دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان را چه کسی پرداخت میکند ؟
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
همه ما میدانیم که در فرهنگ آپارتمان نشینی، بعضی از قسمت های آپارتمان مشاع هستند در این مقاله ابتدا قسمت های مشاع را به طور توضیح خواهیم داد سپس، پرداخت هزینه ها را بررسی خواهیم کرد.

هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان

در شهرهای بزرگ رشد آپارتمان‌نشینی باعث به‌وجود آمدن شکل جدیدی از زندگی شده است که چالش‌های خاص خود را دارد. زندگی کردن افراد متعدد در کنار هم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها به‌شمار می‌آید. چراکه مستلزم رعایت یک‌سری قوانین خاص و احترام گذاشتن به یک فرهنگ مشترک یا همان فرهنگ آپارتمان‌نشینی است. قانون شارژ آپارتمان خالی و قانون نحوه محاسبه هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان و هزینه بازسازی مشاعات و هزینه نظافت ساختمان و همه بخش‌های مشاع ساختمان در پاسخ به بخشی از این چالش‌ها وضع شده‌اند.

خوشبختانه در قانون برای زندگی در آپارتمان یا آپارتمان‌نشینی از پیش تدابیری اندیشیده شده که برای رفع اختلاف‌ها می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد. قسمت‌های مشاع ساختمان همیشه بحث‌برانگیز هستند. این‌که چطور باید از قسمت‌های مشاع ساختمان استفاده کرد و چه کسی باید هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان را بپردازد، مساله همیشگی آپارتمان‌نشینی است.

مشاعات چیست ؟

در لغنت نامه دهخدا، واژه مشاع را این‌ طور معنا شده است؛ «مشاع: بخش ناکرده. سهم مشاع؛ بهره بخش‌ناکرده. مشترک و تقسیم‌ناکرده‌شده. و اکثر استعمال آن در زمین است؛ «مشاع» زمین مشترک که قسمت‌کرده‌شده نباشد. جدانشده از حصه دیگری یا دیگران».

مشاعات یک اصطلاح حقوقی است برای بخش‌های مشاع ساختمان که در سند ملکی، مالکیت آن محدود به کسی نشده باشد. بنابراین مشاع بودن یا نبودن قسمت‌های مختلف ساختمان به قید مالیکت در سند بستگی دارد. اما معمولا این قسمت‌ها جزو بخش‌های مشاع ساختمان محسوب می‌شوند:

  • زمین ساختمان
  • پشت بام
  • درب ورودی
  • راهرو
  • پنجره‌های راهرو
  • آسانسور
  • ورودی پارکینگ
  • پارکینگ اضافی
  • پله‌ها
  • شوفاژخانه
  • تاسیسات مشترک
  • انشعابات مشترک
  • حیاط
  • لابی
  • باغچه
  • تاسیسات مشترک
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • چاه
  • انشعاب برق مشترک
  • آسانسور
  • لوله‌ها و سیم‌های برق
  • اسکلت ساختمان
  • راهرو و راه‌پله
  • رختشوی‌خانه
  • حیاط خلوت
  • اتاق سرایدار
  • تلفن مرکزی

مشاعات ساختمان به بخش‌هایی از آپارتمان گفته می‌شود که مالکان متعدد یک ساختمان، به صورت اشتراکی از آن استفاده می‌کنند. قسمت‌های مشاع ساختمان در قانون از قبل مشخص شده‌اند.
هر بخشی از ساختمان که در سند مالکیت خصوصی نداشته باشد، مشاع محسوب می‌شود.

هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان چطور محاسبه می‌شود ؟

با توجه به تعدد همسایگان و اشتراکی بودن بخش‌های مشاع ساختمان معمولا بر سر این‌که چه کسی باید هزینه‌ قسمت‌های مشاع آپارتمان را بپردازد، بحث و جدل فراوانی صورت می‌گیرد. مثلا این‌که کدام یک از همسایگان باید هزینه بازسازی مشاعات یا هزینه نظافت ساختمان را بپردازد جزو مشکلات رایج آپارتمان‌نشینان است.

با توجه به این‌که بخش‌های مشاع ساختمان تحت مالکیت کسی نیست، احساس دوگانه‌ای به افراد می‌دهد؛ از سویی مشترک بودن فضا با تعداد زیادی از اشخاص، حس عمومی بودن آن را ایجاد می‌کند. از سویی دیگر با یک فضای عمومی مثل کوچه یا خیابان متفاوت است. در هر صورت برای رفع این مشکل قوانین مشخصی وجود دارد.

پرداخت هزینه‌ قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده مالکان ساختمان است. در یک آپارتمان با هر تعداد مالک، هزینه‌های رایجی همچون هزینه نظافت ساختمان یا هزینه بازسازی مشاعات بین مالکان تقسیم می‌شود.

نحوه محاسبه هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان را توافق مالکان یک ساختمان تعیین می‌کند. هزینه‌های مشاعات بین مالکان تقسیم می‌شود.

روش کار به این شکل است که تمام مالکان بین خود توافق می‌کنند که چطور این هزینه‌ها را بپردازند. اگر یکی از مالکان زیربار چنین تعهدی نرود، هزینه‌ها به شکل مساوی میان سایر همسایگان تقسیم می‌شود.

همسایگانی که مالک نیستند و مستاجر هستند هم قاعدتا سهمی در هزینه مشاعات ساختمان دارند. اما نحوه پرداخت آن بستگی به توافق میان مالک و مستاجر دارد؛ اگر در قرارداد پرداخت هزینه بر عهده مالک باشد و از پرداخت خودداری کند، مستاجر می‌تواند از محل اجاره خانه سهم او را بپردازد.

اگر پرداخت هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده مستاجر باشد و از پرداخت آن خودداری کند، مالکان دیگر می‌توانند به مالک اطلاع بدهند و به نحوی این هزینه پرداخت می‌شود.

ممکن است در بعضی آپارتمان‌ها مشاعات ساختمان طور دیگری محاسبه شوند. در بعضی آپارتمان‌ها همه به یکی از قسمت‌های مشاع (مثل حیاط) دسترسی ندارند، هزینه‌های آن بخش بر عهده‌ کسی یا کسانی است که از آن استفاده می‌کنند.

در بحث محاسبه هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان، نکته مهم و اساسی در توافق مالکان است که از نظر قانونی نیز سند محسوب می‌شود. یعنی مالکان هستند که قوانین داخلی بخش مشاع ساختمان را تعیین می‌کنند و نسبت به آن متعهد می‌شوند.

اگر ساکن یک واحد مالک نباشد و مستاجر باشد، باید دید که در متن قرارداد هزینه قسمت‌های مشاع ساختمان بر عهده مالک است یا مستاجر. اگر هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده مالک باشد و سهم خود را نپردازد، مستاجر می‌تواند از محل اجاره‌بها آن را بپردازد. اگر هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده مستاجر باشد و از پرداخت خودداری کند، مالک می‌تواند با اختیاراتی که دارد، مبلغ را از او کسر کند.

هزینه نظافت ساختمان بر عهده کیست ؟

هزینه نظافت بخش‌های اختصاصی خانه فقط بر عهده مالک است. اما هزینه نظافت ساختمان از مواردی است که حتما در توافق مالکان به آن پرداخته می‌شود.

معمولا مالکان توافق می‌کنند برای شست‌وشوی راه‌پله، نظافت آسانسور، پاک کردن پنجره‌های پاگرد، پاک کردن دیوارها، نظافت پارکینگ، رفت‌وروب حیاط و کارهایی از این دست، یک یا چند نیروی خدماتی را استخدام کنند و بر مبنای ساعت کار یا تعداد طبقات یا حجم کار، مبلغی را بپردازند. بعد این مبلغ را بر تعداد مالکان تقسیم می‌کنند.

در بحث هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان معمولا بخش خاصی به هزینه نظافت ساختمان اختصاص می‌یابد. تمام مالکان باید سهم خود را برای نظافت ساختمان بپردازند.

هزینه بازسازی مشاعات بر عهده کیست ؟

معمولا در هر آپارتمانی، شورایی هست و مدیر ساختمان جلسات شورا را اداره می‌کند. بحث بازسازی مشاعات و هزینه بازسازی مشاعات از جمله مواردی است که باید در این جلسات مطرح شود تا مالکان در جریان بازسازی و نحوه آن قرار بگیرند.

در صورتی که یکی یا چند تن از مالکان به بخشی از مشاعات آسیبی جدی برسانند، هزینه بازسازی آن بخش بر عهده خود آن‌ها خواهد بود و سایر مالکان مسئولیتی در هزینه بازسازی مشاعات ندارند. اما در صورتی که بازسازی بنا بر تصمیم اکثریت مالکان صورت بگیرد، هزینه بازسازی مشاعات بین مالکان به شکل مساوی تقسیم می‌شود.

ممکن است بخشی از قسمت‌های مشاع ساختمان تنها در دست استفاده یکی یا چند مالک به‌خصوص باشد؛ در این صورت هزینه بازسازی مشاعات بر عهده‌ی خودشان است. در این مورد استفاده مالکان و مفاد توافق مالکان مبنا قرار می‌گیرد.

اما در یک حالت دیگر ممکن است یکی از مالکان بنا بر هر دلیلی ضرورت بازسازی را زیرسوال ببرد و حاضر به پرداخت سهم خود از هزینه بازسازی ساختمان نشود. در این صورت بهترین گزینه مذاکره و بیان دلایل است. اگر از این روش گشایشی حاصل نشود، مالکان دیگر می‌توانند شکایت کنند.

اصولا در شکایات مربوط به سرباززدن از پرداخت هزینه‌ قسمت‌های مشاع آپارتمان، دادگاه فرد را محکوم به پرداخت سهم خود و خسارت می‌کند.

عرف این است که هزینه‌ها به شکل مساوی بین مالکان تقسیم شود. اما گاهی ممکن است بخشی از قسمت مشاع ساختمان در استفاده یکی از مالکان باشد. در این صورت هزینه نظافت آن بخش به عهده‌ی کسی است که از آن استفاده می‌کند.
اگر یکی از مالکان برای نظافت بخش‌های خصوصی تحت مالکیت خود مایل به استفاده از خدمات نظافت باشد، طبیعتا هزینه آن بر عهده خودش خواهد بود.

قانون شارژ آپارتمان خالی چیست ؟

برای پرداخت بخش‌های مشاع ساختمان قوانین مشخصی وجود دارد که راه را بر نزاع‌ می‌بندد. مثلا یکی از دعواهای رایج در آپارتمان‌ها بر سر این است که آیا واحدهای خالی از سکنه هم باید سهم خود را بابت قسمت‌های مشاع ساختمان بپردازند یا نه. پاسخ این است که تمام واحدها ملزم هستند بر مبنای توافق شارژ ماهانه خود را بپردازند.

این سوال مطرح می‌شود که بر مبنای قانون شارژ آپارتمان خالی چه کسی باید شارژ را پرداخت کند؟ هر واحد مالکی دارد که چه در صورت سکونت، چه غیر از آن باید مبلغ شارژ خود و هزینه نظافت ساختمان و هزینه قسمت‌های مشاع ساختمان را ماهانه به مدیر ساختمان بپردازد.

مثلا در ایزوگام کردن بام خانه همیشه بحثی درمی‌گیرد که آیا مالک واحد خالی هم باید هزینه ایزوگام را بپردازد؟ در قانون شارژ آپارتمان خالی این مساله به صراحت قید شده است که ایزوگام کردن بام خانه جزو هزینه‌ قسمت‌های مشاع آپارتمان محسوب می‌شود و دیگر مهم نیست که مالک در واحد خود سکونت می‌کند یا نه. قانون شارژ آپارتمان خالی می‌گوید مالک باید سهم خود را بدهد.

برای روشن شدن موضوع معمولا این مثال را می‌زنند که مالک هر یک از واحدها نمی‌تواند بگوید من ورزشکارم و عادت دارم از پله‌ها برای رفت‌وآمد استفاده کنم؛ بنابراین هیچ سهمی از هزینه تعمیر آسانسور نمی‌پردازم. هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان بر عهده همه مالکان است.

قانون شارژ آپارتمان خالی یکی از مهم‌ترین دعواهای ساختمان را حل می‌کند؛ قانون شارژ آپارتمان خالی می‌گوید که مالک حتی در صورتی که در واحد خود سکونت نداشته باشد، ملزم به پرداخت هزینه‌های قسمت‌های مشاع آپارتمان از جمله هزینه نظافت ساختمان و هزینه بازسازی مشاعات است.

به طور خلاصه تمام مالکان در یک آپارتمان نسبت به پرداخت هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان مسئول هستند. این هزینه‌ها شامل هزینه نظافت ساختمان و هزینه بازسازی مشاعات به‌طور کلی و سایر هزینه‌های رایج می‌شود. هزینه قسمت‌های مشاع آپارتمان در جلسات داخلی ساختمان مطرح می‌شود و در صورتی که هر یک از مالکان حاضر به پرداخت سهم خود نباشد، دیگران حق شکایت دارند. معمولا دادگاه رای به محکومیت و پرداخت خسارت می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

قوانین آپارتمان نشینی و چگونگی شکایت از همسایه در آپارتمان

عدم پرداخت شارژ ساختمان چه راه حل قانونی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits