دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی سیب گلی یا رز آلو‌‌

خواص دارویی و درمانی میوه سیب گلی یا رز آلو

خواص دارویی سیب گلی یا رز آلو‌‌
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فواید میوه سیب گلی یا رز آلو‌‌ را در این بخش از دلگرم بخوانید: سیب گلی از چهار گونه از طبقه‌ی سیزیگیوم میوه‌ای تولید می‌شود که سیب گلی نام دارد.

با میوه سیب گلی بیشتر آشنا شوید

اسم های رایج: سیب گلی (نام عمومی)، ژامبوسیر (به زبان فرانسوی) آلو گلی یا مالبار آلو (به زبان انگلیسی).نام علمی: Syzygium jambos

منبع: شرق هند و مالایا. همچنین در بسیاری از نقاط هند، سیلان، هندوچین سابق و جزایر اقیانوس آرام، کشت داده شده و طبیعی است.

ظاهر سیب گلی :

درخت سیب گلی ممکن است فقط یک درختچه باشد، اما به طور کلی درختی است که در ارتفاع 25 و حتی 40 فوت (7.5-12 متر) ارتفاع دارد و تاج زده شده از شاخه های باریک و گسترده دارد و اغلب عرض کلی آن بیش از ارتفاع می باشد گل ها به صورت خامه ای سفید یا سبز مایل به سفید و 2 تا 4 عدد (5 تا 10 سانتی متر) گسترده می باشند که شامل بیشتر از 300 پرچم آشکار به 1 1/2 عدد (4 سانتیمتر)، یک کاسه ی چهار تکه ای و 4 سبز مایل به سفید، گلبرگ مقعرهستند.

معمولا درخوشه ترمینال معمولا 4 یا 5 گل وجود دارد. میوه تقریبا گرد، بیضی یا کمی گلابی شکل است، 1 1/2 تا 2 در (4-5 سانتی متر) طول، با پوست صاف، نازک، رنگ پریده زرد یا سفید، گاهی صورتی مایلز، پوشش ترد، قهوه ای، خشک به لایه ای آبی از گوشت زرد، شیرین و شبیه عطر گل رز در عطر و طعم هستند.درخت سیب گلی تقریبا در تمام طول سال میوه می دهد، هر چند در تابستان نسبت به زمان های دیگر کمتر است.یک درخت بالغ درخت سیب 5 پوند (2 کیلوگرم) میوه در هر فصل تولید می کند. البته، میوه ها بسیار سبک وزن هستند، زیرا آنها توخالی هستند.

خواص دارویی سیب گلی یا رز آلو‌‌

سیب نخستین میوه ای است که توسط انسان پرورش داده شده. جالب است بدانید که ایالات متحده با بیش از ۶٪ تولید دنیا دومین تولیدکننده مهم بوده‌است. معمولاً سیب را به صورت خام مصرف می‌کنند، اما در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها هم استفاده می‌گردد. از قدیم الایام آثار مثبت بسیاری به سیب نسبت داده می‌شد.

اما باید توجه داشت که پروتئین‌های متفاوت موجود در سیب موجب دو نوع آلرژی می‌شوند. پوست سیب‌های رسیده معمولاً قرمز، زرد، سبز، صورتی، یا حنائی است. سیب گلی با نام های دیگری مانند سیب آب، سیب عشق، سیب روغنی، سیب کوهی، سیب ابری نیز نامیده می‌شود. اما از خانواده‌ی سیب و یا گل رز نیست. حتی ظاهر، طعم و بافت آن نیز گوناگون است.

سیب گلی از چهار گونه از طبقه‌ی سیزیگیوم میوه‌ای تولید می‌شود که سیب گلی نام دارد. ظاهر سیب گلی شبیه به زنگوله و بافت آن پوستی نازک و چرب و گوشتی آبدار داشته و دانه‌ها در هسته میوه قرار دارند. این میوه به‌صورت تازه و در سالاد و ترشی مصرف می شود.

سیب گلی یا سیب آب یا رز آلو نام ، سرشار از آب بوده و از نظر منبع آبی بسیار شبیه به آب هندوانه است. میوه‌‌ سیب گلی دارای مزایای متعددی برای سلامتی است. دانشمندان متوجه شده اند که خوردن عصاره‌ی سیب گلی باعث کاهش رشد و حرکت سلول‌های سه‌تایی سرطان سینه خصوصا در زنان جوان می‌گردد به علاوه عصاره‌ی میوه‌‌ سیب گلی دارای فلاوونید‌ و پلی‌فنول است که هر دو قابلیت این را دارند که از رشد و حرکت سلول‌های سرطانی پیشگیری کنند.

در سیر تحقیقاتی این میوه و شناسایی خواص دارویی میوه سیب گلی دانشمندان غلظت‌های مختلفی از این عصاره را آزمایش کردند و دریافتند که هرچه مصرف آن با غلظت بالاتر بیشتر باشد، سرطان سینه تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. برای بهره مندی هرچه بیشتر از خواص این میوه کافیست آن را به صورت روزانه و یا خام، مخلوط یا پخته مصرف کنید و یا شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورد و روز بعد حدود نیم ساعت در آب بجوشانید و بعد میل کنید.

 سیب گلی

سیب گلی برای سلامتی و تندرستی بسیار مفید است چرا که مقادیر بالایی ویتامین C دارد و از آن‌جا که میزان ویتامین A آن هم بالاست می‌تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به عنوان ماده‌ای ادرارآور یا ملیّن به کاهش یبوست بینجامد. روغن دانه‌های سیب گلی هم می‌تواند باعث بهتر شدن جوش روی پوست شده و ظاهر آن را ترمیم کند.سیب گلی غنی از ویتامین C، فیبر غذایی، ویتامین A، کلسیم، تیامین، نیاسین، آهن، گوگرد و پتاسیم می باشد. از نظر ترکیبات ارگانیک، سیب های گلی حاوی ژامبوزین، اسید بوتولینیک و فریدلولاکتون هستند.

خواص سیب گلی شامل توانایی آنها برای سم زدایی از کبد، بهبود هضم، محافظت در برابر دیابت، تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، جلوگیری از سرطان، از بین بردن عفونت های قارچی و باکتریایی، کاهش تب و جلوگیری از تشنجهای صرعی است

ارزش تغذیه ای سیب گلی

  • پروتئین 0.5-0.7 گرم
  • چربی 0.2-0.3 گرم
  • آهن 0.45-1.2 میلی گرم
  • کلسیم 29-45.2 میلیگرم است
  • کربوهیدرات 14.2 گرم
  • فیبر 1.1-1.9 گرم
  • کالری 56

دیگر فواید سیب گلی

  • عصاره برگ برای چشم های آسیب دیده، همچنین به عنوان یک دیورتیک و دفع ادرار و درمان برای روماتیسم عمل می کند.
  • سیب گلی دیابت، آسم و دیسترانت را درمان می کند.
  • دانه ها برای اسهال، دیستروژن و نارسایی کبد استفاده می شود.
  • عصاره آن برای از بین بردن آسم، برونشیت و خفگی استفاده می شود.

 سیب گلی

خواص سیب گلی برای دیابت

ژامبوزین نوعی از آلکالوئید است که در سیب های گلی یافت شده است که نتایج دلخواه خود را در مسدود کردن یا تبدیل نشاسته به قند نشان داده است. این امر می تواند یک پیشرفت بسیار مهم برای بیماران دیابتی و افرادی است که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر ژامبوزین بر کنترل قند خون ادامه دارد.

خواص سیب گلی برای یبوست

محتوای فیبر بالا سیب های گل رز آنها را برای تنظیم غذا از طریق دستگاه گوارش ، از بین بردن یبوست و شرایط جدی تر سلامتی بسیار مفید می سازد. همچنین در طب سنتی بذر سیب های گل رز برای جلوگیری از اسهال و بیماری اسهال استفاده می شود.

خواص سیب گلی برای سرطان

ترکیبات آلی فعال در سیب های گلی، همراه با ویتامین C و ویتامین A، به عنوان درمان موثر پیشگیری از سرطان شناخته شده اند. تحقیقات اولیه و متون پزشکی سنتی ادعا می کنند که سرطان پروستات و پستان با اضافه کردن سیب های رز به رژیم غذایی شما کاهش می یابد.

خواص سیب گلی برای کاهش سمیت

برای صدها سال، عصاره های سیب گلی به عنوان یک ماده دیورتیک مورد استفاده قرار گرفته است، که کمک می کند تا مسمومیت کبد و کلیه را از بین ببرد، در حالی که باعث افزایش کلی سلامت و کارایی متابولیسم بدن می شود.

خواص سیب گلی برای کلسترول و سلامت قلب

ترکیب فیبر و مواد مغذی در سیب های گلی اثر معنی داری بر میزان کلسترول دارد و منجر به کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز می شود و از عوارض قلبی عروقی مثل حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

 سیب گلی

خواص سیب گلی برای افزایش ایمنی

اجزای فعال و فرار در سیب گلی با اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی ارتباط دارد. تحقیقات نشان داده است که می تواند پوست را از ایجاد عفونت های مختلف محافظت کند و قدرت سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری های عفونی افزایش دهد

نکته : ساقه، بذر و برگ سیب گلی می تواند بسیار سمی باشد و حاوی مقادیر کمی از سیانور باشد. سیب های گلی را از بازار های مورد اعتماد تهیه کنید و از مصرف بیش از حد سایر قسمت های میوه به جای گوشت و پوست جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه مربا سیب مجلسی و خوشمزه در منزل - مرحله به مرحله

چگونه سیب زمینی را نگهداری کنیم تا خراب نشود؟

۳۷ خاصیت دارویی و درمانی سیب که نمیدانستید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits