دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص بلغور گندم برای بدن انسان در طب سنتی

آشنایی با مهم ترین خواص بلغور گندم

خواص بلغور گندم برای بدن انسان در طب سنتی
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص بلغور / خواص بلغور برای لاغری _ بلغور گندم منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌ ها ست.

خواص شگفت انگیز بلغور که از آن بی اطلاعیم

بلغور گندم کالری و چربی کمی دارد اما سرشار از پروتئین و فیبر می‌باشد. این امر آن را به یک غذای ایده آل برای جایگزینی غلات تصفیه شده نظیر (برنج سفید )که دارای شاخص قند خون بالا می‌باشد - تبدیل نموده‌ است. با دلگرم همراه شوید.

آشنایی با مهم ترین خواص بلغور گندم

«بلغور گندم» سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد

بلغور گندم چیست؟

بعید است که شما بلغور گندم را در خارج از آشپزخانه یا مرزهای ملی خاورمیانه، هند و اروپا پیدا کنید، اما این نوع گندم خشک شده خرد شده در این مناطق کاربرد بسیاری دارد.

بلغور گندم در واقع مخلوطی از پوست دانه از انواع مختلف گندم است که در آن مناطق یافت می شوند. این ماده در تهیه پیش غذاها بسیار محبوب است و میتواند بسیار سریع پخته شود که باعث می شود به غذایی راحت و چند منظوره تبدیل شود.

اگر شما طرفدار این غذاها هستید، احتمالا بلغور گندم را به عنوان ماده ای در غذاهای خود تجربه کرده اید. بلغور گندم میتواند به شکلهای مختلف از جمله ماکارونی، نان و سالاد غلات گرم یا سرد تهیه شود.

در حالی که انواع مختلفی از غلات در جهان وجود دارد، بسیاری از آنها از گندم تصفیه شده بدست می آیند که پس از آن برای تولید غذاهای کربوهیدراتی تصفیه شده استفاده می شوند. اینها برای سلامتی شما مناسب هستند، اما با ماهیت خام و سرشار از مواد مغذی بلغور گندم مقایسه نمی شوند.

بلغور گندم غلظت بالاتر و انواع مختلفی از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فسفر را نسبت به گندم تصفیه شده ارائه می دهد و باعث می شود که حتی برای سلامت انسان مفیدتر باشد.

برخی از اجزای اصلی بلغور گندم شامل آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، نیاسین، مس، فسفر، منگنز، فیبر و پروتئین غذایی هستند. همچنین مقدار کمی کالری و چربی دارد که می تواند غذای بسیار مهمی برای افرادی باشد که رژیم غذایی دارند.

هنگامی که بلغور گندم در بدن تجزیه می شود، تمام این مواد ارزشمند بدن شما را تقویت میکنند.

فواید سلامتی بلغور گندم

بلغور گندم بلغور دارای فواید بسیار مهمی است. پس اجازه دهید در مورد فواید آن مفصل تر بحث کنیم.

کمک به بهبود هضم غذا

سطوح بالای فیبر در رژیم غذایی کمک می کند تا فرایند هضم در بدن تحریک شود و از شرایط خاصی نظیر یبوست، نفخ، گرفتگی و سوء هاضمه جلوگیری شود.

این فیبر همچنین می تواند عملکرد جذب مواد مغذی در روده و تعادل کلسترول را با حذف اسیدهای چرب امگا -۶ اضافی و تجمع آنها در شریان ها، بهبود بخشد. بلغور گندم در مقایسه با سایر غلات معمولی فیبر بسیار بالاتری دارد.

کمک به افراد دیابتی

بلغور گندم با داشتن کربوهیدرات های پیچیده تر نسبت به گندم ساده تصفیه شده و قندهای ساده، میتواند میزان قند خون را در بدن بهبود بخشد.

بلغور گندم با بهینه سازی انتشار انسولین، می تواند باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و قند خون شود که برای افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک هستند.

ساخت استخوان های قوی

مواد معدنی بسیاری که در بلغور گندم بلغور یافت می شود، برای بسیاری از سیستم های مختلف بدن مهم هستند اما برای بهبود استحکام استخوان اهمیت ویژه ای دارند.

با بالا رفتن سن، تراکم مواد معدنی استخوانی به طور طبیعی کاهش می یابد، بنابراین ما به مقدار زیادی فسفر، منگنز، آهن و فسفر برای حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان نیاز داریم.

بلغور گندم این مواد معدنی را در غلظت های بالا در اختیار بدن قرار میدهد و باعث می شود این غله به یک تقویت کننده عالی برای استخوان تبدیل شود!

محافظت از قلب

علاوه بر اثراتی که فیبر بر تجمع کلسترول در قلب دارد، بلغور گندم می تواند به سلامت قلب و عروق نیز کمک کند.

مقدار قابل توجهی پتاسیم در بلغور گندم وجود دارد، پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور شناخته شده است که بدین معناست که می تواند فشار را در عروق و شریان ها کاهش دهد و فشار خون را پایینتر آورد.

برای افرادی که در معرض خطر عوارض قلبی و عروقی هستند، بلغورگندم انتخاب رژیمی عاقلانه ای است که می تواند فشار خون بالا را تحت کنترل درآورد.

تقویت ایمنی بدن

طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بلغور گندم می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد.

به طور خاص، روی به پاسخ ایمنی قوی در بدن مرتبط شده است و بلغور گندم میزان قابل توجهی از این ماده معدنی را در هر پُرس دارد – یعنی حدود ۲۰٪ از مصرف روزانه پیشنهاد شده.

افزایش گردش خون

آهن، ماده معدنی کلیدی در رژیم غذایی ما است، زیرا این ماده معدنی تاثیر عمده ای بر سیستم گردش خون دارد.

کمبود آهن آنمی نامیده می شود و می تواند منجر به ضعف، گیجی، خستگی و اختلالات معده شود. این بدین دلیل است که آهن یک مولفه ضروری در ساخت گلبول های قرمز خون است، و وقتی گردش خون کاهش یابد، سطح انرژی ما هم افت میکند.

یک پُرس استاندارد بلغور گندم حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه این ماده معدنی را تامین می کند.

کاهش وزن با بلغور گندم

ماهیت کم کالری و کم چربی بلغور گندم باعث می شود برای افرادی که رژیم غذایی دارند، ایده آل باشد.

نه تنها وجود فیبر بالا در بلغور گندم باعث می شود که احساس سیری داشته باشید، بنابراین مانع پرخوری و خوردن بین وعده های غذایی می شود، بلکه محتوای چربی و کالری شما را بسیار پایین خواهد آورد.

پیشگیری از بیماری های مزمن

دانه ها و غلات به طور معمول با پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی همراه نیستند، اما بلغور گندم دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فیتونوترینت ها است که میتوانند در از بین بردن التهاب و کاهش جهش سلول های سالم که باعث سرطان میشوند، کمک کند.

رادیکال های آزاد در بدن باعث تحریک استرس اکسیداتیو در بدن و پس از آن التهاب می شوند که می تواند منجر به مشکلات دیگری در سلامتی شود.

تسریع رشد

بلغور گندم با داشتن تمام اسید آمینه های ضروری که بدن برای رشد و نمو نیاز دارد، منبع خوبی از پروتئین است که بدن ما برای رشد بافت ها، سلول ها، رگ های خونی جدید و غیره به آن نیاز دارد.

اگر در دوره بهبودی پس از آسیب یا بیماری به سر می برید، مصرف زیاد پروتئین های کامل برای تسریع بهبودی ضروری است.

بهبود خواب

سطوح قابل توجهی از منیزیم موجود در بلغور گندم آن را به کمکی بزرگ برای خواب تبدیل می کند، چرا که منیزیم می تواند بر تولید برخی از پیام رسان های عصبی آرامش بخش تاثیر داشته باشد.

هنگامی که بدن شما این انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند، سیستم عصبی و ذهن آرام می شوند، و کمک می کند تا دوره های راحت و طولانی خواب داشته باشید.

کسانی که از بی خوابی و سایر اختلالات خواب رنج می برند، باید بلغور گندم را به مدت چند هفته در رژیم غذایی خود بگنجانند و احتمالا تغییر قابل ملاحظه ای را مشاهده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید :

بهترین تغذیه در دوران قاعدگی از نظر طب سنتی ایران

ترکیبات شگفت انگیز ماست با مواد غذایی دیگر + خواص و مضرات

خواص و ارزش غذایی لوبیا قرمز

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits