دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های تهیه وازلین طبیعی و ارگانیک

۳ روش ساده برای تهیه وازلین طبیعی در منزل

روش های تهیه وازلین طبیعی و ارگانیک
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خودتون در منزل با هزینه خیلی کمتر وازلین درست کنید؟ روش تهیه کرم وازلین در خانه بسیار ساده و راحته.

روش تهیه وازلین ارگانیک در منزل

وازلین یکی از محصولات همه کاره برای زیبایی و مراقبت از پوست است که تقریباً در همه ی خانه ها یافت می شود.

ولی برخی از افراد به خاطر حساسیت به مواد نفتی که ممکن است در تهیه وازلین استفاده شود، نمی توانند از آن استفاده کنند. اما خوشبختانه می توان با مواد طبیعی، یک وازلین خانگی و دست ساز تهیه کرد. در این مقاله از دلگرم سه روش برای تهیه سه نوع وازلین طبیعی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آموزش درست کردن وازلین خانگی

روش اول: تهیه وازلین ساده طبیعی

مواد لازم:

  1. 28 گرم موم عدسی زنبور عسل (Bees Wax)
  2. ½ پیمانه (118 میلی لیتر) روغن زیتون

برای تهیه:

مخلوط موم و روغن: تابه یا قابلمه ی کوچکی برداشته و موم عسل و روغن زیتون را در آن بریزید. احتیاجی به هم زدن نیست زیرا تا موم ذوب نشود مواد در هم مخلوط نمی شوند.

بهتر است از موم های عدسی استفاده کنید، زیرا هم اندازه گیریشان آسان تر است و هم سریع تر ذوب می شوند.

حتماً از موم عدسی زرد رنگ استفاده کنید. انواع دیگر و موم های سفید، تحت فرآیند پالایش قرار گرفته و بسیاری از خواص طبیعی آن ها از بین رفته است.

تابه یا قابلمه را روی حرارت پایین گذاشته و اجازه دهید مخلوط آنقدری گرم شود که موم ها به طور کامل ذوب شوند. تقریباً 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. بعد از اینکه موم شروع به ذوب شدن کرد مخلوط را گه گاهی هم زده تا مواد کاملاً در هم مخلوط شوند.

بعد از ذوب و مخلوط شدن کامل موم با روغن، تابه را از روی حرارت برداشته و مواد را با دقت در ظرفی بریزید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت سرد شود. مواد سخت شده و شبیه به وازلین می شود.

حتماً ظرفی انتخاب کنید که درب دار باشد تا گرد و غبار و دیگر آلودگی ها وارد وازلین نشود.

روش دوم: تهیه وازلین مرطوب کننده طبیعی

مواد لازم:

  1. ¼ پیمانه (50 گرم) روغن نارگیل
  2. ⅛ پیمانه (30 میلی لیتر) روغن زیتون
  3. 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) موم عسل
  4. اسانس روغنی درخت چای یا نعنا (به دلخواه)

برای تهیه:

قابلمه ای را تا نصفه با آب پر کرده و کاسه ای را روی آن قرار دهید.

حال روغن نارگیل و موم عسل را داخل کاسه ریخته و قابلمه را روی حرارت متوسط رو به پایین بگذارید؛ تا مواد کاملاً ذوب شده و با هم مخلوط شوند. تقریباً 5 دقیقه زمان می برد. در طول این مدت هر چند وقت یکبار مخلوط را هم زده تا مواد وازلین کاملاً با هم مخلوط شوند.

بعد از اینکه موم و روغن نارگیل کاملاً ذوب و مخلوط شدند، قابلمه را از روی حرارت برداشته و مواد را خوب هم بزنید تا مخلوط نرم و یک دست شود. سپس روغن زیتون را در آن ریخته و سریع هم بزنید تا بافتی خامه ای و کرمی پیدا کند؛ اما آنقدر شل باشد که بتوان آن را در ظرف دیگری ریخت.

اگر بخواهید وازلین خوشبو باشد، می توانید در این مرحله یک تا دو قطره اسانس روغنی هم به آن اضافه کنید.

