دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیمه مستمری و بازنشستگی چیست ؟
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
همه ما دوران بازنشستگی را تجربه خواهیم کرد هم اکنون نیز بازنشستگان فراوانی را پیرامون خود می بینیم . بسیاری از این عزیزان دچار مشکلات مالی بوده واز کمی حقوق و مستمری دوران بازنشستگی خود ناراضی هستند . بیمه مستمری و بازنشستگی این امکان را فراهم می...

بیمه مستمری چیست ؟

بدون شک همه ما به فکر دوران بازنشستگی خود هستیم. با توجه به ساختار اجتماعی امروز ما، بالا رفتن سن ازدواج و بسیاری فاکتورهای دیگر، دوران بازنشستگی بسیاری از ما متقارن با تحصیل فرزندان مان و یا ازدواج آن ها خواهد بود.

در واقع اصلی ترین هزینه های زندگی مان در دورانی خواهد بود که قادر به انجام کار نیستیم و یا قوانین کشور اجازه کار کردن را به ما نمی دهند.

دوران بازنشستگی و یا از کار افتادگی در واقع دوره برداشت ماحصل یک عمر تلاش فرد است. هر شخص تا زمانی که شغلی دارد و یا به هر نحوی کسب درآمد می کند، باید به فکر سرمایه گذاری درستی برای آینده خود باشد.

بیمه مستمری یکی از راهکار هایی است که می تواند مفید باشد و به دریافت حقوق مستمری مناسب منجر شود.

قطعا همه ما بر روی نیاز به دارا بودن حقوق مستمری توافق داریم، حال سوال اصلی این است که از چه روش هایی می توانیم آینده ای روشن و بدون دغدغه برای خود و خانواده مان رقم بزنیم؟

اولین روشی که به ذهن مان خطور می کند بیمه مستمری و یا انواعی از بیمه است که در ازاری پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت ماهانه و یا سالانه (زمان های مشخص بر حسب قرارداد طرفین)، در زمان بازنشستگی تا چندین برابر مبلغ حق بیمه را به بیمه شده پرداخت می کنند.

انواع بیمه مستمری

دو روش اصلی برای بیمه مستمری وجود دارد. روش اول و متداول تر در ایران که تقریبا همه آن را می شناسند، بیمه تامین اجتماعی و روش دوم که در ایران کمتر شناخته شده ولی در دنیا بسیار پرطرف دار است، بیمه عمر و سرمایه گذاری.

بیشتر بدانید:

با بیمه عمر چقدر آشنایی دارید ؟آیا در مورد بیمه های عمر اطلاعات کافی دارید؟

همه آنچه باید در مورد بیمه عمر بدانید !

بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی در ایران به دو شکل اجباری (در صورت اشتغال به کار توسط کارفرما و بیمه شده به صورت مشترک) و خویش فرما (توسط شخص بیمه شده) انجام می شود.

مبلغ مستمری بازنشستگی این نوع بیمه کاملا به میزان حقوق شخص و به طبع آن حق بیمه پرداختی وابسته است.

بیمه عمر و سرمایه گذاری

بیمه های عمر و سرمایه گذاری نوعی بیمه مستمری هستند که در سراسر دنیا و به ویژه در کشورهای جهان اولی از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. در ایران نیز بیمه های عمر توسط شرکت های مختلف بیمه ای و با طرح های مختلف عرضه می شوند.

میزان حق بیمه در این نوع بیمه ها بر حسب درآمد و بودجه بیمه گزار از ماهانه ۵۰ هزارتومان شروع و تا مبالغ بالاتر نسبت به انتخاب شخص متغیر است. برخی از شرکت ها مبلغ بازنشستگی بیمه عمر را در پایان قرارداد یک جا و برخی به صورت مستمری پرداخت می کنند.

برای مثال مستمری یک شخص سی ساله در صحت و سلامت کامل با حق بیمه ماهی ۱۰۰ هزار تومان، پوشش بیماری های خاص و با ضریب افزایش سالانه %۱۰، پس از ۱۵ سال ۱۲۶ میلیون تومان و یا ماهانه دو میلیون تومان خواهد بود.

در صورتی که شخص تنها ۳۶ میلیون تومان پرداخت کرده است.

کسب حقوق مستمری چند برابر

همان طور که پیش تر ذکر شد، خریداری انواع بیمه های عمر و سرمایه گذاری اصلی ترین روش برای کسب حقوق بازنشستگی بیشتر است.

اصولا اولین چیزی که با شنیدن نام بیمه عمر به ذهن بیشتر افراد خطور می کند، این است که بیمه شده تمام عمر پولی را به شرکت بیمه ای می پردازد تا در هنگام فوت، آن سرمایه به خانواده اش به ارث برسد.

در واقع بیمه عمر را سرمایه ای می دانند که صرفا در صورت فوت به بازماندگان می رسد و خود شخص بیمه شده در زمان زندگی از آن سودی نمی برد.

به این نوع از بیمه های عمر که که شخص بیمه شده در طول زندگی خود نمی تواند از آن استفاده ای کند، بیمه عمر به شرط فوت گفته می شود.

اما بیمه هایی که امروزه به نام بیمه عمر درباره شان صحبت می شوند در واقع طرح های جامع و بیمه های عمر و سرمایه گذاری هستند.

هر شخص می تواند به تناسب شرایط و درآمد خود یک یا چند بیمه عمر و سرمایه گذاری خریداری کند و علاوه بر پوشش های فوت، از کار افتادگی و بیماری های خاص، حقوق مستمری بازنشستگی خود را چندین برابر نماید.

در ضمن در بیمه تامین اجتماعی قوانین سفت و سختی درباره زمان بازنشستگی و بازخرید وجود دارد ولی در بیمه های عمر بیمه شده می تواند مدت قرارداد تا زمان بازنشستگی را مشخص کند.

در صورت لزوم، بازخرید پیش از اتمام دوره قرارداد نیز برای فرد امکان پذیر است.

پیشنهاد ما برای سرمایه گذاری و کسب درآمد هرچه بیشتر و بهتر شما در دوران بازنشستگی و دریافت بیمه مستمری مناسب، این است که علاوه بر بیمه تامین اجتماعی خود، از چندین شرکت بیمه ای مختلف طرح های متفاوت بیمه عمر را خریداری کنید.

لزوم دارا بودن چند بیمه مستمری

همان طور که مشاهده می کنیم امروزه قشر بازنشسته از اقشار آسیب پذیر اجتماع به حساب می آیند. در بیشتر موارد حقوق های بازنشستگی تامین اجتماعی کفاف هزینه های بیمه شده و همسر و فرزندان را نمی دهد.

هزینه های تحصیل و ازدواج فرزندان و بیماری های بیمه شده اصلی و همسرش در سنین بالا از جمله مشکلات بسیار متداول در بین بازنشستگان است.

در صورتی که اگر بازنشستگان امروز جامعه ما از قدیم به فکر خرید بیمه مستمری مکملی با عنوان بیمه های عمر و سرمایه گذاری با مبالغ ناچیز برای خود و یا خانواده شان می بودند، چرخ زندگی در این دوران به گونه ای دیگر می چرخید.

سطح رفاه اجتماعی این روزها نشان می دهد که بهتر است تا دیر نشده به فکر خرید یک یا چند بیمه مستمری برای رفاه آتی خود و خانواده مان باشیم. بیمه عمر و سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری کاملا امن و جدی است که می تواند به فعالیت های اقتصادی هر خانواده ای نظم ببخشد.

باید بدانید که فعل خریدن، فعل مناسبی برای بیمه های عمر نیست. در واقع شما یکه بیمه عمر خریداری نمی کنید بلکه در بیمه عمر سرمایه گذاری می کنید.

اصل بیمه های عمر و اتفاقی که در فرایند آن می افتد در واقع این است که شما چیزی خریداری نمی کنید بلکه پولی پرداخت و در آینده چندین برابر آن را دریافت می کنید.

شرایط بیمه عمر و بازنشستگی ده ساله

بیمه عمر و بازنشستگی یکی از طرح‌های بیمه عمر و سرمایه گذاری است که مورد استقبال بسیاری از بیمه گذاران قرار گرفته است که اگر بعد از گذشت ۱۰ سال اقدام به برداشت اندوخته خود کنید در واقع بیمه بازنشستگی ۱۰ ساله دریافت کرده‌اید..

برای داشتن بیمه عمر و بازنشستگی، فرد بیمه شده می‌تواند با انتخاب حق بیمه سالانه‌ای که هر سال پرداخت می‌کند این بیمه نامه را شروع کرده و درطول مدت داشتن این بیمه نامه از سایر مزایای این بیمه نامه استفاده کند و نهایتا هم به اندوخته سرمایه گذاری شده در بیمه نامه برسد.

سقف سنی بیمه عمر

سقف سنی بیمه عمر و بازنشستگی معمولا در همه شرکت های بیمه تا ۷۰ سال می‌باشد. یعنی مجموع سن بیمه شده و مدت قرارداد نباید بالای ۷۰ سال شود.

شرط اول داشتن بیمه عمر انتخاب حق بیمه سالانه است. برای این که فرد بیمه شده بتواند از مزایای بیمه عمر استفاده نماید باید حق بیمه ای را انتخاب کرده و به عنوان حق بیمه پرداخت نماید.

میزان حق بیمه می‌تواند بر اساس توانایی مالی فرد بیمه شده و مدت زمانی که فرد می‌خواهد این حق بیمه را پرداخت کند، تعریف شود. به عنوان مثال اگر فردی می‌خواهد در مدت زمان کوتاهی به اندوخته بالایی برسد می‌تواند حق بیمه بالاتری را پرداخت کند.

نتیجه اندوخته بیمه ای بیمه نامه عمر با حق بیمه سالانه ۴ میلیون تومان با حق بیمه سالانه ۱ میلیون تومانی بسیار متفاوت است.

از این رو انتخاب حق بیمه مناسب می تواند از مهمترین گزینه‌ها در رسیدن به نتیجه مطلوب در بیمه عمر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

شرایط و نحوه خرید بیمه سربازی چیست ؟

مستمری زنان از همسر فوت شده با ازدواج مجدد قطع می‌شود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits