دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص گل سرشور و فواید آن
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گل سرشور یا همان گل سر نوعی خاک دارویی است، که برای حفظ سلامتی پوست و مو تجویز می گردد و به آن خاک خراسانی و یا نیشابوری نیز گفته می شود. در این مطلب با خواص گل سرشور آشنا خواهید شد.

گل سر شوی چیست و طریقه مصرف آن چگونه است؟

گل سر شور و خواص و عوارض مصرف زیاد آن

با گل سرشور در طب سنتی بیشتر آشنا شویم . در طب سنتی بحثی به نام طین (گل) وجود دارد. طین ها داروهایی با منشاء ماده معدنی هستند که به صورت خاک در دسترس قرار دارند. یکی از کاربردهای آنها در پاکیزگی و بهداشت پوست وموی سر است.

از مهم ترین طین هایی که برای شستشو استفاده می شده، خاک سفید، خاک سبز (نرم کننده پوست سر و برطرف کننده شپش)، خاک زرد (این خاک برای شستشو استفاده نمی شده است و مصارف درمانی داشته) و گل سرشور یا خاک نیشابوری بوده است. «خاک نیشابوری» یا «خراسانی»، معروف به «گل سرشور» نوعی خاک سفید و خوشبو با طعمی خوب و کمی شور است.

این گل کم ضررتر از خاک های دیگر و طبیعت آن مانند سایر طین ها سرد و خشک است اما هر چه میزان شوری آن بیشتر شود، به سمت گرمی گرایش می یابد.گل سرشوربرخی افراد گل سرشور را با «بنتونیتی» که در حال حاضر در ناحیه خراسان وجود دارد، مطابقت داده اند.گل سرشور یکی از گل هایی است که در طب سنتی از آن برای درمان استفاده می شود.

گل سر از مواد طبیعی است که در بسیاری از عطاری ها موجود است و بسیاری از قدیمی ها استفاده از آن را توصیه می کنند. در کتاب ها و متون طب سنتی هم خواص زیادی برای آن درنظر گرفته شده است. درمانگران طب سنتی می گویند گل سرشوی خاصیت ترمیم کنندگی دارد.

اگر ساقه مو آسیب ببیند، می توانید از آن استفاده کنید و دوباره ساقه موهای خود را ترمیم کنید و زیبایی را به موهای خود بازگردانید.حتی برای درمان بعضی جوش ها و کهیرها هم می توانید از آن استفاده کنید. البته استفاده از این محصول هم فوت و فن خودش را دارد و استفاده نابجا و غیراصولی آن می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

اگر شما هم طرفدار استفاده از مواد طبیعی هستید و دوست دارید با استفاده از مواد طبیعی به طراوت و زیبایی موهای خود کمک کنید، این مطلب را بخوانید تا بیشتر درباره خواص و نحوه استفاده صحیح گل سر بدانید.

گل سرشوی

گل سرشور یکی از گل هایی است که در طب سنتی از آن برای درمان و بهبود برخی از بیماری ها استفاده می شود و در متون طب سنتی از آن با عنوان طین یاد می شود. طین همان خاک است که در گروه داروهای با منشاء معدنی قرار می گیرد و خواص و جنبه های درمانی متعددی دارد. یکی از انواع این خاک ها، گل سرشوی است که یکی از معروف ترین کاربردهایش حفظ بهداشت مو و پوست سر است.

به باور درمانگران و متخصصان طب سنتی استفاده از این مواد طبیعی که منشاء طبیعی دارند، مثل خاک ها که منشاء معدنی دارند یا حنا و صدر که منشاء گیاهی دارند مناسب ترین انتخاب برای حفظ سلامت و نشاط و شادابی موهاست زیرا این مواد طبیعی هستند و با طبیعت انسان تناسب و سازگاری بیشتری دارند و در مقایسه با مواد شست وشودهنده شیمیایی مفیدتر و کم عارضه ترند.

فواید گل سرشور جهت درمان موخوره

شست وشوی سر با گل سرشوی علاوه بر آنکه می تواند به تقویت مو و افزایش سرعت رشد تارهای مو کمک کند، اثر ترمیم کنندگی نیز دارد و می تواند بسیاری از آسیب های وارد شده به ساقه مو را نیز برطرف کند و نیز خاصیت ترمیم کنندگی مو دارد.

در کتاب ها و متون طب سنتی نسخه های طبیعی مختلفی در مورد خواص درمانی گل سرشوی مطرح شده که از میان آنها می توان به خاصیت تقویت کنندگی مو، ترمیم کنندگی موها و زخم ها، درمان جوش ها و برخی از کهیرها و خاصیت ضدموخوره، ضد جوش و نرم کننده گل سرشوی اشاره کرد.

گل سرشوی


شاید کچل شوید!

در صورتی که گل سرشوی بیش از اندازه لازم روی سر قرار گیرد با خیس شدن موها و جذب آب سنگین و سنگین تر می شود و این حالت موجب کشش تارهای مو شده و با سستی ریشه مو احتمال ریزش موها زیاد می شود. این عارضه در شرایطی که موها بلند باشد، زیادتر است به همین دلیل درمانگران به افرادی که موهای بلند دارند به هیچ وجه استفاده از گل سرشوی را توصیه نمی کنند.

افراد باید به میزان کافی گل سرشوی را برای شست و شو انتخاب کنند و خیلی آرام و آهسته گل را با کمک آب از روی سر بشویند، زیرا شست و شوی سریع موها احتمال کشش و سستی ریشه مو را افزایش می دهد و فرد با هر بار شستن سر با گل سرشوی بخشی از تارهای موی خود را از دست می دهد.

یکی دیگر از عواملی که موجب ریزش مو بعد از شستن سر با گل سرشوی می شود، افزودن مواد دیگر مانند سدر، کتیرا، حنا و دیگر گیاهان دارویی برای تقویت سر است. به گفته درمانگران بهتر است گل سرشوی به تنهایی برای شست و شوی موها استفاده شود و استفاده از ترکیب های گیاهی مثل کتیرا یا سدر برای تقویت موها بعد از شست وشوی یا در زمان دیگری انجام شود.

از گل سرشور چگونه مصرف کنید؟

یکی از بهترین روش های شست وشوی موی سر با گل سرشوی آن است که 2 تا 3 قاشق از این خاک را درون ظرفی بریزید و به تدریج به آن آب اضافه کنید و آن را به آرامی مخلوط کنید تا قوام پیدا کند و به صورت گل در آید. غلظت این گل باید به گونه ای باشد که وقتی آن را روی سر می گذارید جاری نشود و نریزد. مدت زمان مناسب برای استفاده از این گل 20 تا 30 دقیقه است و سپس آن را به آرامی بشویید.

اگرچه شست وشوی سر با گل سرشوی آلودگی ها و چربی ها را از مو و پوست سر می شوید و از بین می برد اما می توانید بعد از شست وشو با گل سرشو، موهای تان را با شامپو به خصوص شامپوهایی که منشا گیاهی دارند، بشویید.

نکات ایمنی را فراموش نکنید

  • از آنجا که شست و شوی موها با گل سرشوی و قرار دادن آن روی سر عارضه ای به همراه ندارد و موجب جذب مواد معدنی به واسطه پوست نمی شود، منع مصرف خاصی ندارد اما دانستن نکات زیر به استفاده بهتر از این گل کمک می کند.
  • از آنجا که ماده موثره گل سرشوی در خون بالا نمی رود و این خاک از طریق پوست جذب نمی شود بنابراین خطری برای مصرف کننده ندارد اما توصیه شده زنان در دوره بارداری از آن استفاده نکنند.
  • برای تهیه گل سرشوی حتما باید از علایق افراد و مراکز معتمد و مطمئن اقدام کرد. گاهی دیده شده افراد سودجو هر نوع خاکی را به عنوان گل سرشوی به مردم ارائه می کنند؛ خاک هایی که احتمال آلودگی آنها زیاد است و ممکن است عوارض نامطلوبی را بر پوست، مو و سلامت مصرف کننده به همراه داشته باشد.
  • خاک سرخ یا گل ارمنی از جمله خاک هایی است که در طب سنتی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از پرکاربردترین خاصیت های این خاک خاصیت ضدخونریزی آن است.
  • علاوه بر خاصیت درمانی خاک ها برای شست وشوی مو و پوست برخی از درمانگران ازبرخی از گل ها مثل گل ارمنی برای درمان واریس و کاهش دردهای آن استفاده می کنند.

ماسک گل سرشور

از دیگر خواص گل سرشور برطرف کردن خارش پوست سر، درمان جوش ایجاد شده بر روی پوست سر و همچنین تهیه ماسک برای پوست می باشد. که برای تهیه این ماسک باید ماست و گل سر را با هم مخلوط نمایید، سپس به تدریج آب را به آن اضافه نموده، تا خمیر یکدستی حاصل آید.

همچنین گل سرشور برای درمان مو خوره مفید می باشد. برای از بین بردن مو خوره بهتر است، گل ختمی را به مدت یک روز در آب بخیسانید و بعد آب آن را با گل سر شور مخلوط کنید و از آن استفاده کنید. البته از این ترکیب می توان به عنوان ماسک پوست نیز استفاده کرد.

دیگر خواص گل سرشور

مخلوط کردن گلاب و گل سرشور، ماسک مناسب دیگری برای بسته شدن منافذ پوست می باشد. لازم است بدانید که گل سرشور موارد استفاده زیادی در طب سنتی دارد و بسیار توصیه شده است اما باید استفاده از آن به مقدار لازم و در مواقع نیاز باشد.

گل سرشوی

از گل سرشور چند وقت یک بار استفاده کنیم؟

درمانگران طب سنتی توصیه می کنند افرادی که دچار ریزش مو هستند بهتر است هر 10 روز یا هر دو هفته یک بار از گل سرشوی استفاده کنند. به علاوه موها با خیس شدن سنگین می شوند و ممکن است که به راحتی کنده شوند و بریزند. حتی اگر ریزش مو هم ندارید باید حواس تان باشد که برای پاک کردن موها از گل شست وشو، به آرامی آنها را شست وشو دهید. می توانید برای کاهش عوارض استفاده از گل شست وشو از از مخلوط آب و گلاب استفاده کنید.

استفاده زیاد از گل سرشور عوارضی را به دنبال دارد

استفاده از گل شست وشو ممکن است در برخی از افراد عوارضی مانند، خشکی پوست یا حتی زخم و ضایعات پوستی ایجاد کند. برای پیشگیری بهتر است ابتدا مقداری از گل شست وشو سر را روی موهای خود امتحان کنید و سپس در اندازه وسیع استفاده کنید. بعد از دیدن اولین عارضه هم بهتر است سریعا استفاده از گل را قطع کنید.

نسخه های طبیعی برای گل سرشوی

در متون طب سنتی نسخه های طبیعی متنوعی درباره گل سرشوی و خواص درمانی آن مطرح شده که برخی از کاربردی ترین آنها را با هم مرور می کنیم:

  • تهیه خمیری از گل سرشوی با ماست و آب و ماسک کردن آن بر پوست به افراد مبتلا به جوش سر، خارش پوست سر و افراد مبتلا به کهیر پیشنهاد می شده است. برای تهیه این خمیر گل سرشوی و ماست را ترکیب می کردند و برای آماده شدن آن به تدریج آب را اضافه می کردند تا خمیری یک دست و مناسب به دست آید.
  • درمانگران طب سنتی برای درمان موخره و افزایش نرمی پوست ترکیب گل سرشوی و آب خیسانده گل ختمی تجویز می کردند. برای این منظور آنها گل ختمی را به مدت یک روز در آب خیس می کردند و بعد از صاف کردن این آب را با خاک سرشوی مخلوط کرده و از آن برای شست وشوی سر استفاده می کردند یا آن را روی پوست ماسک می کردند.
  • یکی دیگر از نسخه های درمانگران طبیعی برای بسته شدن منافذ پوست استفاده از ترکیب گل سرشوی با گلاب است. ماسک کردن این گل روی پوست به بسته شدن منافذ آن کمک می کند.

همچنین بخوانید:

درمان خانگی ریزش موی سر در زنان و مردان از دیدگاه طب سنتی ایران

موارد مصرف قرص بیوتین برای سلامتی و درمان ریزش مو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits