دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی فوق العاده مکمل اکساندرولون
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اکساندرولون (Oxandrolone) که تحت نام‌های تجاری اکساندرین و آناوار نیز به فروش می‌رسد یک آندروژن و استروئید آنابولیک می‌باشد که برای کمک به افزیش وزن در شرایط گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد

اکساندرولون چیست و چرا مصرف می شود؟

اکساندرولون (Oxandrolone) که تحت نام‌های تجاری اکساندرین و آناوار نیز به فروش می‌رسد یک آندروژن و استروئید آنابولیک می‌باشد که برای کمک به افزیش وزن در شرایط گوناگون، جلوگیری از کاتابولیسم پروتئین پس از یک دوره طولانی مدت استفاده از کورتیکواسترویدها، بهبود ریکاوری بدن پس از سوختگی‌های شدید، درمان استخوان درد مرتبط با پوکی استخوان، کمک به رشد دختران دارای سندرم ترنر و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو خوراکی می‌باشد.

اکساندرولون یک استروئید خوراکی ضعیف با عوارض استروژنی می‌باشد که وقتی در دوزهای کم استفاده گردد عوارض جانبی برای آن گزارش نشده است. اکساندرولون از معدود استروئیدهایی است که می‌توان برای کودکان و خانم‌ها مورد استفاده قرار داد، زیرا عوارض هورمون مردانه در بدن خانم‌ها ایجاد نمی‌کند و همچنین در کودکان نیز باعث توقف رشد استخوان‌ها و بسته شدن اپوفیز استخوانها نمی‌گردد.اکساندرولون بیشتر در دوره‌های خشک و کات کردن بدن استفاده می‌گردد،یعنی به عبارتی بدن ورزشکار با مصرف اکساندرلون عضلانی تر به نظر می رسد و عضلات نیز سفت تر و قویتر می‌گردند.

مکانیسم اثر اکساندرولون

اکساندرولون از مشتقات صناعی تستوسترون و جزو آندروژنهای سنتتیک است و دارای خواص آندروژنیک میباشد. این دارو باعث تحریک آنابولیسم پروتئینها و تحریک اشتها می شود.

مقالات ارائه شده در بخش استروئیدها و داروهای نیروزا، صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در زمینه این داروها می‌باشد. ضمنا مقادیر گفته شده در این مقالات جنبه تئوری دارند و استفاده از این دارو‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

موارد مصرف اکساندرولون

  • درمان کمکی جهت افزایش وزن ، به دنبال کاهش وزن ناشی از:
  • تروماهای شدید
  • جراحی های وسیع
  • عفونتهای مزمن
  • صرف دراز مدت کورتیکواستروئیدها
  • سوختگی های وسیع
  • تسکین دردهای استخوانی ناشی از پوکی استخوان
  • جبران کاتابولیسم پروتئینها به دنبال تجویز طولانی کورتیکواستروئیدها

Oxandrolone

طریقه مصرف اکساندرولون

در بالغین: ابتدا ، روزانه ۵/۲ میلی گرم از راه خوراکی ، ۲ تا ۴ بار در روز تجویز میشود و سپس دوزهای بعدی بر مبنای پاسخ بالینی بیمار تعیین و بین ۵/۲ تا ۲۰ میلی گرم در روز تنظیم و تجویز میگردد.دور درمانی ۲ تا ۴ هفتهاست و در صورت لزوم میتوان این دوره را تکرار نمود.

در کودکان روزانه ۱/۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از راه خوراکی تجویز میشود.در صورت لزوم میتوان این دوره را تکرار نمود.

مزایای مصرف اکساندرولون

اکساندرولون در واقع از محبوب ترین استروئید های آنابولیکی است و طبیعی است . این استروئید قابلیت دارد تا بدون تبعیض جنسیتی به صورت ایمن مورد استفاده خانم ها و آقایان قرار بگیرد ؛ اما در این بین یک ضرر جانبی وجود دارد . بسیاری از افراد انتظار دارند که استروئید ها باید اثرات خاصی را به همراه داشته باشند و از طرفی بتوانند قدرت خاصی برای مصرف کننده تولید کنند . اما فکر نمی کنید که این حد از انتظار غیر واقعی است ؟

واقعیت به ما می گوید که استروئید های آنابولیک مختلف دارای خواص و اهداف مختلفی هستند . اکساندرولون به طور کلی یک استروئید آنابولیک مفید است ؛ اما برای آن که از وجود مزایای آن قدردانی کنیم ، باید اول آن ها را به خوبی درک کنیم . اکساندرولون یا همان Anavar ، یک نام تجاری معروف است . لازم است بدانید که این استروئید آنابولیک از دی هیدروتستوسترون ساخته شده و از محبوب ترین ها به شمار می رود.

هورمون اکساندرولون در ابتدا در سال 1960 با نام تجاری Anavar توسط G.D Searle & co به بازار عرضه شد و به عنوان دارویی برای درمان چندین بیماری مورد استفاده قرار گرفت . اما در سال 1989 سازمان غذا و دارو آمریکا بر توقف تولید این محصول پافشاری کرد ؛ آن هم به دلیل این بود که استروئید آنابولیک به شدت در بازار پیش رفته بود و مورد استفاده همگان قرار می گرفت .

توجه داشته باشید که در سال 1995 این هورمون توسط شخصی دیگر با نام تجاری الکساندرولون به بازار عرضه شد و هزینه تولید آن بسیار زیاد بود تا جایی که در حال حاضر برخی از داروخانه های آمریکا مانند واتسون هزینه تولید این محصول را بر عهده گرفته اند . اما این مسئله بر گران قیمت بودن الکساندرولون تاثیری نذاشته و این محصول هم چنان با قیمتی بالا در بازار به فروش می رسد . تا به این جا فهمیدیم که آناوار یا همان الکساندرولون چیست و چه تاریخچه ای را پشت سر دارد . حال می خواهیم درباره اثرات این محصول به شما توضیح دهیم .

1- رشد عضلانی :

هر حجمی که توسط الکساندرولون به دست می آید ، یک توده عضلانی عاری از چربی است . برای استفاده از این استروئید ، خوردن آب کافی بسیار مهم است . اما باید بدانید که فرد در حین به دست آوردن وزن و توده عضلانی باید مقداری چربی جامد نیز به دست آورد تا مقدار حجمی که به دست آورده ثابت باقی بماند . در حالی که آناوار، استروئیدی بسیار مناسب برای مردان به شمار نمی رود ، زمانی که برای زنان مورد استفاده قرار می گیرد ، باید استثنائی قائل شویم ؛ چرا که بانوان نسبت به این هورمون حساس تر می باشند .

به هر حال بانوان به اندازه مردان انتظار رشد عضلانی ندارند و اغلب به دنبال رشدی جزئی می باشند .صرف نظر از جنسیت ، همه کسانی که از این استروئید استفاده می کنند ، برای افزایش متابولیسم قدردان آن هستند . افرادی که از هورمون الکساندرولون استفاده می کنند ، چربی کمتری نسبت به دیگر افراد به دست می آورند و به علت افزایش سطح تستوسترون آزاد ، افراد قوی تر می شوند ؛ ممکن است زیاد نباشد ، اما به هر حال کمکی به بدن تان خواهد کرد .

2- از دست دادن چربی :

بدون شک ، بهترین زمان استفاده از اکساندرولون برای مردان و زنان در زمانی است که در دوره چربی سوزی قرار دارند . این مسئله یکی از شایع ترین دلایل استفاده از این استروئید در ورزشکاران به شمار می رود . یکی از بهترین ویژگی های این محصول ، حفظ بافت چربی در طی مرحله رژیم می باشد . هنگامی که بدن ما چربی می سوزاند ، باید کالری بیشتری مصرف و جایگزین کنیم . رمز یک رژیم غذایی موفق این است که در طول رژیم چربی مناسبی از دست بدهیم ؛ به طوری که در بافت ها چربی باقی بماند . اما مهم نیست که شما در این راه چه قدر تلاش می کنید ، به هر حال عدم وجود آنابولیک قوی سبب می شود که خودبخود تعدادی از عضلات از بین برود . کسانی که در دوره رژیم خود از آنابولیک استفاده کنند ، چربی بیشتر و کارامدتری را می سوزانند .

3- قدرت ورزشی :

یکی از اصلی ترین دلایلی که ورزشکاران از اکساندرولون قدردانی می کنند این است که به آن ها قدرت بسیاری می دهد . استحکام یکی از ویژگی های اصلی یک ورزشکار موفق است ؛ زیرا به سرعت و قدرت تبدیل می شود . در بعضی از شرایط افزایش حجم به ورزش نیز بستگی دارد . اما به هر حال آناوار به عنوان یکی از محبوب ترین استروئید ها در میان ورزشکاران باقی مانده است .

4- عملکرد پیشرفته :

صرف نظر از این که آناوار در حجیم کردن عضلات کمک بسیاری می کند ، کسانی که از این مکمل استفاده می کنند بدن خود را بهبود می بخشد و استقامت عضلانی خود را افزایش می دهد . جالب است بدانید که استروئید ها در درمان کم کاری غدد جنسی ، درمان به تاخیر افتادن بلوغ ، درمان برخی از انواع ناتوانی های جنسی ، درمان تحلیل رفتن بدن آلوده به ویروس ایدز و بهبود بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . پس استفاده از این استروئید سبب می شود که فرد استحکام و قدرت بیشتری داشته باشد و به همان نسبت بتواند فشار و سختی بیشتری را در تمرینات تحمل کند . البته این بدان معنا نیست که با استفاده از آناوار باید مدت زمان ورزش خود را در طی یک روز بیشتر کنیم و خود را خسته کنیم ؛ به هر حال استفاده از آناوار سبب می شود که بدن در هر جلسه بهتر عمل خواهد کرد و همه ی تمرینات با کیفیت بهتری انجام خواهد شد .

دارو

موارد منع مصرف اکساندرولون

  • حساسیت مفرط نسبت به این دارو،سرطان پستان،سرطان پروستات
  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات،هیپرکلسمی،اختلال شدید عملکرد کبد
  • اختلال شدید عملکرد هیپوفیز،حاملگی،دوران شیردهی

عوارض جانبی اکساندرولون

  • در دستگاه اعصاب مرکزی : سردرد ، بی خوابی ، افسردگی
  • در دستگاه تناسلی ادراری : اختلالات قاعدگی ، آتروفی بیضه‌ها، بزرگی پستانها
  • در پوست : آکنه ، رشد غیرطبیعی مو
  • در دستگاه گوارش : تهوع و استفراغ ، درد شکم
  • در سایر دستگاهها : افزایش آنزیمهای کبدی ، هیپرکلسمی‌، خشونت صدا ، افزایش وزن ، افزایش کلسترول

تداخلات دارویی اکساندرولون

  • داروهایی که باعث تحریک فعالیت آنزیم‌های کبدی می‌شوند، متابولیسم اکساندرولون را افزایش و سطح سرمی آن را کاهش می‌دهند.
  • در صورت مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد دیابت خوراکی (سولفونیل اوره‌ها) نیاز به این داروها کاهش می‌یابد.
  • در صورت مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد خوراکی، خطر بروز خونریزی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

مکمل لوسین و فواید باورنکردنی آن برای بدن

فواید و عوارض مصرف مکمل پمپ برای ورزشکاران

مزایای فوق العاده مکمل پمپ C۴

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits