دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویژگی ها و خواص بارز عسل نمدار چیست ؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
عسل نمدار عسلی ارزشمند و بسیار مفید است که علاوه بر دارا بودن خواص عمومی عسل ها، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در جهات دارویی و درمانی نیز موثر است .

عسل نمدار چیست ؟

عسل نمدار یا عسل زیرفون برای درمان کبد چرب و مشکلات کبدی ، تقویت سیستم ایمنی، تقویت نیروی جنسی، اختلالات معده، یبوست و نفخ موثر است. از آن به عنوان آرامبخش طبیعی، تسکین دهنده درد و بهبود دهنده خواب نیز استفاده می شود.

نمدار که با نام زیرفون نیز شناخته می شود درختی تا ارتفاع ۳۰-۴۰ متر و دارای گل های مایل به سفید یا زرد، معطر، برگ ها ساده، دمبرگ دار، پهنک دندانه دار و به شکل قلب واژگون با دو گوشواره فلسی که به آسانی می افتد. گل نمدار به دلیل داشتن ترکیبات فعال شامل فلاونوئید ها (به عنوان آنتی اکسیدان)، روغن فرار و ترکیبات لزج لعابی در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد .

نمدار با داشتن طبع گرم و خشک در طب سنتی ایران جهت رفع تشنج، به عنوان معرق و مدر و آرامبخش کاربرد دارد.

برگ های درخت نمدار و گل های خشک شده و میوه و حتی پوست آن به طور جداگانه در طب ایرانی مورد استفاده قرار می گرد.

دمنوش یا چای گل های زیرفون به سبب وجود اسانس های مختلف و مواد فرار و معطر طرفداران زیادی دارد، فلاونوئیدها و مواد موسیلاژی برای تسکین درد و رفع التهابات، تشنج، بی خوابی های مزمن، نقرس و روماتیسم و آلزایمر موثر است. تانن موجود در آن خاصیت قابض دارد.

عسل نمدار

عسل درخت نمدار

ترکیبات گیاه نمدار

در گل های درخت نمدار اسانسی حاوی فارنسول وجود دارد. زیرفون شامل تانن و قند و موسیلاژ و مواد معطره است. اسیدهای آلی مانند استیک اسید، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، گلوکونیک اسید و… در آن یافت می شود. همچنین این گیاه دارای مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، فسفر و مس و آهن و روی و گوگرد و… است.

گیاه نمدار برای آرام کردن سرفه، تب، سرماخوردگی، عفونت ها، التهابات، میگرن، فشار خون، تپش قلب و کم کردن استرس کاربرد دارد. چوب درخت نمدار برای درمان مشکلات کبدی و صفرا و روده موثر است.

خواص دارویی عسل نمدار

عسل طبیعی حاصل از شهد و گرده گل ها و شکوفه های درخت نمدار با اثرپذیری از ویژگی های درمانی گیاه نمدار برای بهبود برخی امراض و مشکلات بسیار سودمند است. این عسل با طعم دلنشین و مطبوع خود همراه با رایحه خفیفی از جنگل های شمالی برای مصارف خوراکی روزانه نیز بسیار مناسب است. از عسل تک گل نمدار به طور تخصصی تر برای درمان موارد زیر می توان بهره گرفت.

  • درمان کبد چرب، بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی
  • سرماخوردگی و تسکین سرفه، التهاب لوزه
  • کاستن اضطراب و ناآرامی و بی قراری های روحی و ضعف اعصاب
  • شل کننده عضلات و رفع گرفتگی ماهیچه ها
  • مسکن و ضد درد طبیعی و خواب آور

ویژگی های عسل نمدار

طعمشیرین و نسبتا قوی
مزه جانبیتلخی بسیار جزیی
ماندگاری طعمنسبتا کوتاه
عطرمطبوع عسل
رایجه جانبیعطر چوب و هوای بهاری جنگل

طبع

معتدل
رنگزرد روشن متمایل به سبز
گردهکیفیت خوب و زرد رنگ
پروتئین کل۱۸ درصد
ساکارزبالای ۳درصد
زمن گلدهیماه ۳-۴
مدت گلدهی۲ تا ۳ هفته

عسل نمدار و بیماری های قلبی و عروقی

عسل زیرفون یا همان عسل نمدار به وسیله آنتی اکسیدان های طبیعی خود بدن را از رادیکال های آزاد محافظت می کند. با افزایش خون رسانی به اندام ها به تقویت عملکرد سیستم گردش خون کمک کرده و با پاکسازی رگ ها و شرایین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم می کند. این عسل با بهبود سطح کلسترول خون از ایجاد و رسوب چربی در شریان ها جلوگیری می کند و با کاهش تری گلیسرید خون ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را می کاهد.

عسل نمدار چیست

مشخصات عسل نمدار

عسل نمدار برای سیستم عصبی

گلوکز که از اصلی ترین عناصر موجود در عسل است به عنوان سوخت اصلی اندام ها و مغز استفاده می شود. با جذب سریع در خون، در اختیار ارگان های مختلف بدن قرار می گیرد. مغز انسان با دریافت گلوکز کافی هورمون سروتونین ترشح می کند که منجر به کاهش استرس و اضطراب می شود. مصرف منظم عسل نمدار می تواند باعث تقویت عملکرد سیستم عصبی گردد که نتیجه آن آرامش بیشتر، خواب بهتر، بهبود حافظه، برطرف شدن خستگی ها و تشنج های روحی، پرخاشگری و کاستن عصبانیت های ناگهانی است.

خواص عسل نمدار

رنگ و خواص عسل نمدار

عسل زیرفون برای دردهای عظلانی

بعد از انجام فعالیت های بدنی سنگین و ورزش های شدید عضلات و ماهیچه ها معمولا دچار اسپاسم، گرفتگی و جراحات جزیی و التهاب می شوند. عسل نمدار طبیعی با خاصیت ترمیم کنندگی و بازسازی به عضلات کمک می کنند تا خود را سریع تر نوسازی کنند و آسیب ها را رفع نمایند. همچنین با قدرت شل کنندگی، عضلاتی که دچار گرفتگی شده اند را آرام و از التهاب آنها کم می کند.

مصرف عسل نمدار بعد از ورزش توصیه می شود تا علاوه بر بهبود شرایط بدنی و ماهیچه ها، انرژی از دست رفته را نیز جبران کند.

عسل کنار : ۴۰ خاصیت بی نظیر عسل کنار (سدر)

عسل چهل گیاه : فواید بی نظیر عسل چند گیاه چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits