دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراحل قانونی تحویل ملک به مستاجر چگونه است ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
طبق قانون یکی از تعهدات و تکالیف موجر تسلیم ملک به مستاجر بدون هیچ گونه مانعی است. در غیر اینصورت وی از طریق دادگاه ملزم به تسلیم خواهد شد مگر اینکه امکان تحویل ملک به دلایلی امکان پذیر نباشد.

تحویل ملک به مستاجر

بعد از توافق بر سر مبلغ اجاره خانه و بقیه موارد نوبت به زمان تحویل ملک می‎رسد. معمولا در اجاره‌نامه‌ها زمانی را برای تحویل ملک استیجاری مشخص می‎کنند که در آن تاریخ صاحبخانه مکلف است ملک را با تمام توابع و ملحقات یعنی پارکینگ و انباری و … به مستاجر تحویل دهد.

برای جلوگیری از اختلاف نظر و دعواهای حقوقی و غیر حقوقی بین مالک و مستاجر و یا بین فروشنده و خریدار و یا حتی گاهی برای پیش گیری از به دام افتادن توسط سودجویان، باید بدانید که خرید و فروش یا اجاره یک ملک، شرایط حقوقی ویژه‌ای دارد وآگاهی از این قوانین کمک می‌کند تا تجربه دلپذیرتری از خرید یا اجاره یک خانه داشته باشید و از خسارت‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنید. به هر حال همیشه «پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود!»

زمانی که شما ملک موردنظر را خریداری یا اجاره کرده‌اید، یعنی مراحلی مثل جستجو، یافتن ملک مناسب، توافق طرفین، نوشتن مبایعه‌نامه، پرداخت را پشت سر گذاشته‌اید. پس‌از این مراحل نکاتی وجود دارد که در زمان تحویل، رعایت آن‌ها چه از لحاظ حقوقی و چه امنیتی برای شما الزامی است.

تحویل ملک مورد اجاره

در ماده ۵ اجاره‌نامه‌ تاریخ دقیق تحویل ملک به روز، ماه و سال باید مشخص شود.

اگر تحویل خانه یا آپارتمان همزمان با امضا اجاره‌نامه نباشد، حتما در قسمت توضیحات قرارداد اجاره‌ رسمی یا در پشت برگ اجاره‌نامه عادی یا برگی جداگانه ضمن اشاره به شماره و تاریخ قرارداد، باید به تحویل آن به مستاجر اشاره شود و به امضا دو طرف قرارداد برسد.

حتماً بخوانید:
نکات ضروری و حقوقی مالک و مستاجر در اجاره ملک

نکات ضروری و حقوقی مالک و مستاجر در اجاره ملک

نکات ضروری در اجاره ملک : تعمیرات و مخارجی که برای ملک و امکان بهره برداری از آن لازم است به عهده مالک است مگر آن که در اجاره‎نامه خلاف آن قید شده…

شرایط تحویل ملک مورد اجاره

طبق قانون یکی از تعهدات و تکالیف موجر تحویل ملک به مستاجر بدون هیچ گونه مانعی است. در غیر اینصورت از طریق حکم دادگاه، صاحبخانه ملزم به تحویل ملک خواهد شد.

مگر اینکه امکان تحویل ملک به دلایلی امکان پذیر نباشد. مانند اینکه قبل از تحویل ملک به دلیل آتش سوزی یا زلزله یا … قادر به سکونت یا استفاده نباشد. که در این صورت به طور کلی قرارداد اجاره باطل می‌شود.

در قرارداد اجاره به تعداد مستاجران باید اشاره شود و اینکه مورد اجاره برای استفاده مسکونی، اداری، تجاری یا کارگاهی است نیز باید قید گردد.

اگر اجاره ملکی برای کاربری مسکونی باشد اما مستاجر قصد استفاده تجاری از آن را داشته باشد، خلاف مفاد قرارداد بوده و این امر می‎تواند از موارد فسخ قرارداد باشد.

بنابراین باید در قسمت توضیحات به آن اشاره و برای موجر حق فسخ قرارداد به علاوه مطالبه خسارت شرط و پیش‌بینی شود.

مراحل تحویل ملک به مستاجر

صورتجلسه تحویل ملک

در هنگام تحویل گرفتن محل سکونت باید حتما صورتجلسه تحویل ملک همراه اجاره‌نامه تنظیم و در آن به شماره قرارداد و تاریخ آن و زمان تحویل ملک اشاره شود.

در این صورتجلسه مالک و مستاجر با حضور یکدیگر در ملک، فهرستی از ایرادها و کمبودهای منزل را تهیه کرده و امضا می‎کنند.

علاوه بر کمبودها و اشکالات موجود در ملک، لوازم موجود در ملک مثل وسایل سرمایش و گرمایش، شیرآلات، تاسیسات برق، کابینت و وسایل آشپزخانه مثل اجاق گاز و … که جزء ملک مورد اجاره بوده و مستاجر قرار است در طول مدت اجاره از آنها استفاده کند نیز یادداشت شده و به تائید و امضا هر دو برسد.

به این ترتیب اطمینان حاصل می‎شود که مستاجر مسئول خرابی‌ها و کمبودهای مستاجر قبلی نبوده و نباید هزینه‎ای را بابت آنها پرداخت کند.

شایان ذکر است مستاجر یک ملک به دلیل اینکه مالک منافع آن ملک در مدت زمانی که در اجاره او قرار گرفته است، می‎تواند ملک مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره و تحویل دهد به شرط آنکه مالک در قرارداد اجاره ، این اجازه را به مستاجر صراحتا داده باشد.

مراحل قانونی تحویل ملک

مراحل قانونی تحویل ملک

بازدید نهایی قبل از تحویل

قبل از آن که ملک را تحویل بگیرید، یک بار دیگر در حضور خود مالک، ملک مورد نظر را بازدید کنید و از تخلیه بودن آن اطمینان حاصل کنید و به هیچ وجه به تحویل کلید در محضر یا آژانس املاک اکتفا نکنید.

در بازدید نهایی ملک یکبار دیگر تمامی موارد از قبیل (شیرآلات،سیستم‌های سرمایش گرمایش، انبار و پارکینگ و …) را چک کنید و از صحت و سلامت آن‌ها اطمینان کسب کنید تا از بروز اختلافات و دردسرهای بعدی جلوگیری شود.

تحویل پارکینگ و انباری

هنگام تحویل خانه، حتما پارکینگ و انباری یا دیگر متعلقات ملک را با مشخصاتشان در سند ملک تطبیق بدهید تا «پارکینگ مزاحم» رابه جای پارکینگ مستقل واحد به شما ندهند

تحویل در حضور شخص سوم

بهتر است برای محکم کاری بیشتر، هنگام تحویل ملک، شخص دیگری به جز فروشنده و خریدار(شخص ثالث) حضور داشته باشد تا تحویل ملک را به همراه یک صورت جلسه، در دو نسخه به همراه امضا تایید نماید. این شخص می‌تواند مشاوراملاک هم باشد.

نکاتی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود

گاهی تفاوت بسیار مشهودی در آنچه در دفعات اول بازدید، مشاهده می‌کنید و آنچه بعد از تحویل ملک شاهد آن خواهید بود وجود دارد. چرا که در اکثر مواقع نکات منفی از چشم خریدار دور می ماند.

بررسی کلید پریز‌ها و سیستم سیم‌کشی

برای بررسی توان ولتاژی برق ملک نیازی نیست تا حتما کارشناس داشته باشید و به راحتی با یک وسیله برقی معمولی قابل بررسی خواهد بود.

تعداد پریزها با متراژ خانه محاسبه می‌گردد. شاید به نظر نکته پیش پا افتاده‌ای بیاید اما به یاد داشته باشید که کمبود پریز در خانه چه مصیبتی به دنبال دارد.

کپک و قارچ‌ها

سقف و اطراف در‌های چوبی سرویس‌های بهداشتی و گوشه کنارهای آشپزخانه را بررسی کنید تا هیچ گونه قارچ یا نم‌دادگی وجود نداشته باشد چراکه تعمیرات این موارد از دردسرساز و پرهزینه‌ترین‌ها خواهد بود.

درها و پنجره‌ها

از صحت و سلامت بازشوها (در و پنجره) اطمینان حاصل کنید. هریک را بازو بسته کنید تا کامل باز شوند و از جا در نرفته باشند.

تعویض قفل درها

شاید فروشنده کلیدها را به چند آژانس املاک یا تعمیرکار داده باشد خدا می‌داند دیگر چه کسانی کلید خانه جدید شمارا دارند پس برای تضمین امنیتتان هم ه شده هرگز تعویز قفل درها را به تعویق نیندازید و در اولین فرصت که کلید را دریافت کردید آن‌ها را عوض کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits