دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو-درمانهای خانگی برای ریزش مو-مواد مغذی مفید برای مو-دلایل ریزش مو-ریزش موی مردانه

ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

ریزش مو

ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو

برخی متخصصان معتقدند هر فرد روزانه ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد. این بدان معنی نیست که شما به زودی کچل خواهید شد. حدود ۹۰ درصد از صد هزار فولیکول مو، در هر زمانی در حال تولید مو هستند. ۱۰ درصد دیگر در حال استراحت (تلوژن) هستند و پس از دو الی سه ماه می ریزند و موی جدیدی جایگزین موهای ریخته می شود و این چرخه رشد ادامه خواهد داشت.

دلایل ریزش مو

شما ممکن است تعداد بیشتری مو را در شانه تان نسبت به روزهای قبل مشاهده کنید، و این دلایل متعددی می تواند داشته باشد. کمبود ویتامین، مشکلات تیروئیدی و یائسگی همه می توانند از دلایل ریزش مو باشند. اگر یک بیماری خاص موجب ریزش مو شود ، بایستی با روشهای دارویی این مشکل را درمان کرد. پزشکان معتقدند که در بعضی موارد درمانهای دارویی مورد نیاز است، در غیر اینصورت درمانهای طبیعی و خانگی موثر خواهد بود.

تغذیه

پزشکان توصیه می کنند که مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز بدن را از غذاها و میوه ها و سبزیجات دریافت کنیم. پروتئین، فاکتوری مهم برای رشد و تقویت مو می باشد. مقدار توصیه شده

مصرف روزانه پروتئین حدود 50 تا 80 گرم گوشت یا مخلوطی از لبنیات و حبوبات می باشد. مصرف انواع آجیل، مغزها، تخم مرغ و ماهی نیز برای جلوگیری از ریزش مو توصیه می شود. همه این موارد منابع اسیدهای چرب امگا 3 بوده و به کاهش التهاب و سلامتی پوست سر کمک می کنند.

داشتن رژیم غذایی متنوع و شامل همه گروههای غذایی ضروری می باشد. مصرف روزانه 6 تا 10 وعده سبزیجات، 2 تا 4 وعده میوه و مجموعه ای از غلات و انواع لوبیا و گوشت کم چرب توسط متخصصان تغذیه توصیه می شود.

مواد مغذی مفید برای مو

آهن: کم خونی می تواند یکی از دلایل اصلی ریزش مو باشد. اما مکمل ها و قرص های آهن تنها زمانی تجویز می شود که آزمایش خون شما کم خونی را تایید کند.

روی و بیوتین: این مکمل ها بعنوان عوامل رشد و تقویت مو در نظر گرفته می شوند زیرا افراد دارای اختلالات متابولیک، دچار کمبود روی و بیوتین بوده و ناخنها و موهای شکننده دارند. ولی استفاده از مکمل های این مغذی ها بایستی تحت نطر پزشک صورت گیرد.

ریزش مو

درمانهای خانگی برای ریزش مو

متخصصین پوست و مو معتقدند که ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو کاملا نرمال می باشد. زمانی که ریزش روزانه مو از این حد فراتر رود یا تارهای مو خیلی نازک شوند، ریزش مو غیر طبیعی بوده و باید به دنبال راه درمان بود.

اکثر افراد بعد از سن 30 سالگی ریزش مو را تجربه می کنند، زیرا در این سنین، تغییرات هورمونی، استرس و رژیم غذایی ناسالم باعث این مشکل می شود. درکنار پیشگیری و اصلاح فاکتورهایی که به ریزش مو منجر می شوند، انتخاب درمانهای گیاهی برای رشد مجدد موها بسیار مفید خواهد بود.

1.پیاز و سیر

عنصر گوگرد تولید کلاژن و در نتیجه رشد موها را افزایش می دهد. پیاز و سیر منابع غنی از گوگرد به شمار می روند، به همین دلیل این دو ماده غذایی از دیرباز در داروهای سنتی مخصوص رشد مجدد موها بکار می رود. پیاز را به قطعات کوچک خرد کرده و آن را بفشارید تا آبش دربیاید، آب پیاز را به پوست سر مالیده و بگذارید تا 15 دقیقه بماند، سپس سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

چند حبه سیر را له کرده و به آن مقدار کمی روغن نارگیل اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا چند دقیقه بجوشد. زمانی که مایع خنک شد آن را بصورت دورانی و به شکل ماساژ به پوست سر بمالید. برای نتیجه بهتر این روشها را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

2.نارگیل

نارگیل حاوی گروهی از ترکیبات است که بطور طبیعی باعث نرم شدن و رشد مجدد موها می شوند. شیر نارگیل حاوی پروتئین، چربیهای ضروری و مواد معدنی نظیر پتاسیم و آهن می باشد و استفاده منظم آن می تواند شکستگی موها را کاهش دهد.

روغن نارگیل هم شامل مواد مغذی مشابهی بوده و به قویتر شدن موها از ریشه(از قاعده تا نوک مو) کمک می کند. استفاده منظم این روغن و ماساژ پوست سر با آن عملکرد محافظتی در برابر ریزش مو دارد.نارگیل را رنده کرده و بفشارید تا شیر آن خارج گردد و شیر نارگیل را با مقدار کمی آب مخلوط کنید. این مایع را به مناطقی از موها که بیشتر ریخته یا نازک شده اند بمالید و بگذارید تا صبح بماند، صبح روز بعد سرتان را با آب بشویید.

3.حنا

حنا از دیر باز بعنوان رنگ موی طبیعی و حالت دهنده موی سر شناخته شده است، حنا نقش مهمی در تقویت موها بازی می کند. وقتی حنا با روغن خردل مخلوط و استفاده شود دارای اثری دو چندان خواهد بود. 250 سی سی روغن خردل را در یک قوطی ریخته و حدود 60 گرم برگ حنای شسته و خشک شده را به آن اضافه کنید. این مخلوط را حرارت دهید تا وقتی برگهای حنا بسوزد، سپس روغن را با یک دستمال تنظیف صاف کنید

و بگذارید تا خنک شود. می توانید این روغن را در یک ظرف سربسته نگهداری کرده و آن را بطور منظم به ریشه موها مالیده و ماساژ دهید. بعضی افراد از یک ماسک بازسازی کننده مو که شامل 1 فنجان حنای خشک به علاوه نصف فنجان کشک می باشد، استفاده می کنند. این ماسک را به موها مالیده و بگذارید تا خشک شود و سپس موهایتان را با آب سرد و یک شامپوی ملایم بشویید.

4.پنیرک

روغن نارگیل و پنیرک رازهای داشتن تار موهای ضخیمی است که در زنان هندی مشاهده می کنیم. پنیرک دارای ترکیبات جوان کننده ای است که موها را تغذیه می کند، از سفیدی زودرس موها جلوگیری کرده و همچنین به درمان شوره سر کمک می کند.

استفاده منظم از این گل ها می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. مقداری گل پنیرک را خرد کرده و با مقداری روغن کنجد یا روغن نارگیل مخلوط کنید تا یک خمیر نرم بدست آید.این خمیر را به پوست سر و موها مالیده و بگذارید چند ساعتی روی موهایتان بماند، سپس با آب سرد و یک شامپوی ملایم موهایتان را بشویید.

5.انگور فرنگی هندی

این میوه سرشار از ویتامین C و غنی از آنتی اکسیدانها بوده و بهترین راه حل برای ریزش مو می باشد. علاوه بر استفاده موضعی این میوه بر روی پوست سر و موها، مصرف خوراکی این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ویتامین C برای بدن بسیار مفید می باشد. این میوه را له کرده و آب آن را خارج کنید

یا پودر انگور فرنگی را از عطاری ها تهیه کنید. 2 قاشق چایخوری از آب این میوه یا پودر آن را با مقدار مساوی از آب لیموترش تازه مخلوط کنید و بر روی پوست سر بمالید و بگذارید تا خشک شود؛ سپس با آب گرم بشویید.

6. تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از منابع غنی از گوگرد محسوب می شود، همچنین حاوی مقادیر زیادی پروتئین و مواد معدنی نظیر سلنیوم ، ید، فسفر، آهن و روی می باشد. این ویژگیها، تخم مرغ را پیش برنده ای عالی در رشد مجدد موها می سازد، مخصوصا وقتی با روغن زیتون مخلوط گردد.

سفیده یک تخم مرغ را جدا کرده و با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا مثل خمیری غلیظ شود و بر روی پوست سر و موها بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بر روی موها باقی بماند، سپس با آب سرد و یک شامپوی ملایم بشویید.

ریزش مو

ریزش موی زنانه

معمولا الگوی ریزش موی زنان، نازک شدن تمام موهاست. برخلاف مردان، زنان به ندرت دچار طاسی می شوند و روند ریزش موی زنان بسیار آهسته تر از مردان صورت می گیرد. برخلاف باور عموم، موی بلند دلیل اصلی آسیب دیدن موی زنان نیست بلکه عوامل دیگری در این امر سهیم هستند.


شامپوهای ضد ریزش مو تنها به رویش مویی که به تازگی ریخته است کمک می کند و ماینوکسیدیل، گزینه ای مناسب برای کاهش سرعت این نوع ریزش است.

ریزش موی مردانه

نود درصد ریزش موی مردان به عامل وراثت بر می گردد. این نوع وراثت بیشتر از خانواده ی مادری به ارث می رسد، پس موهای اجداد مادری خود را در نظر بگیرید و آینده موهای خود را همانگونه تصور کنید!


الگوی طاسی مردانه اغلب با خالی شدن شقیقه ها، سپس فرق سر شروع شده و اگر از بالا نگاه کنید، سرانجام موها شبیه به یک نعل اسب در دو طرف سر باقی می مانند.


از داروهایی که معمولا برای کاهش سرعت ریزش مو تجویز می شوند می توان به ماینوکسیدیل (minoxidil) و فیناستراید (finasteride) اشاره کرد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits