دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کامل پاک کردن فضله پرندگان
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی بدنه ماشین یا ساختمان ها ممکن است به رنگ خودرو و زیبایی ساختمان آسیب رساند بنابراین برای پاک کردن فضله پرندگان باید‌ سریعا اقدام کرد.

راهنمای کامل پاک کردن فضله پرندگان از روی ماشین و نمای ساختمان

اگر همه شما تجربه مورد فضل پرنده‌ها قرار گرفتن را شخصا نداشته باشید قطعا ۹۸ درصد از اتومبیل‌های شما با این اتفاق فرخنده آشنا هستند؛ پدیده‌ای که بطور اتفاقی ۹۹ درصد مواقع بعد از شستشوی کامل وسیله نقلیه مذکور به وقوع می‌پیوندد!

و احتمالا این نکته را نیز می‌دانید که اکثر اوقات درصورتیکه بلافاصله مدفوع پرندگان (کبوتر، گنجشک و..) را از روی اتومبیل خود پاک نکنید بخاطر pH اسیدی بیش از حد آن، رنگ خودرویتان را از بین برده و شما را متحمل هزینه زیادی خواهد کرد.

شیره (صمغ) درختان نیز چنین خاصیتی دارد. با ما در دلگرم همراه باشید تا شما را با روش‌های تمیز کردن فضولات پرندگان از روی قسمت‌های مختلف اتومبیل و نمای ساختمان آشنا کنیم.

چطور فضولات پرندگان را از روی بدنه خودرو و نمای ساختمان پاک کنیم؟

درمورد پیشگیری از ایجاد لکه فضله روی نمای ساختمان پیشنهاد خاصی نمیتوان داد؛ اما درمورد خودرو سعی کنید تا حد ممکن در جاهایی که درختان بزرگ و انبوه وجود داشته و مخصوصا اگر پرندگانی روی آن مشاهده می‌شود، پارک نکنید.

در این مورد معمولا جاهای پرخطر را از نشانه شاهکارهای قبلی عاملین آن می‌توان شناسایی کرد؛ پس اگر روی زمین مقدار قابل توجهی فضولات پرنده دیدید، در صورت امکان جای بهتری را برای قرار دادن اتومبیلتان انتخاب کنید.

همچنین یک راهکار استفاده از واکس اتومبیل است تا یک لایه محافظ روی بدنه وجود داشته و درصورتی که روی آن فضله بریزد، دیرتر راه خود را به رنگ اصلی ماشین باز کند و به سرعت به آن آسیب نزند.

چگونه لکه فضله پرنده روی اتومبیل را تمیز کنیم؟

بهترین کار، پاک کردن فضولات پرندگان در اولین فرصت ممکن و قبل از خشک‌شدن است. در صورت نبودن مواد و امکانات لازم، لکه ایجاد شده را به تنهایی به‌وسیله تکه پارچه خیسی تمیز کنید.

بهتر است بدانید که بسته به اینکه مواد غذایی مصرفیشان باعث تولید چه مقدار اسید اوریک در مدفوعشان شده باشد، حتی گاها ممکن است مواد فضله‌ اثر خود را زیر ۱ دقیقه هم گذاشته و آسیبشان را به رنگ خودروی شما بزنند.

پس سریع باشید و حتی اگر فرصت یا امکان شستشوی آن را ندارید، با قرار دادن یک پارچه مرطوب روی آن نگذارید کاملا خشک شود. ضمنا هرچه زمان بیشتری بگذرد این مواد سفت‌تر شده و اثر مخرب خود را بیشتر روی اتومبیل شما خواهند گذاشت.

روش‌های تمیز کردن فضولات پرندگان از روی اتومبیل و نمای ساختمان

1. تمیز کردن لکه فضله از روی شیشه‌ها و چراغ خودرو

لکه‌های فضله کبوتر روی شیشه مخصوصا اگر تازه باشند به راحتی با استفاده از شیشه‌ پاک‌کن و یک تکه پارچه تمیز می‌شوند؛ اگر لکه ایجاد شده خیلی سفت شده‌ بود می‌توانید از مقداری ترکیب وایتکس با آب برای آن پاک کردن آن استفاده کنید؛ فقط مراقب باشید محلول وایتکس به قسمت‌های رنگی بدنه برخورد نکند زیرا احتمال آسیب زدن به رنگ آن وجود دارد.

2. تمیز کردن لکه فضله از روی بدنه خودرو (قسمت‌هایی که رنگ خورده است)

برای پاک کردن لکه فضولات پرنده‌ها از روی بدنه اتومبیل می‌توانید از محلول آب و مواد شوینده معمولی مانند تاید، شامپو و مایع ظرفشویی و یا حتی از محلول شیشه‌شوی استفاده‌ کنید؛

گزینه دیگر، مواد مخصوص تمیز کردن ماشین (با عنوان شامپوهای خودرو و حاوی ترکیباتی جهت حفظ رنگ اتومبیل و یا اسپری‌های مخصوص پاک کردن فضولات پرنده و اثر حشرات از خودرو) هستند که هر کدام از این موارد را باید با یک پارچه نرم روی لکه اعمال کرد (توصیه می‌شود از دستمال‌های کاغذی برای تمیز کردن این موارد استفاده نکنید).

به این صورت که ابتدا لکه را با آب و یا اسپری فراوان آغشته کرده و پس از نرم شدن آن و تا حدی حل شدن ترکیبات فضله در محلول مورد استفاده، اقدام به پاک‌کردن کامل آن به وسیله پارچه نمایید. در صورت نیاز محلول را مجددا روی لکه استفاده کرده و در آخر با آب باقیمانده آنها را تمیز نمایید.

نکته: برای تمیز کردن این لکه‌ها هرگز آنها را نسابید! ممکن است درون فضله پرنده سنگ‌ و دانه‌های ریزی وجود داشته باشد که موجب خط افتادن رنگ اتومبیل نازنینتان شود؛ آنها را پس از نرم شدن به آرامی از روی بدنه با پارچه بلند کنید و سپس جای آن را با مواد شوینده فراوان بشویید.

یک راه حل جدیدتر پاک کردن لکه فضله پرنده از روی بدنه اتومبیل، استفاده از کارواش‌های بخار است. با بخارشوهای قوی خانگی نیز می‌توان این کار را انجام داد، به این صورت که ابتدا مقداری محلول شوینده روی لکه ریخته و سپس نازل بخار را روی آن نگه‌می‌داریم، در آخر پس از پاک شدن لکه، با آب محل را کاملا آبکشی می‌کنیم.

نکته: مراقب باشید برای بدنه اتومبیل از مواد لکه‌ بر یا وایتکس استفاده نکنید زیرا باعث آسیب به رنگ آن خواهد شد.

پس از پاک کردن لکه و آبکشی جای آن، روی ماشینتان واکس خودرو بزنید تا هم درخشندگی آن بازگردد و هم همانطور که پیشتر گفتیم، یک لایه محافظ روی آن ایجاد کند تا از تاثیرات منفی لکه‌های بعدی تا حدی جلوگیری کند (در صورتی که دفعات بعدی امکان پاک کردن سریع لکه‌ها را از خودرویتان نداشتید زمان بیشتری به شما می‌دهد تا لکه‌ها به سرعت تاثیر خود را روی رنگ ماشین نگذارند).

اگر لکه به قدری باقی مانده‌ باشد که رنگ خودرو در محل آن کمی کدر شده باشد، می‌توانید برای کاهش اثر آن از مواد شوینده مخصوص اتومبیل موجود در بازار استفاده کنید. همچنین استفاده از پولیش‌های مخصوص (مثل T-cut) بصورت دایره‌ای روی سطح خودرو می‌تواند تاثیر لکه را تا حد زیادی محو کند؛

اگر این اقدامات شخصی نتیجه نداد به ناچار باید خودروتان به صورت مکانیکی توسط متخصص رنگ پولیش مکانیکی شود. البته همانطور که می‌دانید متاسفانه امکان استفاده از پولیش برای رنگ‌های مات وجود ندارد که در این موارد، زمان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

همچنین اگر فضولات مدت طولانی روی رنگ خودرو بمانند ممکن است سبب خوردگی و ترک‌خوردن آن شوند که تنها چاره این موضوع رنگ کردن مجدد آن قسمت از خودروست.

3. تمیز کردن لکه فضله از روی لاستیک‌ها

اگر روی لاستیک دور پنجره‌ها نیز لکه وجود داشت برای از بین بردن آن از محلول‌های پاک‌کننده‌ لکه از روی پلاستیک استفاده‌کنید. برای تمیز کردن اثرات فضله‌ها از درون شیارهای لاستیک، می‌توانید از گرفتن جریان آب با فشار روی آنها کمک بگیرید.

روش‌های تمیز کردن فضولات پرندگان از روی اتومبیل و نمای ساختمان

چگونه لکه فضولات ایجادشده روی نمای ساختمان را تمیز کنیم؟

اگر فضله پرنده‌ها روی شیشه‌های ساختمان افتاده باشد راه‌حل آن مانند تمیز کردن لکه فضله از روی شیشه اتومبیل است؛ به کمک محلول‌های شیشه‌پاک‌کن یا وایتکس می‌توان آن را برطرف کرد. اما برای تمیز کردن نمای ساختمان بسته به اینکه چه نوعی باشد روش پاک کردن لکه از روی آن متفاوت خواهد بود.

در نماهای آجری به علت جاذب بودن بافت آجر، احتمال کشیده‌شدن رطوبت مواد فضله به درون آن و باقی‌ماندن و خشک شدن ذرات فضولات روی آجر وجود دارد؛ به همین دلیل در این موارد نیز باید سریع اقدام به پاک نمودن لکه‌ کرد؛ زیرا اگر برای طولانی‌مدت باقی بماند، بخشی از مواد درون فضله جذب آجر شده و باعث تغییررنگ دائمی آن خواهد شد.

همچنین از راه‌حل‌های تخصصی برای تمیز کردن این نوع دیوارها می‌توان به استفاده از واترجت سندبلاست و سیلیس اشاره کرد.

روش پاک کردن لکه فضولات پرنده از نماهای سنگی ساختمان‌ها

برای تمیزکردن این لکه از روی این دیوارها معمولا مشکلی وجود ندارد، زیرا فضله درون بافت سنگ فرو نرفته و با تمیز کردن سطح آن مشکل بطور کامل برطرف خواهد شد.

در صورت قدیمی بودن و خشک شدن لکه نیز می‌توان از مواد اسیدی رقیق‌شده همراه با فشار آب قوی کمک گرفت. در صورت اطمینان از عدم وجود رنگ در نمای سنگی، می‌توان از وایتکس نیز برای تمیزشدن بهتر و سریعتر لکه استفاده کرد.


بیشتر بخوانید :

۶ گام موثر جهت از بین بردن بو و لکه ی ادرار سگ از روی سطوح

روش های طلایی جهت پاک کردن لکه آب هویج از سطوح مختلف

۱۱ راهکار اساسی جهت دفع بوی بد سگ در خانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits