دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن ماراکوجا (ماراکویا) و خواص آن برای پوست و مو

فواید بی نظیر روغن ماراکویا برای سلامت پوست و مو

روغن ماراکوجا (ماراکویا) و خواص آن برای پوست و مو
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
روغن ماراکوجا از گیاه passion fruit استخراج می شود و دارای مزایای زیادی برای پوست و موی شماست. گفته می شود که روغن ماراکوجا به عنوان یک نرم کننده کننده و یک منبع غنی از بسیاری از مواد مغذی از جمله اسید های چرب ضروری و آنتی اکسیدان (مانند ویتامین E و...

روغن ماراکویا(ماراکویا) و خواص آن برای پوست و مو

روغن ماراکویااز گیاهی با همین نام استخراج می شود و دارای مزایای زیادی برای پوست و مو شماست. گفته می شود که روغن ماراکویا برای پوست های خشک بسیار مناسب است، التهاب را کاهش می دهد، خطوط پوست را هموار می کند و از پوست در برابر آسیب های نور خورشید محافظت می کند.

بسیاری از خواص روغن ماراکویامربوط به اسیدهای چرب آزاد مانند اسیدهای آلی و لینولئیک در این ماده است. با وجودی که مطالعات کمی درباره این روغن انجام شده است، اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که این اسید های چرب باعث بهبود سلامت پوست می شوند. فواید روغن ماراکویااز آنتی اکسیدان هایی که به افزایش سلامت پوست کمک می کنند نیز سرچشمه می گیرد.

در این مقاله از مجله دلگرم، اطلاعات مفیدی را در مورد روغن ماراکویاو نحوه استفاده از آن برای بهبود سلامت پوست و مو دریافت خواهید کرد.

روغن ماراکویا چیست؟

روغن ماراکویا نامی است که به روغن استخراج شده از بذرها، برگ ها یا گل های این گیاه اشاره می کند.تحقیقات نشان داده اند که روغن دانه Passiflora edulis حاوی تعدادی از اسید های چرب است که برای پوست مفید هستند. بخش اعظمی از خواص این روغن مربوط به اسید لینولئیک و اسید اولئیک موجود در آن می باشد. با این حال، این روغن حاوی اسید چرب پالمیتیک و اسید چرب استئاریک نیز می باشد.

مطالعات دیگر انجام شده در مورد مزایای استفاده از روغن ماراکویابرای پوست نشان می دهند که این روغن به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارد، برای تهیه لوازم آرایش بسیار مفید است.

میوه های این گیاه در هوای گرم رشد می کنند و مانند بسیاری از میوه های گرمسیری پز از خاصیت هستند. این میوه ها با آنتی اکسیدان ها، ویتامین C و سایر مواد مغذی سالم غنی شده اند. مطالعات نشان داده اند که حتی مصرف عصاره دانه این گیاه، برای پوست مفید است.

یک مطالعه نشان داد که روغن Passiflora edulis غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به جلوگیری از آسیب دیدگی DNA در بافت های پوست کمک می کنند.مطالعات نشان داده اند که استفاده از آنتی اکسیدان ها به صورت موضعی می تواند برای محافظت از پوست در مقابل پیری مفید باشد. پیری زودرس پوست به علت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید رخ می دهد.


خواص روغن ماراکوجا

روغن ماراکوجا مناسب برای پوست های خشک

استفاده از روغن ماراکوایا بر روی پوست، برای مرطوب نگه داشتن آن بسیار مفید است. این به این دلیل است که روغن ماراکویاحاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از مرطوب کننده هایی حاوی اسید لینولئیک می تواند به حل مشکل خشکی پوست کمک کند.

بعضی از افراد به روغن ماراکویاحساس هستند. بنابراین قبل از استفاده حتما مقداری از آن را روی پوست آرنج تست کنید. اگر هیچ واکنشی نداشتید، می توانید از روغن ماراکویابرای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

کافی است که چند قطره از آن را روی کف دست بریزید و به آرامی روی بخش های خشک پوست بمالید. اگر می خواهید تمام صورت را مرطوب کنید بهتر است ابتدا این روغن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل رقیق کنید.

روغن ماراکوجا در درمان اگزما، پسوریازیس و التهاب پوست

استفاده از روغن ماراکویاممکن است به پوست های مبتلا به بیماری های التهابی مانند اگزما یا پسوریازیس کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن هایی حاوی اسید لینولئیک مانند روغن ماراکویا می توانند در درمان درماتیت آتوپیک (اگزما) مفید باشند. اسید لینولئیک به بهبود سیستم دفاعی پوست کمک می کند و شدت درماتیت را کاهش می دهد.

برای کمک به درمان پوسته پوسته شدن پوست می توانید از روغن ماراکویاهمراه با روغن های گیاهی دیگر که اثربخشی آن ها در درمان درماتیت اثبات شده است استفاده کنید. به عنوان مثال، مجله Dermatitis گزارش داد که روغن نارگیل یک درمان کننده موثر برای درماتیت است. اثر ضد باکتری روغن نارگیل به جلوگیری از ایجاد عفونت های ثانویه در پوست کمک می کند.

چند قطره روغن ماراکویارا با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. ۳ بار در روز برای تسکین تحریک شدگی پوست ناشی از اگزما یا پسوریازیس از این ترکیب گیاهی استفاده کنید.

کاهش خطوط و چین و چروک های پوست با روغن ماراکوجا

استفاده از روغن ماراکوایا روی صورت می تواند به جلوگیری از نشانه های قابل رویت پیری کمک کند. شواهد غیرمستقیمی وجود دارد که نشان می دهد روغن ماراکویابرای درمان خطوط ریز پوست مفید است. مطالعات نشان داده اند که روغن ماراکویا منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت پوست ضروری هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که روغن میوه این گیاه حاوی توکوفرول است که فعالیتی مانند ویتامین E در بدن دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که ویتامین E در محافظت از پوست در برابر آسیب دیدگی و معکوس کردن اثرات پیری مفید است.

برای کمک به صاف کردن خطوط پوست، یک یا دو قطه روغن ماراکوایا را زیر چشم بمالید. برای جلوگیری از بروز نشانه های پیری، ۲ الی ۳ بار در روز از این روغن استفاده کنید. برای کل ناحیه صورت چند قطره روغن ماراکویارا روی کف دست ریخته و به آرامی روی پوست بمالید.

فواید روغن ماراکوجا در محافظت از پوست در برابر نور خورشید

از آنجا که روغن ماراکویاحاوی آنتی اکسیدان ها است، برای جلوگیری از آسیب دیدگی DNA سلول های پوست که توسط نور خورشید ایجاد می شود، بسیار مفید است.

به نظر می رسد که برخی از خواص حفاظت کننده این روغن از بتا کاروتن موجود در آن ناشی می شود. مطالعات نشان داده اند که روغن میوه ماراکویاغنی از کاروتنوئیدها است. کاروتنوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که تأثیر مثبتی روی سلامت پوست دارند.

تحقیقات نشان داده اند که بتاکاروتن عنصر ضروری برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید است. یک مطالعه نشان داد که استفاده از درمان های موضعی حاوی بتا کاروتن ممکن است اثر محافظتی بر روی پوست در برابر تابش خورشید داشته باشد. بتا کاروتن به جلوگیری از تولید رادیکال های آزاد که باعث ایجاد آسیب در سلول های پوستی می شوند، کمک می کند.

متخصصان آکادمی پوست آمریکا می گویند که چین و چروک، سستی پوست، وریدهای عنکبوتی یا لکه های قهوه ای، نشانه هایی از آسیب دیدگی پوست هستند.

البته، مهم است که به صورت منظم از کرم ضد آفتاب دارای SPF بالا استفاده کنید تا از آسیب ناشی از اشعه UVA یا UVB جلوگیری شود. اما برای کمک به بهبود سلامت پوست می توانید چند قطره روغن ماراکویارا به طور مستقیم روی صورت خود بمالید. می توانید ۳ یا ۴ قطره روغن ماراکوایا را با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا مخلوط کرده و استفاده کنید.

درمان آکنه با روغن ماراکوجا

روغن ماراکویایک روغن مفید برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و پاکسازی جوش ها است.هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد این روغن ضد آکنه است. اما بعضی از افراد ادعا می کنند که مصرف منظم روغن ماراکویاروی پوست آسیب دیده، کمک می کنند که کمتر جوش بزنند. با این حال، به نظر می رسد استفاده از این روغن موجب بروز آکنه در برخی از افراد می شود.

برای استفاده از روغن ماراکوایا جهت درمان آکنه، بهتر است ابتدا آن را روی یک جوش کوچک امتحان کنید. اگر به این طریق توانستید آن آکنه را درمان کنید، به صورت گسترده از روغن ماراکویااستفاده کنید. بهترین روش برای استفاده از روغن ماراکویاجهت درمان آکنه، اضافه کردن چند قطره روغن درخت چای به این روغن است.

مطالعات نشان داده اند که روغن درخت چای دارای اثر ضد باکتری است و قرمزی پوست را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که روغن درخت چای، در از بین بردن جوش ها، ۳٫۵ برابر بهتر از پلاسبو عمل می کند.۲ الی ۳ قطره روغن درخت چای را به یک قاشق چایخوری روغن ماراکویا اضافه کنید و از آن ۲ بار در روز برای درمان آکنه استفاده کنید.

خواص روغن ماراکوایا برای مو و پوست سر

ادعا می شود که استفاده از روغن ماراکوایا روی پوست سر می تواند به درمان خارش، پوسته پوسته شدن پوست و حتی افزایش رشد مو کمک کند. اگر چه مطالعات بسیاری در مورد پتانسیل آنتی اکسیدانی این ماده انجام شده است اما مطالعه زیادی در مورد خواص روغن ماراکویابرای پوست سر، انجام نشده است.

اگر می خواهید از روغن ماراکویاروی پوست سر استفاده کنید، چندین قطره از آن را روی کف دست بریزید و روی پوست ماساژ دهید. اجازه دهید روغن ۱۰ دقیقه روی پوست سر بماند و به ریشه های مو نفوذ کند. سپس موهای خود را به طور معمول شستشو دهید.

با ترکیب ۱ قاشق غذاخوری روغن کرچک، ۱ قاشق غذاخوری روغن آووکادو، ۳ الی ۴ قطره روغن رزماری یا عصاره نعناع و چند قطره روغن ماراکویایک ماسک مو حرفه ای تهیه کنید. این ماسک خانگی را روی پوست سر خود بمالید و قبل از شستن آن، ۲ ساعت صبر کنید. برای کسب بهترین نتایج، ۲ بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

یکی دیگر از راه های استفاده از روغن ماراکوایا این است که آن را با روغن درخت چای که خاصیت ضد قارچی دارد و برای درمان شوره سر مفید است، ترکیب کنید. ۴ قطره روغن درخت چای و چند قطره روغن ماراکوایا را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.

این روغن را روی پوست سر ماساژ دهید و ۳۰ دقیقه بعد موها را بشویید. برای کمک به خلاص شدن از سر شوره سر به صورت طبیعی، ۲ بار در هفته از این روش استفاده کنید.


چند نکته مهم در مورد استفاده از روغن ماراکوجا

از آنجا که مطالعات کمی در مورد استفاده موضعی از روغن ماراکوایا جهت بهبود سلامت پوست وجود دارد، بنابراین هیچ عوارض جانبی در مورد این روغن گزارش نشده است.

اما مانند دیگر روغن ها یگاهی همیشه توصیه می شود که قبل از استفاده از این روغن، چند قطره از آن را روی پوست آرنج بمالید. اگر بدنتان به این روغن واکنش نشان نداد از آن به صورت گسترده استفاده کنید.

اگر از روغن ماراکویابرای درمان مشکلات پوست و مو استفاده می کنید، مهم است که رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشید تا پوست از داخل نیز تغذیه شود.

همچنین بخوانید:

۱۵ مورد از مضرات روغن زیتون

آموزشی متفاوت برای تهیه روغن صاف قنادی در خانه

خطرات استفاده از روغن پالم

روغن براهمی چیست؟ فواید و عوارض جانبی مصرف روغن براهمی

روغن بره موم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits