دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش نگهداری حبوبات
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روش نگهداری حبوبات-روش پخت حبوبات-ارزش غذایی حبوبات-جایگاه غذایی حبوبات-اختلالات گوارشی حبوبات-شستن حبوبات- روش مراقبت از حبوبات

خانه داری

روش نگهداری حبوبات


دو نکته گفتني است:


الف) این مطلب برای حبوبات خشک ذکر شده است.


ب) جبوبات جزء مواد غذایی هستند كه دیر فاسد مي‎شوند.


با توجه به اين دو تذکر, می توان حبوبان را در جای خشک و خنک به مدت یک سال نگهداری کرد. اگر چه به طور معمول, مدت نگهداری حبوبات (تاریخ تولید و انقضا) بر روی بسته آن نوشته شده است، قرار دادن حبوبات در محل های مرطوب, سبب رشد کپک ها بر روی حبوبات می شود. در ضمن, به دلیل حساس بودن لوبیای چشم بلبلی می توان برای نگهداری آن از یخچال استفاده کرد.

روش هایی دیگر جهت نگهداری حبوبات:


1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .


2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .


3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .


4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

روش نگهداری حبوبات

روش پخت حبوبات:


براي کاهش نفخ ناشی از آن, حبوبات را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کنيد و سپس آن را عوض کنید و دور بریزید. حبوبات خیس شده را جداگانه بپزید و مصرف کنید. در ضمن می توانید آن را با مواد خوراکی دیگر مخلوط کنید. در این عمل, مقدار زیادی از قندهای جذب ‎نشدني و مواد سمی که موجب نفخ می شود, از حبوبات جدا می شوند.یادآوری می شود جدا کردن پوست حبوبات، سبب هضم آسان‎تر آنها خواهد شد

ارزش غذایی:


حبوبات پس از غلات, دومین منبع مهم غذایی محسوب می شود. حبوبات یا «بنشن» حاوي مقدار زیادی پروتئین، مقداری کربوهیدرات و مقدار نسبتا فراوانی مواد معدنی است. همچنين, مقدار زیادی از ویتامین های گروه « ب» به استثنای «ریبوفلاوین» را دارد.


ارزش زیستی پروتئین حبوبات از گوشت کمتر است و این کمی ارزش به علت کمبود «اسیدهای آمینه گوگرد دار» مانند «متیونین» و «سیستئین» در این مواد خوراکی است.

جایگاه غذایی حبوبات:


در هرم راهنمای غذایی، حبوبات جزء گوشتها محسوب می شود؛ زیرا حبوبات از نظر پروتئینی بسيار غنی اند. پروتئین حبوبات 2 تا 3 برابر غلات و 10 تا 20 برابر بیشتر از گیاهان غده ای ( نشاسته ای) است. به طور معمول, حبوبات را «گوشت مردم فقیر» می نامند.
همچنین, دانه های حبوبات, از نظر آهن و کلسیم غنی است. 2 تا 3 واحد حبوبات معادل 1 تا 5/1 لیوان حبوبات پخته شده است.

اختلالات گوارشی:


حبوبات به علت وجود مقدار زیادی از قندهای غیرقابل جذب و مواد سمی، هنگام مصرف، ممکن است ایجاد اختلالات گوارشی بویژه «نفخ شکم» کند.
این قندها در روده کوچک هضم نمی شوند؛ زیرا آنزیم مناسب آن وجود ندارد. بنابر این, آنها هضم نمي‎شود و وارد روده بزرگ می شود، جایی که باکتریهای تخمیرکننده موجب تولید گاز می شود و همچنين, سبب عوارضی مانند: اسهال، دل آشوب و دل درد می گردد.

کاهش اختلالات گوارشی


به هنگام خیساندن و شستشوی حبوبات, سموم محلول در دانه های آنها خارج می شود، بنابر اين باید:
الف) پختن آنها در مقدار آب کافی و خارج ساختن آب, قبل از مصرف با دقت انجام گیرد.
ب) خیس کردن دانه در آب سرد برای تمام طول شب انجام شود. به طور کلی خیساندن حبوبات قبل از پخت, سبب کاهش اختلالات گوارشی در هنگام هضم می شود.

منبع:hotelmagazine.ir



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits