دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پیشگیری و درمان ورم پا در بارداری
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پیشگیری و درمان ورم پا در بارداری :پیشگیری از ورم پا در بارداری /با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان ورم پا آشنا شوید.

پیشگیری از ورم پا در بارداری

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان ورم پا آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/

ورم پا

ورم پا در بارداری


ورم پاها در بارداری یکی از مشکلات شایعی است که بسیاری از خانم‌ها را نسبت به سلامت و زیبایی‌شان نگران می‌کند. به خاطر داشته باشید گرچه ورم در طی بارداری دیگر به عنوان نشانه پره اکلامپسی شناخته نمی‌شود ولی می‌تواند در صورت همراهی با افزایش فشار خون، نشانه‌ای از مشکلات شدیدتر و نیز اختلالات کلیوی باشد.

بنابراین در صورت تشدید ورم و درگیر شدن دست‌ها و صورت حتما به پزشک یا مامای‌تان مراجعه کنید. از آنجا ­که رحم در داخل لگن است و سیاهرگ و رگ‌هایی که خون را از پا به قلب هدایت می­کند، از رحم به سمت بالا در حرکت هستند، از هفته 20 باردرای فشار فیزیکی زیاد می­شود و فشار مکانیکی رحم روی عروق است.

در بارداری به دلیل این‌که عروق 2 لیتر خون اضافه در خود جای می­دهند معمولا گشادتر از حالت معمول هستند و روی عروقی که از قبل گشاد هستند هم فشار وارد می­کنند. این حالت در فرد باردار سبب ورم پا می­شود. معمولا در این حالت عروق به طرف بیرون تراوش می­کنند، یعنی ادم بین بافتی از هفته 20 تا 26 نمایان می­شود.

افرادی که سابقه واریس دارند، افرادی که وزن‌شان در بارداری زیاد بالا رفته و افرادی که در سنین بالا باردار می­شوند خطر نارسایی عروق و سیاهرگ‌های برگرداننده خون به قلب را دارند. واریس تشدید می­شود یعنی نفوذ مایع از جداره سیاهرگ‌ها را باعث می­شود.

اگرچه ورم دوران بارداری معمولا بی ضرر است، اما در صورتی که کنترل نشود، می تواند بر کیفیت زندگی مادر و حتی جنین تاثیر بگذارد.

http://www.delgarm.com/

ورم پاها در دوران بارداری

دوران بارداری برای هر مادری زمانی فوق العاده و منحصر به فرد است و علایم و نشانه های بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. اما معمولا یک سری علایم شایع وجود دارد که تقریبا در اکثر زنان باردار رخ می دهد.

یکی از این علایم، ورم دوران بارداری می باشد که به آن ادم گفته می شود. ورم این دوران غیرعادی نیست، اما اگر کنترل نشود، ممکن است مادر را به دردسر بیندازد.

به عبارت دیگر اگرچه ورم دوران بارداری معمولا بی ضرر می باشد، اما در صورتی که کنترل نشود می تواند بر کیفیت زندگی مادر و حتی سلامتی جنین تاثیر بگذارد.ورم بارداری بیشتر در پاها دیده می شود و علت شایع آن، تجمع و احتباس مایعات بدن در اندام های تحتانی مثل پا می باشد.

ورم حاملگی می تواند در هر زمانی از دوران بارداری شروع شود، اما معمولا از ماه پنجم بارداری به بعد شایع می باشد.ورم دوران بارداری، مختصر و یکنواخت می باشد. در این دوران، حجم مایعات بدن مادر برای تغذیه بهتر جنین بالا می رود. بنابراین قسمتی از این مایعات در مناطق انتهایی بدن و یا در عضلات و مفاصل تجمع پیدا کرده و ورم حاملگی را ایجاد می کنند.

http://www.delgarm.com/

رعایت موارد زیر برای فرد باردار موثر است:

  • مصرف نمک را کم کنند.
  • در طول باردرای از جوراب واریس استفاده کنند.
  • حتما پیاده­روی داشته باشند.
  • سعی کنند وزن زیاد نگیرند چون وزن زیاد برای‌شان مشکل به وجود می­آورد.
  • خانم‌های کارمند یا خانه‌دار نباید بیش از 45 دقیقه به حالت نشسته باشند. روی انگشتان پای خود را بروند.
  • کفشی با پاشنه 3 سانتی‌متر بپوشند.
  • مصرف مایعات را محدود نکنند و تا جایی که می­توانند مایعات مصرف کنند.
  • از آویزان نگه داشتن پاها به مدت طولانی در طی روز خودداری کنند.
  • در هنگام استراحت پاها بالاتر از سطح زمین قرار گیرد.
  • از پوشیدن جوراب‌های تنگ و غیرنخی خودداری کنند.

http://www.delgarm.com/

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  

    ۳ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    سهیل | ۷ سال پیش
    سلام من تو هفته 27 هستم فقط بینیم کمی ورم کرده ولی جاهای دیگه بدنم اصلا اگه همینطور بمونه عالیه
    0
    0
    لادن | ۷ سال پیش
    سلام من هقته 38 بارداری هستم بدن من از 5 ماهگی شروع کرد به ورم کردن
    اوایل ک بینیم بزرگ شد بعد رفته رفته دست و پاهام
    الان انقدر ورم کردم ک 180 درجه با قبل بارداریم فرق کردم
    0
    0
    هلن | ۷ سال پیش
    سلام من هفته ۳۲ هستم.تاحالا هیچ مشکلی نداشتم فقط بعضی وقتا پاهام یه کم ورم میکنه اونم فقط بعضی وقتا وزنمم بالاست چه کنم نگرانم
    0
    0
    
    hits