دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات تستوسترون بر پوست صورت مردان

تستوسترون بر روی پوست صورت مردان چه تاثیری دارد؟

اثرات تستوسترون بر پوست صورت مردان
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چرا هورمون تستوسترون برای مردان مهم است. افزایش هورمون تستوسترون در بدن مردان باعث چه اتفاقاتی می شود؟

از اثرات تستوسترون بر پوست صورت آگاهی دارید؟

هورمون مردانه تستوسترون تاثیرات متفاوت زیادی بر بدن و مغز انسان دارد. قبل از تولد نوزاد پسر، ترشحات تستوسترون باعث رشد اندام های داخلی و خارجی جنین می شود.

هنگامی که او به بلوغ می رسد، مرد شروع به ترشح سطوح ثابت تستوسترون می کند که بر رشد فیزیکی او تاثیر می گذارد و صفات مشخص مردان بالغ را تولید می کند. تعدادی از اثرات تستوسترون بر پوست صورت نیز تاثیر می گذارند. برای آشنایی با این اثرات با این مطلب مجله دلگرم همراه باشید.

اثر تستوسترون بر موی صورت

تستوسترون سبب رشد موی بدن و صورت می شود و باعث می شود نسبت به زنان و پسران موهای مردانه تیره تر و ضخیم تری ایجاد شود.

دکتر Lauralee Sherwood در کتاب “Human Physiology” توضیح می دهد که موهای صورت که معمولا گونه ها، چانه، لب بالایی و گردن مرد بالغ را پوشش می دهد، یکی از نتایج رشد موهای ناشی از تستوسترون است.

هدف از رویش موهای صورت ناشناخته است، اما معمولا در زنان رخ نمی دهد و در مردان مبتلا به کمبود تستوسترون ناپدید می شود.

موهای صورت وابسته به تستوسترون بسیار تیره تر، ضخیم تر و قوی تر از موهای معمولی سر است و دارای یک شکل مسطح است که باعث می شود که فر بیشتری از موهایی که روی سر مرد رشد می کند داشته باشد.


اثر تستوسترون بر پوست و چرب شدن آن

در حالی که پسران ممکن است مشتاقانه منتظر بسیاری از اثرات تستوسترون مرتبط با بلوغ باشند، آنها معمولا به دنبال اثر این هورمون بر روی کیفیت پوست نیستند.

تستوسترون ترشح چربی را در سراسر بدن افزایش می دهد، اما این اثر به ویژه بر روی پوست صورت مشاهده می شود. یکی از اهداف افزایش ترشح چربی ناشی از تستوسترون، افزایش بوی بدن مرد است که به جذاب کردن او برای زنان کمک می کند، زیرا چربی بدن حاوی مولکول های معطر مشخصی است که زنان به آن از لحاظ داشتن جاذبه جنسی پاسخ می دهند.

فواید تستوسترون

دکتر Gary Thibodeau در کتاب خود “Anatomy and Physiology” یادآور می شود که پوست در گذر از دوران کودکی به بزرگسالی می تواند خشن تر و همراه با ترشحات چربی که قبل از تنظیم در دوره پس از بلوغ به شدت افزایش پیدا می کند، باشد.


اثر تستوسترون بر آکنه

اثر دیگر تستوسترون بر پوست آکنه است. تستوسترون آکنه صورت را نیز افزایش می دهد. برخی از این اثرات به علت افزایش چربی صورت است. دکتر Thidodeau یادآوری می کند زمانی که چربی منافذ صورت را مسدود می کند به خصوص اگر باکتری ها در منافذ به دام بیفتند آکنه به وجود می آید

. تستوسترون هم چنین پوست را مستعد ابتلا به آکنه می کند، و باعث ایجاد مشکل به علت افزایش چربی صورت می شود. مردان بالغ معمولا آکنه کمتری نسبت به پسران نوجوان دارند، زیرا غلظت تستوسترون در انتهای بلوغ تنظیم می شود و بدن نسبت به آن سازگار می شود.

در مردانی که از مکمل هایی با موادی مشابه تستوسترون مانند بسیاری از استروئید های آنابولیک مصرف می کنند آکنه صورت به عنوان یک عارضه جانبی افزایش سطح هورمون افزایش می یابد.


افزایش تستوسترون باعث چه اتفاقاتی در بدن مردان می شود؟

تنها تاثیر مصرف تستوسترون برای مردان بهبود زندگی جنسی شان نیست و اتفاقات خوب دیگری نیز در بدن آنها رخ خواهد داد. درمان جایگزینی تستوسترون به نظر مانند تزریق چشمه جوانی می ماند.

جایگزین کردن سطوح از دست رفته تستوسترون یعنی سفر به گذشته و سال هایی که جوان تر بودند.با بالا رفتن سن مردان، سطح تستوسترون شان کاهش پیدا می کند و این یک مشکل بزرگ است.

به گفته دکتر رونالد تالمر (Ronald Tamler) استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی ایچان در مونت سینای، تستوسترون به پروتئینی به نام آندروژن androgen که در سراسر بدن و مغزتان وجود دارد متصل شده و به کنترل و تنظیم سطح عملکردهای بدن کمک می کند.

اگر میزان کافی تستوسترون در خون وجود نداشته باشد، گیرنده های آندروژن در سراسر بدن و مغز، بی کار خواهند ماند که منجر به علایمی مانند کاهش میل جنسی، نعوظ و ارگاسم ضعیف، ناتوانی در ساخت عضله، انرژی پایین یا فقط احساس غم و ناراحتی، شرایطی که هیپوگونادیسم (hypogonadism، پایین بودن سطح تستوسترون) نامیده می شود، یعنی بدن قادر به تولید کافی تستوسترون نیست.

اینجاست که پای درمان جایگزینی تستوسترون (درمانی که سطح پایین آمده تستوسترون شما را بالا می برد) به میان می آید. تستوسترون را به عنوان مکمل با تزریق، ژل یا چسباندن روی لثه و حتی دئودورانت می توان استفاده کرد. انتخاب نوع مکمل به سلیقه شخصی و پوشش بیمه شما بستگی دارد.

اثرات تستوسترون بر پوست صورت مردان

در حال حاضر، درمان تستوسترون فقط برای مردانی است که واقعا سطح تستوسترون پایینی داشته باشند، معمولا کمتر از 300 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dl) در آزمایش خون. اگر در محدوده معمولی باشید، درمان تستوسترون جزو گزینه های شما نخواهد بود، به هر حال برایتان خوب هم نیست.

اگر در حال درمان جایگزین تستوسترون هستید، احتمالا متوجه برخی تغییرات کوچک و بزرگ خواهید شد که گاهی خوشایند هستند و گاهی ناخوشایند. ممکن است همه آن ها را نبینید و ممکن است بلافاصله بعد از مصرف ایجاد نشوند.

همچنین بخوانید:

فواید و عوارض کاشت کپسول تستوسترون

تزریق تستوسترون و عوارض خطرناک آن

تستوسترون چیست؟ افزایش هورمون تستوسترون در مردان

18 خوراکی ساده اما بی نظیر برای افزایش سطح تستوسترون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits