دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لیست بهترین و مناسب ترین خرید مراسم عقد
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خرید مراسم عقد یکی از رسم و رسومات در بین ایرانیان می باشد. گرچه مردم نیازی به این خرید ها ندارند، اما به این دلیل که این رسم از گذشته تا به امروز پا برجا مانده، مهم می باشد. با دلگرم همراه باشید تا شما را با بهترین لیست خرید عقد آشنا نماید.

لیست خرید مراسم عقد

خرید مراسم عقد به دو صورت انجام می شود، به دلیل اینکه دو نوع مراسم عقد وجود دارد:

  1. مراسم عقد در دفاتر ثبت ازدواج
  2. مراسم عقد در منزل

عقد در دفاتر ثبت ازدواج برای شما مقبول تر است و اگر از لحاظ مالی دچار مشکل هستید، بهتر است که مراسم عقد را در دفاتر رسمی ثبت ازدواج انجام دهید!

اما اگر می خواهید سنت مراسم عقد را بهتر و با دقت بیشتری انجام دهید، می توانید آن را در منزل خود برگزار نمایید. برای برگزاری مراسم در منزل، شما هزینه ی بیشتری می پردازید; اما خاطرات بیشتری از این روز می توانید به یادگار بگذارید.

در منزل نیز شما می توانید دو نوع سفره عقد سنتی و مدرن پهن کنید که این کاملا به خود شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید. سفره عقد نیز برای شما هزینه هایی در پی خواهد داشت که قاعدتاً سفره عقد سنتی، هزینه های کمتری دارد.

همچنین برای مراسم عقد در منزل شاید نیازمند تدارک شام برای مهمانان هم باشید، پس هزینه های شام و تشریفات هم به عهده ی شما خواهد بود.

اگر قرار است که در روز دیگری قبل از مراسم عروسی به محضر بروید باید حلقه ازدواج، کت‌ و دامن و یا هر لباس دیگری که برای مراسم عقد خود در محضر می‌خواهید به تن کنید را تهیه نمایید.

خرید محضری نسبت به خرید مراسم عقد هزینه کمتری دارد و به‌ صرفه‌ تر است. اما اگر می‌ خواهید که همه‌ چیز خیلی عالی برگزار شود می‌ توانید مراسم بگیرید.

خرید مراسم عقد به عروس و داماد می فهماند، که برای شروع زندگی مشترک باید عهده دار برخی از مسئولیت ها بشوند و باید بخشی از زندگی را بر عهده بگیرند.

این خرید به مفهوم آن است که از همان اوایل شروع رابطه، هر کدام باید به وظایف خود آگاه باشند و برای پایدار ماندن این زندگی هزینه هایی را انجام دهند.

این خرید به داماد می فهماند که هزینه ها و مخارج زندگی بر عهده ی اوست و باید برای پایدار ماندن این زندگی، هزینه هایی را بپردازد و همچنین به عروس می فهماند که برای تداوم این زندگی باید به مرد کمک کند و پشت او را در زندگی خالی نکند.

لوازمی که بر عهده داماد است و باید برای عروس خانم خریداری شود

  1. قرآن و جانماز
  2. سرویس طلا و جواهرات
  3. حلقه ازدواج
  4. آینه و شمعدان
  5. ساعت
  6. لباس عقد و نامزدی
  7. لوازم‌ آرایش (کرم پودر، پنکیک، ریمل، مداد ابرو، رژ گونه، رژلب مایع و جامد با رنگ‌ بندی کامل، لاک با رنگ‌ بندی کامل، سایه، ژل مو، فر مژه، مرطوب‌ کننده، تافت، مام، برس و شانه، دئودرانت)
  8. عطر و ادکلن
  9. لباس مجلسی و یا پارچه
  10. مانتو
  11. روسری و یا شال
  12. کیف و کفش
  13. چادر مشکی و مجلسی
  14. سشوار و وسایل برقی آرایشی
  15. حوله حمام
  16. چمدان
  17. لباس‌ خواب و لباس‌ زیر

خرید عقد برای عروس

لوازمی که بر عهده عروس خانم است و باید برای داماد خریداری شود

  1. جانماز
  2. کت‌ و شلوار
  3. کفش
  4. پیراهن دامادی
  5. ست کمربند و کیف
  6. حلقه ازدواج
  7. ساعت
  8. ریش‌ تراش (ست افترشیو، کیف اصلاح و لوازم جانبی، برس و شانه)
  9. حوله
  10. چمدان
  11. لباس‌ خواب و لباس‌ زیر

خرید عقد برای داماد

تفاهم در خرید مراسم عقد

مهمترین اصل در خرید مراسم عقد داشتن تفاهم بین عروس و داماد و خانواده های آن هاست. آن ها باید به تفاهم برسند که در این خرید چه چیزهایی را تهیه کنند و نیاز به خرید چه چیزهایی ندارند.

اگر این تفاهم وجود نداشته باشد، قطعا روی دست خانواده عروس و داماد هزینه های زیادی گذاشته می شود! پس با در نظر گرفتن این موضوع، اقدام به خرید برای مراسم عقدتان نمایید.

خیلی از وسایل و مواردی که خرید آن ها به عنوان رسم شناخته شده است برای عروس و داماد بی فایده هستند یا صرفا جهت چشم و هم چشمی با دیگران خریداری می شوند! این کار درستی نیست و اگر شما دوست دارید که خرید مناسبی داشته باشید، می بایست از این مسئله دست بکشید.

بهتر است از یک ماه قبل مراسم عقد با خانواده طرف مقابل، قول و قرار های خود را بگذارید و مواردی که نیاز است در مراسم عقد خریداری شود را ذکر کنید، تا مبادا در روز خرید مشکلی برای شما یا آن ها به وجود بیاید.

در خرید مراسم عقد خیلی مسائل برای شما روشن می شود و شما به شناخت بهتری از طرف مقابل خود می رسید. اگر می خواهید این شناخت را خیلی قبل تر از مراسم عقد و خرید آن به دست آورید، پس با شخصی که قرار است با او ازدواج کنید قبل از تمام این ها، یک بار به خرید بروید و شیوه ی خرید کردن او را مشاهده کنید.

عروس خانم ها باید توجه کنند که آقا داماد چه میزان صرفه جویی در هزینه ها دارد و از خرید کالاهای غیر ضروری تا چه میزان چشم پوشی می کند. آقا داماد نیز باید توجه کنند که عروس خانم تا چه حد به فکر هزینه هاست و اقلامی که درخواست خریدش را از داماد دارد تا چه حد معقول و منطقی است!

با تغییر کردن سبک زندگی مردم رفاه عمومی در جامعه بالاتر رفته و بسیاری از عادت‌ ها به فراموشی سپرده شدند.

امروزه خانم‌ ها و دختران با حضور و فعالیت در اجتماع دیگر مانند زمان‌های قدیم احساس نیاز شدیدی به وسایل ندارند و می‌ توان گفت که دیگر مانند نسل‌ های پیش حسرت داشتن لباس و لوازم لوکسی که در قدیم برای تازه‌ عروس‌ها خریداری می‌ شده است را ندارند.

اما خانواده‌ ها هنوز اصرار به اجرای این رسم قدیمی دارند و از همین رو هنوز هم این رسم کهن به قوت خود باقی‌ مانده است.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای طلایی برای برنامه ریزی فوق العاده جشن نامزدی و عقد

آرایش لب ۲۰۲۰ برای مراسم عقد و جشن نامزدی + عکس

تصاویر مراسم عقد زوج های جوان در آستان حضرت عبدالعظیم (ع)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits