سینه های تان افتاده و کوچک تر از قبل به نظر می آیند و این کاملا طبیعی است. تغییرات فیزیکی و هورمونی این دوران سینه های شما را تغییر داده است، البته عوامل وراثتی هم بی تاثیر نیستند. پوست برخی از خانم ها خاصیت ارتجاعی دارد که باعث می شود سینه ها پس از شیردهی دوباره به حالت اول بر گردد. سینه اغلب خانم ها حداقل بعد از حدود شش ماه پر می شود و بالا می آید، هر چند ممکن است هرگز شکل و اندازه قبلی خود را به دست نیاورد.

آیا شما به عنوان مادری که کودک خود را از شیر گرفته اید ، فکر می کنید که استفاده از یک دستگاه پمپاژ برای تخلیه شیر باقی مانده در سینه های شما و جلوگیری از دردناک شدن آن ها و خون مردگی ضروری است؟

باید به یاد داشته باشید که پس از گرفتن کودک از شیر مادر ، تجربه کردن درد در سینه های مادر برای چند روز امری غیر معمول نیست. تورم سینه ها، مسدود شدن مجرای شیری و ورم آن ها به دلیل وجود شیر باقی مانده، عوارض دردناکی است که در روزهای بعد از گرفتن کودک از شیر مادر قابل مشاهده خواهد بود، مخصوصا اگر از شیر گرفتن کودک ناگهانی و در مدت زمان خیلی کوتاهی اتفاق افتاده باشد. خوشبختانه، درد و ورم در پستان های مادرانی که به آرامی و تدریجا کودک خود را از شیر مادر می گیرند، کم خواهد بود و با مراقبت های بهداشتی و داروهای گیاهی در منزل، به راحتی درمان خواهد شد.

کاهش درد سینه بعد از شیر دهی

علائمی که در سینه های مادر بعد از شیر گرفتن کودک بروز می کند :

با توجه به گفته های مشاور شیردهی می توان ادعا کرد که درد به وجود آمده در سینه های مادر بعد از شیر گرفتن کودک ، ممکن است در هر نقطه از پستان های او رخ دهد. لازم است به عنوان یک مادر شیرده بدانید از جمله مناطقی که درگیر این مشکل می شوند، می توان ناحیه آرئول و یا کل قسمت های پستان مادر شیرده را نام برد. درد به وجود آمده در یک پستان و یا در هر دو آن ها، اغلب در چند روز اول بعد از شیر گرفتن کودک به اوج خود می رسد، که بعد از مدتی به آرامی و به طور طبیعی کاهش خواهد یافت.

در این مواقع، معمولا سینه های مادر متورم شده و او احساس می کند که آن ها سخت یا ناصاف شده اند، حتی ممکن است این علائم با بروز تب زیاد در مادر هم همراه باشد. خوب است بدانید که نشت شیر از نوک سینه ها در روزهای پس از گرفتن کودک از شیر مادر، امری غیر معمول نیست، به ویژه هنگامی که شما در حمام در حال دوش هستید یا پس از شنیدن صدای گریه فرزندتان یا زمانی که اصطکاک پیراهن و یا سینه بند با نوک سینه های شما بیشتر باشد، این حالت دیده خواهد شد.

علل بروز تورم در سینه های مادران شیرده بعد از شیر گرفتن کودک

به عنوان یک مادر شیرده همیشه به خاطر داشته باشید که از شیر گرفتن ناگهانی نوزاد باعث ایجاد درد در سینه های شما، به دلیل تورم آن ها خواهد شد. پمپاژ و مکش شیر توسط کودک باعث تولید مقدار بیش از حدی از شیر در بدن شما مادر شیرده شده است که بدن شما به طور طبیعی، ترشح شیر را چند هفته پس از جدا کردن نوزاد از شیر مادر ادامه خواهد داد که گاهی اوقات این شیر ترشح شده، سبب مسدود شدن مجاری شیری در سینه های مادر خواهد شد. اگر این انسداد مجاری شیری در مادر درمان نشود، باعث ورم پستان ها و یا حتی سبب به وجود آمدن عفونت های دردناک در بدن مادر شیرده خواهد شد، که گاهی با علائمی مشابه بیماری آنفولانزا که با تورم و به وجود آمدن رگه های قرمز رنگ و دردناک در سینه ها همراه خواهد بود.همچنین، شما مادر شیرده که به تازگی کودک خود را از شیر گرفته اید، ممکن است با سوالاتی مانند سوالات زیر روبرو شوید.درد در سینه های مادر بعد از شیر گرفتن کودک ، ممکن است در هر نقطه از پستان های او رخ دهد

روش های درمانی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

اگر شما به عنوان یک مادر شیرده، در زمان از شیر گرفتن کودکتان درد و تورم را در سینه های خود احساس می کنید، استفاده از پمپاژ را برای تخلیه شیر باقی مانده و کاستن درد و ورم خود، فقط یک بار می توانید انجام دهید، آن هم در صورتی است که درد و تورم را نتوانید تحمل کنید. به یاد داشته باشید که به جای آن، نوشیدن چند فنجان چای مریم گلی در هر روز توسط این گونه مادران باعث کاهش یافتن تولید شیر در بدن آن ها خواهد شد، اما همیشه به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هر دارو و یا گیاهان دارویی با دکتر معالج خود مشورت کنید.

کاهش درد سینه بعد از شیر دهی

قرار دادن کلم برگ تازه و خنک در نوک سینه ها و تعویض کردن آن ها در هر چند ساعت یک بار تا زمان پژمرده شدن، درد و ورم ناشی از جدا کردن نوزادان از شیر مادر را کاهش خواهد داد. همچنین، مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن می تواند برای کاهش درد پستان های مادر شیرده و تورم آن ها مفید باشد، اگر بروز درد و ورم در سینه ها از مسدود شدن مجاری شیری باشد، می توان با ماساژ دادن این مجاری و به کار بردن گرما در این نواحی به شل پلاگین سینه های مادر شیرده کمک کرد.

اگر متوجه شدید که تب دارید و یا رگه های قرمز رنگی بر روی سینه های شما به وجود آمده است، طوری که درد و ورم آن نواحی بسیار زیاد شده باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون به احتمال زیاد نیاز به درمان با آنتی بیوتیک خواهید داشت.

کاهش درد سینه بعد از شیر دهی

چ

پیشگیری و راه های درمان درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

وقتی که شما مادر شیرده می خواهید کودکتان را از شیر بگیرید، این کار را به آرامی و با کم کردن تعداد دفعات شیردهی روزانه به کودک خود آغاز کنید، تا جلوی جمع شدن شیر و درد و تورم سینه های شما گرفته شود. حذف یک جلسه شیردهی در هر سه روز یک بار، کمک می کند تا بدن مادر، تولید شیر را با کاهش تقاضای کودک، تنظیم کند. همچنین، به یاد داشته باشید که کاهش تدریجی زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر هم در حد کاهش 1 الی 2 دقیقه ای در هر جلسه، بسیار مفید خواهد بود. با این کار، جلو پمپاژ بیشتر شیر توسط مکیدن زیاد کودک گرفته شده و تورم و دردناک شدن سینه های مادر هم کم خواهد شد.

کاهش درد سینه بعد از شیر دهی

منبع:دکتر ندا مقتدری اصفهانی،بیتوته،نی نی بان

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits