دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفخیذ (رابطه جنسی بدون دخول) چه مجازاتی در قانون دارد ؟
19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تفخیذ یا لاپایی نوعی رابطهٔ جنسی بدون دخول است که با فرو کردن و مالیدن آلت جنسی مردانه بین ران‌های شریک جنسی انجام می‌شود. تفخیذ هم میتواند بین مرد با مرد باشد هم مرد با زن. مجازات عمل تفخیذ صد ضربه شلاق و در مواردی اعدام است.

تفخیذ چیست ؟

تفخیذ یا «لاپایی» (به انگلیسی: Intercrural sex) نوعی رابطهٔ جنسی بدون دخول است که با فروکردن و مالیدن آلت جنسی مردانه بین ران‌های شریک جنسی انجام می‌شود این عمل اغلب با روغن‌کاری همراه است. تفخیذ واژه‌ای عربی است که از فَخذ به معنی ران گرفته شده‌ است. در زبان عامیانه معمولاً از اصطلاح «لاپایی» (Lapaie) استفاده می‌شود.

separator line

رابطه با جنس مخالف

در آموزش‌ها و آزموده‌های روابط جنسی از تفخیذ به عنوان روشی مناسب برای پیشگیری از بارداری و حفظ باکرگی یاد می گردد. برخی زنان از ارگاسم خویش در حین تفخیذ بر اثر مالش آلت تناسلی به ناحیه شرمگاهی خبر داده‌اند.

گونه‌ای از تفخیذ در ژاپن با نام سوماتا معروف است.

separator line

رابطه همجنس‌گرایانه در تفخیذ

تفخیذ در میان همجنسگرایان یونان باستان بسیار رایج بود است ، به ویژه در جائی که شریک ِ جنسی ِ دهنده آمیزش جنسی مقعدی را تحقیرآمیز می‌دانست. کا.ژ. دوور در کتاب همجنس‌گرایی یونانی (۱۹۷۷) به‌طور مفصل در این باره نوشته‌است. کتابی که نظریات امروزین درمورد موضوع همجنس‌گرایی مردانه یونانی عمدتاً از آن برداشت شده‌اند. خوان روخاردن در کتاب تکامل رنگین‌کمان با توجه به چهره به چهره بودن طرفین در این روش آمیزش، تفخیذ را «وضعیت میسیونری همجنس‌گرایانه» می‌نامد.

تفخیذ هنوز هم در بسیاری از جوامع شایع است. تحقیقی در مورد نیازهای سلامت جنسی همجنس‌گرایان مرد در سال ۱۹۹۷ در حومه کلکته نشان می‌داد که ۷۳٪ مردان به تفخیذ مبادرت می‌ورزند. این رقم در بین کارگران جنسی ۵۴٪، مردان کم‌درآمد ۵۰٪ و در بین مسلمانان

۴۰٪، در میان هندوها ۸۸٪ و در بین مردان با درآمد متوسط ۸۸٪ بود.

تحقیق مشابهی در جنوب آسیا نشان می‌داد که محبوبیت تفخیذ در میان مردان همجنس‌گرا برابر با آمیزش جنسی مقعدی و بیشتر از آمیزش جنسی دهانی است. در بچه‌بازی گاه از تفخیذ در رابطهٔ جنسی با کودکان برای کمتر آزار دیدن کودک (نسبت به دخول) استفاده

می‌شود، عبید زاکانی نویسنده ایرانی سدهٔ هشتم در این مورد می‌نویسد: «از کودکان نابالغ به میان پای قانع شوید تا شفقت به‌جای آورده باشید.»

separator line

در قوانین ایران مجازات تفخیذ چیست ؟

در قانون مجازات اسلامی تفخیذ، نوع خفیف‌تر لواط محسوب می‌شود.بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران مردانی که با یکدیگر مرتکب تفخیذ می‌شوند هر یک به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورت ۳ بار تکرار و حد خوردن در بار چهارم به اعدام محکوم می‌شوند. البته در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، فاعل در همان بار اول به اعدام محکوم می‌شود.

separator line

در فقه شیعه درمورد تفخیذ چه میگویند ؟

در فقه شیعه نیز طبق فتاوا غالبا تفخیذ جایگزینی برای دخول با همسر نابالغ دانسته می‌شود، از جمله فتوای آیت‌الله خمینی در تحریرالوسیله‌اش در این زمینه چنین آمده است:

«کسی که زوجه‌ای کمتر از نه سال دارد وطی او برای وی جایز نیست… اما سایر کام‌گیری‌ها از قبیل لمس به شهوت و آغوش گرفتن و تفخیذ اشکال ندارد هر چند شیرخواره باشد.»

همچنین تفخیذ مرد با زنی که رابطهٔ زوجیت بین آنان نیست، زنا نیست اما رابطهٔ نامشروع به حساب می‌آید. ناصر مکارم شیرازی فقیه و خلیل قبله‌ای فقیه و حقوق‌دان معتقدند که اگر در اثر این رابطه زن حامله گردد و فرزندی به دنیا آید، زنازاده به حساب نمی‌آید و از حقوق فرزندان حلال‌زاده برخوردار است.

separator line

آنچه باید در مورد لواط، تفخیذ و مساحقه بدانید

ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی: « لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دبر انسان مذکر است.»

ماده 234 قانون مجازات اسلامی: «حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.»

تبصره ١- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

تبصره ٢- احصان عبارت است از آنکه مرد همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با همان همسر در حال بلوغ وی جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.

ماده 235 قانون مجازات اسلامی: «تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه انسان مذکر است.»

تبصره- دخول کمتر از ختنه گاه در حکم تفخیذ است.

ماده 236 قانون مجازات اسلامی: «در تفخیذ ، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و از این جهت فرقی میان محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.»

تبصره- در صورتی که فاعل غیرمسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

ماده 237 قانون مجازات اسلامی: همجنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.

تبصره ۱- حکم این ماده در مورد انسان مؤنث نیز جاری است.

تبصره ۲- حکم این ماده شامل مواردی که شرعاً مستوجب حد است، نمی گردد.

ماده 238 قانون مجازات اسلامی: «مساحقه عبارت است از اینکه انسان مؤنث، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.»

ماده 239 قانون مجازات اسلامی: «حد مساحقه، صد ضربه شلاق است.»

ماده 240 قانون مجازات اسلامی: «در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.»

ماده 241 قانون مجازات اسلامی: «در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است.»

موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است.

separator line

منظور از تفخیذ دختر شیر خوار چیست ؟

  1. جواز بهره برداری های جنسی (غیر از جماع که همه فقهاء آن را ممنوع می دانند) در دختر صغیره، نظر همه فقهاء شیعه نیست.
  2. کسانی که این نظر را بیانداشته اند از باب عدم ورود نهی از جانب شارع بوده است که می توان با توجه به وجود ضررهایی که این عمل برای دختر صغیره دارد حکم به عدم جواز آن داد.
  3. بیان این نظریه از باب مناسبات قانونی است که از آن، جهت اثبات حکم دیگر استفاده می شود، و آن حکم، این است که وقتی قائل به جواز بهره برداری های جنسی (غیر از جماع) از صغیره شدیم می توان از او در عقدهای موقت و جهت ایجاد محرمیت استفاده کرد، یا قائل به وجوب پرداخت مهریه به او یا عدم آن شویم.

separator line

دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در مورد تفخیذ شیرخواره

حضرت امام خمینی(ره) در فتوایی که نظر خودشان را بیان کرده اند، جواز دیگراستمتاعات (به جز جماع و همبستری که همه فقها آن را نسبت به دختر صغیره منع کرده اند) از دختر صغیره را نفی کرده اند. بنابراین؛بنا بر نظر ایشان، چون با دختر صغیره نمی توان جماع و دیگر

لذت های جنسی را داشت، چنین عقدی محل اشکال است. آن چه در میان فقهاء شیعه مورد اتفاق است این موضوع است که قبل از سن بلوغ نمی توان با دختر همبستر شد ولی این نظر، مورد قبول فقهاء اهل سنت نیست و آنان در صورتی که دختر توان همبستری را

داشته باشد، همبستر شدن با او را اگر چه صغیره باشد جایز می دانند.

separator line

عدم دخول در عمل لواط چه حکمی دارد ؟

چنانچه در عمل لواط، دخول انجام نشود و مثل تفخیذ و یا بین دو باسن باشد، برای فاعل و مفعول ۱۰۰ تازیانه در نظر گرفته می‌شود. در اجرای این حکم بین محصن، غیر محصن، کافر و مسلمان تفاوتی وجود ندارد. استثنای این حکم تنها در صورتی خواهد بود که فاعل کافر

باشد و مفعول نیز مسلمان نباشد. در غیر این صورت جزای طرفین اعدام خواهد بود.

separator line

حد تفخیذ در قانون مجازات اسلامی

در پایان بهتر است به این نکته‌ی مهم اشاره شود که سوای اعمالی که با زور و اجبار انجام می‌گیرد و مصداق تجاوز است، اثبات آن دسته از مواردی نظیر لواط یا تفخیذ که با رضایت طرفین انجام می‌شود بسیار دشوار خواهد بود و به هیچ وجه موضوع ساده‌ای به شمار نمی‌رود. بنابر این هنگام قضاوت‌ در رابطه با این موضوع همواره باید جانب اعتدال را رعایت کرد. شاید به دلیل همین حساس بودن بیش از اندازه‌ی موضوع است که در فقه شیعه افرادی نظیر محقق حلی معتقدند که حدود تعیین شده در اسلام تنها باید به دست امام معصوم اجرا شود.

بنابر این هنگامی که از قانون مجازات اسلامی سخن به میان می‌آید بد نیست که نظرات افراد شناخته شده‌ای مانند محقق حلی که در اسلام تحقیق و تفحص کرده‌اند نیز مد نظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

لواط چه مجازاتی در قانون دارد ؟

مساحقه (همجنس بازی زنان) چه مجازاتی در قانون دارد ؟

تجاوز جنسی در قانون چه مجازاتی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (19 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits