دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا اطلاعات لازم برای خرید ضد آفتاب را دارید؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کرم ضد آفتاب:اگردقت کرده باشید بر روی همه ضد آفتاب ها می توان لغت SPF را دید. این3 حرف مخفف عبارت «عامل محافظت کننده در برابر آفتاب» (Sun Protection Factor) است. نشان دهنده توانایی یک ضد آفتاب برای محافظت پوست شما است

ضد آفتاب خوب را بشناسیم

کرم های ضد آفتاب برای کاهش عوارض احتمالی نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین بخش آسیب رسان نور خورشید، نور ماورای بنفش است که می تواند باعث تغییر پوست در کوتاه مدت و درازمدت در افراد شود. کرم های ضد آفتاب قادر به جلوگیری صددرصد از نور ماورای بنفش خورشید نیست اما تا حدودی عوارض و مضرات نور خورشید را کاهش می دهد با این حال بهتر است از کرم های ضد آفتاب استفاده شود.

بسیاری از کرم های ضد آفتاب تنها از پوست شما در برابر اشعه‌های UVB آفتاب محافظت می‌کنند و اشعه‌های خطرناک UVA هنوز همان جا هستند. برای آنکه تفاوت بین UVA و UVB را به صورت دقیق متوجه شوید با مجله دلگرم همراه باشید

  1. اشعه‌های UVB خورشید موجب آسیب به لایه‌ی رویی پوست و آفتاب سوختگی می‌شود.
  2. اشعه‌های UVA مسئول به وجود آمدن چین و چروک‌ها، پیری زودرس و آسیب رسیدن به DNA پوست هستند.
سوال 90 در صد از شما عزیزان این است کدام ضد آفتاب؟
هنگام خرید کرم ضد آفتاب دنبال کلمه‌های broad spectrum (طیف وسیع) روی بسته‌بندی یا بدنه‌ی ضد آفتاب بگردید. این عبارات نشان‌دهنده‌ی آن است که کرم شما می‌تواند از پوست در برابر هر دو اشعه محافظت کند. بهترین ضد آفتاب ها این ویژگی را دارند.

spfچیست؟

اگردقت کرده باشید بر روی همه ضد آفتاب ها می توان لغت SPF را دید. این3 حرف مخفف عبارت «عامل محافظت کننده در برابر آفتاب» (Sun Protection Factor) است. نشان دهنده توانایی یک ضد آفتاب برای محافظت پوست شما است. مثلاً اگر پوست شما به قدری حساس باشد که تنها بتواند 10 دقیقه نور آفتاب را تحمل کند و بعد از آن دچار سوختگی شود استفاه از یک ضد آفتاب که SPF آن برابر 10 باشد مدت زمانی را که شما می توانید در برابر آفتاب بایستید 10 برابر می کند

کارایی spf موجود در کرم های ضد آفتاب:

شما میتوانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب 10 دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده میکنید میتوانید زمان 10 دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما 15 باشد، شما 150 دقیقه یا 2 ساعت و نیم میتوانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر میشود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد

ضد افتاب

کرم ضد آفتاب برای پوست چرب:

این نوع پوست مشکل دارترین پوست ناشی از چربی است. به خصوص در بینی، گونه ها و پیشانی است. چهره ضخیم، چرب، براق، درشت به نظر می رسد و در تابستان دارای منافذ بزرگ و آکنه است.

برای پوست های چرب، فرمولاسیون SPF مبتنی بر آب می تواند بهترین باشد. این فرمول روی پوست اثر خشکی ایجاد می کند و کاری می کند، پوست گریس مانند به نظر نرسد. علاوه بر این، این فرمول ها باعث تأثیر خنک کنندگی بر روی پوست می شود، التهاب های به وجود آمده را آرام می کند.

ضد آفتاب برای پوست خشک:

پوست خشک دارای سطوح پایین چربی پوست است و که حساس شدن آن را آسانتر می کند. به علت عدم توانایی حفظ رطوبت، پوست این افراد خشک به نظر می رسد. این افراد پس از حمام یا شستشو احساس ناراحتی و سفتی در پوست خود می کنند مگر اینکه از یک کرم یا مرطوب کننده استفاده کنند.

هنگام انتخاب یک ضدآفتاب، به یاد داشته باشید که لایه ضخیمی از آن برای محافظت از نور خورشید مورد نیاز است

نکته:لوسیون با SPF بالاتر باعث می شود پوست شما مرطوب تر شود.

ضد آفتاب برای پوست حساس:

افراد دارای پوست حساس باید از کرم ضد آفتاب دارای اکسید روی خالص استفاده کنند. استفاده از کرم ضد آفتاب دارای عنصر اکسید روی، منجر به تحریک و یا حساسیت پوستی در این افراد نمی شود.

بیمارانی که سرطان پوست دارند:

برای افراد مبتلا به ملاسما، بیماری مرتبط با سرطان پوست، یا افرادی که پوستی متعادل دارند، کرم ضد آفتاب با SPF 30 توصیه می شود که روزانه برای حفاظت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

کدام دسته از کرم های ضد آفتاب مضر هستند؟

کرم های ضد آفتاب برای کاهش عوارض احتمالی نور خورشید مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین بخش آسیب رسان نور خورشید، نور ماورای بنفش است که می تواند باعث تغییر پوست در کوتاه مدت و درازمدت در افراد شود. کرم های ضد آفتاب قادر به جلوگیری صددرصد از نور ماورای بنفش خورشید نیست اما تا حدودی عوارض و مضرات نور خورشید را کاهش می دهد با این حال بهتر است از کرم های ضد آفتاب استفاده شود.

نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا پوست شما باید فرصت کافی برای جذب مواد تشکیل دهنده ضد آفتاب را داشته باشد

SPF فقط میزان محافظت در برابر اشعه های UVB که باعث آفتاب سوختگی می شود را نشان می دهد و کاربردی در مقابل اشعه های UVA که باعث سرطان می شود ندارد یا بسیار ضعیف است، اما این باور غلط وجود دارد که محصولات با SPF بالاتر، محافظت بیشتری دارند.

ضد آفتاب کودکان

انواع ضد آفتاب را بشناسیم:

ضدآفتاب های حاوی a

رتینول یا همان ویتامین A می تواند خطر ابتلا به سرطان را در افرادی که در معرض نور آفتاب هستند، افزایش دهد، اما هنوز به علت آثار ضدپیری اش، آن را به ضدآفتاب ها و لوسیون ها اضافه می کنند. این ماده ممکن است حساسیت پوست شما را در برابر نور آفتاب افزایش دهد.

ضدآفتاب هایی با SPF بالاتر از 50

SPF فقط میزان محافظت در برابر اشعه های UVB که باعث آفتاب سوختگی می شود را نشان می دهد و کاربردی در مقابل اشعه های UVA که باعث سرطان می شود ندارد یا بسیار ضعیف است، اما این باور غلط وجود دارد که محصولات با SPF بالاتر، محافظت بیشتری دارند.

ضدآفتاب های حاوی اکسی بنزن:

اکسی بنزن یک ماده ضدآفتاب شیمیایی است که به وسیله پوست جذب می شود، اما مشکل اینجاست که این ماده به راحتی پس از جذب وارد جریان خون می شود و مانند هورمون استروژن عمل می کند و در طولانی مدت می تواند باعث بروز مشکلاتی در باروری و غده تیرویید شود.

ضد آفتاب های کودکان:

ضد آفتاب کودکان به صورت کرم یا ژل یا لوسیون یا اسپری در بازار موجود است که از هر نوعی که باشد باید آن را به شکلی انتخاب کنید که استفاده از آن راحت بوده و ضد آفتاب به داخل چشم و یا دهان آن‌ها وارد نشود. حتما از محصولات مخصوص کودکان استفاده کنید چراکه این محصولات ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که بر روی آن‌ها از برچسب‌های بدون مواد تحریک کننده”non-irritating” و یا بدون عطر مواد خوشبو کننده “” “fragrance free ویا” ضد حساسیت” (hypoallergenic) استفاده شده باشد.

divider

دراین رابطه بیشتر بخوانید:

بهترین ضد آفتاب های کاربردی کدامند ؟

رابطه کرم های ضد آفتاب با ابتلا به پوکی استخوان!

کرم ضد آفتاب رنگی آیا مضر است؟

ضد آفتاب برای بارداران و کودکان

ضد آفتاب خوراکی

divider

تهیه و گردآوری شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

hanieh afshari | ۵ سال پیش
برای دستیابی به این مقوله در درجه اول باید سعی شود حتی الامکان فرد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. اما چنانچه فرد مجبور باشد در شرایطی قرار گیرد که نور خورشید بر وی احاطه دارد، باید از پوششهای مناسب اعم از لباس، کلاه، عینک و سایر مواردی که در کاهش میزان اثرات مضر ناشی از نور خورشید مؤثر واقع میشوند استفاده نماید.
0
0

hits