حال وازلین را در ظرف درب داری ریخته و اجازه دهید به مدت دو تا سه ساعت خود را بگیرد و خنک شود. وازلین خانگی به مدت یک سال در دمای اتاق تازه می ماند.

روش سوم: تهیه وازلین گیاهی طبیعی

مواد لازم:

  • روغن آفتاب گردان

برای تهیه:

برای تهیه ی این وازلین باید نسبت کره ی کاکائو به روغن آفتاب گردان مساوی باشد. بنابراین مقدار آن را خودتان براساس میزان وازلینی که مد نظرتان است مشخص کنید. سپس مواد را در قابلمه ای کوچک بریزید.

قابلمه را روی حرارت پایین بگذارید تا مواد ذوب شده و در هم مخلوط شوند. تقریباً 5 تا 10 دقیقه زمان می برد. در طول این مدت گهگاهی مخلوط را هم زده تا مواد کاملاً در هم مخلوط شوند.

بعد از اینکه مواد کاملاً ذوب و مخلوط شدند، وازلین شما آماده است. قابلمه را از روی حرارت برداشته و وازلین را با دقت در ظرف در داری بریزید. دو تا سه ساعت اجازه دهید تا وازلین سرد شده و سپس از آن استفاده کنید.

۳ روش ساده برای تهیه وازلین طبیعی در منزل

خواص وازلین

نرم کننده پوست خشک

شب‌ها وازلین را روی پوست خشک و زبر خود بگذارید. برای تاثیر بیشتر، بگذارید شب روی پوست‌تان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. با این کار، در زمستان‌ها پوستی زیبا و درخشان خواهید داشت. اما بدانید که وازلین باید عمیقا جذب پوست‌تان شود.

اسکرابی برای لب‌های نرم و صورتی

استفاده از بالم لب برای مراقبت از لب‌ها کافی نیست. برای رفع سیاهی لب‌ها به لایه‌برداری نیز نیاز است. برای این کار، مقداری شکر را با کمی وازلین مخلوط کنید.

مخلوط را به آرامی و به مدت چند دقیقه روی لب‌های خود اسکراب کرده و سپس پاک کنید. ترجیحا از شکر قهوه‌ای استفاده کنید زیرا از شکر دانه درشت نرم‌تر است.

مراقبت از مژه‌ ها

قبل از استفاده از ریمل، مقداری وازلین روی مژه‌های خود بزنید تا از شکستن و یا نازک شدن آن‌ها جلوگیری کنید. وازلین، مژه‌های شما را نرم کرده و آن‌ها را براق و ضد آب می‌کند.

جلوگیری از ماندن رژ لب روی دندان‌ها

هیچ کس دوست ندارد رژ لب روی دندان‌هایش باشد. شما دوست دارید؟ بنابراین، قبل از استفاده از هر گونه رژ لب تیره، مقداری وازلین را روی دندان‌های خود بمالید.

برداشتن مژه‌های مصنوعی

اگر مژه‌های مصنوعی شما به شکل نامرتب به چشم‌تان چسبیده‌اند، نگران نباشید زیرا راه حل خوبی برای شما داریم.

یک گوش پاک‌کن را در وازلین بزنید و روی مژه‌های مصنوعی بمالید. بگذارید مدتی بماند تا چسب آن نرم شود. سپس با آب گرم بشویید. مژه‌ها به راحتی درمی‌آیند.

هایلایتر پوست

وازلین مانند یک هایلایتر عالی برای پوست عمل می‌کند. فقط کافی است مقداری وازلین روی گونه‌ها و استخوان پیشانی بزنید تا ظاهری زیبا داشته باشید.

بالم لب عالی

می‌توانید از وازلین به عنوان بالم لب نیز استفاده کنید زیرا لب‌ها را نرم کرده و رطوبت آن‌ها را حفظ می‌کند. همچنین می‌توانید با مخلوط کردن وازلین و مقداری پودر شربت آماده، بالم لب معطر خانگی نیز درست کنید.


بیشتر بخوانید :

۴۵ خاصیت و کاربرد شگفت انگیز وازلین که قطعا نمیدانید

ویدیو ۲۰ کاربرد جادویی وازلین در سلامت پوست و مو

تاثیر بی نظیر وازلین بر روی پوست



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits