دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید درمانی و عوارض احتمالی قرص تیوگوانین 
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیوگوانین (Tioguanine) برای درمان لوسمی و مشکلات خونی دیگر استفاده می‌شود. تیوگوانین جز داروهای شیمی درمانی است که با کاهش تولید سلول‌های خونی کار می‌کند.

اطلاعات دارویی قرص تیوگوانین

تیوگوانین (Tioguanine) برای درمان لوسمی و مشکلات خونی دیگر استفاده می‌شود. تیوگوانین جز داروهای شیمی درمانی است که با کاهش تولید سلول‌های خونی کار می‌کند.

نام تجاری: Lanvis

مکانیسم اثر تیوگوانین

تیوگوانین در چرخه سلولی به طور اختصاصی و در فاز S تقسیم سلولی عمل می کند و ساخت DNA و به میزان کمتری RNA را مهار می کند.

فارماکوکینتیک تیوگوانین

این دارو از مجرای گوارشی به طور ناقص و متغیرجذب می شود . متابولیسم آن کبدی و دفع آن کلیوی است.

مقدار و روش درست مصرف داروی قرص تیوگوانین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی تیوگوانین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

قرص تیوگوانین را همراه با مقداری آب قورت دهید. دوز تیوگوانین و دوره درمان با این دارو به وزن بیمار و میزان اثر بخشی آن برای بیمار بستگی دارد. پزشک به طور منظم برای شما آزمایش خون انجام می‌دهد تا میزان اثر بخشی قرص تیوگوانین را بررسی نماید.

موارد منع مصرف تیوگوانین

  • به تاریخ انقضای داروی تیوگوانین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قرص تیوگوانین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی تیوگوانین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Tioguanine

مصرف تیوگوانین در دوران بارداری و شیردهی

قبل از بارداری (اگر تصمیم به بچه دار شدن دارید) و در دوران بارداری، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی تیوگوانین ممکن است به تخمک و اسپرم آسیب برساند. مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز باید با مشورت پزشک باشد.

تاثیر مصرف داروی تیوگوانین بر رانندگی

تیوگوانین می‌تواند باعث علائمی مانند خستگی در شما شود، اما موجب خواب آلودگی نمی‌شود، با این حال قبل از رانندگی از هوشیاری خون مطمئن شوید.

تداخلات دارویی تیوگوانین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی تیوگوانین با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: برخی واکسن‌ها (مانند فلج اطفال، سرخک، اوریون و سرخجه)، السالازین، مسالازین، سولفاسالازین، داروهای شیمی درمانی دیگر و یا رادیوتراپی که می‌توانند تاثیر منفی بر عملکرد مغز استخوان داشته باشند.

هشدارها درباره مصرف قرص تیوگوانین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی تیوگوانین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکلات خونی (کم خونی یا مشکل لخته شدن خون) دارید.
  • اگر مدت زمان طولانی این دارو را مصرف کرده‌اید. این ممکن است احتمال عوارض جانبی مانند مشکلات کبدی را افزایش دهد.
  • اگر بیماری دارید که بدن شما مقدار کمی TPMT یا تیوپورین متیل ترانسفراز تولید می‌کند.
  • اگر شما سندرم لش – نیهان دارید، این بیماری هیپراوریسمی ناشی از افزایش تولید اسید اوریک است.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو


عوارض مصرف تیوگوانین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • کاهش تعداد گلبول‌های خون و پلاکت‌ها
  • زردی پوست و سفیدی چشم

آسیب شدید کبدی (علائم شامل خستگی و حالت تهوع، ادرار تیره، بثورات پوستی یا تب): مصرف طولانی مدت و دوزهای بالای قرص تیوگوانین می‌تواند موجب بروز این مشکلات شود.آسیب کبدی که می‌تواند باعث ایجاد زردی شود (پوست و سفید پوستان به رنگ زرد تبدیل می‌شود)

  • بزرگ شدن کبد
  • احساس بیماری (تهوع یا استفراغ)
  • اسهال
  • زخم دهان
  • افزایش غلظت اسید اوریک در خون
  • مشکل روده (کولیت نکروتیس) که می‌تواند با دل درد شدید، بیماری، اسهال، استفراغ و تب همراه باشد.

احساس ناخوشی شدید، زرد شدن رنگ پوست و سفید چشم، هرگونه علائم تب یا عفونت (گلودرد، دهان درد یا مشکلات ادراری)، هرگونه خونریزی یا کبودی غیر منتظره: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی قرص تیوگوانین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد تیوگوانین

قرص تیوگوانین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی تیوگوانین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد سرطان : معرفی بهترین قرص های ضد سرطان

همه چیز در مورد داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین

معرفی داروی ضد سرطان وین کریستین

علت و درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits